Karta produktu w sklepie internetowym - jak ją zaprojektować zgodnie z UX i SEO?

Analizy Shopera pokazują, że niemal połowa użytkowników zaczyna przeglądanie oferty sklepu internetowego od karty produktu (shoper.pl/learn/artykul/co-powinna-zawierac-dobra-karta-produktu-w-sklepie-internetowym). To jedna z najważniejszych stron w całym sklepie, która ma duży wpływ na doświadczenie użytkownika i wyniki sprzedaży. Zobacz, jak zaprojektować kartę produktu, uwzględniając najważniejsze zasady UX i SEO.
Karta produktu – co to jest i jaką pełni funkcję?
Karta produktu w sklepie internetowym to szczegółowy opis towaru, który dostarcza konsumentowi informacji potrzebnych do podjęcia decyzji zakupowej. Jej celem jest:
- przedstawienie produktu w jasny, czytelny i zrozumiały sposób;
- przekonanie klienta do zakupu;
- edukowanie i doradzanie, aby użytkownik mógł w pełni zrozumieć, jak dany produkt może spełnić jego potrzeby;
- budowanie zaufania do sklepu poprzez pokazywanie wysokiej jakości oferowanych towarów.
Dlaczego należy zadbać o dobrą kartę produktu?
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, opracowanego przez Gemius, ponad połowa użytkowników kupuje produkty na podstawie treści publikowanych w Internecie (https://sellingo.pl/blog/wp-content/uploads/2023/01/Raport_e-commerce_2022_.pdf). Oznacza to, że niemal co drugi zakup w sklepach internetowych zależy od sposobu prezentacji produktu oraz jakości publikowanych treści. Dobrze zaprojektowana karta produktu w e-commerce ma tu istotne znaczenie, ponieważ:
- wspomaga optymalizację pod kątem SEO, co zwiększa widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz jest ważne z punktu widzenia procesu pozycjonowania sklepu internetowego;
- wpływa na konwersję i skuteczność sprzedaży dzięki atrakcyjnym zdjęciom i przekonującym opisom, które motywują klienta do zakupu;
- buduje wizerunek marki poprzez prezentację produktów zgodnie z identyfikacją wizualną sklepu;
- zmniejsza ryzyko porzucenia koszyka, dostarczając klientom wszelkich niezbędnych informacji na temat produktu, dostawy i zwrotów w jednym miejscu.
Jak powinna wyglądać karta produktu?
W tworzeniu kart sprzedażowych ważne jest zachowanie kompromisu między estetyką (ang. desirability) a użytecznością (ang. usability). Szczególną uwagę należy zwrócić na poniższe kwestie.
Miejsce na nazwę produktu
Nazwa produktu (oznaczona nagłówkiem H1) to jeden z głównych elementów na karcie, który pomaga użytkownikom oraz algorytmom Google zrozumieć, o jaki produkt chodzi. Ważne jest, aby nazwa precyzyjnie określała, co jest oferowane na danej podstronie, a także zawierała:
- markę;
- kategorię produktu (np. sukienka, zegarek, pierścionek);
- kolor;
- fason i styl.
W nazwie produktu warto także przemycać słowa kluczowe, o ile jest to oczywiście możliwe (np. Buty damskie do biegania Adidas). Wizualnie ten element należy wyróżnić, aby od razu rzucał się w oczy i dzięki temu jasno wskazywał użytkownikowi, jaki produkt przegląda.
Galeria zdjęć produktu
Zanim klient zdecyduje się na zakup danego produktu, musi dokładnie sprawdzić jego wygląd – najlepiej z różnych perspektyw i z możliwością powiększenia grafiki. Karta produktu e-commerce powinna zawierać zdjęcia wysokiej jakości, które dokładnie przedstawiają przedmiot oraz jego najważniejsze cechy.
Podstawowe informacje o produkcie z przyciskiem CTA (kup teraz)
Dobrze zaprojektowana karta powinna zawierać także najważniejsze informacje na temat produktu, w tym jego krótki opis, cenę oraz rozmiar. Są to dane, na które użytkownik automatycznie kieruje swój wzrok, szukając szybkich odpowiedzi. Warto w ich pobliżu umieścić przycisk CTA (np. Kup teraz lub Dodaj do koszyka), aby ułatwić natychmiastowe podjęcie decyzji zakupowej.
Dostępność i wysyłka
Przed zakupem klient chce sprawdzić, czy produkt jest dostępny, jak długo będzie musiał na niego czekać i gdzie może go odebrać. Karta produktu powinna więc zawierać szczegółowe informacje na temat:
- kosztów wysyłki;
- opcji dostawy, w tym także możliwości odbioru osobistego;
- szacowanego czasu dostawy;
- możliwości śledzenia przesyłki, co daje poczucie kontroli i bezpieczeństwa.
Allegro czy sklep online? Sprawdź, co jest lepsze!
Warianty produktu
Jeśli produkt występuje w różnych wariantach (np. kolorach, rozmiarach, modelach), należy je wyraźnie zaprezentować – najlepiej w pobliżu głównego CTA. Użytkownik powinien mieć łatwy dostęp do informacji o dostępnych opcjach, aby móc szybko dokonać właściwego wyboru.
Wyczerpujący opis z wydzielonymi sekcjami tematycznymi
Jest to przestrzeń na szczegółowe zaprezentowanie produktu, wraz z jego zaletami, cechami oraz sposobem użytkowania. Opis powinien zastąpić sprzedawcę w sklepie stacjonarnym – informować, a zarazem podkreślać korzyści wynikające z wyboru konkretnego produktu. Chcąc utrzymać przejrzystość na stronie, warto podzielić go na sekcje tematyczne, np.:
- główny opis;
- tabela z parametrami technicznymi oraz instrukcja obsługi (najlepiej w osobnych sekcjach);
- dodatkowe zdjęcia produktu;
- filmy wideo.
Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisów produktów? Napisz do nas!
Tabela z parametrami technicznymi
Tabela służy do prezentacji szczegółów technicznych produktu, np. jego wymiarów, materiału wykonania czy zastosowanych technologii. Tego typu informacje pomagają w lepszym zrozumieniu właściwości oferowanego produktu.
Tabela porównawcza
Umożliwia porównanie różnych modeli lub wersji tego samego produktu. Użytkownicy mogą samodzielnie wybierać produkty do porównania lub zestawiać je ze sobą za pomocą dedykowanej opcji na stronie internetowej.
PDF-y z instrukcjami
Produkty, takie jak urządzenia elektroniczne, sprzęt AGD czy meble, często wymagają szczegółowych instrukcji obsługi. W takich przypadkach warto dodać możliwość pobrania pliku PDF z instrukcją obsługi lub montażu, aby ułatwić użytkownikowi zapoznanie się z produktem.
Sprawdź, jak optymalizować PDF pod SEO.
Opinie klientów
Opinie o produktach, zarówno te pozytywne, jak i negatywne pomagają potencjalnym kupującym podjąć decyzję o zakupie. Pozytywne recenzje budują zaufanie do produktu i marki, pokazując, że inni klienci byli zadowoleni z zakupu. Z kolei opinie negatywne, choć mogą być trudniejsze do zaakceptowania, stanowią okazję do pokazania, jak sklep reaguje na problemy i jakie kroki podejmuje w celu poprawy jakości produktu lub obsługi klienta.
Boksy cross- i upsellingowe
Rekomendując produkty podobne, najczęściej kupowane lub uzupełniające zakup (np. akcesoria), możemy ułatwić klientowi podjęcie decyzji, a także zwiększyć wartość jego koszyka zakupowego.
Opcja zapisania się do listy mailingowej
Jeśli produkt jest chwilowo niedostępny, warto dodać możliwość zapisania się do listy oczekujących, by użytkownicy mogli otrzymać powiadomienie, gdy będzie ponownie dostępny.
Jak zaprojektować kartę produktu z punktu widzenia SEO?
W procesie projektowania strony produktowej należy uwzględnić kwestie SEO, aby zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Najważniejsze elementy w tym temacie to:
- używanie słów kluczowych – w treści, nazwie, w sposób naturalny, nienachalny,
- breadcrumbs (menu okruszkowe) – ułatwia klientowi poruszanie się po stronie. Przykład karty produktowej z dobrze zoptymalizowaną nawigacją to: strona główna -> pierścionki zaręczynowe -> pierścionki z żółtego złota -> model 931 z diamentem. Breadcrumbs wspiera także linkowanie wewnętrzne w serwisie;
- przyjazne adresy URL – adresy kart produktowych muszą być czytelne i zawierać wyrażenia, które pozwolą na identyfikację produktu, np. nazwę. Nie jest to konieczne, dlatego warto zadbać przede wszystkim, aby URL-e były możliwe najkrótsze i nie zawierały zbędnych parametrów;
- oznaczenie mikrodanymi – pozwala to na oznaczenie elementów, takich jak cena, oceny czy dostępność produktów. Dzięki temu wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć zawartość karty produktu, co wpływa korzystnie na ich widoczność. Dodatkowo część informacji, takich jak cena czy recenzje w postaci gwiazdek, mogą pojawiać się w wyszukiwarce przy naszym wyniku;
- linkowanie wewnętrzne – linkowanie do innych powiązanych produktów, kategorii czy artykułów blogowych umożliwia lepsze indeksowanie serwisu przez roboty Google, a dodatkowo może przekierować użytkownika do innych produktów, którymi może być zainteresowany;
- unikalne opisy – podczas przygotowywania karty produktu należy kierować się zasadami tworzenia opisów zgodnie z SEO. Produkt musi mieć unikalny opis (nie skopiowany od konkurencji czy producenta!), który dokładnie przedstawia jego cechy, funkcje i korzyści. Jest to ważne z punktu widzenia pozycjonowania strony w Google, ponieważ wyszukiwarki preferują oryginalne treści, dostarczające użytkownikom wartościowych informacji.
Dostosowanie karty produktu do urządzeń mobilnych
Równie istotną kwestią przy projektowaniu karty produktu w e-commerce jest jej optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych. Google kładzie coraz większy nacisk na responsywność stron, a użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych oczekują, że sklep internetowy będzie działać równie płynnie i funkcjonalnie, jak na komputerze.
Karta produktu w sklepie internetowym - podsumowanie
Karta produktu to serce każdego sklepu internetowego, łączące funkcjonalność z estetyką i skutecznym SEO. Powinna zawierać wszystkie niezbędne elementy, począwszy od czytelnej nazwy produktu, poprzez unikalne opisy, aż po wysokiej jakości zdjęcia i filmiki. Każdy szczegół ma tu znaczenie, a to właśnie detale decydują o sukcesie Twojego sklepu online, budując pozytywne doświadczenia użytkowników i zachęcając ich do zakupu.
Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu sklepu online? Napisz do nas!
Źródła:
- Co powinna zawierać atrakcyjna karta produktu w sklepie?, https://www.shoper.pl/learn/artykul/co-powinna-zawierac-dobra-karta-produktu-w-sklepie-internetowym, [dostęp online: 8.04.2025].
- Effective recommendations for creating a selling product card, https://www.linkedin.com/pulse/effective-recommendations-creating-selling-product-card-lebedenko/, dostęp online: [8.04.2025].
- Gemius, E-commerce w Polsce 2022, https://sellingo.pl/blog/wp-content/uploads/2023/01/Raport_e-commerce_2022_.pdf, [dostęp online: 8.04.2025].