Modelowanie atrybucji
Model atrybucji to reguła lub jej zbiór mający na celu określić sposób przypisywania sprzedaży i konwersji do odpowiedniego momentu na ścieżce konwersji. Model atrybucji obejmuje wszystkie cyfrowe kanały takie jak e-mail, social media, Ads, bezpłatne wyszukiwania czy odesłania. Modelowanie atrybucji pozwala określić efektywność stosowanych technik oraz kanałów.
Korzyści wynikające z modelowania atrybucji
Cały proces wymaga wiedzy i nakładu czasu. Warto sobie odpowiedzieć co dzięki tym działaniom możemy osiągnąć.
- Efekty
- Wzrost przychodów
- Wzrost ROAS i ROI. ROAS czyli Return Of Ad Spend jest przychodem wygenerowanym przez wykorzystany budżet natomiast ROI to zwrot z inwestycji.
- Możliwość efektywnego i poprawnego angażowania budżetów przeznaczonych na reklamy
- Dzięki modelowaniu atrybucji zdobywamy wiedze: kim jest nasz klient, jaką ścieżkę przebywa zanim dotrze do naszego sklepu oraz jakie ma zwyczaje i preferencje. Dodatkowo dzięki analizie uzyskujemy informację w którym kierunki warto się rozwijać oraz co przynosi nam największe korzyści.
- Eliminacja błędów.
Czym jest lejek konwersji?
Lejek konwersji, zwany także lejkiem marketingowym, to droga, jaką przechodzi przyszły klient od momentu wyszukania firmy, do realizacji transakcji. Model lejka konwersji stworzył w 1898 roku E. St. Elmo Lewis i składał się on z 4 etapów:
- Uwaga (Awareness) – klient musi się dowiedzieć o istnieniu produktu np. poprzez reklamę Ads
- Zainteresowanie (Interest) – klient wykazuje potencjalne zainteresowanie produktem lub usługą
- Pożądanie (Desire) – w wyniku działań marketingowych klient czuje potrzebę posiadania usługi lub produktu
- Akcja (Action) – klient dokonuje transakcji, dochodzi do konwersji
Jaki jest efekt?
Każda branża i każda działalność posiada inne cechy. Nie ma jednego i idealnego modelu atrybucji, który będzie odpowiedni dla każdego. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie własnego modelu, który będzie dostosowany tylko do nas. Jest to działanie czasochłonne i pracochłonne, jednak pozwala nam uzyskać najlepsze efekty.
Poznaj naszą ofertę pozycjonowania wizytówki TUTAJ
Teoria mikroelementów
Jak podaje serwis StatCounter, w maju 2018 roku na całym świecie prawie 56% ruchu generowały urządzenia mobilne (smartfony i tablety). W Polsce natomiast było to prawie 66%. Google teorią mikromomentów określa sytuację, w której odruchowo sięgamy po telefon, warto pamiętać że nie chodzi tu o takie sytuacje jak odbieranie telefonów czy pisanie wiadomości tekstowych. Przykładem może być codzienne sprawdzanie pogody na telefonie każdego ranka po przebudzeniu.
Google wyróżnia 4 rodzaje mikromomentów.
Źródło: http://www.veriday.com/blog/winning-the-micro-moments-in-financial-services-marketing/
- I want-to-know moments czyli „chcę to wiedzieć” – 66% osób korzystających ze smartfonów wykorzystuje te urządzenia do wyszukiwania dodatkowych informacji związanych z reklamą, którą zobaczyli w telewizji
- I-want-to-go moments czyli „chcę tam iść” – 82% użytkowników smartfonów wykorzystuje wyszukiwarkę aby znaleźć lokalny biznes
- I-want-to-do moments czyli „chcę to zrobić” – użytkownicy smartfonów spędzili ponad 100 milionów godzin oglądając filmy w serwisie YouTube z kategorii „jak to zrobić”
- I-want-to-buy moments czyli „chce to kupić” – 82% użytkowników podczas wizyt w sklepach stacjonarnych sprawdza dany produkt w Internecie.
Modele atrybucji
Korzystając z systemu Google Analytics można dowiedzieć się, ile interakcji ma miejsce przed rzeczywistą konwersją, jak te interakcje wyglądają i ile czasu upływa między pierwszą a ostatnią.
Google udostępnia kilka gotowych modeli, między innymi:
- Model last click – model uniwersalny, zerojedynkowy, który przypisuje konwersję do ostatniego źródła. Sprawdza się on w sytuacji gdy nasza marka jest silna i rozpoznawalna a użytkownicy trafiający na stronę już nas znają.
- Model rozkład czasowy – największa wartość konwersji jest przypisana do ostatniego źródła a pozostałe interakcje są punktowane algorytmicznie. Model warto wykorzystywać w sytuacji gdy kampanie marketingowe są prowadzone w sposób świadomy i rozłożony w czasie.
- Model liniowy – model ten przypisuję każdemu elementowi na ścieżce taką samą wagę. Niewątpliwym plusem jest to, że żaden z etapów nie jest pomijany, natomiast należy pamiętać, że minusem jest to, że nie wiemy który z punktów styku miał największy wpływ na konwersję.
- Model uwzględnienie pozycji – w tym modelu przypisujemy po 40% wagi pierwszej i ostatniej interakcji a pozostałe 20% rozdzielane jest w równych częściach pozostałym etapom.
- Model first click – 100% wagi zostanie przypisane pierwszej interakcji, pozostałe są pomijane w procesie analizy. Niewątpliwym plusem tego modelu jest to, że możemy poznać sytuację, w której potencjalny klient poznaje nasz sklep.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie analityki internetowej? Napisz do nas!