Jak zdobyć i budować zaufanie pacjentów online? 9 wskazówek!

Aby docierać do nowych pacjentów i budować markę osobistą, należy dbać o dobry wizerunek w sieci. Co warto wiedzieć na ten temat? Jak zdobyć zaufanie pacjentów w Internecie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule!
Dlaczego warto budować zaufanie pacjentów i dbać o wizerunek w sieci?
Choć lekarz powinien być przede wszystkim specjalistą w swojej dziedzinie, duże znaczenie ma również budowanie relacji. Zdobyte zaufanie przekłada się na szereg korzyści. Przede wszystkim sprawia, że pacjenci mniej się niepokoją, co wpływa na efektywność terapii. Ponadto osoby prowadzone przez rzetelnego lekarza częściej zadają pytania i w konsekwencji wiedzą więcej na temat swojej choroby (źródło: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13698570310001606941). A to prowadzi do wzrostu skuteczności leczenia i dobrego samopoczucia.
Dobre relacje z pacjentami powinny iść w parze z budowaniem pozytywnego wizerunku w sieci. Właściwie prowadzone działania online mogą przełożyć się na:
- Wzrost pozytywnych opinii w Internecie,
- Pozyskanie nowych pacjentów,
- Wzmocnienie swojej osobistej marki,
- Rozwój placówki medycznej, np. poprzez zatrudnienie nowych specjalistów.
Sprawdź też, jak promować gabinet i praktykę lekarską.
Jak zdobyć zaufanie pacjentów online? 9 sprawdzonych wskazówek
Co zrobić, by zdobyć zaufanie osób szukających usług medycznych w sieci? Zapoznaj się z naszymi praktycznymi wskazówkami.
Zadbaj o profesjonalną stronę internetową
W pierwszej kolejności warto zadbać o profesjonalną stronę internetową, która powinna być estetyczna, łatwa w nawigacji i wiarygodna. Oprócz podstawowych danych związanych z lokalizacją czy zakresem usług warto na niej zamieścić:
- Informacje na temat lekarzy pracujących w placówce medycznej, w tym dane dotyczące wykształcenia i praktyk zawodowych. Jeśli jest taka możliwość, nie zaszkodzi pochwalić się zdobytymi nagrodami, osiągnięciami i certyfikatami,
- Artykuły eksperckie - dzielenie się specjalistyczną wiedzą lekarską pomaga zaprezentować się jako ekspert w swojej dziedzinie, a to przekłada się na większe zaufanie pacjentów.
Dobrze zrobiona strona będzie stanowiła podstawę do jej dalszej promocji, np. za pomocą pozycjonowania w Google czy płatnych kampanii Google Ads.
Udostępnij pacjentom możliwość rezerwacji wizyt online
Warto udostępnić pacjentom możliwość zapisywania się na wizyty lekarskie online, bez konieczności wykonania połączenia telefonicznego czy przychodzenia do gabinetu. To znacznie ułatwia dopasowanie terminu, a ponadto świadczy o profesjonalnym podejściu. W tym celu można udostępnić pacjentom kalendarz w serwisach medycznych, np. lekarzebezkolejki.pl czy znanylekarz.pl. Dobrym pomysłem jest także wdrożenie systemu rezerwacyjnego na stronie internetowej przychodni czy praktyki lekarskiej.
Organizuj szkolenia dla pracowników
Duże znaczenie ma również podejście do pacjenta Jeśli pracownicy placówki medycznej nie zachowują się profesjonalnie, a ponadto oceniają pacjentów i wykazują się niską empatią, prawdopodobnie przełoży się to na spadek zaufania.
- Dobrze zatem organizować cykliczne szkolenia dla personalu, np. z zakresu komunikacji czy przebiegu procedur medycznych.
- Dodatkowo warto uczyć pracowników korzystać ze specjalistycznego oprogramowania do zarządzania dokumentacją i terminarzem wizyt, co znacznie skróci czas obsługi.
- Przydatne mogą okazać się także szkolenia z zakresu organizacji pracy, aby personel recepcji potrafił godzić codzienne obowiązki z bieżącym odbieraniem telefonów od pacjentów. Trudności w dodzwonieniu się do placówki medycznej mogą wywoływać frustrację i w konsekwencji wpłynąć na zaufanie.
Chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do nowych pacjentów? Napisz do nas!
Postaraj się, aby pacjenci dobrze wspominali wizytę w gabinecie lekarskim
Duże znaczenie ma również przebieg wizyty w gabinecie lekarskim. Ton głosu, sposób komunikacji, odpowiednia postawa ciała, wygląd pomieszczenia to tylko niektóre elementy wpływające na odczucia pacjentów. Niewłaściwe podejście może skutkować pojawieniem się negatywnych opinii w Internecie, a w konsekwencji przełożyć się na mniejsze zainteresowanie usługami świadczonymi przez daną placówkę medyczną.
Jak jeszcze budować zaufanie pacjentów w Internecie? Prowadź profile firmowe w social media, aby docierać do osób, które w przyszłości mogą stać się Twoimi pacjentami.
- Najlepiej by strona placówki medycznej była widoczna w różnych serwisach społecznościowych, w tym na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku. Zamieszczane treści powinny być profesjonalne i zgodne z Kodeksem etyki lekarskiej, czyli np. nie mogą zawierać treści oceniających innych lekarzy czy gwarantować 100% skuteczności terapii.
- Aby zaprezentować się jako ekspert, zamieszczaj w serwisach społecznościowych merytoryczne posty, artykuły medyczne czy poradniki dla pacjentów.
- O wizerunek możesz również dbać poprzez dodanie artykułu na Wikipedię o swoim doświadczeniu, prowadzonych badaniach.
Pamiętaj też, że użytkownicy przeglądają nie tylko profile firmowe związane z działalnością placówki medycznej, ale także prywatne konta lekarzy i personalu medycznego. Należy więc unikać udostępniania publicznie osobistych materiałów, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na wizerunek w sieci.
Pokaż, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie - odpowiadaj na pytania pacjentów
Aby zaprezentować się jako specjalista w danej dziedzinie, warto odpowiadać na pytania pacjentów w Internecie. Część z nich znajduje się na forach społecznościowych. Dodatkowo dobrze udzielać się również na dedykowanych stronach internetowych, np. znanylekarz.pl, edoktorzy.pl czy halodoctor.pl. Wskazane serwisy zawierają sekcje, w których pacjenci mogą zadawać lekarzom różne pytania, np. dotyczące choroby czy analizy wyników badań laboratoryjnych.
Zbieraj pozytywne opinie
Na zdobywanie zaufania w sieci przekładają się rekomendacje pacjentów. Aż 63% osób deklaruje, że opinie innych mają kluczowe znaczenie przy wyborze lekarza lub placówki medycznej (źródło: https://pro.znanylekarz.pl/blog/specjalisci/zero-tolerancji-dla-falszywych-opinii). Warto więc zachęcać pacjentów do dzielenia się swoimi doświadczeniami w sieci, np. w serwisach medycznych, na stronie internetowej przychodni bądź na Profilu Firmy w Google. Pamiętaj też, by starać się odpowiadać na komentarze użytkowników.
Zobacz też, jak wykorzystać kody QR do zbierania opinii w Internecie.
Załóż swoją wizytówkę w specjalistycznych serwisach medycznych
Dobrym sposobem na budowanie zaufania pacjentów w sieci jest stworzenie profesjonalnej wizytówki w znanych serwisach, np. znanylekarz.pl lub mp.pl. Warto zamieścić w nich informacje dotyczące specjalizacji i zakresu usług. Strony cieszą się dużą popularnością i są dobrze widoczne w Internecie, co bardzo pomaga w dotarciu do nowych pacjentów.
Wykorzystaj Profil Firmowy w Google
Aby pozyskać pacjentów szukających usług medycznych w określonej lokalizacji, można założyć Profil Firmy w Google. Dzięki temu informacje na temat placówki medycznej pojawią się w wyszukiwarce internetowej lub na Mapach Google po wpisaniu przez użytkownika odpowiedniego zapytania, np. ginekolog Kraków. W Profilu Firmowym należy zamieścić kompleksowe informacje, w tym adres strony internetowej, numer telefonu, opis działalności.
Sprawdź też, jak założyć Profil firmy w Google.
Jak budować zaufanie pacjentów online? Podsumowanie
Zaufanie pacjentów przekłada się na efektywne leczenie i pozwala na rozwój marki osobistej. Pomaga również w szybszym rozwoju placówki medycznej. Żeby budować długofalowe relacje z pacjentami, warto zadbać o swoją reputację w sieci. W tym celu należy m.in. pozyskiwać pozytywne opinie w Internecie, być obecnym w social media oraz w serwisach medycznych, jak np. znanylekarz.pl. Warto zadbać też o odpowiednie podejście do pacjentów w gabinecie lekarskim.
Potrzebujesz wsparcia w promocji gabinetu lekarskiego? Napisz do nas!
Źródła:
- Raport Zero tolerancji dla fałszywych opinii https://pro.znanylekarz.pl/blog/specjalisci/zero-tolerancji-dla-falszywych-opinii [dostęp 22.03.25]
- Risk, Trust and Health https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13698570310001606941 [dostęp 22.03.25]
- How to build and maintain trust with patients https://pharmaceutical-journal.com/article/ld/how-to-build-and-maintain-trust-with-patients [dostęp 22.03.25]