Parametry UDM w wyszukiwarce Google - zawęź wyniki wyszukiwania! Przewodnik dla marketerów i seowców

Google regularnie wprowadza nowe funkcjonalności, które mogą zmienić sposób, w jaki przeglądamy i analizujemy wyniki wyszukiwania (SERP-y). Jedną z ukrytych perełek są parametry UDM – niedokumentowane przez Google rozwiązanie, które pozwala na precyzyjne filtrowanie typu wyświetlanych wyników wyszukiwania. Jak z nich korzystać skutecznie? Poznaj przydatne wskazówki w naszym poradniku!
Czym jest parametr UDM?
UDM to specjalny parametr, który można dodać do adresu URL strony wyszukiwania Google, aby zmienić sposób wyświetlania wyników. W efekcie otrzymamy konkretny rodzaj wyników, np. strony restauracji, książek, biznesów lokalnych zamiast wszystkich rodzajów stron pasujących do danego zapytania / frazy.
Znaczenie akronimu UDM
Chociaż Google nie wyjaśnia oficjalnie, co oznacza skrót UDM, eksperci SEO spekulują, że może to oznaczać:
- User Display Mode - tryb wyświetlania użytkownika,
- Universal Display Mode - uniwersalny tryb wyświetlania.
UDM oznacza też Unified Data Model - jest to model danych używany w Google Security Operations, niezwiązany zupełnie z parametrami UDM dodawanymi do adresów URL wyszukiwarki.
Sprawdź też wskazówki, jak korzystać z Google.
UDM to ukryta funkcja Google?
Google nie opisuje w swojej dokumentacji parametrów UDM. Googlarze nie poinformowali o nich oficjalnie, a ich odkrycie nie jest związane z żadnym wyciekiem informacji. Po prostu specjaliści SEO zauważyli je podczas korzystania z wyszukiwarki, analizowania różnych wyników wyszukiwania. Oczywiście funkcja ta może zostać usunięta przez Google w każdej chwili, nie mamy też pewności, że UDM działają poprawnie na wszystkich rynkach i językach wyszukiwarki Google.
Chcesz poprawić widoczność swojej strony w internecie? Napisz do nas!
Jak działają parametry UDM?
Gdy dodasz parametr UDM do adresu URL z podstroną wyników wyszukiwania, wyszukiwarka Google automatycznie przełączy się na określony tryb wyświetlania. Na przykład:
- udm=14 - Tryb Web, wyświetla tradycyjne wyniki organiczne bez AI Overview, Knowledge Panels i innych dodatków,
- udm=2 - Wyszukiwanie obrazów, przełącza na tryb wyszukiwania obrazów, identyczny jak w zakładce Grafika,
- udm=7 - Wyszukiwanie wideo, wyświetla wyniki wideo, podobnie jak zakładka Wideo,
- udm=1 - Lokalne firmy, pokazuje Profile Firmy w Google.
Pełna lista parametrów UDM
Poniżej znajduje się lista wszystkich znanych i działających w polskiej wyszukiwarce Google parametrów UDM wraz z przykładami.
| Nr UDM | Wyświetlany typ wyników | Zakładka w wyszukiwarce Google | Opis | Przykład strony z wynikami wyszukiwania |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Lokalne firmy (Google Places) | Miejsca | Wyświetla lokalne firmy, które posiadają Profile Firmy w Google | pizza - https://www.google.com/search?q=pizza&udm=1 |
| 2 | Wyszukiwanie obrazów | Grafika | Standardowe wyszukiwanie obrazów Google | kot - https://www.google.com/search?q=kot&udm=2 |
| 3 | Produkty | Produkty | Wyniki produktów promowanych w Google Ads między wynikami organicznymi | laptop - https://www.google.com/search?q=laptop&udm=3 |
| 5 | Zakwaterowanie - hotele i miejsca noclegowe | Zakwaterowanie | Wyszukiwanie hoteli i noclegu | hotel Wrocław - https://www.google.com/search?q=hotel+wroc%C5%82aw&udm=5 |
| 7 | Filmy | Wideo | Wyszukiwanie filmów | szycie na maszynie - https://www.google.com/search?q=szycie+na+maszynie&udm=7 |
| 8 | Oferty pracy | - | Portale z ofertami pracy | praca SEO - https://www.google.com/search?q=praca+seo&udm=8 |
| 9 | Polecane produkty | Witryny produktów | Zewnętrzne serwisy opiniotwórcze i porównywarki cenowe, np. Ceneo, Skąpiec | najlepsze słuchawki - https://www.google.com/search?q=najlepsze+s%C5%82uchawki&udm=9 |
| 10 | Porównywarki ofert pracy | Porównywarki ofert pracy | Strony z ofertami pracy zaliczane przez Google jako porównywarki ofert | praca SEO - https://www.google.com/search?q=praca+seo&udm=10 |
| 11 | Porównywarki lokalnych firm, usługodawców | Porównywarki miejsc | Katalogi firm, strony internetowe, fanpage’e usługodawców dopasowane do zapytania | restauracja - https://www.google.com/search?q=restauracja&udm=11 |
| 12 | Wiadomości | Aktywny | Google News - aktualności | co we Wrocławiu - https://www.google.com/search?q=co+we+wrocławiu&udm=12 przekierowanie na: https://www.google.com/search?q=co+we+wroc%C5%82awiu&tbm=nws |
| 13 | Połączenia lotnicze | Opcje linii lotniczych | Poszukiwanie lotów bezpośrednio w googlowskiej porównywarce połączeń lotniczych | loty Wrocław Berlin - https://www.google.com/search?q=loty+wroc%C5%82aw+berlin&udm=13 |
| 14 | „Czyste” wyniki wyszukiwania - organiczne i płatne | Sieć | Tradycyjne wyniki bez AI Overview, paneli wiedzy, sekcji z pytaniami, filmami itd. | SEO - https://www.google.com/search?q=seo&udm=14 |
| 15 | Atrakcje turystyczne | - | Atrakcje w danym miejscu, oferty wycieczek, porównywarki miejsc | Co robić we Wrocławiu - https://www.google.com/search?q=co+robi%C4%87+we+wroc%C5%82awiu&udm=15 |
| 18 | Opinie i porady użytkowników | Aktywny | Wyniki z forów, grup dyskusyjnych na SM, sekcji FAQ, komentarzy zamieszczanych pod artykułami blogowymi | jak naprawić router - https://www.google.com/search?q=jak+naprawi%C4%87+router&udm=18 |
| 28 | Produkty - Google Shopping | Zakupy | Przeglądanie produktów dostępnych w Google Shopping | buty do biegania - https://www.google.com/search?q=buty+do+biegania&udm=28 |
| 31 | Ceny biletów lotniczych | Porównywarki lotów | Przeglądanie ofert biletów lotniczych na serwisach uznanych przez Google za porównywarki lotów | tanie loty - https://www.google.com/search?q=tanie+loty&udm=31 |
| 32 | Transport kolejowy | Pociągi | Sprawdzanie połączeń PKP, ta opcja nie działa zbyt dobrze w Polsce | Wrocław PKP - https://www.google.com/search?q=wroc%C5%82aw+pkp&udm=32 |
| 33 | Transport autobusowy | Autobusy | Sprawdzanie połączeń autobusowych, ta opcja nie działa zbyt dobrze w Polsce | Wrocław Lubań - https://www.google.com/search?q=wroc%C5%82aw+luba%C5%84&udm=33 |
| 34 | Transport i komunikacja zbiorowa | Wyszukiwanie połączeń | Wyszukiwanie możliwości dotarcia na miejsce za pomocą komunikacji zbiorowej - PKP, autobusy, loty | Wrocław Lubań - https://www.google.com/search?q=wroc%C5%82aw+luba%C5%84&udm=34 |
| 36 | Baza książek | Książki | Poszukiwanie informacji w treści książek dodanych do bazy books.google.pl | najlepsze powieści - https://www.google.com/search?q=najlepsze+powie%C5%9Bci&udm=36 |
| 39 | Krótkie wideo | Krótkie filmy | Wyszukiwanie krótkich wideo z YouTube Shorts, TikTok itp. | jajecznica - https://www.google.com/search?q=jajecznica&udm=39 |
| 44 | Podobne obrazy | Dopasowania wizualne | Wyszukiwanie obrazem, wymaga przesłania grafiki | różowe okulary - https://www.google.com/search?q=rozowe+okulary&udm=44 |
| 48 | Dokładne dopasowania tekstu | Dopasowania ścisłe | Precyzyjne dopasowanie wyników do fraz, w polskiej wyszukiwarce nie działa to zbyt dobrze | SEO - https://www.google.com/search?q=seo&udm=48 |
| 50 | AI Mode | - | Korzystanie z AI Mode - chatbota, z który dopasuje nam najlepsze wyniki wyszukiwania w oparciu o prowadzoną konwersację. Ta opcja nie jest dostępna w Polsce | okulary - https://www.google.com/search?q=okulary&udm=50 |
| 51 | Rozwiązywanie zadań domowych | Zadanie domowe | Zadanie domowe Wyniki z różnych źródeł (AIO, wideo, fora i strony dla uczniów), na których znajdują się wyjaśnienia dot. rozwiązywania zadań szkolnych |
równanie kwadratowe - https://www.google.com/search?q=r%C3%B3wnanie+kwadratowe&udm=51 |
Najważniejsze parametry UDM dla marketerów i seowców
- UDM=14 - Klasyczne wyniki bez AI
- UDM=1 - Lokalne firmy (Google Business Profiles)
- UDM=18 - Fora, grupy dyskusyjne (świetne do przeprowadzenia researchu np. pod tematy na bloga)
- UDM=3 - Produkty
- UDM=39 - Krótkie wideo (TikTok, YouTube Shorts)
Chcesz poprawić ekspozycję marki w Google Overviews? Napisz do nas!
UDM-y działają tylko w wyszukiwarce Google - nie prowadzą do osobnych platform Google!
Niektóre usługi Google, np. Finanse (https://www.google.com/finance/), Google Maps (https://www.google.com/maps), czy Google Scholar (https://scholar.google.com/) to osobne platformy bez odpowiedników UDM. Parametry UDM dotyczą wyłącznie filtrowania wyników wyszukiwarki Google, nie dedykowanych serwisów.
Co prawda w wyszukiwarce Google można zobaczyć zakładkę Finanse, ale prowadzi ona do osobnego serwisu. Kiedyś w zakładkach znajdowały się również Mapy Google, jednak ze względu na ukracanie praktyk monopolistycznych zostały stamtąd usunięte.
Praktyczne zastosowania parametrów UDM w marketingu online
Zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać parametry UDM w prowadzeniu działań marketingowych i pozycjonowaniu strony internetowej? Zwiększysz efektywność wyszukiwania informacji w wyszukiwarce np. podczas analizy konkurencji czy tworzenia strategii content marketingowej.
Monitoring lokalnej konkurencji
Używając udm=1 możesz monitorować, jak Twoja firma wypada w porównaniu do lokalnych konkurentów, „czyszcząc” wyniki wyszukiwania ze zbędnych snippetów.
Analiza treści wideo konkurencji
Parametr udm=7 (długie wideo) i udm=39 (długie wideo) pozwala na wyodrębnienie wyników z filmami, co jest idealne do analizy strategii video marketingu realizowanej przez konkurentów.
- Analiza długich treści video - https://www.google.com/search?q=jak+założyć+firmę&udm=7
- Analiza krótkich treści video - https://www.google.com/search?q=jak+założyć+firmę&udm=39
Analiza produktów promowanych w Google Shopping
Używając udm=3 możesz analizować, które produkty są promowane w Google Ads na określone frazy kluczowe.
Research opinii klientów
Parametr udm=18 odfiltrowuje wyniki wyszukiwania pod kątem opiniotwórczych stron - forów internetowych, grup na portalach społecznościowych, portali poświęconych zbieraniu opinii konsumentów. Dzięki temu możesz sprawdzić, co o Twoich produktach piszą konsumenci.
Sprawdź też, jak odpowiadać na opinie na profilu firmowym.
Sprawdzanie newsów branżowych
Parametr udm=12 pomoże Ci przejrzeć najnowsze informacje z branży. Zostaniesz przekierowany do sekcji Wiadomości, a tam możesz eksplorować najnowsze artykuły i zastanowić się, czy nie warto poruszyć tych tematów również na swojej stronie.
Sprawdź też ofertę na copywriting medyczny.
„Czysta analiza pozycji organicznych”
Wraz z wprowadzeniem Google AI Overview, Knowledge Panels i innych zaawansowanych funkcji w Google tradycyjna analiza SERP stała się bardziej skomplikowana. Parametry UDM oferują sposób na powrót do podstaw – umożliwiają analizę „czystych" wyników organicznych bez zakłóceń ze strony sztucznej inteligencji.
Przykład:
Korzystając z parametru udm=14, czyścisz stronę wyników wyszukiwania z:
- AI Overview - boks z treścią wygenerowaną przez AI,
- Featured Snippets / Direct Answer - tzw. zerowy wynik wyszukiwania, ramka z tekstem dająca szybką odpowiedź na pytanie użytkownika,
- Knowledge Panels - boczne panele informacyjne,
- Shopping Ads - reklamy produktowe,
- Map Pack - lokalne wyniki map.
Rozszerzenia i wtyczki do przeglądarki zastępujące udm=14
Przeprowadzanie analizy „czystych” wyników wyszukiwania możesz sobie ułatwić, korzystając z rozszerzeń i wtyczek do przeglądarki. Takie rozwiązania automatycznie dodają udm=14 do wszystkich wyszukiwań Google.
- Google UDM 14 Web search mode (no AI) - automatycznie dodaje parametr do każdego wyszukiwania, link do wtyczki: https://chromewebstore.google.com/detail/google-udm-14-web-search/ilepebamdbjfokacbdamigokejjdlknb,
- Hide Google AI Overviews - ukrywa AI Overview i inne elementy, link do wtyczki: https://chromewebstore.google.com/detail/hide-google-ai-overviews/neibhohkbmfjninidnaoacabkjonbahn.
Śledzenie zmian algorytmów Google
Parametry UDM umożliwiają precyzyjne śledzenie zmian w algorytmach Google poprzez izolowanie różnych typów wyników. Jak można do tego procesu podejść?
- Krok 1: Benchmark przed aktualizacją - zapisz pozycje dla kluczowych fraz używając różnych parametrów UDM (1, 14, 18, 7, 3).
- Krok 2: Monitoring podczas rollout (wdrażania zmian w algorytmie) - codziennie sprawdzaj pozycje w różnych trybach UDM, aby wykryć, które typy wyników zostały najbardziej dotknięte update’em.
- Krok 3: Analiza post-update - porównaj wyniki i zidentyfikuj, czy zmiany dotyczą tylko organicznych wyników, czy również innych formatów (np. grafik, wideo).
Parametry UDM - podsumowanie
Parametry UDM to ukryte narzędzie Google, które pozwala precyzyjnie filtrować wyniki wyszukiwania przez dodanie odpowiedniego numeru do URL-a. Dla marketerów najważniejsze są: udm=14 (czyste wyniki organiczne), udm=1 (lokalne firmy), udm=18 (fora dyskusyjne) oraz udm=3 (produkty). Dzięki nim można skutecznie analizować konkurencję, monitorować pozycje bez zakłóceń AI Overview i śledzić zmiany algorytmów Google w różnych formatach treści.
Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu strony? Napisz do nas!
Źródła:
- https://susodigital.com/thoughts/the-mystery-of-the-google-udm-and-why-it-matters-for-seo-ai-search, [dostęp online: 20.08.2025].




