YouTube działa od lutego 2005 roku, czyli już ponad 16 lat. Przez ten czas w tym serwisie zgromadziło się ponad 2 miliardy zalogowanych użytkowników, którzy codziennie generują miliardy wyświetleń. Prowadzenie kanału na YouTube i budowanie społeczności widzów wymaga wiele zaangażowania i odpowiednich działań. W ich skład wchodzi szereg działań dotyczących pozycjonowania filmów, które zwiększa widoczność organiczną video zarówno w samej wyszukiwarce YouTube, jak i w wyszukiwarce filmów w Google. Przeczytaj, co należy robić, aby utrzymać wyświetlenia swoich wideo na wysokim poziomie.

 

Spis treści:

 

Jakie czynniki decydują o miejscu w rankingu YouTube

Podobnie jak w pozycjonowaniu serwisów w wyszukiwarce Google, są pewne czynniki, które decydują o wyświetlaniu się wideo w SERP serwisu YouTube. Dla przypomnienia SERP (Search Engine Results Page) to strona, która wyświetla wyniki wyszukiwania danego zapytania. Oto kilka elementów, o których należy pamiętać.

Wyświetlenia

Każde powtarzające się wyświetlenie jest traktowane jako nowe, jednak wielokrotne odsłony tego samego konta mogą być traktowane jako spam. Jest to jeden ze środków ochrony przed botami spamującymi w statystykach oglądalności filmów.

Subskrypcje

Subskrybenci to po prostu użytkownicy, którzy śledzą dany kanał na YouTube. Tak zwani “spamowi subskrybenci” (ang. spam subscribers), czyli sztucznie zdobyte konta, które nie wykazują żadnej aktywności w serwisie, również nie są wliczani do statystyk przez algorytm YouTube.

Retencja widzów, czyli utrzymanie ich uwagi

Ten czynnik pokazuje, jak wiele widzów ogląda filmy do końca, a jeśli tak się nie dzieje – w którym momencie filmu jest przerywane oglądanie. Utrzymanie widzów jest jeszcze ważniejsze niż same wyświetlenia, dlatego warto zaciekawić widza i tworzyć wideo, które chce się oglądać do końca.

Zaangażowanie widzów

Oprócz samego oglądania liczy się też aktywność oglądających. Im więcej komentarzy, odpowiedzi na komentarze i nowych subskrybentów po świeżo opublikowanym wideo, tym większa szansa na zajęcie wyższego miejsca w rankingu YouTube.

Jakość filmu

Filmy wysokiej rozdzielczości doceniane są nie tylko przez użytkowników YouTube ze względu na przyjemność z ich oglądania, ale także przez sam algorytm YT. Warto zadbać o to, aby publikować wideo w formacie HD.

 

od czego zacząć pozycjonowanie filmów na youtube

Od czego zacząć pozycjonowanie na YouTube?

 

Te czynniki są niezmiernie ważne, ale same mogą nie dać rady w osiągnięciu sukcesu. Na czym jeszcze skupić się podczas optymalizacji filmów pod kątem algorytmu wyszukiwania YouTube?

 

Wykonaj analizę słów kluczowych

Analiza słów kluczowych jest jedną z podstawowych czynności podczas działań SEO. Pierwszym sposobem na odnalezienie fraz kluczowych, jest wykorzystanie autouzupełniania w wyszukiwarce YouTube. Wystarczy zacząć wpisywać tam słowa kluczowe, aby na liście rozwijanej zobaczyć różne sugestie. Są one faktycznymi frazami wyszukiwanymi przez użytkowników platformy. Jako że jest to jednak dość czasochłonne, z pomocą przychodzi drugi sposób – użycie dedykowanego narzędzia. Przykładowym może być Google Trends, gdzie można śledzić trendy związane z frazami kluczowymi. Możemy tu porównać wybrane przez nas frazy, aby wybrać te najbardziej popularne. Po wpisaniu słowa kluczowego wystarczy zaznaczyć odpowiednią wyszukiwarkę – Wyszukiwarkę w YouTube, ustawić odpowiednie parametry i zbadać zainteresowanie danym słowem kluczowym. Innym przydatnym narzędziem może być również YouTube Keyword Tool od ahrefs.

 

analiza słów kluczowych youtube seo google trends

Analiza słów kluczowych w Google Trends

 

Przeczytaj także o Core Web Vitals, nowym czynniku rankingowym Google.

 

Dodaj metadane

Algorytm YouTube potrafi wstępnie zinterpretować treść filmu, jednak poprawne uzupełnienie metadanych to pewność, że wideo zostanie umieszczone w rankingu w poprawny sposób, w poprawnych kategoriach. Co wchodzi w skład metadanych?

Tytuł filmu

Tytuł filmu odzwierciedla jego temat. Aby wideo pojawiało się wysoko w rankingu, w tytule powinny być zamieszczone pasujące frazy kluczowe. Należy pamiętać, że tytuły powinny być konkretne, intrygujące i przykuwające uwagę potencjalnych widzów.

Opis filmu

Opis wideo powinien być zaczęty od “mocnego akcentu”, ponieważ w wynikach wyszukiwania pojawiają się pierwsze dwie – trzy linijki. YouTube pozwala na opisy o długości do 5000 znaków – warto więc wykorzystać to pole w najlepszy możliwy sposób i odpowiednio nasycić je frazami kluczowymi. Oprócz generalnych informacji na temat wideo, w opisie można umieścić:

  • link do strony internetowej
  • linki do mediów społecznościowych
  • odniesienie do playlist powiązanych tematycznie filmów
  • #hashtagi – mogą pomóc w poszerzeniu zasięgów
  • timestampy, czyli tak zwane znaczniki czasu – są to odniesienia do kolejnych części filmu zaczynające się w określonej minucie, które można nazwać.

 

opis na youtube seo

Opis filmu w serwisie YouTube

 

Miniatura filmu

Miniatura przyciąga wzrok potencjalnego widza – patrząc na nią podejmuje on decyzję, czy ma ochotę obejrzeć dane wideo, czy jednak nie. YouTube umożliwia generowanie miniatur jako wybranej klatki z filmu, zalecane jest jednak wgranie własnej propozycji. Jeśli chodzi natomiast o parametry techniczne, najlepszą praktyką jest zamieszczenie grafiki:

  • o wymiarach 1280×720 px
  • w proporcji 16:9
  • mniejszej niż 2 MB
  • w formacie .jpg, .gif lub .png.

 

Optymalizacja tagów

Jako tagi możemy uznać niewidoczne frazy kluczowe. Powinny być starannie dobrane, mogą to być słowa kluczowe z długim ogonem. YouTube nie ogranicza ich liczby, jednak powinna się ona zamknąć w 10-12 tagach.

Utwórz napisy

Transkrypcje filmów na YouTube są przydatną opcją dla osób niesłyszących, niedosłyszących lub takich, które w danym momencie nie mogą uruchomić dźwięku. Ponadto napisy mogą znacznie ułatwić algorytmowi Google analizę treści wideo, co również może wpłynąć na zajmowane miejsca w rankingu YouTube czy Google wideo. Napisy można utworzyć ręcznie, albo użyć do tego dedykowanych programów.

Długość filmu ma znaczenie

YouTube traktuje priorytetowo długie wideo, ponieważ jak wiadomo, im dłuższy film – tym więcej reklam można w nim umieścić. Nie ma jednak idealnej długości gwarantującej wysokie miejsce w rankingu. Ale nie tylko długość samego filmu się tu liczy. Tak jak wspomniane było wyżej, ważną rolę odgrywa również retencja widzów, czyli ilość czasu, jaką spędzają oni na oglądaniu danego wideo. Celem jest sprawienie, aby widzowie oglądali film jak najdłużej (najlepiej do końca), należy więc zadbać o ich uwagę i zainteresowanie.

 

Angażuj swoich widzów

Zaangażowanie widzów w filmy zwiększa zasięg organiczny. Jeśli widzowie są aktywni w komentarzach, subskrybują kanał i chętnie klikają na nim w inne filmy – algorytm YouTube zacznie polecać je innym osobom. Jak angażować widownię?

Dodaj link do innego filmu na końcowym ekranie swojego wideo, aby zachęcić do kliknięcia. Możesz również przypomnieć o subskrypcji swojego kanału, a także naciśnięciu popularnego dzwoneczka, który wysyła powiadomienia o dodaniu nowego wideo. Ponadto zadawaj bezpośrednie pytania bądź sugeruj różne tematy, aby wywołać dyskusję w komentarzach. No i oczywiście reaguj i odpowiadaj na komentarze! Bądź w kontakcie ze swoimi widzami, Twoja aktywność jest tu tak samo ważna, jak aktywność użytkowników oglądających.
Dodatkowo możesz dodać do swojego filmu karty, które pojawiają się w formie ikony w prawym górnym rogu wideo. Kliknięcie ikony spowoduje wyświetlenie maksymalnie pięciu kart. Mogą do nich należeć:

  • odnośniki do innego filmu
  • odnośniki do playlisty
  • link do innego kanału
  • linki odsyłające do danej strony internetowej (np. promujące licencjonowany towar pojawiający się w filmie).

 

YouTube Analytics, czyli monitorowanie wydajności

YouTube Analytics to narzędzie wprost niezbędne w YouTube SEO. Dzięki niemu możliwe jest monitorowanie, czy pozycjonowanie filmów przynosi pożądane efekty. W YouTube Analytics znajduje się wiele przydatnych raportów, które warto śledzić i wyciągać z nich wnioski. Przykładowym, może być raport Utrzymanie uwagi odbiorców, pokazujący, w jaki sposób odbierana jest treść filmu w poszczególnych sekundach jego trwania. Można sprawdzić, które części filmu są dobrze oglądane, a która część wideo zachęca widzów do wyłączenia go. Ponadto przydatne mogą być także raporty Zaangażowania, zbierające informacje o interakcjach z filmami. Pozwalają one sprawdzić informacje o liczbie nowych subskrypcji, o pozytywnych i negatywnych ocenach, komentarzach, udostępnieniach, a także o liczbie udostępnień, czy kliknięć w karty. Kompletny przewodnik po statystykach YouTube Studio znajdziesz pod tym linkiem: https://green-fields.pl/youtube-analytics-kompendium-wiedzy-o-statystykach-youtube-studio/
Na początku lutego bieżącego roku, wycofana została integracja kanałów na YouTube z Google Analytics. Oznacza to, iż głównym narzędziem do monitorowania ruchu jest właśnie YouTube Analytics.

 

Podsumowanie

Cały proces pozycjonowania filmów na YouTube może wydawać się nieco skomplikowany. Należy jednak przebrnąć skrupulatnie i cierpliwie przez wszystkie działania optymalizacyjne i starać się zrozumieć sposób działania algorytmu YouTube. Masz jakieś wątpliwości bądź szukasz profesjonalnej ręki do pozycjonowania Twoich filmów? Skontaktuj się z nami, z chęcią odpowiemy na Twoje pytania i przedstawimy Ci ofertę YouTube SEO.

 

Autor: Weronika Jankowska

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.