Poznaj nowe funkcje w Ahrefs
By skutecznie podnosić pozycje witryn internetowych w przeglądarce Google, niezbędne są właściwe narzędzia SEO. W artykule ”8 darmowych narzędzi SEO, które pomogą Ci pozycjonować stronę” podaliśmy wiele przydatnych stron. Jednakże każdy specjalista SEO na co dzień korzysta z płatnego, ale niezwykle użytecznego narzędzia, jakim jest Ahrefs. W tym artykule znajdują się informacje o nowościach z 2022 roku przydatnych funkcjach na tej platformie.
1. Eksplorator witryn w udoskonalonej wersji
1.1 Przegląd 2.0
Widok ten jest dostępny w panelu już od poprzedniego roku. Obecnie został on ustawiony jako domyślny w zakładce Site Explorer.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
Pierwszą różnicą w nowym widoku jest szybkość ładowania się danych w porównaniu z poprzednią wersją. Kolejnym udoskonaleniem są wykresy historii, które pozwalają na porównanie metryk takich jak: ruch organiczny, ruch płatny, domeny odsyłające czy nawet strony w top 100 na jednym diagramie. Taki widok porównawczy bardzo ułatwia analizę wyników z wielu witryn. Po ostatniej aktualizacji dane z ruchu płatnego są teraz uwzględniane oraz wyraźnie zaznaczone w raporcie przeglądowym.
1.2 Przegląd 2.0. rok do roku
Kolejna zmiana, która została dodana do wykresów historii to widok porównawczy rok do roku. Pokazuje on wyniki roczne witryny docelowej pod względem uzyskanego ruchu, zaindeksowanych stron czy backlinków. Widok ten pozwala na łatwą analizę trendów w skali roku na danej platformie.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
1.3 Notatki na wykresach historycznych
Ahrefs również dodał funkcję aktualizacji algorytmu Google we wszystkich wykresach historii. Pozwala ona na porównywanie zmian w ruchu organicznym i weryfikowanie czy są one wynikiem update algorytmu Google.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
1.4 Raport z kalendarza
Bardzo długo wyczekiwaną aktualizacją była ta związana z wprowadzeniem raportów z kalendarza. Pierwotna wersja była dość ograniczona, ponieważ wyświetlała jedynie nowe i utracone backlinki. Wersja 2.0 pomaga wizualizować zyski i straty na podstawie dziennej pozycji słów kluczowych i stron. By uruchomić tę, funkcję wystarczy wybrać dowolny dzień lub przedział czasowy i zweryfikować wydarzenia – jest to naprawdę proste i intuicyjne.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
1.5 Raport struktury witryny
Jeśli chcesz podejrzeć strukturę strony internetowej, ale bez jej indeksowania to od teraz możesz użyć raportu struktury witryny w Ahrefs. Pozwala on na weryfikację, jak dane sekcje na stronie wspomagają działania SEO. Dzięki temu możesz przeanalizować ruch organiczny, domeny odsyłające oraz metryki płatnego ruchu u konkurencji.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
1.6 Top strony 2.0. Tryb porównawczy
Nowy tryb porównania w Top pages 2.0 pozwala na porównanie wydajności 10 najlepszych stron Twojej witryny w czasie. Dzięki tej funkcji możesz przeanalizować, jak zmieniały się poszczególne pozycje na Twojej lub na innych stronach internetowych.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
2. Eksplorator słów kluczowych
2.1 Potencjał ruchu
Nowa funkcja pojawiła się również w Eksploratorze Słów Kluczowych Ahrefs. Potencjał ruchu (Traffic Potential) pokazuje, jak dużo ruchu organicznego otrzymuje strona z rankingiem #1 dla wybranego słowa kluczowego w kraju docelowym. Jest to znacznie lepszy sposób na zmierzenie potencjału ruchu dla danego tematu niż wielkość wyszukiwania, ponieważ strony nigdy nie plasują się tylko dla jednego słowa kluczowego.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
2.2 Historyczne wyniki wyszukiwania w SERP
Możliwość zmiany daty podczas wyszukiwania pozwala na obserwacje zmian, jakie następowały w SERP. To jak daleko możesz się cofnąć zależy od zakupionego pakietu w Ahrefs. W zapowiedzi jest również tryb porównawczy tego widoku, który na pewno znacząco ułatwiłby analizę danych.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
3. Audyt strony
3.1 Core Web Vitals
Core Web Vital (CWV) oficjalnie jest czynnikiem rankingowym od maja 2021 roku, dlatego została ona dodana jako kolejna metryka w Ahrefs. By z niej skorzystać, trzeba przejść do ustawień swojego projektu i wpisać klucz API od Google. Kolejnym razem, gdy zrobisz recrawl swojej strony, będziesz miał możliwość filtrowania swojej strony według wybranych danych CWV. Możesz również skorzystać z wizualizacji dla wyników CrUX i Lighthouse. Są one bezpośrednio dostępne w raporcie “wydajność” (Performance).
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
3.2 Integracja z Google Data Studio
Integracja Google Data Studio z danymi z Ahrefs była bardzo długo wyczekiwaną funkcją, dla każdego analityka i nie tylko. Obecnie w Data Studio możesz budować własne raporty, łącząc dane z różnych źródeł i wizualizując wszystko w formie raportów i dashboardów, teraz łatwo wykorzystując dane również z Ahrefs.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
Przeczytaj również o funkcji prezentacji w Google Data Studio.
3.3 Wyszukiwanie według kodu HTML i tekstu strony
Dla prawdziwych speców Ahrefs przygotował możliwość analizy kodu. Po zakończeniu indeksowania możesz wyszukać większość, co bot otrzymał z serwera w postaci wyodrębnionego tekstu. Dzięki temu z łatwością możesz znaleźć dowolny termin na stronie, identyfikatory Google Analytics, autorów, etykiety „out of stock” dla stron produktów, i wiele więcej.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
3.4 Lista spraw dla konkretnego adresu URL
Nowa zakładka do szczegółowej analizy adresów URL pozwala zobaczyć listę wszystkich problemów związanych z tą stroną, dzięki czemu możesz sprawdzić, co jeszcze wymaga weryfikacji na wybranej platformie.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
3.5 Raport linków w Site Audit
Do tej pory wszystkie sprawy związane z audytem witryny można było przeglądać tylko z perspektywy strony. Obecnie została dodana zakładka z raportem linków. Na niej oprócz przeglądania stron 404, można również przeglądać i eksportować wszystkie linki do nich kierujące. Dodatkowo znajdziesz w tym miejscu listy stron HTTPS linkujących do HTTP oraz wiele więcej informacji dot. linków prowadzących do danej strony.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
4. Ogólne
4.1 Wtyczka SEO do WordPressa
Dzięki nowej wtyczce WordPress SEO plugin możesz zautomatyzować audyty treści zawartych na stronie i zobaczyć, jak każdy artykuł osiąga wyniki dla wybranego docelowego słowa kluczowego (na podstawie danych Ahrefs, GA i GSC). Otrzymasz również zalecenia, jak poprawić wybrane treści, by pojawiły się one wyższej w SERP.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
4.2 Pasek narzędzi SEO
SEO Toolbar przeszedł również modernizację w ostatnim czasie. Przede wszystkim masz możliwość uzyskiwania najważniejszych metryk SEO, ale od niedawna dodatkowo możesz:
- sprawdzić najważniejsze dane on-page SEO (od tytułów i meta opisów po hreflangi i tagi Open Graph),
- śledzić ścieżki przekierowań wzdłuż całego łańcucha przekierowań, w tym przekierowania JS,
- uruchomić zapytania do wyszukiwarki w różnych krajach (nie wymaga VPN),
- weryfikować i zestawiać różne rodzaje linków: nofollow vs UGC vs sponsorowane, wewnętrzne vs zewnętrzne, złamane vs przekierowane.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/features-roundup-past-year/
Podsumowanie
Jak widać podstawowe narzędzie pracy każdego specjalisty SEO Ahrefs cały czas się rozwija i dodaje kolejne przydatne funkcje. Znajomość ich bardzo często pozwala usprawnić pracę, ponieważ wszystkie najważniejsze dane możemy zbierać w jednym programie i szybko pozyskać potrzebne informacje. Czekamy z niecierpliwością na kolejne wersje.