Wizytówki NAP są powszechnie znane i stosowane przez wielu przedsiębiorców. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym one dokładnie są, czemu służą oraz jak je poprawnie uzupełnić, to ten artykuł odpowie na wszystkie Twoje pytania.

 

Spis treści:

 

Czym jest wizytówka NAP?

Skrót NAP pochodzi od angielskich słów takich jak: Name, Address i Phone Number. Są to podstawowe dane o firmie, które zazwyczaj zapisujemy, by się z nią skontaktować, czyli: nazwa firmy, jej adres oraz numer kontaktowy. Wizytówka NAP jest wirtualnym odpowiednikiem tradycyjnej papierowej wizytówki. NAP jest o tyle wygodniejsza, że masz możliwość jej prostej i szybkiej aktualizacji, dopisania krótkiego opisu, czy zakresu usług, ale najważniejszym atrybutem takiej wizytówki NAP jest to, że zazwyczaj możesz dodać zdjęcie firmy, albo oferowanego produktu.

 

Jak wizytówki NAP służą SEO (nap in seo)?

Tworzenie wizytówek NAP służy i wspiera pozycjonowanie lokalne. Dzięki właściwie skonstruowanemu opisowi naszej działalności oraz umieszczeniu linku do witryny www pozyskujemy dodatkowy link, który będzie generował ruch, a nawet bardzo często sprzedaż. Tutaj przykładem może być branża motoryzacyjna, a dokładnie mechanik. W razie usterki samochodu będziemy szukać najbliższej lokalizacji, gdzie będziemy mogli naprawić nasz samochód. Tutaj właśnie przychodzą z pomocą wizytówki NAP. Pozwalają one na przedstawienie mapy z mechanikami w Twojej okolicy, wyświetli się nazwa, dokładny adres i numer telefonu, na który będziesz mógł zadzwonić i szybko umówić się na wizytę.

By nasza witryna była “silna” lokalnie, jej pozycjonowanie trzeba wspierać linkami z lokalnych serwisów. Są to bardzo często portale, które w pełnej nazwie zawierają lub składają się z nazwy miejscowości, której ona dotyczy. Takie linki wzmacniają naszą domenę w pozycjonowaniu lokalnym.

Jeśli oferujemy usługi na terenie całego kraju, to również możemy tworzyć wizytówki NAP, ale nie będą one miały tak silnej konwersji, jak firmy działające na rynku lokalnym.

 

Po co są wizytówki NAP?

Wizytówki NAP mają kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich była opisana wcześniej, czyli jest to pozyskanie dobrych, wartościowych linków do naszej domeny – tak zwane link building domeny – czyli umocnienie jej i uwiarygodnienie w oczach algorytmu Google. Jest to funkcja bardzo ważna z punktu widzenia SEO i pozycjonowania serwisów. Dzięki zamieszczeniu na wizytówce NAP linku do naszej strony www otrzymujemy wartościowy link pod kątem pozycjonowania.

Kolejną bardzo istotną funkcją jest pozyskanie klienta i umożliwienie mu szybkiego kontaktu z nami. Dzięki przygotowaniu właściwego, ale również treściwego opisu naszej działalności możemy pozyskać nowych Klientów, dzięki takim wizytówkom NAP.

Jest to również forma zazwyczaj darmowej reklamy. Wiele NAP-ów jest darmowych. Zdarzają się jednak, że za wizytówki NAP musimy zapłacić w całości lub w części, co oznacza, że podstawowe informacje dodaje się za darmo na wizytówkę NAP, ale np. zdjęcia są dodatkowo płatne lub pierwszy miesiąc widoczności takiej wizytówki NAP jest darmowy, a dłuższa subskrypcja jest płatna. Pomimo to, zdecydowana większość wizytówek NAP jest darmowa.

 

wizytówka nap name adress phone nubmer

Przykładowa wizytówka NAP [źródło: bazafirm.org]

 

Jak przygotować i uzupełnić wizytówkę NAP?

Gdy już znajdziemy listę miejsc, gdzie chcielibyśmy dodać wizytówkę NAP, możemy przejść do ich realizacji. Tutaj na początek pojawia się pytanie, czy zakładać konto do założenia takiej wizytówki NAP, czy nie. Niektóre serwisy umożliwiają dodanie NAP-ów bez logowania się. Jest to oczywiście bardzo wygodne, nie zmusza nas do podawania żadnych danych osobowych, czy autoryzacji firmy. Niesie to za sobą jedną poważną konsekwencję. Jeśli nie założymy konta, a dodamy taką wizytówkę NAP, nie będziemy mogli jej później edytować. Niesie to takie zagrożenie, że w przypadku zmiany nazwy firmy, adresu, numeru telefonu czy np. domeny, nasz klient nie będzie miał możliwości kontaktu z nami – należy pamiętać, że ogromnie ważne jest, aby informacje kontaktowe były zawsze aktualne.

Następnym krokiem jest przygotowanie przemyślanego, unikalnego opisu. Zazwyczaj na wizytówkach NAP jest ograniczona liczba znaków pozwalająca na stworzenie opisu. Oznacza to, że musi on być naprawdę skondensowany, dokładnie określać zakres naszych usług i jednocześnie musi być niezwykle zachęcający, ponieważ to głównie po jego przeczytaniu, klient podejmuje decyzję czy skontaktuje się z nami.
Warto przygotować sobie na początek myślniki z naszymi usługami i potem rozwinąć je na kilka zdań, by mieć pewność, że zawarliśmy najważniejsze informacje. Warto wcześniej również zobaczyć, jak konkurencja przygotowała takie opisy. Dodatkowo pamiętaj, że musisz przygotować kilka wariantów. Dzięki temu, klienci, których nie przekonał pierwszy opis, będą mogli zapoznać się z innym wariantem na kolejnej wizytówce NAP, dodatkowo link do naszej domeny będzie mocniejszy.
Do przygotowania takich wizytówek warto również przygotować frazy kluczowe związane z naszą działalnością. Najszybciej można to zweryfikować, wpisując w wyszukiwarkę hasła związane z naszą branżą i sprawdzić, w jaki sposób są one odmieniane w pierwszych 5 do 10 wyszukiwań w Google. Wracając do naszego przykładu z mechanikiem, może to być np. wymiana opon Wrocław, mechanik Wrocław.

Następnym ważnym elementem jest przygotowanie wcześniej zdjęć, które chcemy umieścić na NAP-ach. Czasami mamy możliwość dodania ich do naszej firmy – ważne żeby były one w dobrej jakości, najlepiej w formacie PNG. Warto w zanadrzu również mieć przygotowane zdjęcia naszych realizacji lub produktów, ponieważ dodatnie takich elementów, bardzo podnosi prawdopodobieństwo kontaktu ze strony klienta z naszą firmą.

Często pomijanym aspektem w wizytówkach NAP są tagi. Pozwalają one na przypisanie naszej firmy do ogólnej kategorii. Dzięki temu nasz klient będzie mógł szybciej znaleźć mechanika w kategorii “motoryzacja”. Dlatego jest istotne, by przeczytać wszystkie możliwe opcje i wybrać najbardziej odpowiednią kategorię.

Jeśli chcemy być bardziej wiarygodni, warto dodać takie dane jak NIP czy REGON. Dzięki temu klienci mają poczucie, nawet bez sprawdzania tych danych, że jest to prawdziwa i zaufana firma.

Kolejną istotną kwestią, która jest rzadko poruszana, jest to by spisywać sobie wszystkie miejsca, w których dodajemy nasze wizytówki NAP i oczywiście zapisanie dokładnych danych potrzebnych do logowania. Jest to o tyle istotne, że w przypadku, gdy w przyszłości zmienimy np. domenę, numer telefonu itp. mamy możliwość aktualizacji ich na wizytówkach NAP, bez tego nasi klienci będą mieli dostęp tylko do nieaktualnych danych. Zapisanie miejsc, gdzie dodamy nasze wizytówki NAP, sprawi, że nie pominiemy żadnej wizytówki.

 

wizytówki nap ważne elementy

Wizytówki NAP – o czym musisz pamiętać

 

Wizytówki NAP – lista

Poniżej znajdziesz darmową listę NAP, gdzie możesz dowolnie tworzyć wizytówki NAP (na moment przygotowania artykułu). Zakładanie ich jest bardzo intuicyjne, ale wymaga przemyślenia i dokładności, by spełniło swoje funkcje.

Najpopularniejszymi miejscami z wizytówkami NAP są:

  • googlemaps
  • targeo.pl
  • baza-firm.com.pl
  • msp.money.pl/baza-firm
  • zumi.pl
  • Cylex.pl
  • Odi.pl
  • Yellowpages.pl
  • Biznesfinder.pl
  • panoramafirm.pl

 

Podsumowanie

Wizytówki NAP są stosowane przede wszystkim do pozyskiwania klienta z naszego regionu oraz są one wykorzystywane do pozycjonowania lokalnego. Bardzo ważne jest, by zastanowić się przed dodaniem takiej wizytówki NAP, co chcemy przekazać potencjalnemu klientowi. Nie zaleca się, robienia tego od ręki bez przeanalizowania konkurencji. Niezwykle ważne jest to, by uzupełniać wszystkie możliwe dane związane z naszą firmą i by były one poprawne. Pamiętaj również o dodaniu zdjęć jeśli jest to możliwe, ponieważ pomaga to w pozyskaniu nowego klienta.

 

Autor: Weronika Moździerz

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.