Linkowanie wewnętrzne - jak linkować poprawnie z myślą o SEO i użytkowniku?

Linkowanie wewnętrzne - jak linkować poprawnie z myślą o SEO i użytkowniku

Linkowanie wewnętrzne pełni ważną rolę w procesie pozycjonowania, a dodatkowo poprawia nawigację na stronie internetowej i może zmniejszać współczynnik odrzuceń. Jak prawidłowo linkować do innych podstron? Jakie są rodzaje linków? Dlaczego warto przygotować strategię czy matrycę linkowania wewnętrznego? Wyjaśniamy!

Linkowanie wewnętrzne - co to jest?

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) polega na umieszczaniu na stronie internetowej hiperłączy (odnośników) przekierowujących do innych podstron w serwisie. Celem działań jest przede wszystkim poprawa nawigacji w obrębie witryny, a także wzmocnienie działań SEO - odnośniki na stronie internetowej są analizowane przez boty Google. 

Warto zapamiętać

Link osadzony w kodzie HTML wygląda następująco:
<a href="http://www.nazwastron.pl">buty damskie</a>

  • http://www.nazwastron.pl w tym przypadku oznacza podstronę, do której będziemy odsyłać użytkownika
  • buty damskie to anchor text, inaczej treść linka, część widoczna dla użytkownika i przekazująca robotom wyszukiwarki informację o tematyce danej podstrony. Zamiast konkretnej frazy anchorem może być też adres URL. Wówczas kod HTML wygląda np. tak: <a href="http://www.nazwastron.pl">www.nazwastrony.pl</a>

Sprawdź też, czym są parametry UTM.

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Internal linking stanowi jeden z głównych czynników wpływających na pozycjonowanie strony i widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlaczego linki wewnętrzne są ważne?

  • Poprawiają strukturę informacyjną strony - jeśli zawartość strony jest przejrzysta, a poszczególne kategorie są ze sobą powiązane tematycznie, algorytmy oceniają ją jako wartościową i przydatną dla użytkownika.
  • Pomagają Google botom w lepszym poznaniu zawartości witryny, a to może przełożyć się na wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.
  • Ułatwiają ineksowanie strony - gdy Google bot trafi na jedną podstronę, a na niej będzie kilka tematycznych linków, przejdzie przez nie i zaindeksuje kolejne podstrony.
  • Wpływają na czas spędzony przez użytkownika na stronie i współczynnik odrzuceń - dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne może wydłużyć czas, który użytkownicy spędzają w serwisie i zmniejszyć współczynnik odrzuceń, co wynika z faktu, że internauci płynnie przechodzą z jednej podstrony na drugą. To z kolei pośrednio przekłada się na pozycję strony w wyszukiwarce Google.
Uwaga
Według wielu specjalistów SEO właściwie prowadzone linkowanie wewnętrzne przynosi podobne efekty jak link building. Dzieje się tak dlatego, że poprzez linkowanie kluczowych podstron na tematycznie dopasowane frazy (anchor text), pokazujemy je wyszukiwarce i wskazujemy, jakie sekcje są istotne w naszym serwisie.

Co mówi Google o linkowaniu wewnętrznym?

W supporcie i oficjalnej dokumentacji internetowego giganta można znaleźć zalecenia dotyczące linkowania wewnętrznego. Poniżej prezentujemy niektóre informacje udostępniane przez Google (źródło: https://developers.google.com/search/docs/appearance/sitelinks?hl=pl).

  • Linki wewnętrzne mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania Google, jeśli algorytmy Google uznają je za przydatne dla użytkownika. 
  • Jeżeli struktura strony będzie nieczytelna lub roboty indeksujące uznają linki wewnętrzna za małowartościowe, wówczas nie wyświetlą się w wynikach wyszukiwania.
  • Linki wewnętrzne powinny być uporządkowane logicznie, a ponadto muszą prowadzić do najważniejszych miejsc na stronie internetowej.
  • Odnośniki powinny być tematycznie związane ze stronami, do których prowadzą.

Linkowanie wewnętrzne a UX

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne przekłada się na SXO i UX (ang. user experience), które w sposób dosłowny tłumaczy się jako doświadczenie użytkownika. W kontekście projektowania stron internetowych pojęcie odnosi się do funkcjonalności i łatwości nawigacji serwisu. Witryna internetowa powinna być maksymalnie dostosowana do potrzeb internauty, aby poruszanie się po poszczególnych podstronach było intuicyjne. Duże znaczenie ma w tym zakresie internal linking. W czym pomaga?

  • Zwiększa prawdopodobieństwo konwersji - dobrze wdrożona strategia linkowania sprawia, że użytkownik może szybko wykonać konkretną akcję, np. przejść do koszyka lub podstrony z płatnościami. 
  • Ułatwia przechodzenie pomiędzy poszczególnymi stronami - linkowanie wewnętrzne sprawia, że internauci częściej przechodzą na kolejne podstrony.

Potrzebujesz pomocy w optymalizacji strony internetowej? Napisz do nas!

Jakie są rodzaje linków wewnętrznych?

Linki wewnętrzne umieszcza się w różnych miejscach na stronie internetowej. Gdzie można je spotkać?

Linki w menu na stronie internetowej

Linki można umieścić w menu na stronie www, ale trzeba dobrze przemyśleć układ zakładek i odnośników. W przypadku rozbudowanych serwisów stosuje się rozwijane menu. To doskonałe rozwiązanie m.in. w sklepach internetowych.

Sprawdź też, jak zaprojektować menu na stronie internetowej.

Linki w stopce

Warto wykorzystać stopkę na stronie internetowej, aby umieścić tam linki na temat firmy lub odnośniki do regulaminu czy polityki prywatności. 

Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa)

Breadcrums, czyli tzw. linkowanie okruszkowe, wskazuje użytkownikowi jego bieżącą lokalizację na stronie internetowej oraz ułatwia przejście do związanych tematycznie podkategorii. Rozwiązanie znajduje zastosowanie zwłaszcza w rozbudowanych serwisach. Takie linkowanie wspiera również proces pozycjonowania strony.

Linki w treściach znajdujących się na stronie (linki śródtekstowe)

Linki wewnętrzne możesz umieścić w artykułach bądź opisach na stronie. Odnośniki przekierowują m.in. do innych treści znajdujących się na stronie, kategorii produktowych czy danych kontaktowych.

Linki do powiązanych artykułów lub polecanych produktów

Na blogu warto stworzyć sekcję: Czytaj również czy Powiązane artykuły i umieszczać tam odnośniki odsyłające do powiązanych tematycznie treści. Z kolei na karcie produktu w sklepie internetowym można dodać sekcję z powiązanymi produktami.

Sprawdź, jak przygotować opisy produktów w sklepie internetowym.

Jak linkować wewnętrznie? Wskazówki

O czym musisz pamiętać, wdrażając linkowanie wewnętrzne? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami.

Stwórz strategię linkowania

W pierwszej kolejności opracuj strategię linkowania. W tym celu przygotuj listę fraz (anchor textów) dopasowanych do poszczególnych podstron. W przypadku rozbudowanej oferty najlepiej tworzyć osobne strony dla każdej usługi lub kategorii produktowej.

Używaj zwięzłych i tematycznie powiązanych anchor textów

Zwróć uwagę, by anchor text był zwięzły i powiązany tematycznie z daną podstroną. Użytkownik powinien wiedzieć, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu podlinkowanej treści.

Trzymaj się ustalonych anchor textów - zawsze linkuj podstronę na takie same frazy

Anchor text jest dla robotów Google informacją, o czym będzie podlinkowana podstrona, jaka jest jej tematyka. Z tego powodu tak ważne jest linkowanie podstron zgodnie z przyjętą strategią linkowania i intencją powiązaną z daną frazą. Zmiana tematyczności treści linka może spowodować kanibalizację fraz w serwisie i pomieszanie struktury informacyjnej.

Zadbaj o odpowiednią hierarchię i tematyczność

Ważna jest hierarchia. Przykładowo linki na stronie głównej powinny kierować do istotnych podstron, a linki podrzędne, np. podkategorie muszą być powiązane tematycznie z kategoriami. Z kolei z artykułów blogowych linków do innych podstron, które są powiązane tematycznie.

Przestrzegaj zasady first link counts

Zgodnie z zasadą first link counts jeśli na stronie znajduje się kilka takich samych linków, Google boty biorą pod uwagę tylko pierwszy z nich. Innymi słowy, nie warto stosować identycznych odnośników w ramach jednej podstrony, o ile nie jest to podyktowane UX.

Nie wstawiaj linków „na siłę”

Zwróć uwagę, by linki były tematycznie powiązane i nie kierowały do niedziałających stron (404) ani nie tworzyły pętli przekierowań. 

Korzystaj z dedykowanych wtyczek

Aby usprawnić proces wdrażania linków wewnętrznych, możesz zainstalować wtyczki do WordPressa, np. Internal Link Building. Narzędzie automatycznie przypisuje odnośniki do określonych słów kluczowych i wskazuje strony, które zawierają linki niedopasowane tematycznie.

Jak sprawdzić CMS swojej strony? Przeczytaj artykuł!

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

Pamiętaj, aby regularnie monitorować poziom linkowania wewnętrznego. W ten sposób unikniesz błędów wpływających na pozycjonowanie, np. linkowania na te same frazy różnych podstron. Warto wykorzystać narzędzia, jak np.

  • Google Search Console - sprawdzisz w nim m.in., jakie strony w Twoim serwisie zawierają największą liczbą linków wewnętrznych,
  • Screaming Frog - umożliwia weryfikację linków umieszczonych na poszczególnych podstronach,
  • Ahrefs - wskazuje podstrony wymagające  dodania odnośników,
  • Sitebulb - pozwala na znalezienie błędów w linkowaniu wewnętrznym, np. wykrywa niedziałające odnośniki.

Linkowanie wewnętrzne - podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne to ważny element wpływający na pozycjonowanie sklepów online czy stron usługowych, poprawiający nawigację oraz mogący zwiększać współczynnik konwersji. Strategia linkowania powinna być jednak przemyślana, a treść linka (anchor text)  zwięzła i powiązane tematycznie. Warto również systematycznie monitorować internal linking, aby wykryć ewentualne błędy, np. przekierowania do nieistniejących stron.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie pozycjonowania strony? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. https://developers.google.com/search/docs/appearance/sitelinks?hl=pl [dostęp 11.02.25]
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Linkowanie [dostęp 11.02.25]
  3. https://pl.wordpress.org/plugins/internal-links/ [dostęp 11.02.25]
×