Prowadząc działania promocyjne na platformie YouTube, warto mierzyć ich skuteczność. Z uwagi na brak możliwości integracji statystyk YouTube z usługą Google Analytics (pisaliśmy o tym w tym artykule) pozostają nam do wykorzystania statystyki w YouTube Studio. Nie są one tak mocno rozbudowane jak statystyki Google Analytics, ale posiadają podstawowe metryki, na bazie których możemy wyciągnąć logiczne wnioski. To tutaj znajdziesz m.in. odpowiedź na pytanie jak sprawdzić statystyki filmu na YouTube. Niektórzy cenią je sobie za prostotę obsługi w porównaniu do np. narzędzia Google Analytics czy Google Ads, co w dużej mierze jest prawdą.

 

Spis treści:

 

Struktura raportów w statystykach w YouTube Studio

Co do zasady, wchodząc na stronę statystyk YouTube, raporty zostały podzielone na 5 sekcji:

 

struktura konta youtube analytics

YouTube Analytics – struktura konta

 

W sekcji Przegląd znajdziesz podstawowe wskaźniki wskazujące kondycję Twojego kanału YouTube oraz poszczególnych metryk. Trendy ilości wyświetleń czy subskrybentów dostępne są od razu po wejściu w raport. Raport w zamyśle powstał po to, aby szybkim rzutem oka ocenić kondycję działań i ich efektywność. W sekcji tej znajdują się dodatkowe informacje o aktywności w czasie rzeczywistym czy najpopularniejszych filmach. Raport przeznaczony jest dla wydawców z podstawową wiedzą na temat statystyk.

Sekcja Zasięg to główne źródło danych pokazujące do ilu odbiorców docierasz i w jaki sposób się to dzieje. Znajdziesz tutaj informacje o źródłach wizyt oraz miejscach, z których widzowie są kierowani na Twoje filmy. W sposób wizualny, w postaci lejka przedstawiono tutaj również ścieżkę użytkowników od wyświetlenia miniatur aż do czasu oglądania.

 

ścieżka oglądalności karta zasięgu youtube

Ścieżka oglądalności YouTube

 

Sekcja Zaangażowanie pokazuje dane dotyczące utrzymania atencji użytkowników. Średnie czasy oglądania, zachowania na ekranach końcowych i inne metryki służące obserwacji zachowań widzów są dostępne w tej części. Widać tutaj również współczynnik ocen pozytywnych do negatywnych. Raporty z tej sekcji przydają się zwłaszcza do produkcji nowych filmów, aby na bazie błędów, które się popełniło wcześniej, przygotować lepsze jakościowo filmy.

W zakładce Odbiorcy dowiesz się więcej na temat użytkowników, którzy oglądali Twoje filmy. Oprócz danych ilościowych dot. unikalnych użytkowników oraz subskrybentów poznasz również dodatkowe wymiary danych, tj. wiek, płeć czy lokalizację, z której został wyświetlony film. Oczywiście podobnie jak przy Google Analytics, tak i tutaj większość z tych metryk jest bardzo szacunkowa i należy patrzeć głównie na proporcje i trendy, a nie skupiać się na konkretnych liczbach.

Jeśli uczestniczysz w programie partnerskim YouTube, powinieneś w YouTube Analytics mieć aktywną dodatkową zakładkę Przychody (domyślnie dla większości wyłączona). To tutaj znajdziesz dane o szacunkowych miesięcznych przychodach czy CPM-ach, czyli wskaźnikach informujących o tym ile reklamodawca zapłacił za tysiąc odtworzeń generujących przychody.

 

Metodologia danych w statystykach YouTube

Pola w raportach YouTube Analytics określone są jako wymiary lub dane. Jako że nazwy wymiarów co do zasady są intuicyjne w interfejsie, poniżej przedstawiono jedynie najpopularniejsze dane używane w raportach, wraz z ich definicją.

  • Wyświetlenia – liczba prawidłowych wyświetleń kanału lub filmu. Liczba ta nie obejmuje filmów w źródłach zewnętrznych, np. osadzonych na stronach internetowych czy w mediach społecznościowych.
  • Czas oglądania – czas, jaki użytkownik spędził na oglądaniu filmu, podany w godzinach,
  • Subskrypcje – liczba widzów, którzy zasubskrybowali kanał YouTube
  • Wyświetlenia miniatur – liczone za każdym razem gdy widz zobaczy miniaturę filmu w serwisie YouTube (od 8 marca 2021 dane dotyczące tego wskaźnika obejmują też miniatury wyświetlane na telewizorach i konsolach do gier). Liczba wyświetleń miniatur nie obejmuje jednak sytuacji, gdy filmy pojawiają się w powiadomieniach, na stronach zewnętrznych, lub ekranach końcowych. Dodatkowo miniatura musi wyświetlać się więcej niż 1 sekundę, a jej widoczność musi obejmować co najmniej 50% jej powierzchni.
  • Współczynnik klikalności wyświetlonych miniatur – pokazuje, jak często odbiorcy kliknęli film po zobaczeniu miniatury, co przekłada się na Wyświetlenie (od 8 marca 2021 dane dotyczące tego wskaźnika obejmują też miniatury wyświetlane na telewizorach i konsolach do gier)
  • Czas oglądania – sumaryczny czas, jaki użytkownik spędził na oglądaniu filmu, podany w godzinach
  • Unikalni widzowie – szacunkowa liczba użytkowników oglądających filmy w danym okresie
  • Średni czas oglądania – liczony jest ze wzoru: szacunkowa ilość czasu / wyświetlenia tego filmu i podana w interwale minut. Należy dążyć do tego, aby filmy swoją treścią powodowały, że użytkownicy będą oglądać cały film, a nie tylko jego początek.
  • Średnia liczba wyświetleń na widza – liczona jest ze wzoru: szacunkowa ilość wyświetleń / unikalni użytkownicy

 

Tryb zaawansowany statystyk YouTube

Przejście do bardziej rozbudowanej części raportów odbywa się poprzez kliknięcie w statystykach YouTube w link [TRYB ZAAWANSOWANY]. To tutaj możemy sprawdzić bardziej złożone rzeczy i dowiedzieć się dużo więcej na temat swojego kanału YouTube oraz filmów. Poniżej przedstawiono kilka elementów znacznie usprawniających pracę z danymi.

 

Dodatkowe kolumny w YT Analytics

Podobnie jak w narzędziu Google Analytics tak również tutaj możemy do tabeli pod wykresem dołożyć dodatkowe dane do istniejącego już wymiaru. Co ważne YT umożliwia dodanie sporej ilości kolumn, więc spokojnie możemy wybrać dogodne metryki spośród dostępnych po kliknięciu w przycisk plusika.

 

statystyki youtube dodatkowe dane

Statystyki YouTube – dodatkowe dane

 

Grupowanie filmów

Kolejną przydatną funkcją jest możliwość zgrupowania filmów np. po określonej tematyce czy długości trwania. Raz dodana grupa pozostaje na koncie na zawsze lub do momentu jej usunięcia. Mało znana a bardzo przydatna metoda konsolidacji danych ułatwiająca pracę na statystykach.

 

jak stworzyć grupę filmów youtube analytics gif

Jak stworzyć grupę filmów

 

Porównanie zakresów dat

Nieodłącznym elementem pozwalającym na szybkie sprawdzenie trendów oraz wykluczenie np. sezonowości jest datownik z opcją porównania. W statystykach YouTube opcja datownika została przygotowana w ten sposób, że można porównać ze sobą zakresy dat w odniesieniu do poprzedzającego okresu lub poprzedzającego roku o analogicznym zakresie. Znajduje się ona po kliknięciu nad datownikiem w prawym górnym rogu w link [PORÓWNAJ Z…].

 

Format eksportu danych z YouTube Studio Analytics oraz integracja z Google Data Studio

Obecnie dane z zaawansowanych statystyk YouTube można pobrać w dwóch formatach – do arkusza Google lub do pliku z rozszerzeniem CSV. Co ważne narzędzie do wizualizacji danych Google Data Studio po odpowiednim połączeniu z konektorem YouTube pozwala używać Studia Danych do tworzenia raportów ze statystykami dotyczącymi kanału YouTube. Jest to bardzo komfortowa integracja, dzięki której stworzymy jeszcze bardziej przejrzysty i dynamiczny raport.

 

Najważniejsze raporty w YouTube Analytics

Ogrom metryk i raportów dostępnych w statystykach, powoduje często szum informacyjny i trudności w dotarciu do najistotniejszych biznesowo danych. Z tego względu poniżej wyłoniono w sposób subiektywny 3 najważniejsze raporty YouTube, na bazie których można ocenić skuteczność prowadzonych działań i zaplanować efektywny plan na przyszłość. Z uwagi na to, że do większości istotnych wniosków można dojść, korzystając tylko z Trybu zaawansowanego opisanego powyżej, dlatego najpierw warto zapoznać się dobrze z jego obsługą.

 

Jak mocno angażują się moi użytkownicy?

Tezę, że skuteczny film to taki z dużą ilością wyświetleń od razu zanegujmy sobie na początku. Film, który ma milion wyświetleń, często okazuje się filmem mniej znaczącym jakościowo dla naszego biznesu, niż taki co generuje ich dużo mniej. Dlaczego? Często okazuje się, że taki popularny film staje się wiralem w mediach społecznościowych i jest to tylko chwilowa sytuacja, a średni czas oglądania tego filmu to ok 5% całości. Przekucie takiego projektu na sukces w postaci np. zwiększenia zasięgu subskrybentów jest bardzo trudne. Bazując jednak na statystykach YouTube Analytics, możemy sprawdzić zaangażowanie widzów na poszczególnych filmach, co między innymi podpowie, które filmy cieszą się większym zaangażowaniem pomimo mniejszej ilości wyświetleń. Dzięki temu określimy na przykład tematykę i sposób nagrywania nowych filmów w przyszłości. Gdzie możemy to zrobić? Wchodząc w Tryb zaawansowany na zakładce FILM w tabeli poniżej, dodajemy plusikiem dodatkowe kolumny tj. Średni procent obejrzenia, Pozyskane subskrypcje, Oceny pozytywne (w stosunku do negatywnych), Udostępnienia oraz Dodane komentarze.

 

Jak sobie radzi mój kanał?

Aby ocenić kondycję kanału YouTube i zaradzić ewentualnym problemom, przede wszystkim należy poznać odbiorców i ich odczucia na dotychczasowe publikacje. Same komentarze do filmów, o ile występują, nie pomogą nam tutaj zbyt wiele. W celu zbudowania wiernego grona odbiorców należy zacząć ich słuchać i odpowiadać na potrzeby. Musimy wiedzieć, kto ogląda nasze filmy i jak je znajduje oraz czy widzowie je lubią, czy też są dla nich nudne. Wejdź w tryb zaawansowany w kartę Źródła wizyt. Tutaj dla każdego ze źródeł w kolumnach znajdziesz metryki zaangażowania. Warto wiedzieć co dokładnie kryje się pod każdym ze źródeł danych, dlatego w dalszej części tego artykułu opisano je szczegółowo.

 

Ile zarabiam dzięki YouTube?

Monetyzacja – czyli ile jesteśmy w stanie zarobić z ruchu przychodzącego na nasz kanał. Wysokie statystyki oglądalności nie zawsze przekładają się 1:1 na wysokie zarobki. Dlaczego tak się dzieje? Zależy to m.in. od kondycji gospodarki danego kraju, z którego pochodzą widzowie czy też od kultury. Sposobem na zwiększenie przychodów może być np. tworzenie materiałów filmowych, których treść sprzyja wyświetlaniu reklam. W celu sprawdzenia przychodów należy wejść w zakładkę Przychody, logując się do statystyk w YouTube Studio. Pojawi się ona tylko i wyłącznie wtedy gdy kanał YT zostanie przyjęty do programu partnerskiego YouTube. Aby to się stało, muszą być spełnione pewne warunki, m.in kanał musi mieć co najmniej 1000 subskrybentów i zdobyć 4000 godzin czasu oglądania w ciągu minionego roku.

 

 

 

Źródła wizyt w YouTube Analytics

Dobrze jest mieć świadomość, co kryje się za poszczególnymi rodzajami źródeł wizyt naszych użytkowników. Pozwoli nam to lepiej zrozumieć mechanizmy generowania skutecznego ruchu. Poniżej zaprezentowane źródła ruchu dostępne na dzień publikacji tego artykułu.

  • Aplikacja zewnętrzna – wejścia z aplikacji, w których umieszczone są nasze filmy z YT lub linki do nich,
  • Bezpośrednie lub nieznane – wizyty kiedy ktoś skopiował adres url filmu do paska adresu przeglądarki lub wszedł z zakładki przeglądarki, a także wizyty niezalogowanych użytkowników ,
  • Ekrany końcowe – wejścia z ekranów końcowych innych filmów lub reklam wideo,
  • Funkcje przeglądania – wejścia z ekranu głównego, playlisty Do obejrzenia, kart Subskrypcje,
  • Karty filmów i adnotacje – wejścia z kart filmów lub adnotacji,
  • Karty kampanii – wizyty z kart kampanii należących do właściciela filmów,
  • Krótkie formaty – wejścia z tzw. YouTube Shorts, a więc treści nieprzekraczających 15 sekund,
  • Nieznane – osadzony odtwarzacz -wejścia z nieznanych zewnętrznych źródeł z osadzonym filmem YT,
  • Playlisty – wejścia z playlisty, zarówno własnej jak i playlisty użytkownika, na której znalazł się jeden z naszych filmów. Tutaj wchodzą też wejścia z playlist „Polubione filmy” i „Ulubione filmy” innych użytkowników,
  • Powiadomienia – wyświetlenia z powiadomień i e-maili wysłanych do subskrybentów, w tym powiadomienia push i powiadomienia z aplikacji,
  • Proponowane filmy – wyświetlenia z propozycji pojawiających się na innych filmach lub po nich ,
  • Reklama w YouTube – wejścia płatne z kampanii, którą prowadzimy dla naszych filmów,
  • Strony kanału – ruch ze strony naszego kanału YouTube lub stron innych kanałów,
  • Wyszukiwarka Google – wejścia na filmy z wyników wyszukiwania Google,
  • Wyszukiwarka w YouTube – wejścia z wyszukiwarki na YT po słowach kluczowych,
  • Zewnętrzne – ruch ze stron i aplikacji, na których osadzone są filmy lub są linki do nich, bez danych sprzed 01.06.2015,
  • Inne funkcje YouTube – wejścia z YouTube, którego nie można zaliczyć do innych źródeł.

 

Ustawienia domyślne statystyk YouTube

W YouTube Studio można określić ustawienia domyślne. Na razie jest tylko jedna opcja dotycząca waluty. Określona tutaj waluta wykorzystywana jest tylko w Statystykach YouTube, np. w raporcie o przychodach.

 

jednostki domyślne youtube studio

YouTube Studio – jednostki domyślne

 

W przyszłości będzie również można określić domyślne przedziały czasowe wyświetlane w statystykach YouTube. Domyślnie jest to 28 dni. Dodatkowo dla tabel i wykresów będzie można określić następujące przedziały czasowe domyślne:

  • dzień,
  • dzień (suma z ostatnich 7 dni),
  • dzień (średnie z ostatnich 7 dni),
  • dzień (suma z ostatnich 28 dni),
  • dzień (średnie z ostatnich 28 dni),
  • dzień (suma z ostatnich 30 dni),
  • tydzień
  • miesiąc,
  • kwartał,
  • rok.

Domyślnie teraz mamy interwał dzienny.
Kolejna wartość domyślna, która będzie do określenia to łączny czas oglądania. Do wyboru będzie minuta lub godzina. Opcja przyda się zwłaszcza do różnej długości filmów opublikowanych na kanale YouTube. Do monitorowania mniejszych treści wybieramy minuty, natomiast zbiorcze określenie z poziomu właściciela kanału wymusza wybór jednostki godziny.

 

Ograniczenia YouTube Analytics

Jak każde narzędzie również YT Analytics posiada pewne ograniczenia i limity. Ograniczenia obejmują takie obszary jak:

  • demografia odbiorców,
  • geografia odbiorców,
  • odbiorcy,
  • URL-e i wyszukiwane hasła.

 

Dane demograficzne

Dane typu wiek i płeć poddane są pewnym ograniczeniom lub mogą się po prostu nie wyświetlać kiedy nie ma wystarczającej ilości danych. Dodatkowo biorąc pod uwagę filmy inne niż publiczne (czyli prywatne i niepubliczne) tych danych nie zobaczymy nigdy.

 

Dane geograficzne

Podobnie jak w przypadku demografii również tutaj dane podlegają tym samym ograniczeniom. Dodatkowo nie zobaczysz tych wymiarów w raportach czasu rzeczywistego. Tylko w nawiązaniu do statystyk przychodów, te dane będą kompletne.

 

Dane o odbiorcach

W przypadku kiedy kanał YouTube nie ma jeszcze odpowiednio dużo treści do wyświetlania (niestety nie określono tutaj ile dokładnie) lub kiedy treści są przeznaczone dla dzieci, dane ilościowe dotyczące odbiorców będą mocno ograniczone. Dodatkowo dane te nie będą dostępne dla treści naruszających regulamin YouTube.

 

Adresy URL i wyszukiwane słowa

Spore ograniczenie dotyczy też danych dotyczących źródeł wejść czy słów, po których widzowie wchodzili na Twój kanał lub film. Przykładowo niewielka ilość wizyt na kanale lub pojedyncze wejścia, które nie można zagregować do większych zbiorów, nie będą ujęte w statystykach

 

Podsumowanie

Pomimo wielu ograniczeń statystyki YouTube bardzo pomagają zrozumieć co dzieje się na kanale oraz poszczególnych filmach. Dzięki nim możemy lepiej pokierować swoimi działaniami jako wydawca, skutecznie poszerzając zasięgi i przekuwając to w odpowiednim czasie na przychody. Jeśli zainteresowany jesteś dogłębną analityką lub działaniami promocyjnymi na swoim kanale YouTube, zapraszamy do kontaktu.

 

Autor: Piotr Pokrzywa

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.