Użytkownicy w WordPress - jak dodać nowego i jaki zakres uprawnień (rolę) ustawić?
WordPress to jeden z popularniejszych CMS-ów wykorzystywanych do tworzenia blogów, stron internetowych, a także sklepów online. Jego obsługą może zajmować się wiele osób o różnych poziomach uprawnień. Kim są użytkownicy w WordPressie i jak sprawnie zarządzać pracą zespołu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule!
Role użytkowników w WordPressie
Administrowaniem stron internetowych zazwyczaj zajmuje się kilka osób. Aby skutecznie zarządzać contentem i kontrolować wprowadzane zmiany, warto nadać odpowiednie uprawnienia poszczególnym użytkownikom. Jakie role można przydzielić w ramach systemu WordPress? Standardowo mamy dostępne następujące poziomy uprawnień:
- Administrator — posiada najwyższy zakres uprawnień. Może ustalać role użytkowników, zarządzać treściami, a także konfigurować ustawienia techniczne, np. dodawać wtyczki i motywy lub tworzyć kolejne podstrony w menu,
- Redaktor — ma dostęp do wszystkich treści dostępnych w CMS-ie. Może dodawać, edytować, publikować i usuwać wpisy swoje oraz innych użytkowników,
- Autor — ta rola jest podobna do Redaktora z tą różnicą, że Autor zarządza jedynie własnymi treściami,
- Współpracownik — zakres jego uprawnień obejmuje tylko tworzenie i edytowanie wpisów w systemie WordPress bez możliwości publikacji treści. Żeby przygotowany materiał pojawił się na stronie, musi zostać zatwierdzony przez Administratora lub Redaktora,
- Subskrybent — do jego uprawnień należy głównie odpowiadanie na komentarze pod artykułami.
Role niestandardowe w WordPressie — czym są i jak je stworzyć?
WordPress pozwala nadać użytkownikowi niestandardowe uprawnienia, np. zapewnić dostęp do ściśle określonych obszarów edycji strony. Przykładowo można przydzielić komuś rolę podobną do Redaktora, ale bez opcji samodzielnej publikacji artykułów. W celu zmiany ustawień warto skorzystać z bezpłatnych wtyczek do WordPressa, jak np. User Role Editor czy User Roles and Capabilities.
Jakie role przydzielić osobom obsługującym naszą stronę na WordPressie?
Najważniejszą zasadą przy przydzielaniu ról w WordPressie jest ograniczenie uprawnień do niezbędnego minimum. Należy upewnić się, że każdy ma dostęp tylko do tych funkcji, które są niezbędne do realizacji jego zadań na WordPressie. Poniżej prezentujemy role, które można przypisać poszczególnym osobom zajmującym się naszą stroną www.
Agencja marketingowa — Administrator, Autor lub Redaktor
Rolę przypisuje się stosownie do rodzaju wykonywanej pracy.
- Jeśli agencja ma zarządzać treściami, warto dać jej uprawnienia do tworzenia lub edytowania postów własnych (Autor) lub innych użytkowników (Redaktor).
- W przypadku gdy zlecamy agencji zadania związane z kwestiami technicznymi, np. wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych, wówczas potrzebne będą uprawnienia administratorskie.
Sprawdź, co oferujemy w ramach oferty na pozycjonowanie strony.
Programista — administrator
Wprowadzanie zmian technicznych na stronie, np. instalacja wtyczek, motywów wymaga uprawnień administratorskich.
Pracownik naszej firmy — Redaktor, Autor lub Współpracownik
W zależności od charakteru pracy można przypisać rolę:
- Redaktora — wówczas pracownik zyskuje możliwość zarządzania treściami wszystkich użytkowników. Jest uprawniony do edycji oraz publikowania postów,
- Autora — pracownik może tworzyć i publikować jedynie własne treści, nie ma dostępu do zasobów innych,
- Współpracownika — może tworzyć treści, jednak nie opublikuje ich bez zatwierdzenia Administratora lub Redaktora. Tę rolę najczęściej przypisuje się nowym pracownikom.
Sprawdź też, jak skutecznie wypromować sklep online.
Jak zmieniać, sprawdzać i nadawać uprawnienia użytkownikom WordPress? Praktyczne instrukcje!
Jeśli jesteś administratorem strony działającej w systemie WordPress, rejestracja użytkowników oraz przydzielanie im ról leży w Twojej gestii. Dowiedz się, jak zarządzać uprawnieniami osób zajmujących się obsługą strony internetowej.
Jak dodać użytkownika do WordPress?
Żeby dodać nowego użytkownika, należy:
1. Zarejestrować się do panelu administracyjnego WordPress,
2. W lewym bocznym menu przejść do sekcji Użytkownicy, a następnie kliknąć Dodaj nowego,
3. Wypełnić formularz — wpisać unikalną nazwę użytkownika (opcjonalnie podać też imię i nazwisko danej osoby), uzupełnić adres mail i ustalić rolę użytkownika (zakres jego uprawnień). Na końcu ustawić hasło do logowania,
4. Zapisać zmiany, klikając przycisk Utwórz użytkownika.
Jak sprawdzić rolę użytkownika WordPress?
Żeby sprawdzić uprawnienia poszczególnych użytkowników, musisz:
1. Zalogować się do panelu WordPress,
2. W lewym bocznym menu przejść do sekcji Użytkownicy, a następnie kliknąć Wszyscy użytkownicy,
3. Po wybraniu opcji pojawi się lista, w której możesz sprawdzić role przyznane poszczególnym osobom.
Jak zmienić rolę użytkownika w WordPressie?
W celu zmiany roli użytkownika musisz:
1. Zalogować się w WordPressie,
2. W lewym bocznym menu przejść do sekcji Użytkownicy, a następnie wybrać Wszyscy użytkownicy,
3. Znaleźć użytkownika na liście i kliknąć Edytuj,
4. Po wejściu na stronę edycji przewiń w dół i zaznacz nową rolę użytkownika,
5. Zapisz zmiany, klikając przycisk Zaktualizuj konto użytkownika.
Jak usunąć użytkownika w WordPress?
Aby usunąć użytkownika z systemu WordPress, należy:
1. Zalogować się do WordPressa,
2. W lewym bocznym menu wybrać sekcję Użytkownicy, a następnie Wszyscy użytkownicy,
3. Najechać kursorem na wybranego użytkownika i kliknąć Usuń.
Popularne wtyczki do zarządzania uprawnieniami użytkowników na WordPressie
Żeby sprawnie zarządzać uprawnieniami przyznanymi poszczególnym użytkownikom, warto zainstalować dedykowane wtyczki do WordPress. Do popularnych należą m.in.:
- User Role Editor — pozwala edytować istniejące role użytkowników oraz nadawać użytkownikom nowe zestawy uprawnień,
- Members — umożliwia tworzenie spersonalizowanych uprawnień. Pozwala też na klonowanie niestandardowych ról czy przypisywanie wtyczek WordPress do danego użytkownika,
- WPFront User Role Editor — to zaawansowana wtyczka do zarządzania uprawnieniami użytkowników. Za jej pomocą można np. zmieniać uprawnienia w menu nawigacyjnym lub przypisywać niestandardowe role wybranym użytkownikom.
Sprawdź też, czym jest Open Graph na stronie.
Kontroluj konta użytkowników na swoim WordPressie!
Pamiętaj, żeby co jakiś czas sprawdzać, kto ma dostęp do CMS-a Twojej strony. Może się zdarzyć, że uprawnienia do edycji treści ma np. agencja, z którą już nie współpracujesz. W przypadku wykrycia takich sytuacji należy jak najszybciej usunąć konto użytkownika, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z nieuprawnionym logowaniem i wprowadzaniem zmian w treściach, a co gorsza instalacją wtyczek, które mogą wpływać negatywnie na działanie strony.
WordPress i role użytkowników - podsumowanie
Zarządzanie rolami użytkowników w WordPress przekłada się na zapewnienie bezpieczeństwa danych oraz dobrą organizację pracy. Role użytkowników warto przydzielać indywidualnie, pamiętając, by udzielać dostępu tylko do tych opcji czy sekcji WP, które są potrzebne do wykonania zleconego zadania. Ponadto dobrze systematycznie weryfikować, kto ma dostęp do CMS-a Twojej strony.
Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu strony na WordPressie? Napisz do nas!
Źródła:
- https://wordpress.org/ [dostęp 27.09.24]
- https://wordpress.org/plugins/wpfront-user-role-editor/ [dostęp 27.09.24]
- https://pl.wordpress.org/plugins/members/ [dostęp 27.09.24]
- https://wordpress.org/plugins/user-role-editor/ [dostęp 27.09.24]