Przekierowanie 301 i 302 – do czego służą i czym się różnią?

przekierowanie 301 i przekierowanie 302

Gdy serwer, na którym znajduje się strona www, otrzyma żądanie jej wyświetlenia, najczęściej jest ono przetwarzane, a w przeglądarce wyświetla się oczekiwana przez użytkownika witryna. Jednak odpowiedzi serwera mogą być różne — jednym z możliwych jest przeniesienie użytkownika w nowe miejsce. Czym są, jak działają przekierowania 301 i 302 oraz jak je ustawić? O tym piszemy w tym artykule.

Czym jest przekierowanie 301, czyli jak zatrzymać użytkownika na stronie?

Podstawowym celem SEO jest przyciągnięcie internauty będącego potencjalnym klientem na stronę internetową, najlepiej w taki sposób, by jego odwiedziny przyniosły konwersję. Nie wystarczy zatem, aby użytkownik kliknął w link, który wyświetli się na liście wyników wyszukiwania. Konieczne jest, aby trafił na stronę z treścią, której szuka, a następnie dokonał zakupu, skorzystał z formularza kontaktowego czy dokonał zapisu na newsletter. Tymczasem strona www, która funkcjonuje w sieci od dłuższego czasu, może dynamicznie się zmieniać — jedne podstrony są dodawane, inne usuwane. Niejednokrotnie zmienia się także adres URL — na przykład w wyniku działań SEO.

Co zrobić, aby użytkownik po kliknięciu w nieaktywny link lub odnośnik do podstrony, której już nie ma w serwisie, nie napotkał na błąd 404 (zawartość nie została odnaleziona), co z pewnością zniechęci go do dalszej wizyty? Służy temu przekierowanie na inny adres. Przekierowanie 301 oznacza, że dotychczasowa zawartość strony znajdującej się pod danym linkiem została przeniesiona w nowe miejsce na stałe. Odtąd każdy użytkownik, który kliknie link zostanie przez serwer odesłany do tego nowego miejsca — nie zostanie wyświetlony błąd 404.

Przeczytaj również: Dlaczego nie widzę swojej strony w Google?

Przekierowanie 302 vs 301 a SEO

Wiadomo już, że gdy powstanie konieczność usunięcia jakiejś podstrony z serwisu lub zmiany adresu URL, należy przekierować dotychczasową zawartość w nowe miejsce. W zależności od serwera służy do tego przekierowanie wprowadzane przez plik htaccess (Apache), bądź pliku konfiguracyjnym serwera w przypadku Nginx. W takim razie jak wprowadzić przekierowania na swojej domenie? Nie ma jednoznaczniej odpowiedzi na to pytanie, gdyż wiele zależy od ustawień naszego serwera. W tym celu najlepiej skontaktować się ze swoich webdeveloperem bądź hosingodawcą.

Jak zrobić przekierowanie strony?

Poniżej przedstawiamy przykładową treść, która powinna znaleźć się w pliku htaccess w celu wprowadzenia przekierowania 301 (w przypadku przekierowania 302 należy podmienić element [R=301,L] na [R=302,L])

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?domena_źródłowa.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://domena_docelowa.pl/$1 [R=301,L]

W niektórych sytuacjach, kiedy nasze strony oparte są o popularne systemy do zarządzania treścią (CMS) jeszcze bardziej możemy ułatwić sobie zadanie korzystając z dedykowanych modułów przekierowań. Przykładem może być WordPress, dla którego istnieje wiele dedykowanych wtyczek umożliwiających w prosty sposób przekierowanie dowolnych adresów URL.

Zanim wykona się przekierowanie, trzeba zawsze rozważyć dylemat 301 vs 302. Każde z tych rozwiązań ma inne zastosowania – warto o tym pamiętać, podejmując decyzję.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu swojej strony, napisz do nas!

×