Pozycjonowanie i optymalizacja Profilu Firmy w Google – 10 wskazówek, jak optymalizować wizytówkę firmową

Pozycjonowanie i optymalizacja Profilu Firmy w Google – 10 wskazówek, jak optymalizować wizytówkę firmową

Lokalni przedsiębiorcy mogą znacząco zwiększyć widoczność swojej firmy zarówno na mapach, jak i w wynikach wyszukiwania dzięki skutecznemu pozycjonowaniu wizytówki Google. Regularne uzupełnianie Profilu, pozyskiwanie opinii oraz dodawanie atrybutów i zdjęć przyczynia się do zwiększenia ruchu na wizytówce, co przekłada się na wyższą liczbę wyświetleń, a w konsekwencji możliwie większą liczbę klientów. Zastanawiasz się, jak zbudować popularność swojej działalności online? W niniejszym artykule przedstawiamy, jak zoptymalizować i regularnie pozycjonować Profil Firmy w Google.

Na jakie efekty możesz liczyć, pozycjonując Profil Firmy w Google?

Podstawową korzyścią wynikającą z optymalizacji Profilu Firmy w Google jest wzrost widoczności Twojej działalności w Google Maps oraz lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania na lokalne zapytania. Im więcej istotnych informacji, takich jak godziny otwarcia czy kategorie usług, uzupełnisz w swoim Profilu, tym większa szansa, że potencjalni klienci trafią do Twojej wizytówki. Na przykład, gdy ktoś wpisze w wyszukiwarkę otwarte sklepy z butami koło mnie, prawidłowo uzupełnione godziny otwarcia mogą sprawić, że Google wyświetli właśnie Twój profil.

Profil Firmy w Google, odpowiednio zoptymalizowany pod kątem wyszukiwań użytkowników, ma szansę znaleźć się w tzw. local pack – specjalnej sekcji wyników wyszukiwania, która wyróżnia firmy i pojawia się na początku listy wyszukiwarki Google dla lokalnych zapytań, takich jak fryzjer Warszawa. Ponieważ użytkownicy często wybierają firmy znajdujące się w tej sekcji, pojawienie się w niej zwiększa widoczność i przyciąga klientów. Z danych Google wynika, że 76% osób szukających lokalnego biznesu odwiedza go w ciągu doby od znalezienia go w wyszukiwarce (źródło: thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-search-trends-consumers-to-stores/). To dowodzi, jak istotne jest pozycjonowanie wizytówki Google. Wiele firm nie wykorzystuje tego potencjału, dlatego optymalizacja i regularne pozycjonowanie Profilu może zapewnić przewagę konkurencyjną i zwiększyć skuteczność działań marketingowych.

Google Local Pack

Czynniki wpływające na pozycję Profilu Firmy w Google

Co ma wpływ na pozycję wizytówki Google? Profil jest oceniany na podstawie 3 kluczowych czynników rankingowych Google:

  • Trafność – określa, jak dobrze Profil odpowiada zapytaniu użytkownika,
  • Odległość – uwzględnia, jak blisko użytkownika znajduje się Twoja firma,
  • Rozpoznawalność – mierzy, jak wysoko oceniana i znana jest Twoja firma.

Jak zwiększyć zasięg swojego Profilu Firmowego? Jako właściciel firmy masz wpływ przede wszystkim na trafność (poprzez wybór odpowiednich kategorii i dodanie właściwych słów kluczowych do opisu) oraz na rozpoznawalność (dostarczając wysokiej jakości usługi, które klienci ocenią pozytywnie). Poniżej przyjrzymy się, jak w praktyce można zwiększyć zasięg wizytówki Google, skupiając się na tych dwóch aspektach.

Jak zoptymalizować Profil Firmy w Google? 10 sprawdzonych sposobów

Dowiedz się, jak zoptymalizować i regularnie pozycjonować Profil Firmy w Google, aby zwiększyć jego widoczność i skutecznie przyciągać nowych klientów.

1.  Dodaj i uzupełnij wszystkie dane na Profilu dot. Twojej działalności

Skuteczna optymalizacja wizytówki Google zaczyna się od kompleksowego uzupełnienia wszystkich informacji, takich jak:  

  • nazwa firmy,  
  • adres,  
  • numer telefonu,  
  • adres strony internetowej,
  • główna kategoria i kategorie dodatkowe,
  • godziny otwarcia.  

Kluczowe jest, aby nazwa, adres i telefon były identyczne zarówno na Twoim Profilu Firmy Google, jak i w wizytówkach NAP w internetowych katalogach. W razie jakichkolwiek zmian danych organizacyjnych natychmiast zaktualizuj informacje we wszystkich miejscach, w których zostały opublikowane (np. w katalogach firm).

Jak uzupełnić informacje na Profilu Firmowym przy użyciu aplikacji growAp?

growAp to nasza autorska aplikacja, która pomaga w zarządzaniu wieloma Profilami Firmy w jednym miejscu. Oprócz dostępu do narzędzia oferujemy również obsługę i wsparcie, dzięki czemu możesz przekazać opiekę nad wizytówkami Google doświadczonym specjalistom. 

Ciekawostka
Gdy dane w Twoich Profilach Firmowych – takie jak nazwa, kategorie, adres strony internetowej oraz numer telefonu – są takie same, aplikacja growAp umożliwia ich zbiorczą edycję. Wystarczy jedno kliknięcie, aby zaktualizować te informacje we wszystkich powiązanych wizytówkach, co znacząco oszczędza czas i uspójnia całą markę.

2. Dobierz słowa kluczowe i wpleć je w treści na wizytówce

Optymalizacja Profilu Firmowego w Google mocno zależy od słów kluczowych – wyrażeń, które klienci wpisują w wyszukiwarkę, szukając usług lub produktów. Aby zwiększyć widoczność swojej wizytówki, warto przeprowadzić research słów kluczowych. W tym celu możesz:

  • sprawdzić, jakimi frazami posługuje się Twoja konkurencja,
  • skorzystać z narzędzi do badania słów kluczowych, takich jak Google Keyword Planner,
  • porozmawiać z pracownikami obsługi klienta, aby dowiedzieć się, jakimi frazami i wyrażeniami posługują się Twoi odbiorcy.

Wybrane słowa kluczowe umieść:

  • w opisie firmy,
  • publikowanych wpisach,
  • w sekcji produktów, usług, atrakcji i menu (wybrane sekcje dostępne są w zależności od branży, której działasz i kategorii, które wybrałeś na wizytówce Google). 

To naturalnie poprawi widoczność Twojej wizytówki Google i przyciągnie więcej potencjalnych klientów.

Uwaga!
Zgodnie z wytycznymi Google nie wolno dodawać do nazwy firmy fraz, które nie są częścią jej oficjalnej nazwy – takie praktyki mogą skutkować zawieszeniem wizytówki.

3. Stwórz szczegółowy opis firmy

Jak wypozycjonować wizytówkę firmy w Google? W opisie warto zawrzeć istotne informacje dotyczące działalności Twojej firmy oraz oferowanych usług. Użyj dostępnych 750 znaków, aby podkreślić swoje kluczowe zalety w porównaniu z konkurencją. Na końcu tekstu umieść jasne wezwanie do działania – na przykład: Skontaktuj się z nami, aby umówić bezpłatną konsultację lub Odwiedź nas i skorzystaj z rabatu powitalnego

Jeśli nie jesteś pewien, jak to zrobić, sprawdź wskazówki z poradnika, jak założyć Profil Firmy w Google krok po kroku.

4. Regularnie dodawaj wpisy

Dbaj o to, aby dodawać wpisy na Profilu Firmy w Google przynajmniej raz w tygodniu. Taka systematyczna aktywność pokazuje zarówno użytkownikom, jak i algorytmom, że profil jest stale aktualizowany i profesjonalnie zarządzany. Warto eksperymentować z formatami wpisów – od aktualności, poprzez oferty specjalne, aż po informacje o wydarzeniach. Naturalnie wplataj słowa kluczowe, dodawaj wysokiej jakości zdjęcia oraz przyciski z wezwaniami do działania, co dodatkowo zwiększy zaangażowanie odbiorców.  

Profil Firmy w Google - wpisy

Automatyzuj publikację wpisów na wizytówkach Google z growAp

Ciekawostka
Aplikacja growAp umożliwia masową publikację postów – jednym kliknięciem możesz opublikować przygotowany wpis zarówno na wybranych, jak i na wszystkich powiązanych wizytówkach Google. Treść posta może być taka sama, możesz ją spersonalizować i dopasować do oferty danej lokalizacji, np. dodać link kierujący do wybranej podstrony opisującej dany punkt. Dodatkowo growAp oferuje funkcję harmonogramowania – możesz ustalić dokładną datę i godzinę publikacji, a także zaprogramować automatyczne usunięcie posta, gdy nie będzie już aktualny.

5. Uzupełnij swój Profil o zdjęcia i filmy

Wysokiej jakości zdjęcia  i filmy skutecznie przyciągają uwagę potencjalnych klientów. Dlatego pamiętaj, aby wzbogacić swój Profil Firmy w Google o fotografie i wideo, które prezentują Twoje logo, wnętrze lokalu, oferowane produkty oraz zespół. Upewnij się, że nazwy dodawanych plików zawierają naturalnie wplecione frazy kluczowe, co dodatkowo wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Twojej wizytówki.

Chcesz powierzyć pozycjonowanie wizytówki Google specjalistom? Napisz do nas!

6. Dodaj produkty lub usługi na swojej wizytówce

Chcesz, aby Twoja wizytówka Google zajmowała wyższe pozycje? Upewnij się, że Twój Profil zawiera ofertę produktów lub usług – uzupełnioną o zdjęcia, ceny, a w przypadku lokali gastronomicznych także menu. Dodatkowo, aby poprawić pozycję firmy na Mapach Google, szczegółowo opisz swoją ofertę, stosując naturalnie wplecione frazy kluczowe. Takie działanie ułatwi wyszukiwarce zrozumienie profilu Twojej działalności, co zwiększy szanse na wyświetlenie wizytówki przy bardziej precyzyjnych zapytaniach.

Sprawdź, jak dodawać produkty i usługi na wizytówce Google.

Profil Firmy w Google - produkty

Jak dodać usługi na Profilu Firmowym z aplikacją growAp?

Ciekawostka
W aplikacji growAp możesz wprowadzać usługi w trybie masowym – jednym kliknięciem dodasz te same lub różne usługi do wszystkich lub wybranych lokalizacji.

7. Dodawaj i weryfikuj atrybuty dodawane przez klientów

Atrybuty to unikalne cechy, które wyróżniają Twoją firmę i pomagają klientom podjąć decyzję o skorzystaniu z oferowanych usług. Mogą one dotyczyć między innymi udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem (np. recykling produktów) oraz dodatkowych opcji, takich jak parking, system rezerwacji czy możliwość płatności kartą. Atrybuty mogą być modyfikowane zarówno przez Ciebie, jak i przez użytkowników, dlatego warto regularnie sprawdzać, czy zostały poprawnie dodane.  

Profil Firmy w Google - atrybuty

8. Udzielaj odpowiedzi w sekcji Q&A

Bądź czujny i szybko reaguj na zapytania pojawiające się od użytkowników, dostarczając im szczegółowych i praktycznych odpowiedzi. Możesz także poprosić, aby pracownicy obsługujący klientów dodali kilka najczęściej zadawanych pytań pojawiających podczas kontaktu telefonicznego czy mailowego. Następnie udziel wyczerpujących i odpowiedzi, aby potencjalni klienci mieli jasny obraz tego, czego mogą się spodziewać po Twoich usługach. Takie działanie pozwala również wzbogacić Twój Profil o ważne słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują przy poszukiwaniu produktów lub usług.  

Uwaga! Warto teraz maksymalnie wykorzystać sekcję Q&A, gdyż istnieje możliwość, że w niedługim czasie zostanie ona wycofana, co miało miejsce już na przykład w Indiach.  

Profil Firmy w Google - sekcja Q&A  

Jak udzielać odpowiedzi na pytania w sekcji Q&A w aplikacji growAp?

Ciekawostka
W growAp wszystkie zapytania klientów są zbierane w jednym miejscu, co eliminuje konieczność ręcznego przeglądania każdego Profilu, aby sprawdzić, czy ktoś zadał pytanie. Ta funkcja zdecydowanie upraszcza zarządzanie komunikacją – takiej opcji nie znajdziesz w tradycyjnym Menadżerze Google.

9. Zachęcaj klientów do zostawienia opinii

Motywuj zadowolonych klientów do wyrażania pozytywnych opinii – wyślij im wiadomość z linkiem upraszczającym proces dodawania recenzji do wizytówki. Gdy otrzymasz opinię, nie zapomnij na nią odpowiedzieć – podziękuj za miłe słowa, a w przypadku negatywnych komentarzy dowiedz się, co mogło być przyczyną i zaproponuj odpowiednie rozwiązanie. Taka aktywność pokazuje, że cenisz feedback i dbasz o satysfakcję swoich klientów.

Sprawdź również, jak wygenerować link do opinii Google.

Jak efektywnie obsługiwać opinie w growAp?

Ciekawostka
W aplikacji growAp w zbiorczym raporcie można sprawdzić informacje i statystyki dot. opinii. W jednym miejscu sprawdzisz, kiedy pojawiają się opinie, zapoznasz się z ich treścią oraz oczywiście oceną w formie gwiazdek. Dostępne statystyki prezentują średnią ocenę dla poszczególnych lokalizacji oraz całej marki, co pozwala kompleksowo monitorować wizerunek firmy online.

10. Osadź mapę Google z lokalizacją firmy na swojej stronie internetowej

Umieszczenie mapy Google z wizytówką Twojej firmy na stronie – na przykład w sekcji kontaktowej lub w stopce – znacząco ułatwia klientom odnalezienie Twojej placówki, biura lub siedziby. Dodatkowo warto dodać przyciągający nagłówek, zachęcający tekst lub przycisk, który skieruje odwiedzających do zapoznania się z opiniami, obejrzenia zdjęć oraz przejrzenia oferty bezpośrednio na Profilu Firmowym. Taki dodatek przyczynia się do zwiększenia ruchu na Twojej wizytówce oraz poprawia jeden z kluczowych czynników rankingowych – popularność.

Mapa Google z wizytówką firmy na stronie

Jakie korzyści uzyskasz dzięki pozycjonowaniu Profilu Firmy w Google?

Skuteczna optymalizacja wizytówki oraz odpowiednie pozycjonowanie Profilu Firmowego pozwalają przedsiębiorcom znacząco zwiększyć widoczność online i przyciągnąć nowych klientów. Dodatkowo dzięki pozycjonowaniu wizytówki zyskujesz szereg innych korzyści.

  • Lepsza rozpoznawalność marki – uzupełniając wizytówkę o atrakcyjne zdjęcia, pozyskując pozytywne recenzje i udzielając odpowiedzi na pytania, poprawiasz ocenę swojej firmy przez algorytmy Google. Efekt? Twoja firma pojawia się częściej w mapach oraz wynikach wyszukiwania, co podnosi jej rozpoznawalność.
  • Wzmocnienie wizerunku – regularne aktualizowanie Profilu, pozytywne opinie i wysokiej jakości fotografie budują zaufanie klientów, wpływając korzystnie na wizerunek marki.
  • Skuteczniejsze docieranie do klientów – zoptymalizowany Profil Firmowy dostarcza użytkownikom istotnych informacji o produktach i usługach, poprawiając ich doświadczenie i zwiększając szanse na konwersję.
  • Przewaga konkurencyjna – optymalizowanie Profilu Firmowego daje Ci realną przewagę nad firmami, które nie dbają o swoją obecność w Google Map. Takie działania podnoszą konkurencyjność Twojej firmy.

Efekty prowadzenia i pozycjonowania wizytówki Google - case study

Wizytówka to rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się, gdy firma działa i świadczy usługi lokalnie.  Efekty działań na wizytówkach Google są realnie widoczne i najlepiej przedstawić je pokazując, jak radzą sobie nasi Klienci z branży gastronomicznej dzięki naszemu wsparciu.

Poniższe zestawienie na podstawie dwóch Klientów pokazuje, w jaki sposób ewoluował ruch na wizytówkach na przestrzeni kwartału ł. W momencie zamknięcia lokali gastronomicznych podczas pandemii nastąpił nieunikniony gwałtowny spadek wyszukiwań i co za tym idzie, również działań na wizytówkach. Istotne jest jednak to, co działo się w następnych dniach i tygodniach. Restauracje nadal mogły prowadzić sprzedaż online oraz telefonicznie. Regularność i kontynuacja działań w pierwszym przypadku pozwoliła utrzymać aktywność użytkowników na poziomie niemalże równym z poprzedniego okresu. Drugi lokal początkowo zaliczył spadki, ale w drugiej połowie marca zanotował wzrosty i ta tendencja się utrzymywała.

 

efekty prowadzenia wizytówki google moja firma

Efekty prowadzenia wizytówki Google Moja Firma

 

wzrost widocznosci wizytowki

Wzrost widoczności wizytówki GMB

 

Oba lokale nie przerwały działań i pozostawały w świadomości Klientów podczas pandemii. Komunikowanie swojej oferty i wykorzystanie działań na Google Moja Firma zadziałały niczym miękka poduszka dla biznesu, pomimo ogólnego zmniejszenia popytu na dane usługi. Dobrym kontrastem jest przykład innej restauracji, która z początkiem marca 2020 r., zaprzestała jakiegokolwiek promowania w sieci swoich usług na Profilu Firmy w Google. W tym przypadku użytkownicy od połowy marca nie wykonywali żadnych akcji za pomocą wizytówki, a firma praktycznie straciła dochody.

Powyższy case w obrazowy sposób pokazuje, jak pozycjonowanie w Mapach Google potrafi wspierać sprzedaż nawet w trudnych warunkach.

Brakuje Ci czasu na optymalizację wizytówki Google? Zleć jej pozycjonowanie!

Jeśli prowadzisz firmę, wiesz, że zarządzanie biznesem pochłania mnóstwo energii – nie zawsze wystarcza czasu na pozycjonowanie jednej wizytówki Google, nie mówiąc już o zarządzaniem wieloma lokalizacjami. Z tego względu właściciele szczególnie sieci firm często przekazują zadania związane z optymalizacją Profili Firmowych specjalistom, aby skoncentrować się na kluczowych aspektach działalności. Chętnie zajmiemy się audytem Profilu Firmy w Google oraz stałą obsługą wizytówki Google. A jeśli działasz w sieci franczyzowej, polecamy aplikację growAp, która umożliwia łatwe monitorowanie i zarządzanie wszystkimi wizytówkami w jednym miejscu. To znacznie usprawnia pracę i pozwala na efektywne pozycjonowanie wizytówek Google.

Co warto zapamiętać na temat pozycjonowania Profilu Firmy w Google?

Skuteczne pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma wymaga regularnych działań i cierpliwości. Efekty nie pojawią się od razu – widoczne zmiany zauważysz dopiero po kilku miesiącach systematycznych prac optymalizacyjnych. Wdrażając wskazówki przedstawione w artykule, poprawisz widoczność swojej firmy w wynikach wyszukiwania i na Mapach Google, co przyczyni się do lepszego dotarcia do klientów i wzrostu przychodów.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie pozycjonowania Profilu Firmy w Google? Napisz do nas!

Źródła:

  1. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-search-trends-consumers-to-stores/ [dostęp: 26.05.2025]  
  2. https://support.google.com/business/answer/9049526?hl=pl#zippy=%2Catrybuty-u%C5%82atwie%C5%84-dost%C4%99pu%2Catrybuty-recyklingu%2Catrybuty-to%C5%BCsamo%C5%9Bci-firmy [dostęp: 26.05.2025]  
  3. https://support.google.com/business/answer/7091?hl=en#zippy=%2Cdistance%2Crelevance%2Cprominence%2Cmanage-respond-to-reviews%2Cadd-in-store-products [dostęp: 26.05.2025]  
  4. https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=pl [dostęp: 26.05.2025]
  5. https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=en [dostęp: 26.05.2025]
×