Przyczyny zmian w rankingach – aktualizacja algorytmu Google z Grudnia 2020 roku
Każdego dnia Google wprowadza jedną lub kilka zmian w algorytmach. Zmiany te mają na celu poprawę wyników wyszukiwania - większość z nich może być niezauważalna, ale zdecydowanie pomaga w stopniowym polepszeniu wyników. Czasami jednak taka aktualizacja może powodować znaczące zmiany, które robią porządne zamieszanie w SEO-wym świecie. Taka większa aktualizacja, która opiera się na zmianach w głównym algorytmie, nosi nazwę Core Update.
Google Core Algorithm Update - na czym to polega?
Główny algorytm wyszukiwarki Google - core algorithm - odpowiada za kształtowanie się rankingu domen w wynikach wyszukiwania. Każda zmiana w tym algorytmie powoduje spore modyfikacje w wynikach, jednakże nie zawsze łatwo jest stwierdzić, co konkretnie wpływa na rankingowanie stron. Specjaliści SEO i pracownicy digital marketingu spędzają sobie sen z powiek, aby dowiedzieć się, jaka była przyczyna wzrostów i spadków serwisów. Twój serwis ucierpiał na nowej aktualizacji? Pamiętaj, że wystąpienie spadków nie musi wiązać się z tym, że potencjalnie popełniłeś jakieś błędy. Google Core Update ma na celu głównie docenienie stron, których publikacje niemalże w pełni zaspokajają potrzeby użytkowników i mogą pochwalić się perfekcyjną jakością treści.
Przeczytaj także o Core Web Vitals, czyli podstawowych wskaźnikach internetowych, które jako czynnik rankingowy Google, doceniają strony o dobrej jakości - szybkie, bezpieczne, stabilne i wydajne.
Czego dotyczy aktualizacja Google z grudnia 2020 roku?
Jaka jest najnowsza aktualizacja algorytmu Google? To pytanie jest obecnie jedną z najczęściej wyszukiwanych przez SEO-wców fraz. Dlaczego jest ono aż tak kluczowe? Ponieważ może powodować niepewność wynikającą z często niespodziewanych zmian w wynikach rankingowania. Śmiało można stwierdzić, że aktualizacje głównego algorytmu Google mają daleko idący wpływ na SERP. SERP, czyli Search Engine Results Page to strona, na której znajdują się rezultaty wyszukiwania słów kluczowych w wyszukiwarce. Na nowy core update czekaliśmy siedem miesięcy. Informacja o nowej aktualizacji pojawiła się w sieci 3 grudnia.
Google ogłosił, że aktualizacja algorytmu ma na celu ponowną ocenę jakości stron, które obecnie znajdują się w rankingu wyszukiwarki. Oznacza to wzrost w rankingu dla serwisów, które pomimo publikowania świetnej jakościowo treści, nie zajmowały wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Ponadto dla serwisów, które położyły spory nacisk na frazy sprzedażowe, Google core update miał na celu polepszyć rankingowanie na frazy ściśle związane z samą tematyką serwisu. Jednakże spadek pozycji w rankingu nie musi oznaczać, że zawartość strony jest zła - właściciele serwisów będą musieli zagłębić się w możliwe przyczyny wywołania takiej sytuacji. Może być to spowodowane faktem, że inny serwis zaktualizował treści, które okazały się być bardziej interesujące dla czytelników.
Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu strategii SEO? Skontaktuj się z nami!
W jakich branżach grudniowa aktualizacja Google była najbardziej odczuwalna?
Według przeglądów danych i wykonanych analiz wpływu aktualizacji Google na różne serwisy można zauważyć, że największe zmiany widoczne były w piątek 4 grudnia. Branże, które odczuły core algorithm update najmocniej w wyszukiwarce desktopowej, to:
- branża zdrowotna
- nieruchomości
- branża podróżnicza
- finanse
- prawo i rząd,
a w wyszukiwarce mobilnej:
- branża zdrowotna
- prawo i rząd
- praca i edukacja
- zwierzęta domowe
- branża nieruchomości.
Kto jest wygranym, a kto przegranym najnowszej aktualizacji Google?
Grudniowa aktualizacja była dla niektórych serwisów prezentem gwiazdkowym, ponieważ zagwarantowała im wzrost w wyszukiwaniach Google chwilę przed świętami, gdy jak wiadomo jest wzmożony ruch w sieci. Jednak nie wszyscy mieli tyle szczęścia. Wiele serwisów odnotowało spadek w wyniku działań nowego algorytmu. Niektórzy przedsiębiorcy zyskali dzięki tym działaniom, a inni stracili. Poniżej przedstawiamy wybrane popularne serwisy na świecie i w Polsce. Analizowane daty to przedział od 1.12.2020 roku do 10.12.2020 roku. Aktualizacja rozpoczęła się 3 grudnia, a pierwsze zmiany (spadki/wzrosty) widoczne na serwisach są już od 4 grudnia. Zobacz jak wcześniej zmieniała się wyszukiwarka Google.
Jak widać bardzo znane i popularne serwisy w Polsce i na świecie gwałtownie zareagowały na zmiany w algorytmie Google. Bardzo duży wzrost pojawił się na serwisie computerhope.com natomiast spadek strony aliexpress.com wyniósł aż - 13,1%.
Zmiany widoczności serwisów można obserwować dzięki analizie widoczności w panelu Senuto.
Na przykładzie serwisów z branży zdrowotnej i finansowej, takich jak: znanylekarz.pl oraz money.pl są widoczne zmiany, które rozpoczynają się 4. grudnia. Jest to spadek widoczności serwisów w wyszukiwaniach pozycji TOP10 względem wcześniejszego tygodnia, w którym nie były jeszcze wprowadzane żadne aktualizacje w algorytmie Google. Jak wyraźnie widać, spadek powstał na skutek wprowadzonych zmian.
Co zrobić, żeby pojawić się wyżej w rankingu Google?
Niestety nie ma jednej i uniwersalnej zasady, która pozwalałaby na sukcesywne pojawianie się wyżej w rankingu Google. Algorytmy przeglądarki bardzo dynamicznie się zmieniają. W pozycjonowaniu stron bardzo ważne jest bieżące weryfikowanie zmian w wyszukiwarce Google. Aktualizacja z grudnia weryfikuje przede wszystkim jakość treści, dlatego w tym wypadku istotne jest, by teksty na stronie były wartościowe.
Google Search Central podpowiada, by sprawdzić nasz serwis pod kątem poniższych pytań:
- Czy treść zawiera oryginalne informacje, raporty, badania lub analizy?
- Czy treść zawiera merytoryczny, kompletny lub wyczerpujący opis tematu?
- Czy treść zawiera wnikliwą analizę lub interesujące informacje, które nie są oczywiste?
- Czy nagłówek i / lub tytuł strony zawiera opisowe, pomocne podsumowanie treści?
- Czy to jest rodzaj strony, którą chcesz dodać do zakładek, udostępnić znajomemu lub polecić?
- Czy spodziewałbyś się zobaczyć te treści w drukowanych czasopismach, encyklopediach lub książkach lub do nich się odwołuje?