Google AI Overviews - analiza wpływu na wyniki wyszukiwania. Wyniki badań

Sekcja AI Overviews pojawia się w polskiej wyszukiwarce Google od 26 kwietnia. Snippet już zdążył namieszać w ruchu organicznym serwisów posiadających rozbudowane sekcje contentowe, szczególnie w branży medycznej. Ze spadkiem przeklików, liczby sesji i wejść na stronę trzeba się po prostu pogodzić, co pokazują dane z różnych badań. W tym artykule przeanalizujemy dostępne statystyki oraz zastanowimy się, co można zrobić w dobie AI Overviews.
Zrozumienie wpływu AI Overviews na CTR - wyniki badania Amsive
Wraz z pojawieniem się wśród wyników wyszukiwania sekcji AI Overviews kluczowe jest zrozumienie jej rzeczywistego wpływu na organiczny ruch serwisów. W tym celu Amsive przeprowadziło dogłębną analizę, jak Przeglądy od AI (polska nazwa AIO) wpływają na CTR, szczególnie w porównaniu z tradycyjnymi snippetami wyszukiwarki jak wyniki organiczne Direct Answer (Google AI Overviews: New Research Reveals How to Navigate Click Drop-Off, amsive.com/insights/seo/google-ai-overviews-new-research-reveals-how-to-navigate-click-drop-off/).
Zakres badania Amsive
- Amsive przeanalizowało 700 tys. słów kluczowych na 10 stronach internetowych w 5 kluczowych branżach: finanse, edukacja, SaaS, opieka zdrowotna i zwierzęta domowe.
- Twórcy badania skupili się na 10 tys. słów kluczowych, które wywołały AI Overviews i już wcześniej znajdowały się w wynikach organicznych.
- Celem badania było porównanie wpływu AI Overviews na CTR w odniesieniu do tradycyjnych wyników organicznych i Featured Snippets.
Wyniki badania
Poniżej przytaczamy wyniki badania Amsive dot. CTR, fraz brandowych, stron odnotowujących niższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Spadek CTR dla słów kluczowych z AI Overviews
Słowa kluczowe, które teraz wywołują AI Overviews, odnotowały średni spadek CTR o -15,49%. Oznacza to, że AI Overviews regularnie odbierają znaczną część widoczności wynikom organicznym.
Wykres 1: Analiza słów kluczowych wywołujących AI Overviews i ich wpływ na CTR (Źródło: amsive.com/insights/seo/google-ai-overviews-new-research-reveals-how-to-navigate-click-drop-off/)
Słowa kluczowe brandowe rzadziej wywołują AI Overviews
Tylko 4,79% słów kluczowych brandowych wywołało AI Overviews. Chociaż frazy brandowe zwykle mają wyższe CTR, odsetek słów brandowych wywołujących AI Overviews jest znacznie mniejszy w porównaniu do niebrandowych słów kluczowych.
Wyższy CTR dla fraz brandowych w AIO
Co ciekawe brandowe słowa kluczowe, które wywołały AI Overviews, odnotowały średni wzrost CTR o +18,68%. W przeciwieństwie do fraz niebrandowych zapytania brandowe wydają się korzystać z AI Overviews prawdopodobnie ze względu na zwiększone rozpoznawanie marki i intencję użytkownika.
AI a pisanie tekstów - sprawdź, jak usprawnić copywriting.
Spadek CTR dla fraz niebrandowych
W przypadku niebrandowych słów kluczowych nastąpił spadek CTR o -19,98% dla wszystkich branż. Te frazy są mocniej dotknięte pojawieniem się AI Overviews, co oznacza, że tradycyjne podejście do pozycjonowania tych terminów jest teraz mniej skuteczne. Co więcej, według badań Ahrefs dość źle wygląda sytuacja dla stron na pierwszej pozycji w wynikach - te tracą nawet do 34,5% CTR (AI Overviews reduce clicks, https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/)! Oznacza to, że nawet zajmując najlepszą możliwą pozycję w wynikach organicznych, możesz otrzymywać znacznie mniej ruchu niż jeszcze rok temu.
Wykres 2: Analiza CTR dla słów kluczowych niebrandowych w poszczególnych branżach (Źródło: amsive.com/insights/seo/google-ai-overviews-new-research-reveals-how-to-navigate-click-drop-off/)
Najwięcej stracą strony na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania
Słowa kluczowe zajmujące pozycje poza TOP3 doświadczyły większego spadku CTR (średnio -27,04%), co wskazuje, że AI Overviews są bardziej szkodliwe dla kliknięć organicznych w przypadku terminów na niższych pozycjach.
Sprawdź porównanie wytycznych wyszukiwarek Bing i Google dot. tworzenia treści generowanych przez AI.
Pojawianie się Featured Snippets i AIO w wyszukiwarce powoduje dużą stratę widoczności organicznej
Słowa kluczowe, które wywołały zarówno AI Overviews, jak i Featured Snippets, odnotowały największy spadek CTR, ze średnim spadkiem o -37,04%. Jednoczesna obecność tych dwóch elementów najczęściej zapełnia tzw. przestrzeń above the fold, czyli to, co użytkownik widzi na „pierwszym ekranie”, bez scrollowania w wyszukiwarce Google. To sprawia, że nie pozostaje zbyt wiele miejsca na kliknięcia wyników organicznych.
Wpływ AI Overviews na CTR - tabela z podsumowaniem wyników
Rodzaj fraz wywołujących AIO | Wpływ na CTR |
---|---|
Wszystkie słowa kluczowe z AI Overviews | -15,49% |
Brandowe słowa kluczowe z AI Overviews | +18,68% |
Niebrandowe słowa kluczowe z AI Overviews | -19,98% |
Słowa kluczowe poza TOP 3 z AI Overviews | -27,04% |
Słowa kluczowe z AI Overviews + Featured Snippets | -37,04% |
Powyżej w tabeli podsumowujemy wyniki dot. CTR-ów poszczególnych rodzajów fraz, które wywoływały pojawienie się Podglądów AI.
Chcesz, aby Twoja strona trafiła do AI Overviews? Napisz do nas!
Jak zapobiegać spadkowi CTR przy AI Overviews? Wskazówki
Nie wiemy, jak AI Overviews będą rozwijały się w przyszłości i jak wpłyną na konwersje, prowadzenie biznesu w internecie. Mamy za to kilka wskazówek, jak możesz zadbać o widoczność i ruch swojego serwisu w dobie najnowszych zmian.
Wysokie pozycje nadal mają znaczenie, ale nie wystarczą do konwersji
Pozycjonowanie serwisu i osiągnięcie pozycji w TOP3 nadal jest ważne, ale obecnie już nie wystarczy do kliknięcia naszej strony przez użytkownika. AI Overviews i Feature Snippets będą „podkradały ruch”, dlatego dobrym rozwiązaniem jest próba dywersyfikacji miejsc, w których się wyświetlamy - Direct Answer, Więcej pytań, sekcji wideo itd.
Celuj w Feature Snippets
AI Overviews mogą poważnie wpłynąć na CTR, dlatego kluczowe jest podejmowanie próby wyświetlania się w Featured Snippets. Są one nadal jednymi z najbardziej klikalnych elementów na stronie wyszukiwarki. Jak tam dostać? Celuj w zapytania niebrandowe o wysokiej intencji i twórz treści, które mają jasne FAQ lub treść w postaci listy. Taki content może zwiększyć szanse na pojawienie się naszego artykułu w różnych sekcjach Google, co z kolei wpłynie na generowanie ruchu.
Poznaj wytyczne EEAT.
Skup się na zapytaniach niebrandowych o wysokiej intencji
Niebrandowe słowa kluczowe są najbardziej dotknięte przez AI Overviews — szczególnie ogólne frazy z górnej części lejka zakupowego o intencji informacyjnej, gdy użytkownik dopiero zaczyna rozpoznawać dany problem. Biorąc pod uwagę gwałtowny spadek CTR, wartość targetowania takich słów kluczowych maleje. Skuteczniejsze może okazać się celowanie w zapytania niebrandowe ze środkowej i dolnej części lejka, gdzie użytkownicy są bliżej konwersji.
Pracuj nad widocznością na frazy brandowe
Brandowe słowa kluczowe rzadziej wywołują AI Overviews oraz w niektórych przypadkach wpływają na niewielki wzrost CTR, gdy pojawiają się one obok AIO. Stwarza to silną możliwość podwojenia widoczności marki i pozyskania większej liczby kliknięć.
Sprawdź, dlaczego brand SEO jest ważne.
AI Overviews a CTR - nastaw się na spadek ruchu organicznego
Wyszukiwanie nie jest już synonimem „googlowania" czegoś. AI Overviews, platformy społecznościowe i narzędzia AI takie jak ChatGPT redefiniują sposób, w jaki ludzie poszukują informacji. Konsumenci znajdują produkty i podejmują decyzje za pośrednictwem szerszego zakresu kanałów niż kiedykolwiek wcześniej. Dane mówią jasno: widoczność w wyszukiwaniu organicznym maleje, szczególnie w przypadku słów kluczowych niebrandowych i tych na niższych pozycjach. Dlatego tworząc treści zoptymalizowane pod kątem Featured Snippets, optymalizując pod kątem zapytań o wysokiej intencji i uważnie śledząc wahania CTR, możesz stale pozyskiwać cenny ruch organiczny. W wynikach wyszukiwania jest jeszcze wiele możliwości — musisz tylko strategicznie podejść do tego tematu.
Potrzebujesz wsparcia w zwiększeniu widoczności w AI Overview? Napisz do nas!
Źródła:
- Google AI Overviews: New Research Reveals How to Navigate Click Drop-Off, https://www.amsive.com/insights/seo/google-ai-overviews-new-research-reveals-how-to-navigate-click-drop-off/ [dostęp online: 14.04.2025].
- AI Overviews reduce clicks, https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/ [dostęp online: 14.04.2025].
- How to Get Your Brand Mentioned by Chatbots, https://www.searchenginejournal.com/how-to-get-brand-mention-chatbot/ [dostęp online: 14.04.2025].
- Fragmented Search Ensures the Future of SEO, https://www.productledseo.com/p/fragmented-search-ensures-th/ [dostęp online: 14.04.2025].
- Newsletter SEO by Jakub Sawa (kwiecień 2025): https://www.linkedin.com/in/jakubsawa/ [dostęp online: 14.04.2025].
