Pillar Page - jaki wpływ na SEO ma organizacja treści na stronie internetowej?

Od jakiegoś czasu coraz więcej fraz wpisywanych do Google ma formę pytań i jest złożona z kilku wyrazów. Użytkownicy chcą po prostu uzyskać odpowiedzi na konkretne problemy i wątpliwości. Dlatego też wyszukiwarki promują witryny, które zawierają treści na temat konkretnego, dość precyzyjnego zagadnienia. Warto więc postawić na strategię, zgodnie z którą treści na stronie www są odpowiednio zorganizowane. Najważniejszym elementem tej organizacji są właśnie pillar pages, o których opowiemy nieco więcej w poniższym artykule.

Klastry tematyczne a pillar pages

Wyjaśnianie pojęcia pillar pages trzeba rozpocząć od omówienia zagadnienia klastrów tematycznych. Są to po prostu treści dotyczące określonego tematu, zgrupowane i połączone ze sobą. Najłatwiej opisać to na przykładzie. Załóżmy, że prowadzisz bloga medycznego. Możesz przygotować takie klastry tematyczne jak: 

  • cukrzyca,
  • choroby serca,
  • zwyrodnienia stawów i inne.

I gdy zajmiesz się tematem cukrzycy, będziesz tworzyć treści o tej tematyce. Jednym z nich powinna być strona pilar page (centralna i ogólnie dotycząca kwestii związanych z cukrzycą), następnie przygotujesz strony typu cluster content (np. cukrzyca typu I, cukrzyca typu II), a na końcu wzajemnie i tematycznie zlinkujesz wszystkie podstrony.

Sprawdź też, dlaczego prowadzenie bloga firmowego wpływa na SEO.

Pillar page - co to jest?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, pillar pages są centralną podstroną / treścią, wokół, której budujemy kolejne, wąskotematyczne treści dotyczące danego klastra tematycznego. Na naszym przykładzie będzie to ogólny tekst o cukrzycy. Wszystkie treści z danej tematyki należy odpowiednio zlinkować, aby wskazać zarówno Google, jak i robotom wyszukiwarki powiązania tematyczne pomiędzy treściami.

Schematycznie organizacja treści w serwisie zgodna ze strategią pillar pages wygląda następująco:

strategia pillar pages - na czym to polega - Agencja seo sem Greenfields Wrocław

Strategia Pillar Page - na czym polega?

Pillar page a SEO

Content marketing prowadzony z użyciem pillar pages to w pewnym sensie zmiana myślenia o pozycjonowaniu stron internetowych. W centrum zainteresowania nie są frazy kluczowe, a tematyka, która interesuje użytkowników. Oczywiście słowa kluczowe nadal są ważne, a tworzone podstrony powinny je zawierać. Strategia SEO wykorzystująca pillar pages nawiązuje do pozycjonowania long tail. Nie skupia się bowiem na kilku najbardziej popularnych frazach, a wykorzystuje bogactwo sformułowań, których mogą używać internauci, w tym bardzo precyzyjne, konkretne pytania zadawane wyszukiwarce.

Wpływ pillar pages na pozycjonowanie

Budowanie klastrów tematycznych i tworzenie stron pillar pages daje następujące korzyści:

  • pozwala wzmocnić wiarygodność serwisu w oczach Google, poprzez rozwijanie danej tematyki i budowanie autorytetu strony w określonym temacie / dziedzinie, 
  • pomaga budować widoczność strony na frazy ogólne i te long tail,
  • daje możliwość wykorzystania linkowania wewnętrznego i wzmacnianie wzajemnego podstron dzięki tematycznym odesłaniom,
  • minimalizuje ryzyko wystąpienia zjawiska kanibalizacji treści,
  • wspiera proces pozyskiwania linków zewnętrznych - dobrze opracowane, rozbudowane i wyczerpujące temat treści są chętnie polecane przez użytkowników.
Co to jest pillar page

Źródło: https://backlinko.com/pillar-pages

Jako podsumowanie wpływu pillar pages na proces pozycjonowania strony, podrzucamy grafikę od Backlinko. Tego typu strony upraszczają strukturę treści w serwisie, a dzięki linkowaniu wewnętrznemu pozwalają robotom Google na płynne przechodzenie pomiędzy kolejnymi, tematycznie powiązanymi podstronami. To wpływa na reputację serwisu, indeksowanie treści, a w konsekwencji na widoczność i pozycje w wyszukiwarce.

Pillar pages a użyteczność strony i konwersje

Pillar pages wpływa również na poprawę doświadczeń użytkowników, co bezpośrednio przekłada się na konwersje. Wdrożenie tej strategii sprawia, że:

  • poruszanie się po stronie jest łatwe - wiadomo, gdzie szukać odpowiedzi na pytania dot. danego zagadnienia, obszaru tematycznego,
  • wzrasta ruch na stronie - ta strategia przyciąga użytkowników poszukujących kompleksowych odpowiedzi dotyczących danego zagadnienia,
  • budujemy wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Chcesz osiągać więcej dzięki strategii SEO? Napisz do nas!

Jak stworzyć pillar page?

Najogólniej cały proces tworzenia pillar page można zamknąć w następujących krokach:

  1. Wybór ogólnych tematów, wokół których będziemy budowali klastry tematyczne - zastanów się, w czym jesteś najlepszy i co interesuje Twoich odbiorców.
  2. Research słów kluczowych - wybierz ogólne frazy pasujące do zbiorczej podstrony dotyczącej danego tematu. Szczegółowe, long tailowe frazy będą szły do tekstów typu claster topic, opisujących wyczerpująco dane, wąskie zagadnienie.
  3. Przygotowanie treści - napisz teksty, przygotuj grafiki, wideo i inne materiały.
  4. Optymalizacja treści - sprawdź, czy w tekstach zostały użyte słowa kluczowe, przygotuj Title i Description. Zoptymalizuj grafiki pod SEO. I nie zapomnij o wdrożeniu linkowania wewnętrznego pomiędzy tekstami.
  5. Analiza i aktualizacja treści - okresowo sprawdzaj, na jakie frazy rankują teksty, czyli Google rozumie poprawnie stworzoną przez Ciebie logikę informacyjną. Recyklinguj i odświeżaj teksty, szczególnie te opierające się na informacjach dot. zdrowia i finansów użytkowników.

Najlepiej od razu rozplanować kilka głównych klastrów tematycznych i pillar pages w swoim serwisie. Dzięki temu łatwiej będzie zbudować harmonogram publikacji tekstów (plan contentowy), a w trakcie rozwoju treści w serwisie nie dojdzie do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, powielania zrealizowanych tematów czy trudności w realizacji strategii linkowania wewnętrznego.

Rodzaje pillar pages

Najczęściej pillar pages przyjmują formę kompleksowego poradnika lub przewodnika, treści instruktażowych albo stron „zasobowych” gromadzących informację na dany temat.

Pillar page - kompleksowy poradnik

Na takiej podstronie opisujesz kompleksowo dane zagadnienie, wskazując użytkownikowi inne treści, dotyczące nieco węższych tematycznie zagadnień. Przykładem takiego poradnika może być np. tekst o wyborze roweru. Do poruszenia będzie sporo kwestii: rodzaj roweru (miejski, MTB, trekkingowy), długość ramy, typ siodełka, oświetlenie i dodatkowy osprzęt, typ jazdy (całoroczny, sezonowy) itd. Na poszczególne tematy, np. o samych rowerach MTB, będzie należało przygotować osobne wpisy.

Pillar page - instrukcja, tutorial

Ten typ treści pillar page prowadzi użytkownika krok po kroku przez dany proces, zadanie, projekt. Przykładem takiej treści może być z kolei temat - jak przeserwisować rower po zimie. W kolejnych krokach użytkownik dowie się o wymianie łańcucha, sprawdzeniu hamulców, przesmarowaniu łożysk, aż po napompowanie opon.

Pillar page - lista źródeł i zasobów

Po angielsku ten typ pillar page nazywa się całkiem zgrabie - resource, co na polski nie da się już tak elegancko przetłumaczyć. W każdym razie strony tego typu zbierają informacje o jakimś zagadnieniu w jednym miejscu i wskazują użytkownikowi, z czego może skorzystać lub gdzie powinien zajrzeć, aby zgłębić temat. Przykładem będzie w tym przypadku tekst z listą X aplikacji do trackowania aktywności fizycznej, pokazywania tras i map. Za pomocą takiego artykułu użytkownik pozna nowe aplikacje, a następnie będzie mógł zdecydować się na ich przetestowanie.

Narzędzia wspierające tworzenie i analizę pillar pages

Aby skutecznie zaplanować, wdrożyć i monitorować pillar pages, warto korzystać z narzędzi, które ułatwiają analizę słów kluczowych, strukturę linkowania oraz jakość treści.

  • Surfer SEO to jeden z najpopularniejszych SEO content editorów – analizuje strony konkurencji i sugeruje wprowadzenie zmian optymalizacyjnych, takich jak gęstość słów kluczowych czy długość tekstu.
  • Ahrefs i Semrush pomagają w analizie słów kluczowych oraz linków wewnętrznych i zewnętrznych, co jest kluczowe przy budowaniu klastrów tematycznych.
  • Z kolei Google Search Console pozwala na śledzenie indeksacji strony, identyfikację problemów technicznych oraz monitorowanie widoczności treści w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Warto także korzystać z Google Analytics 4, by analizować zachowanie użytkowników na stronie i dostosowywać treści do ich potrzeb.

Najczęstsze błędy powstałe przy tworzeniu pillar pages

Podczas tworzenia pillar pages można popełnić kilka błędów, które osłabiają ich skuteczność w SEO i użyteczność dla użytkowników.

  • Zbyt szeroki lub zbyt wąski temat – zbyt ogólny zakres powoduje powierzchowne omówienie zagadnienia, natomiast zbyt szczegółowy ogranicza rozwój klastrów.
  • Brak przemyślanego linkowania wewnętrznego – niepoprawne lub chaotyczne linkowanie między pillar page a podstronami o węższej tematyce utrudniają użytkownikom i wyszukiwarkom poruszanie się po stronie.
  • Brak aktualizacji treści – pillar pages należy regularnie odświeżać, aby zawierały aktualne informacje i odpowiadały na bieżące pytania użytkowników.
  • Duplikacja treści – powielanie treści na stronach pillar page i podstronach o węższej tematyce może prowadzić do kanibalizacji słów kluczowych i obniżenia pozycji w wyszukiwarce.
  • Brak spójnej struktury na stronie pillar page – nieuporządkowana treść bez jasnego podziału na sekcje utrudnia użytkownikom szybkie znalezienie interesujących informacji.

Budowanie pillar page to must have dla rozbudowanych serwisów!

Uporządkowanie treści na stronie internetowej przynosi całkiem sporo korzyści z punktu widzenia SEO i użyteczności strony. Dlatego jeśli chcesz wyciągać jeszcze lepsze efekty z realizowanej strategii contentowej, a szczególnie jeśli dopiero planujesz strukturę treści w serwisie, zastanów się nad klastrami contentowymi, a także formą i rodzajem pillar pages. Pomogą Ci nie tylko poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania, ale i zbudować autorytet i wizerunek znawcy danego tematu czy branży.

Nie wiesz, jak podejść do tematu pillar pages? Napisz do nas!

Źródła:

  1. https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-a-pillar-page [dostęp 12.09.24]
  2. https://backlinko.com/pillar-pages [dostęp 12.09.24]
  3. https://www.semrush.com/blog/pillar-page/ [dostęp 12.09.24]

 

×