Allegro czy sklep internetowy? Porównanie prowadzenia sprzedaży na własnej stronie a na marketplace

Aż 79% użytkowników decyduje się na zamówienie produktów przez Internet (źródło: Raport E-commerce w Polsce 2023). Nic dziwnego, że branża e-commerce stale się rozwija, a na rynku wciąż pojawiają się nowi gracze. Jeśli i Ty zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego, najpierw wybierz miejsce, w którym przestawisz ofertę firmy i gdzie będzie odbywała się sprzedaż. Czy będzie to Allegro, czy Twój własny sklep online?
Allegro czy sklep internetowy? Charakterystyka obu rozwiązań
Nie wiesz, gdzie rozpocząć sprzedaż? Poniżej krótka charakterystyka prowadzenia sklepu na Allegro i na własnej stronie internetowej.
Czym jest i jak działa Allegro?
Allegro to popularny marketplace, na którym można sprzedawać produkty bez konieczności tworzenia własnej strony www. Platforma cechuje się ogromnym zasięgiem. Z danych Mediapanel wynika, że tylko w maju tego roku z serwisu korzystało blisko 19 mln użytkowników. Czym jeszcze wyróżnia się Allegro?
- Serwis współpracuje z firmami kurierskimi i systemami szybkich płatności. To znacznie ułatwia proces sprzedaży, ponieważ można skorzystać z gotowych rozwiązań.
- Platforma posiada rozbudowany panel administracyjny, przez co samodzielne wystawianie towarów jest maksymalnie uproszczone i nie wymaga dużej wiedzy informatycznej.
- Opcjonalnie można zdecydować się na integrację serwisu z systemem CRM, dzięki czemu publikowanie ofert sprzedażowych przebiega w sposób zautomatyzowany. Rozwiązanie wymaga jednak odrębnej konfiguracji.
Sprawdź również, jak przeprowadzić analizę konkurencji w internecie.
Jak działa sklep internetowy?
Sklep internetowy można porównać do własnego lokalu, placówki, w którym sprzedaje się produkty. Jego utrzymanie wiąże się z konieczności wykupienia hostingu albo posiadania własnego serwera. Można także skorzystać z usług serwisów oferujących stworzenie strony internetowej w ramach comiesięcznego abonamentu, np. Wix, Shoper. Wówczas nie trzeba zajmować się kwestiami technicznymi, bo leżą one po stronie usługodawcy. Dlaczego warto założyć swój własny sklep online?
- Posiadanie własnej strony internetowej wiąże się z niezależnością. Właściciel sklepu sam decyduje, jakie wprowadzić kategorie produktowe, promocje, metody dostawy i płatności.
- W porównaniu z platformami marketplace nie trzeba płacić prowizji od sprzedaży.
Allegro vs. sklep online - wady i zalety
A teraz przyjrzyjmy się wadom i zaletom prowadzenia sprzedaży na Allegro i na własnym sklepie internetowym.
Allegro - wady i zalety
Allegro cieszy się niesłabnącą popularnością i posiada wiele zalet, jak np.:
- Niski próg wejścia — decydując się na sprzedaż przez Allegro, nie trzeba kupować własnej domeny, zarządzać stroną internetową czy korzystać ze wsparcia informatyka,
- Automatyzacja działań — Allegro ma swoje rozwiązania usprawniające realizację transakcji. Wiele rzeczy odbywa się automatycznie, np. po wykonaniu zakupu klienci otrzymują powiadomienia na maila,
- Brak konieczności konfiguracji — obsługa panelu sprzedażowego jest prosta i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Do dyspozycji sprzedawców są gotowe szablony, z których można skorzystać,
- Duży zasięg — Allegro notuje miesięcznie ponad 184 mln wizyt (Raport rynki internetowe w Europie, https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces-europe/#h-the-largest-online-marketplaces-in-europe, dostęp 18.06.24)),
- Rozpoznawalna marka — Allegro działa w naszym kraju nieprzerwanie od 1999 r., dlatego niemal każdy użytkownik Internetu w Polsce ją kojarzy (Raport rynki internetowe w Europie, https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces-europe/#h-the-largest-online-marketplaces-in-europe, dostęp 18.06.24),
- Brak konieczności inwestowania w marketing internetowy — serwis jest dobrze widoczny w sieci,
- Opcjonalnie można skorzystać z systemu reklamowego w ramach Allegro, aby wyróżnić swoje produkty. Rozwiązanie działa w modelu PPC, w którym płacimy jedynie za kliknięcia reklamy.
Sprawdź, czego nie można reklamować w Google Ads.
Wśród wad sprzedaży na Allegro warto wymienić:
- Prowizje za sprzedaż — wysokość prowizji zależy od kategorii produktowej. Średnio waha się od 6 do 8% ceny produktu wystawionego na sprzedaż,
- Duża konkurencja — niski próg wejścia sprawia, że trzeba konkurować z wieloma firmami,
- Konieczność dostosowania się do zasad i regulaminów — Allegro ustala zasady, do których trzeba się dostosować, aby móc korzystać z serwisu. Przykładowo pozwala na dodanie maksymalnie 20 tys. nowych produktów w ciągu miesiąca, a tytuł oferty musi zawierać maksymalnie 75 znaków,
- Oferowanie produktów w niskich cenach — Allegro nie narzuca polityki cenowej, jednak w praktyce wielu sprzedawców ustala niskie marże, żeby konkurować ceną,
- Brak lojalnych klientów — klienci Allegro z reguły nie zwracają uwagi na nazwę sprzedawcy.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie marketingu online? Napisz do nas!
Własny sklep
Jakie korzyści wiążą się z posiadaniem własnego sklepu w Internecie? Do głównych zalet należą:
- Niezależność — posiadając własny sklep internetowy, samodzielnie decydujemy o wielu kwestiach, np. jak ma wyglądać nasza strona internetowa, jakie sposoby płatności i wysyłki akceptujemy,
- Możliwość budowy pozycji na rynku — sklep internetowy stwarza ogromne możliwości rozwoju i budowania silnej pozycji na rynku e-commerce. Wielu przedsiębiorców, którzy dziś prowadzą dobrze prosperujące biznesy, zaczynało od założenia niewielkich e-sklepów. Z czasem stopniowo rozszerzali ofertę, wprowadzając nowe propozycje do asortymentu albo wchodząc na kolejne, zagraniczne rynki,
- Kreowanie pozytywnego wizerunku marki — własny sklep internetowy zapewnia większe możliwości w kwestii pozycjonowania marki, a to bardzo pomaga w zdobywaniu lojalnych klientów,
- Duże możliwości promocyjne — właściciele e-biznesów mogą promować sklep w różny sposób, np. poprzez pozycjonowanie, content marketing, płatne systemy reklamowe, jak Google Ads czy Facebook Ads.
Do wad należą natomiast:
- Większe koszty początkowe związane z uruchomieniem sprzedaży — założenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością uruchomienia i utrzymania strony,
- Konieczność inwestowania w marketing internetowy — właściciele sklepów internetowych muszą zadbać o promocję marki i widoczność strony w sieci. W przeciwnym wypadku klienci nie zainteresują się ofertą sklepu,
- Własna strona internetowa wymaga dodatkowego czasu na jej administrację. Wiele rzeczy można wykonać samodzielnie, np. dodawać opisy i zdjęcia produktów. W niektórych sytuacjach niezbędnej jest jednak wsparcie programisty lub web developera.
Marketplace a sklep online — zestawienie wad i zalet
Czy warto zdecydować się na sprzedaż na Allegro, a może lepiej postawić na własny sklep online? Prezentujemy zestawienie najważniejszych cech determinujących wybór właściwego rozwiązania.
Allegro | Własny sklep | |
---|---|---|
Automatyzacja działań | √ |
Tak, pod warunkiem zaimplementowania odpowiednich rozwiązań, np. dedykowanego systemu CRM |
Zasięg i rozpoznawalna marka | √ | Tak, pod warunkiem inwestowania w marketing internetowy |
Możliwość budowy silnej pozycji
marki na rynku e-commerce |
√ | |
Szerokie możliwości promocji | √ | |
Niezależność | √ | |
Koszty dostawy | Allegro współpracuje z wybranymi przez siebie przewoźnikami. Dodatkowo oferuje usługę Allegro SMART, w ramach których użytkownik nie płaci za przesyłkę, a sprzedający ponosi część kosztów związanych z transportem. | Samodzielnie negocjujesz koszty dostawy i współpracujesz z wybranymi przez siebie przewoźnikami. |
Polityka zwrotów | W Allegro koszty zwrotu pokrywa kupujący. Wyjątkiem jest skorzystanie z Allegro Smart, w ramach którego można bezpłatnie zwrócić towar, a koszty przesyłki pokrywa platforma sprzedażowa. | Koszty zwrotu zazwyczaj pokrywa kupujący. |
Konieczność przestrzegania narzuconych
regulaminów i zasad |
√ | |
Duża konkurencja | √ | √ |
Czy opłaca się sprzedawać na Allegro?
Sprzedaż na Allegro stanowi dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność w sieci. Nie trzeba ponosić kosztów niezbędnych do uruchomienia i utrzymania strony internetowej. Ponadto można sprawdzić, czy klienci są zainteresowani oferowanymi produktami - po wystawieniu towarów na platformę Allegro możesz zweryfikować, czy warto inwestować w podobny asortyment i zacząć go dystrybuować własnymi kanałami.
Allegro czy sklep online? A może warto połączyć oba rozwiązania?
Wielu przedsiębiorców łączy sprzedaż na Allegro z prowadzeniem sklepu internetowego. Korzystając z popularności tej platformy sprzedażowej, można docierać do szerokiego grona klientów z całej Polski. Jednocześnie warto równolegle promować własną markę, by stopniowo zwiększać sprzedaż we własnym sklepie (np. poprzez pozycjonowanie strony). Żeby na bieżąco monitorować wszystkie zamówienia dokonywane przez Allegro, warto skonfigurować serwis z systemem CRM sklepu.
Allegro vs. sklep online - podsumowanie
Na jakie rozwiązanie postawić? Jeśli cenisz niezależność, elastyczność i sam chcesz decydować o wyglądzie strony internetowej, zainwestuj we własny sklep internetowy. W przypadku gdy szukasz dodatkowego kanału dystrybucji bądź chcesz zweryfikować, czy Twoja oferta zainteresuje klientów, dobrym rozwiązaniem będzie sprzedaż za pośrednictwem Allegro.
Chcesz rozwinąć swój biznes w sieci? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport E-commerce w Polsce 2023, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html [dostęp 18.06.24]
- Raport MediaPanel 2024 (https://pbi.org.pl/badanie-mediapanel/wyniki-badania-mediapanel-za-maj-2024/) [dostęp 18.06.24]
- Raport rynki internetowe w Europie, https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces-europe/#h-the-largest-online-marketplaces-in-europe [dostęp 18.06.24]