Nowa rekomendacja Google: dynamiczne renderowanie przestaje być zalecanym rozwiązaniem

rekomendacja Google dot. renderowania strony

Stale pojawiające się nowości w SEO to nieodłączna cecha tej branży — inżynierowie Google ciągle dążą do poprawy funkcjonowania wyszukiwarki. Tym razem firma ogłosiła, że Dynamiczne renderowanie przestaje być zalecanym rozwiązaniem w przypadku problemów z wyświetlaniem treści generowanych przy użyciu JavaScript.

Gdy Google w 2018 roku przedstawiło zalecenia dotyczące dynamicznego renderowania, od razu pojawiła się informacja, że koncepcja ta jest jedynie tymczasowym obejściem problemu. Firma też jasno zaznaczyła, że rozwiązanie jest zalecane w przypadku stron internetowych, na których duża ilość treści jest generowana za pomocą JavaScript — przez co może być niedostępna dla robotów wyszukiwarek.

Renderowanie dynamiczne: na czym polega?

Szukając odpowiedzi na pytanie, co to jest renderowanie, Google podsuwa następującą definicję — jest to proces, w którym robot wyszukiwarki pobiera stronę, uruchamia jej kod i  ocenia treść, by zrozumieć, czego ona dotyczy. Problem z poprawnym renderowaniem stron internetowych pojawia się w momencie, gdy roboty indeksujące nie mają dostępu do treści generowanych przez język JavaScript. Dzieje się tak, gdy:

  • Niektóre funkcje JS mają pewne ograniczenia w wyszukiwarce Google;
  • Treść generowana przy użyciu JavaScript nie wyświetla się w wyrenderowanym kodzie HTML;
  • Część wyszukiwarek nie obsługuje kodu generowanego przez JavaScript;

W przypadku wyżej wymienionych sytuacji rekomendowanym rozwiązaniem było do niedawna stosowanie renderowania dynamicznego. Zakłada ono, że serwer internetowy identyfikuje roboty na podstawie klienta użytkownika. Gdy serwer wykryje, że ma do czynienia z robotem wyszukiwarki, wtedy żądanie bota jest przekierowane na tor renderowania i robot indeksuje statyczny kod HTML.
Jeśli zaś użytkownik odwiedza daną stronę, wtedy serwer udostępnia dynamiczną wersję strony wraz ze skryptami JavaScript. W efekcie mamy do czynienia z dwiema wersjami strony — jedną, generowaną po stronie klienta, prezentowaną użytkownikowi i drugą, która jest renderowana z myślą o robotach wyszukiwarek.

Jeśli potrzebujesz wsparcia z zakresu analityki, skontaktuj się z nami.

Renderowanie stron internetowych: co zamiast wariantu dynamicznego?

Dokumentacja Google podsuwa rozwiązania alternatywne wobec renderowania dynamicznego. Są nimi:

  • Renderowanie po stronie serwera — zawartość strony jest generowana na serwerze;
  • Statyczne strony internetowe — strona jest renderowana w momencie wyświetlania. Dzięki temu osiąga znacznie lepsze wyniki PageSpeed;
  • Hydratacja (ta metoda renderowania może negatywnie wpływać na metrykę TTI);

Jeśli stosowaliśmy na naszej stronie dynamiczne renderowanie, warto monitorować, jak obecnie wygląda sytuacja podstron w wynikach wyszukiwania Google — GSC będzie dobrym miejscem, aby spróbować zdiagnozować ewentualne spadki w widoczności.

Warto wziąć na poważnie rekomendacje Google dotyczącą renderowania dynamicznego — w przeciwnym razie może się okazać, że pozycje naszych stron odnotują bolesne spadki.

Źródła:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/javascript/dynamic-rendering?hl=pl
https://searchengineland.com/google-no-longer-recommends-using-dynamic-rendering-for-google-search-387054

Chcesz poprawić widoczność strony w sieci? Napisz do nas!

×