Parametry UDM w wyszukiwarce Google - zawęź wyniki wyszukiwania! Przewodnik dla marketerów i seowców

Google regularnie wprowadza nowe funkcjonalności, które mogą zmienić sposób, w jaki przeglądamy i analizujemy wyniki wyszukiwania (SERP-y). Jedną z ukrytych perełek są parametry UDM – niedokumentowane przez Google rozwiązanie, które pozwala na precyzyjne filtrowanie typu wyświetlanych wyników wyszukiwania. Jak z nich korzystać skutecznie? Poznaj przydatne wskazówki w naszym poradniku!

Czym jest parametr UDM?

UDM to specjalny parametr, który można dodać do adresu URL strony wyszukiwania Google, aby zmienić sposób wyświetlania wyników. W efekcie otrzymamy konkretny rodzaj wyników, np. strony restauracji, książek, biznesów lokalnych zamiast wszystkich rodzajów stron pasujących do danego zapytania / frazy.

Podstawowa struktura parametru UDM wygląda następująco:
https://www.google.com/search?q=twoje_zapytanie&udm=NUMER

Znaczenie akronimu UDM

Chociaż Google nie wyjaśnia oficjalnie, co oznacza skrót UDM, eksperci SEO spekulują, że może to oznaczać:

  • User Display Mode - tryb wyświetlania użytkownika,
  • Universal Display Mode - uniwersalny tryb wyświetlania.

UDM oznacza też Unified Data Model - jest to model danych używany w Google Security Operations, niezwiązany zupełnie z parametrami UDM dodawanymi do adresów URL wyszukiwarki.

Sprawdź też wskazówki, jak korzystać z Google.

UDM to ukryta funkcja Google?

Google nie opisuje w swojej dokumentacji parametrów UDM. Googlarze nie poinformowali o nich oficjalnie, a ich odkrycie nie jest związane z żadnym wyciekiem informacji. Po prostu specjaliści SEO zauważyli je podczas korzystania z wyszukiwarki, analizowania różnych wyników wyszukiwania. Oczywiście funkcja ta może zostać usunięta przez Google w każdej chwili, nie mamy też pewności, że UDM działają poprawnie na wszystkich rynkach i językach wyszukiwarki Google.

Chcesz poprawić widoczność swojej strony w internecie? Napisz do nas!

Jak działają parametry UDM?

Gdy dodasz parametr UDM do adresu URL z podstroną wyników wyszukiwania, wyszukiwarka Google automatycznie przełączy się na określony tryb wyświetlania. Na przykład:

  • udm=14 - Tryb Web, wyświetla tradycyjne wyniki organiczne bez AI Overview, Knowledge Panels i innych dodatków,

Parametr UDM 14

  • udm=2 - Wyszukiwanie obrazów, przełącza na tryb wyszukiwania obrazów, identyczny jak w zakładce Grafika,

Parametr UDM 2

  • udm=7 - Wyszukiwanie wideo, wyświetla wyniki wideo, podobnie jak zakładka Wideo,

Parametr UDM 7

Parametr UDM 1

Pełna lista parametrów UDM

Poniżej znajduje się lista wszystkich znanych i działających w polskiej wyszukiwarce Google parametrów UDM wraz z przykładami.

Nr UDM Wyświetlany typ wyników Zakładka w wyszukiwarce Google Opis Przykład strony z wynikami wyszukiwania
1 Lokalne firmy (Google Places) Miejsca Wyświetla lokalne firmy, które posiadają Profile Firmy w Google pizza - https://www.google.com/search?q=pizza&udm=1
2 Wyszukiwanie obrazów Grafika Standardowe wyszukiwanie obrazów Google kot - https://www.google.com/search?q=kot&udm=2
3 Produkty Produkty Wyniki produktów promowanych w Google Ads między wynikami organicznymi laptop - https://www.google.com/search?q=laptop&udm=3
5 Zakwaterowanie - hotele i miejsca noclegowe Zakwaterowanie Wyszukiwanie hoteli i noclegu hotel Wrocław - https://www.google.com/search?q=hotel+wroc%C5%82aw&udm=5
7 Filmy Wideo Wyszukiwanie filmów szycie na maszynie - https://www.google.com/search?q=szycie+na+maszynie&udm=7
8 Oferty pracy - Portale z ofertami pracy praca SEO - https://www.google.com/search?q=praca+seo&udm=8
9 Polecane produkty Witryny produktów Zewnętrzne serwisy opiniotwórcze i porównywarki cenowe, np. Ceneo, Skąpiec najlepsze słuchawki - https://www.google.com/search?q=najlepsze+s%C5%82uchawki&udm=9
10 Porównywarki ofert pracy Porównywarki ofert pracy Strony z ofertami pracy zaliczane przez Google jako porównywarki ofert praca SEO - https://www.google.com/search?q=praca+seo&udm=10
11 Porównywarki lokalnych firm, usługodawców Porównywarki miejsc Katalogi firm, strony internetowe, fanpage’e usługodawców dopasowane do zapytania restauracja - https://www.google.com/search?q=restauracja&udm=11
12 Wiadomości Aktywny Google News - aktualności co we Wrocławiu -
https://www.google.com/search?q=co+we+wrocławiu&udm=12
przekierowanie na:
https://www.google.com/search?q=co+we+wroc%C5%82awiu&tbm=nws
13 Połączenia lotnicze Opcje linii lotniczych Poszukiwanie lotów bezpośrednio w googlowskiej porównywarce połączeń lotniczych loty Wrocław Berlin - https://www.google.com/search?q=loty+wroc%C5%82aw+berlin&udm=13
14 „Czyste” wyniki wyszukiwania - organiczne i płatne Sieć Tradycyjne wyniki bez AI Overview, paneli wiedzy, sekcji z pytaniami, filmami itd. SEO - https://www.google.com/search?q=seo&udm=14
15 Atrakcje turystyczne - Atrakcje w danym miejscu, oferty wycieczek, porównywarki miejsc Co robić we Wrocławiu - https://www.google.com/search?q=co+robi%C4%87+we+wroc%C5%82awiu&udm=15
18 Opinie i porady użytkowników Aktywny Wyniki z forów, grup dyskusyjnych na SM, sekcji FAQ, komentarzy zamieszczanych pod artykułami blogowymi jak naprawić router - https://www.google.com/search?q=jak+naprawi%C4%87+router&udm=18
28 Produkty - Google Shopping Zakupy Przeglądanie produktów dostępnych w Google Shopping buty do biegania - https://www.google.com/search?q=buty+do+biegania&udm=28
31 Ceny biletów lotniczych Porównywarki lotów Przeglądanie ofert biletów lotniczych na serwisach uznanych przez Google za porównywarki lotów tanie loty - https://www.google.com/search?q=tanie+loty&udm=31
32 Transport kolejowy Pociągi Sprawdzanie połączeń PKP, ta opcja nie działa zbyt dobrze w Polsce Wrocław PKP - https://www.google.com/search?q=wroc%C5%82aw+pkp&udm=32
33 Transport autobusowy Autobusy Sprawdzanie połączeń autobusowych, ta opcja nie działa zbyt dobrze w Polsce Wrocław Lubań - https://www.google.com/search?q=wroc%C5%82aw+luba%C5%84&udm=33
34 Transport i komunikacja zbiorowa Wyszukiwanie połączeń Wyszukiwanie możliwości dotarcia na miejsce za pomocą komunikacji zbiorowej - PKP, autobusy, loty Wrocław Lubań - https://www.google.com/search?q=wroc%C5%82aw+luba%C5%84&udm=34
36 Baza książek Książki Poszukiwanie informacji w treści książek dodanych do bazy books.google.pl najlepsze powieści - https://www.google.com/search?q=najlepsze+powie%C5%9Bci&udm=36
39 Krótkie wideo Krótkie filmy Wyszukiwanie krótkich wideo z YouTube Shorts, TikTok itp. jajecznica - https://www.google.com/search?q=jajecznica&udm=39
44 Podobne obrazy Dopasowania wizualne Wyszukiwanie obrazem, wymaga przesłania grafiki różowe okulary - https://www.google.com/search?q=rozowe+okulary&udm=44
48 Dokładne dopasowania tekstu Dopasowania ścisłe Precyzyjne dopasowanie wyników do fraz, w polskiej wyszukiwarce nie działa to zbyt dobrze SEO - https://www.google.com/search?q=seo&udm=48
50 AI Mode - Korzystanie z AI Mode - chatbota, z który dopasuje nam najlepsze wyniki wyszukiwania w oparciu o prowadzoną konwersację. Ta opcja nie jest dostępna w Polsce okulary - https://www.google.com/search?q=okulary&udm=50
51 Rozwiązywanie zadań domowych Zadanie domowe Zadanie domowe
Wyniki z różnych źródeł (AIO, wideo, fora i strony dla uczniów), na których znajdują się wyjaśnienia dot. rozwiązywania zadań szkolnych
równanie kwadratowe - https://www.google.com/search?q=r%C3%B3wnanie+kwadratowe&udm=51

Najważniejsze parametry UDM dla marketerów i seowców

  • UDM=14 - Klasyczne wyniki bez AI
  • UDM=1 - Lokalne firmy (Google Business Profiles)
  • UDM=18 - Fora, grupy dyskusyjne (świetne do przeprowadzenia researchu np. pod tematy na bloga)
  • UDM=3 - Produkty
  • UDM=39 - Krótkie wideo (TikTok, YouTube Shorts)

Chcesz poprawić ekspozycję marki w Google Overviews? Napisz do nas!

UDM-y działają tylko w wyszukiwarce Google - nie prowadzą do osobnych platform Google!

Niektóre usługi Google, np. Finanse (https://www.google.com/finance/), Google Maps (https://www.google.com/maps), czy Google Scholar (https://scholar.google.com/) to osobne platformy bez odpowiedników UDM. Parametry UDM dotyczą wyłącznie filtrowania wyników wyszukiwarki Google, nie dedykowanych serwisów.

Co prawda w wyszukiwarce Google można zobaczyć zakładkę Finanse, ale prowadzi ona do osobnego serwisu. Kiedyś w zakładkach znajdowały się również Mapy Google, jednak ze względu na ukracanie praktyk monopolistycznych zostały stamtąd usunięte.

Praktyczne zastosowania parametrów UDM w marketingu online

Zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać parametry UDM w prowadzeniu działań marketingowych i pozycjonowaniu strony internetowej? Zwiększysz efektywność wyszukiwania informacji w wyszukiwarce np. podczas analizy konkurencji czy tworzenia strategii content marketingowej.

Monitoring lokalnej konkurencji

Używając udm=1 możesz monitorować, jak Twoja firma wypada w porównaniu do lokalnych konkurentów, „czyszcząc” wyniki wyszukiwania ze zbędnych snippetów.

Analiza treści wideo konkurencji

Parametr udm=7 (długie wideo) i udm=39 (długie wideo) pozwala na wyodrębnienie wyników z filmami, co jest idealne do analizy strategii video marketingu realizowanej przez konkurentów.

Przykład:

Analiza produktów promowanych w Google Shopping

Używając udm=3 możesz analizować, które produkty są promowane w Google Ads na określone frazy kluczowe.

Research opinii klientów

Parametr udm=18 odfiltrowuje wyniki wyszukiwania pod kątem opiniotwórczych stron - forów internetowych, grup na portalach społecznościowych, portali poświęconych zbieraniu opinii konsumentów. Dzięki temu możesz sprawdzić, co o Twoich produktach piszą konsumenci.

Sprawdź też, jak odpowiadać na opinie na profilu firmowym.

Sprawdzanie newsów branżowych

Parametr udm=12 pomoże Ci przejrzeć najnowsze informacje z branży. Zostaniesz przekierowany do sekcji Wiadomości, a tam możesz eksplorować najnowsze artykuły i zastanowić się, czy nie warto poruszyć tych tematów również na swojej stronie.

Sprawdź też ofertę na copywriting medyczny.

„Czysta analiza pozycji organicznych”

Wraz z wprowadzeniem Google AI Overview, Knowledge Panels i innych zaawansowanych funkcji w Google tradycyjna analiza SERP stała się bardziej skomplikowana. Parametry UDM oferują sposób na powrót do podstaw – umożliwiają analizę „czystych" wyników organicznych bez zakłóceń ze strony sztucznej inteligencji.

Przykład:

Korzystając z parametru udm=14, czyścisz stronę wyników wyszukiwania z:

  • AI Overview - boks z treścią wygenerowaną przez AI,
  • Featured Snippets / Direct Answer - tzw. zerowy wynik wyszukiwania, ramka z tekstem dająca szybką odpowiedź na pytanie użytkownika,
  • Knowledge Panels - boczne panele informacyjne,
  • Shopping Ads - reklamy produktowe,
  • Map Pack - lokalne wyniki map.

Rozszerzenia i wtyczki do przeglądarki zastępujące udm=14

Przeprowadzanie analizy „czystych” wyników wyszukiwania możesz sobie ułatwić, korzystając z rozszerzeń i wtyczek do przeglądarki. Takie rozwiązania automatycznie dodają udm=14 do wszystkich wyszukiwań Google.

Śledzenie zmian algorytmów Google

Parametry UDM umożliwiają precyzyjne śledzenie zmian w algorytmach Google poprzez izolowanie różnych typów wyników. Jak można do tego procesu podejść?

  • Krok 1: Benchmark przed aktualizacją - zapisz pozycje dla kluczowych fraz używając różnych parametrów UDM (1, 14, 18, 7, 3).
  • Krok 2: Monitoring podczas rollout (wdrażania zmian w algorytmie) - codziennie sprawdzaj pozycje w różnych trybach UDM, aby wykryć, które typy wyników zostały najbardziej dotknięte update’em.
  • Krok 3: Analiza post-update - porównaj wyniki i zidentyfikuj, czy zmiany dotyczą tylko organicznych wyników, czy również innych formatów (np. grafik, wideo).

Parametry UDM - podsumowanie

Parametry UDM to ukryte narzędzie Google, które pozwala precyzyjnie filtrować wyniki wyszukiwania przez dodanie odpowiedniego numeru do URL-a. Dla marketerów najważniejsze są: udm=14 (czyste wyniki organiczne), udm=1 (lokalne firmy), udm=18 (fora dyskusyjne) oraz udm=3 (produkty). Dzięki nim można skutecznie analizować konkurencję, monitorować pozycje bez zakłóceń AI Overview i śledzić zmiany algorytmów Google w różnych formatach treści.

Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu strony? Napisz do nas!

Źródła:

  1. https://susodigital.com/thoughts/the-mystery-of-the-google-udm-and-why-it-matters-for-seo-ai-search, [dostęp online: 20.08.2025].
×