Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym zgodnie z SEO, które będą konwertować?

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym zgodnie z SEO, które będą konwertować?

Z raportu Gemius E-commerce w Polsce 2024 wynika, że aż 78% internautów kupuje online. Żeby do nich dotrzeć i wyróżnić się na tle konkurencji, warto zadbać o opisy produktów. Jak stworzyć tekst, który zwiększy wyniki sprzedażowe? O czym pamiętać, przygotowując treści? Wyjaśniamy!

Opisy produktów w sklepie internetowym - dlaczego są tak istotne?

Wielu przedsiębiorców nie przykłada dużej uwagi do opisu asortymentu w sklepie online. Często zamieszcza na stronie treści dostarczone przez producentów, powielając w ten sposób content istniejący na innych stronach. To duży błąd, który może wpływać na dochody ze sprzedaży. Dlaczego opisy produktowe są tak istotne?

  • Większe prawdopodobieństwo dokonania transakcji - przydatne i wyczerpujące informacje pomagają w wyborze produktów. W konsekwencji wpływają na zwiększenie sprzedaży w sklepie online. Aż 21% użytkowników deklaruje, że szczegółowy opis towaru to czynnik skłaniający do częstszych zakupów w Internecie (Gemius 2024). Dobre opisy produktów mogą być więc sposobem na optymalizację konwersji.
  • Niższe ryzyko zwrotów - jeśli wszystkie parametry i cechy produktu są dobrze opisane, klient dokładnie wie, co kupuje. To znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo odesłania towaru.
  • Wzrost widoczności sklepu internetowego w sieci - opisy produktów nasycone słowami kluczowymi poprawiają pozycję strony internetowej wynikach wyszukiwania.
  • Lepsze wskaźniki konwersji w kampaniach Google Ads - przejrzyste i dobrze przygotowane karty produktowe wpływają na wyniki w kampaniach Google Ads. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi w Google Merchant Center opisy produktów tworzonych na potrzeby reklam Google Ads powinny być odpowiednio sformatowane. Muszą zawierać m.in. identyfikator (np. nr SKU), tytuł, dokładny opis, a także informacje o cenie, dostępności i kosztach transportu.
  • Konieczność dostosowania się do wymogów prawnych - w niektórych branżach opisy trzeba dostosować do wymagań prawnych. Przykładowo, suplementy diety są traktowane jako środki spożywcze uzupełniające codzienną dietę. W ich opisie należy skoncentrować się na właściwościach witamin i składników odżywczych. Odrębne przepisy dotyczą również produktów leczniczych czy wyrobów medycznych. 

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym pod kątem użytkownika?

Żeby zachęcić klientów sklepu internetowego do zakupu, należy dobrze zaprezentować towar. Jak przygotować opis produktu uwzględniający wszystkie niezbędne informacje? Sprawdź poniższe wskazówki!

Przekaż wszystkie ważne informacje

Pamiętaj, że potencjalny nabywca nie widzi produktu na żywo, dlatego treść znajdująca się na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Im więcej detali przedstawisz, tym lepiej. W opisach powinny znaleźć się wszystkie ważne informacje, np. dotyczące:

  • Koloru poszczególnych elementów,
  • Materiału wykonania,
  • Sposobów montażu,
  • Warunków przechowywania, mycia, konserwacji

Nie zapominaj o parametrach technicznych

Do istotnych elementów należą parametry techniczne. Można umieścić je w samym opisie lub stworzyć osobną zakładkę w karcie produktu. Zawierają informacje, takie jak np.:

  • Wymiary,
  • Waga,
  • Rodzaj zasilania,
  • Klasa energetyczna,
  • Pojemność,
  • Dostępne funkcje.

Sprawdź też wytyczne Google i Bing dot. treści generowanych przez AI.

Stosuj język korzyści

Pamiętaj o stosowaniu języka korzyści. Najlepiej prezentować produkty w modelu cecha - zaleta - korzyść. Koncentracja na tym, co użytkownik zyska dzięki produktowi, zamiast suchego wymieniania całej listy parametrów, zwiększy szansę na zainteresowanie Twoją ofertą.

Przykład
Stół wykonano z wysokiej jakości drewna dębowego odpornego na uszkodzenia, co wpływa na długoletnią eksploatację.

Uwzględnij potrzeby i oczekiwania klientów

Zastanów się, czego oczekują Twoi klienci, co jest dla nich ważne, na czym się skupiają. Przy tworzeniu opisów skoncentruj się na potrzebach odbiorców. Dodatkowo dowiedz się, z jakimi problemami klienci najczęściej kontaktują się z biurem obsługi. Zebrane informacje pomogą Ci uzupełnić tekst o dodatkowe informacje, których mogą szukać użytkownicy.

Zadbaj o zgodność informacji z prawdą

Pamiętaj, by opis był zgodny z rzeczywistością. Przykładowo, nie możesz pisać, że dane rozwiązanie jest bezawaryjne lub najchętniej wybierane przez użytkowników. Jeśli chcesz zawrzeć takie informacje, musisz dysponować konkretnymi dowodami potwierdzającymi Twoją tezę, np. przeprowadzonymi testami czy badaniami konsumenckimi. 

Sprawdź też, jak wypromować sklep internetowy.

Bądź konkretny

Pamiętaj, by opis był rzeczowy. Unikaj tzw. lania wody. Opisy, które wnoszą niewiele wartościowych informacji, nie są przydatne dla użytkowników, a przez to mało ciekawe.

Pamiętaj o zastosowaniu przemyślanej struktury tekstu

Opis produktu powinien być przejrzysty i łatwy w odbiorze, dlatego warto zadbać o przemyślaną strukturę. Pamiętaj, by:

  • Ważne informacje były umieszczone jako pierwsze,
  • Dziel treść na tematyczne sekcje,
  • Wyróżnij istotne treści.

Nie wiesz, jak przygotować dobry opis produktu? Napisz do nas!

Jak przygotować opis produktu zoptymalizowany pod SEO?

Opis produktu a SEO to ściśle powiązane kwestie. Treść zgodna z wytycznymi Google pomaga w zwiększeniu widoczność sklepu internetowego w sieci. O czym pamiętać, przygotowując content?

Wybierz frazy kluczowe

Opisy produktów należy nasycić słowami kluczowymi. Przy ich wyborze najlepiej skorzystać z dedykowanych narzędzi, np. Planera słów kluczowych od Google Ads oraz zwracać uwagę na średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Warto stosować również frazy z tzw. długiego ogona, czyli dłuższe i bardziej konkretne, np. buty damskie adidas do biegania w górach. Takie frazy cechują się wysokim współczynnikiem konwersji. Sprawdź też, na czym polega pozycjonowanie long tail.

Zwróć uwagę na długość opisów

Nie można jednoznacznie wskazać, ile znaków powinien mieć opis produktu. Przyjmuje się, że minimalna długość to ok. 1500 zzs, ale często teksty w sklepach internetowych są znacznie obszerniejsze. Dużo zależy od rodzaju asortymentu. Warto przeanalizować opisy na konkurencyjnych stronach i na tej podstawie wyznaczyć długość dla swojego contentu produktowego.

Unikaj powielania treści

Unikaj tzw. duplicate content, czyli nie powielaj treści, np. dostarczonych od producenta. Każdy opis produktu powinien być unikalny. To znacznie zwiększa szanse na wzrost widoczności sklepu internetowego w sieci, ponieważ przy ocenie stron algorytmy Google biorą pod uwagę oryginalność treści.

Zadbaj o właściwe formatowanie

Opis produktu zgodny z zasadami SEO powinien być odpowiednio sformatowany. Należy unikać długich bloków tekstu. Warto stosować:

  • Nagłówki H1-H4 - nazwy produktów oznacza się jako H1, a pozostałe nagłówki to H2-H4,
  • Pogrubienia i podkreślenia,
  • Punktory,
  • Tabele (zwłaszcza w przypadku parametrów technicznych),
  • Zdjęcia produktu, 
  • Infografiki,
  • Materiały wideo osadzone np. jako odtwarzacz YT.

Sprawdź też, jak wygląda marketing w sklepie dropshippingowym!

Pamiętaj, by treści znajdowały się w kodzie strony

Treść, którą zamieszczasz na karcie produktu, powinna być widoczna w kodzie strony. Unikaj umieszczania opisu wyłącznie w postaci grafik lub plików PDF. Brak treści na stronie może skutkować spadkiem widoczności sklepu internetowego w sieci.

Stosuj tzw. rich content

Do dobrych praktyk należy też rich content, czyli mocno rozbudowana treść wzbogacona o:

  • Grafiki, 
  • Zdjęcia 
  • Materiały wideo,
  • Tabele porównawcze,
  • Ikony prezentujące cechy produktów.

W ten sposób znacznie łatwiej wyeksponować zalety asortymentu.

Optymalizuj grafiki

Tworząc opis produktu pod kątem SEO, należy zwrócić uwagę na grafiki. Ich waga nie powinna być zbyt duża, aby strona szybko się ładowała. Poza tym w kodzie strony warto uzupełniać atrybut alt, czyli alternatywny tekst wpływający na pozycjonowanie grafiki i całej domeny w wyszukiwarce Google.

Sprawdź też, jak zaprojektować menu na stronie.

Nie ukrywaj treści

Nie twórz treści tylko pod roboty wyszukiwarki i nie ukrywaj jej przed użytkownikami. Za to Google może nałożyć karę, a serwis straci zajmowane pozycje.

Do każdego opisu twórz Title i Description z uwzględnieniem słów kluczowych

Title i description to elementy znajdujące się w kodzie strony. Dostarczają wyszukiwarkom internetowym informacji na temat tego, co znajduje się na stronie internetowej. Są analizowane przez roboty indeksujące i wpływają na widoczność sklepu w sieci. Wyświetlają się również w wyszukiwarce Google, przyciągając uwagę użytkowników. 

Jak napisać dobry opis produktu? Podsumowanie!

Tworzenie opisów produktów stanowi jedno z ważniejszych wyzwań dla właścicieli sklepów internetowych. Starannie przygotowane treści przekładają się na wzrost konwersji i mniejszy współczynnik zwrotów zamówień. Dodatkowo wpływają na widoczność strony w sieci, co ułatwia dotarcie do nowych użytkowników.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia opisów produktów? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. Raport Gemius E-commerce w Polsce 2024, https://gemius.com/documents/66/RAPORT_E-COMMERCE_2024.pdf [dostęp 8.01.2025]
  2. Zasady dotyczące reklam produktowych, Google Merchant Center https://support.google.com/merchants/answer/6149970 [dostęp 8.01.2025]
  3. Specyfikacja danych produktów, Google Merchant Center https://support.google.com/merchants/answer/7052112?sjid=2632688392662127891-EU&visit_id=638714928364104469-4190236224&rd=1#zippy=%2Cinne-wymagania%2Cformatowanie-danych-o-produktach [dostęp 8.01.2025]
  4. Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek SEO https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide?hl=pl [dostęp 8.01.2025]
×