„Polski akt o dostępności” - zadbaj o dostępność strony internetowej przed końcem czerwca 2025 r.

Polski akt o dostępności

28 czerwca tego roku wchodzi w życie tzw. Polski akt o dostępności, czyli ustawa wprowadzająca w życie przepisy unijne - Europejski akt o dostępności (EAA). Przepisy te mają na celu zapewnienie pełnego dostępu do poszczególnych produktów i usług osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Jak zadbać o dostępność strony? Na co warto się przygotować, aby uniknąć kar finansowych? Sprawdź, czy Polski akt o dostępności dotyczy Twojej firmy!

Jaki cel ma Polski akt o dostępności?

Polski akt o dostępności ma na celu zapewnienie równego dostępu do produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami. W przypadku sfery internetowej chodzi o to, aby strony internetowe, aplikacje mobilne oraz usługi online były dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich ograniczeń. Dzięki temu osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności będą mogły korzystać z tych samych zasobów cyfrowych, co pozostali użytkownicy. Wprowadzenie przepisów ma także na celu zwiększenie świadomości o potrzebach dostępności i zachęcenie firm do dostosowywania swoich produktów oraz usług do wymagań dostępności.

Co powinno być dostępne zgodnie z przepisami EAA?

Dostępność zgodnie z wprowadzanymi przepisami obejmuje to m.in. urządzenia płatnicze, terminale samoobsługowe, telekomunikację, usługi transportowe oraz usługi online, w tym strony internetowe i aplikacje mobilne. W kontekście stron www oznacza to konieczność dostosowania witryn do wymagań dostępności (np. poprawa kontrastu, dodanie alternatywnych tekstów do obrazków - atrybutów alt, napisu do filmów), aby były dostępne dla wszystkich użytkowników niezależnie od ich ograniczeń.

Chcesz dostosować stronę pod Google i użytkowników? Postaw na audyt SXO!

Kogo dotyczy Polski akt o dostępności?

Przepisy dot. dostępności obejmują już podmioty publiczne, a znowelizowana Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze rozszerza ten obowiązek na sektor prywatny. Od końca czerwca o dostępność swoich produktów i usług muszą zadbać:

  • Dystrybutorzy, 
  • Importerzy,
  • Producenci,
  • Upoważnieni przedstawiciele (firmy lub osoby działające w imieniu producenta na terenie UE), 
  • Usługodawcy.

Przepisy nie dotyczą mikroprzedsiębiorców. Jeśli się do nich zaliczasz, nie musisz dostosowywać swoich produktów i usług do wytycznych z ustawy.

Jak zadbać o dostępność strony zgodną z EAA?

Wszystkie strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów objętych ustawą muszą być zgodne z wymaganiami WCAG 2.1, poziom AA. Oznacza to m.in. dodanie opisów alternatywnych do obrazków, poprawę kontrastów, zapewnienie napisu do filmów oraz przystosowanie formularzy do osób z ograniczoną zdolnością motoryczną. Dostępność dotyczy wielu obszarów, dlatego polecamy skonsultować się ze specjalistami z tego obszaru, aby zaopiekować wszystkie elementy na stronie internetowej.

Sprawdź, jak dostosowanie strony dla osób z niepełnosprawnościami wpływa na konwersje.

Jakie są kary za niedopełnienie obowiązku dostępności produktów i usług?

Brak spełnienia obowiązków związanych z dostępnością może wiązać się z nałożeniem kary finansowej o wysokości ustalonej przez PFRON lub właściwy organ nadzoru. Wysokość kary zostanie ustalona na podstawie przeciętnego wynagrodzenia i obrotu przedsiębiorcy. Nie będzie mogła przekroczyć 10-krotności przeciętnego wynagrodzenia ani 10% obrotu firmy za poprzedni rok.

Dodatkowo przedsiębiorca zostanie wezwany do usunięcia nieprawidłowości i zapewnienia dostępności. Należy pamiętać, że produkty i usługi niespełniające wymagań dostępności mogą zostać wycofane z obrotu na rynku i obrotu.

Dostępna strona - wymóg prawa, ale i otwartość na nowych klientów

Dbanie o dostępność to nie tylko wymóg prawny, ale także szansa na dotarcie do nowych klientów i poszerzenie grupy docelowej. Zgodność z Polskim aktem o dostępności, który wejdzie w życie 28 czerwca 2025 r., pozwala na zapewnienie pełnego dostępu do produktów i usług osobom z niepełnosprawnościami. To krok ku zwiększeniu dostępności, a także budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i otwarciu się na szerszą grupę użytkowników.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie poprawy widoczności strony w Google? Napisz do nas!

Źródła:

  1. https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/005142 [dostęp: 21.03.2025]
  2. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240000731 [dostęp: 21.03.2025]
×