Google AI Overviews a SEO - jak Przeglądy AI wpłyną na pozycjonowanie strony?

Google AI Overviews a SEO - jak Przeglądy AI wpłyną na pozycjonowanie strony?

W 2024 r. w USA Google wprowadziło funkcję AI Overviews (AIO), wykorzystującą sztuczną inteligencję do generowania odpowiedzi na zapytania użytkowników bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Choć rozwiązanie to pojawiło się w Polsce niedawno, od początku budzi spore kontrowersje. Statystyki pokazują, że aż 43% wyników AIO odsyła do innych zasobów Google, np. dodatkowych boksów z treściami, co zatrzymuje użytkownika w wyszukiwarce i tym samym rodzi obawę utraty ruchu na stronie (https://www.wordstream.com/blog/google-ai-overviews-statistics). Sprawdź, czym są AI Overviews i jakie wyzwania stoją przed właścicielami stron i całą branżą SEO w nowej erze wyszukiwania.

AI Overviews – co to jest?

Google AI Overviews, w Polsce określane jako „Przeglądy AI”,  to nowa funkcjonalność w wyszukiwarce Google, która korzysta ze sztucznej inteligencji do tworzenia skondensowanych odpowiedzi na zapytania użytkowników. Najczęściej nad klasycznymi wynikami organicznymi widzimy boks z syntetyczną odpowiedzią, która stanowi podsumowanie najważniejszych informacji pozyskanych z różnych źródeł (stron znajdujących się w indeksie Google). W ten sposób wyszukiwarka zapewnia szybki dostęp do najistotniejszych odpowiedzi, bez konieczności przeglądania wielu stron.

W zależności od zadanego pytania odpowiedzi generowane przez AI Overviews mogą przyjmować różne formy, takie jak:

  • krótkie i dłuższe teksty;
    AI Overviews krótkie i dłuższe teksty
  • listy;
    AI Overviews listy
  • tabele;
    AI Overviews tabele
  • grafiki wzbogacone o tekst.

Wszystkie informacje są zawsze poparte źródłami, które pojawiają się obok odpowiedzi. W przypadku rozbudowanych wyników użytkownik może kliknąć przycisk Pokaż więcej, aby zobaczyć dodatkowe źródła.

Sprawdź też, jak Google AI Overviews wpływa na ruch z wyników wyszukiwania.

Od kiedy Google AI Overviews jest dostępne w Polsce?

AI Overviews zadebiutowało w Stanach Zjednoczonych w maju 2024 r. Od 26 marca 2025 r. funkcja ta jest dostępna również w Polsce i większości krajów europejskich. 

Gdzie pojawia się sekcja AI Overviews?

Sekcja AI Overviews pojawia się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google, zazwyczaj nad wynikami organicznymi. Google testuje również inne układy, w których odpowiedzi mogą pojawiać się np. po kilku pierwszych wynikach lub w pobliżu reklam.

Google wprowadziło również funkcję Google Ads in AI Overviews, czyli reklamy wyświetlające się nad lub pod odpowiedzią generowaną przez sztuczną inteligencję. W Stanach Zjednoczonych trwają również testy reklam wbudowanych wewnątrz samej treści. Dzięki nim użytkownicy będą mogli zobaczyć zarówno darmowe odpowiedzi generowane przez AI, jak i reklamy konkretnych produktów, usług lub firm powiązanych z zadanym pytaniem.

Sprawdź naszą ofertę na kampanie Google Ads.

Na jakie frazy pojawia się AI Overviews w Google?

AI Overviews pojawia się najczęściej w odpowiedzi na zapytania o charakterze informacyjnym. W szczególności dotyczy to zapytań zaczynających się od słów, takich jak Co to…?, Jak…?, Dlaczego…?, czy zapytań porównawczych, np. produkt A vs produkt B. Oczywiście Google nie ujawnia, jak działa mechanizm generowania Podglądów AI, jednak obserwujemy, że im bardziej pytanie jest ogólne lub skomplikowane, tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się boksu AI Overviews w wyszukiwarce.

Czy można ufać treściom w Google AI Overviews?

AI Overviews dostarcza szybkie i wygodne odpowiedzi, jednak musimy pamiętać, że wciąż jest to technologia oparta na sztucznej inteligencji, która analizuje dostępne dane i generuje podsumowanie. 

  • Oznacza to, że odpowiedzi mogą nie być w pełni dokładne i wiarygodne, zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych zapytań. 
  • Część odpowiedzi może bazować na fragmentach tekstów z różnych źródeł, co wprowadza ryzyko nieścisłości. 
  • AI podatna jest też na halucynacje, czyli generowanie treści z wyraźnymi błędami. 
  • Jakość odpowiedzi zależy oczywiście od jakości źródła, a tych Google nie zawsze potrafi zweryfikować.

Chcesz zwiększyć widoczność serwisu w AIO? Napisz do nas!

AI Overviews a pozycja strony w wynikach wyszukiwania

Wprowadzenie Przeglądów AI ma istotny wpływ przede wszystkim na pozycjonowanie stron internetowych i ruch organiczny, niosąc za sobą nowe wyzwania dla właścicieli stron www i pozycjonerów.

Spadek ruchu organicznego na stronie

AI Overviews dostarcza użytkownikom gotowe odpowiedzi bez konieczności klikania wyników wyszukiwania (tzw. zero-click searches). 

  • Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Aledy Solis, może to przełożyć się na spadek ruchu organicznego nawet o 25-50% (https://www.aleydasolis.com/en/search-engine-optimization/the-impact-of-googles-sge-what-to-do-about-it-with-sge-traffic-risk-assessment-sheet/).
  • Wyniki najnowszego badania Ahrefs wykazują z kolei, że Google AI Overviews obniża o 34,5% współczynnik klikalności (CTR) stron o najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w porównaniu do podobnych słów kluczowych o charakterze informacyjnym bez Przeglądów AI (https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/).

Trzeba się więc nastawić na spadek ruchu organicznego szczególnie w przypadku fraz o intencji informacyjnej.

Nowa rola treści w SEO

Pojawienie się AI Overviews sprawiło, że tradycyjne podejście do SEO, oparte głównie na tworzeniu treści pod słowa kluczowe, staje się mniej skuteczne. Aby nasz content miał szansę być cytowany przez narzędzia AI, należy skupić się przede wszystkim na intencjach użytkowników, semantyce oraz kontekście zapytań. Dobrze opracowane teksty powinny być podzielone na sekcje, zawierać jasne, konkretne odpowiedzi na pytania oraz oferować rozwiązania, które są wartościowe z punktu widzenia użytkownika i algorytmu.

Sprawdź też, jak pisać teksty za pomocą narzędzi AI.

Google AI Overviews – kto na tym skorzysta, a kto straci?

Wprowadzenie funkcji Google AI Overviews zmienia zasady gry w wyszukiwarce, ale nie dotyczy wszystkich użytkowników w równym stopniu. Najwięcej korzyści zyskują tu:

  • branża e-commerce, ponieważ frazy transakcyjne, np. najlepsze ceny na razie nie wiążą się z aktywacją AIO. W rezultacie sklepy internetowe nie tracą ruchu z organicznych wyników wyszukiwania;
  • usługi lokalne – funkcja AI Overviews nie ingeruje w wyniki lokalne, dlatego firmy świadczące usługi w okolicy (np. fryzjerzy, mechanicy) wciąż mogą liczyć na stabilny, lokalny ruch;
  • blogi eksperckie i autorzy – w przypadku treści eksperckich bazujących na doświadczeniu i autorytecie (wytyczne E-E-A-T) AI Overviews daje szansę na cytowanie i wyświetlanie fragmentów w odpowiedziach wyszukiwarki. 

Z drugiej strony wprowadzenie AI Overviews wiąże się z pewnymi wyzwaniami, zwłaszcza dla:

  • portali contentowych, które tworzą ogólne treści, pozycjonowane na szerokie słowa kluczowe. Kiedy AI Overviews dostarcza użytkownikowi odpowiedzi na podstawie tych samych informacji, nie musi on klikać linków prowadzących do tych stron, co skutkuje utratą kliknięć;
  • blogów encyklopedycznych, które tworzą treści informacyjne, ale nie dostarczają wartości eksperckiej;
  • stron zarabiających na AdSense, ponieważ każda utrata kliknięcia oznacza mniejszą liczbę wyświetleń reklamy, a co za tym idzie - spadek przychodów.  

Czy warto pojawiać się w AI Overviews w Google?

Obecność w Google AI Overviews może przynieść znaczące korzyści dla marki, w tym m.in.:

  • budowanie autorytetu eksperta w branży – pojawienie się w AI Overviews to znak, że Google uznaje Twoje treści za wiarygodne i eksperckie, co zwiększa Twoją reputację w branży;
  • zwiększenie rozpoznawalności – AI Overviews pomaga dotrzeć do nowych użytkowników, nawet jeśli nie klikają oni linków źródłowych i nie odwiedzają bezpośrednio strony;
  • większa widoczność, nawet dla stron poza TOP 10 – kiedy użytkownik decyduje się kliknąć link, zazwyczaj zwiększa to szansę na konwersję, ponieważ taka osoba jest gotowa do dalszego działania. Dzięki temu strony, które wcześniej były poza pierwszą stroną wyników (np. w TOP 20-30), mogą pojawić się na samej górze w AI Overviews, co znacząco poprawia ich widoczność i ruch. 

Sprawdź też, czym jest brand SEO i dlaczego trzeba zadbać o pozycjonowanie swojej marki w internecie.

Jak się dostać do Google AI Overviews?

Aby zwiększyć szanse na pojawienie się w AI Overviews, należy dostosować treści do wymagań Google.

  • Twórz treści eksperckie i zgodne z EEAT – Google faworyzuje strony, które dostarczają wartościowe, merytoryczne i wiarygodne informacje.
  • Zadbaj o strukturę tekstu – Google nie analizuje całej treści strony na raz. Zamiast tego wyszukiwarka dzieli ją na mniejsze fragmenty, tzw. chunki, z których generuje odpowiedzi w AI Overviews. Z tego powodu tak ważne jest, aby treść miała odpowiednią strukturę, co pozwoli wyszukiwarce na łatwiejsze „chunkowanie” strony. Pomóc mogą w tym m.in. logiczne nagłówki H2/H3, listy, tabele oraz sekcje FAQ.
  • Aktualizuj treści – Google preferuje aktualne i wiarygodne informacje, dlatego warto regularnie odświeżać teksty na swojej stronie.

Jak się nie pojawiać w AI Overviews?

Jeśli nie chcesz, aby Twoja strona pojawiała się w Google AI Overviews, możesz zastosować odpowiednie znaczniki w kodzie strony: 

  • Nosnippet – uniemożliwia wyświetlanie fragmentów treści w podsumowaniach i snippetach, blokując tym samym pojawianie się w AI Overviews,
  • Max-snippet – ogranicza długość cytowanych fragmentów do zera, co zapobiega wyświetlaniu pełnych odpowiedzi w AI Overviews.

Szczegółowe informacje znajdziesz w supporcie Google: https://developers.google.com/search/docs/appearance/ai-features?hl=pl.

Monitorowanie obecności w AI Overviews

Jeśli chcesz śledzić, czy Twoje treści pojawiają się w AI Overviews, możesz skorzystać z narzędzi SEO, takich jak:

  • Ahrefs, Semrush – pomagają monitorować widoczność, zmiany ruchu i obecność fraz w AI Overviews;
  • Google Search Console – umożliwia monitorowanie wszystkich kliknięć i wyświetleń z organicznych wyników wyszukiwania Google, w tym z boksów AI Overviews. Można śledzić ogólną widoczność, ale na razie nie zobaczymy w GSC fraz, na które wyświetlamy się w AIO.

Jak dbać o widoczność online i ruch w dobie Google AI Overviews?

Aby wzmocnić swoją pozycję online, warto korzystać z różnych kanałów pozyskiwania ruchu, takich jak:

  • social media;
  • content video;
  • podcasty;
  • e-mail marketing;
  • reklamy PPC;
  • obecność w kanałach branżowych.

Wszystko to może pomóc w dotarciu do szerszego grona odbiorców, a także w budowaniu lojalnej i zaangażowanej grupy użytkowników.

Dowiedz się więcej, jak pozycjonować filmy oraz kanały w serwisie YouTube.

Google AI Overviews – podsumowanie

Google AI Overviews to nowa funkcjonalność, która zmienia sposób interakcji użytkowników z wynikami wyszukiwania. Choć stawia to przed właścicielami stron internetowych szereg wyzwań, to równocześnie daje im szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Optymalizacja pod kątem AIO może pomóc w budowaniu wizerunku eksperta i zwiększeniu rozpoznawalności marki. Wymaga to jednak dostosowania strategii SEO, w tym zmiany podejścia do doboru fraz i treści. 

Chcesz zdobyć widoczność w AI Overviews? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Funkcje oparte na AI a Twoja witryna,  https://developers.google.com/search/docs/appearance/ai-features?hl=pl, [dostęp online: 4.08.2025].
  2. Reklamy a przeglądy od AI, https://support.google.com/google-ads/answer/16297775?hl=pl, [dostęp online: 4.08.2025].
  3. AI Overviews Reduce Clicks by 34.5%, https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks, [dostęp online: 4.08.2025].
  4. Google AI Overviews: 34 Stats & Facts You Can’t Scroll Past, https://www.wordstream.com/blog/google-ai-overviews-statistics, [dostęp online: 4.08.2025].
  5. The impact of Google’s AI Overviews & What To do About it [With Traffic Risk Sheet & Video], https://www.aleydasolis.com/en/search-engine-optimization/the-impact-of-googles-sge-what-to-do-about-it-with-sge-traffic-risk-assessment-sheet/, [dostęp online: 4.08.2025].
×