Amazon SEO – dobre praktyki, czyli jak skutecznie sprzedawać w Amazon

Amazon SEO

Amazon to obecnie tytan wśród sklepów internetowych na całym świecie. Jest to firma, w której pracuje prawie 800 tysięcy ludzi z całego świata. Początki platformy sięgają 1994 roku, kiedy to Jeff Bezos założył księgarnię internetową. Z tej niewielkiej księgarni w ćwierć wieku powstał sklep, który ma bardzo szeroką ofertę dostępną dla milionów kupujących na całym świecie.

Dlaczego działania Amazon SEO są ważne?

Amazon SEO polega na optymalizacji listy produktów w taki sposób, który pozwoli ulokować się na najwyższych pozycjach w rankingu wyszukiwania. Pozycjonowanie na platformie Amazon ułatwia algorytmowi znalezienie odpowiedniej oferty i pokazanie jej kupującym. Algorytm, którego Amazon używa przy wyszukiwaniu produktów, to A9. Algorytm A9 szereguje produkty na podstawie tego, jak wysoce prawdopodobne jest, że osoba wyszukująca kupi dany produkt.

Amazon SEO pozwala zwiększyć sprzedaż, co może być dla nas szczególnie interesujące, ponieważ w styczniu bieżącego roku uruchomienie polskiej wersji platformy zostało oficjalnie potwierdzone. Polskie przedsiębiorstwa będą miały ogromną szansę promocji swoich produktów i zwiększenia zysków ze sprzedaży, jeśli zadbają o odpowiednie pozycjonowanie w serwisie Amazon.

Przeczytaj także o Core Web Vitals, nowym wskaźniku rankingowym Google.

Kluczowe elementy pozycjonowania produktów w Amazon SEO

Tak jak wspomnieliśmy, Amazon - podobnie jak Google - ma swój algorytm wyszukiwania A9. Najpierw przeszukiwane są produkty, które pasują do oczekiwań osoby wyszukującej, aby następnie były “posortowane” tak, aby na pierwszych pozycjach znalazły się produkty z największym prawdopodobieństwem sprzedaży. Aby pojawiać się wysoko w rankingu, należy wdrożyć odpowiednie działania optymalizacyjne. Amazon SEO może pomóc w osiągnięciu wysokich wyników sprzedaży, jeśli weźmie się pod uwagę poniższe czynniki.

Analiza słów kluczowych w Amazon SEO

Istnieją dedykowane narzędzia do analizy fraz kluczowych dla aukcji na platformie Amazon, jednak na ten moment większość z nich przyda się jedynie zagranicznym wersjom serwisu. W Polsce na początek pomocnym narzędziem może być Ahrefs, który udostępnia wyszukiwarkę słów kluczowych dla platformy Amazon, bądź Planer Słów Kluczowych od Google Ads lub Google Trends. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe wpływają na to, na jak wysokim miejscu w rankingu wyszukiwania będzie ulokowany dany produkt. Jeśli w ofercie naszej sprzedaży nie pojawia się zupełnie nowy produkt, przydatna może się okazać także analiza konkurencji, która może pomóc w skompletowaniu efektywnych fraz kluczowych, używanych przez innych sprzedających.

Optymalizacja title produktu w Amazon

Tworząc tytuł oferowanego produktu należy pamiętać o tym, aby zawrzeć w nim najważniejsze informacje na temat produktu oraz użyć do tego odpowiednich słów kluczowych. Jednak stanowczo należy unikać przesycenia tytułu frazami kluczowymi, gdyż praktyka ta może być źle odebrana przez algorytm A9 i zaszkodzić wysokiej pozycji w rankingu.
Istotną kwestią jest, aby spojrzeć na tytuł produktu oczami klienta - należy przemyśleć, jakich słów użylibyśmy, szukając danej rzeczy do kupienia. Trzeba uwzględnić także to, że tytuły produktów na platformie Amazon muszą spełniać określone warunki dotyczące długości znaków [na dzień 19.02.2021 r.]:

  • tytuł na liście produktów bądź stronie produktowej na desktopowej wielkości ekranu powinien zawierać się między 80 a 250 znaków ze spacjami, jednak zalecana długość tytułu nie powinna przekraczać 200 znaków
  • zalecana długość tytułu w mobilnej wersji serwisu to 55-63 znaki ze spacjami
  • na reklamach w bocznej kolumnie długość tytułu nie powinna przekraczać 33 znaków ze spacjami.

Opracowując tytuł produktu, sprzedawca powinien również uwzględnić, co powinno się znajdować w tytule, a czego należy unikać. Do zalecanych elementów należą:

  • uwzględnienie nazwy swojej marki
  • zaczynanie każdego słowa w tytule z wielkiej litery
  • uwzględnienie słów kluczowych
  • rozdzielanie słów w tytule spacją - nie przecinkami.

Czego natomiast należy unikać:

  • podawania ceny produktu
  • słów promocyjnych, jak “wyprzedaż”, “promocja”
  • sugestywnych komentarzy, np. “najlepszy sprzedawca”, “świetny produkt” etc.
  • symboli, np. $, !, ? etc.
jak zoptymalizować tytuł na amazon

Optymalizacja title na platformie Amazon

Ponadto różne kategorie na platformie Amazon mają odpowiednie formuły tytułu produktu. Do elementów wspólnych należy rozpoczęcie tytułu od marki i nazwy produktu, a w zależności od kategorii, do pozostałych atrybutów mogą należeć: numer modelu, wzór, rozmiar, kolor itd. Na przykład dla kategorii “Komputery i Laptopy” zalecana struktura tytułu wygląda następująco:

Marka + numer modelu + typ komputera + (szybkość procesora + dysk RAM + wielkość twardego dysku)

Optymalizacja opisu produktu w Amazon SEO

W odpowiednim opisaniu produktu na platformie Amazon pomagają nam dwie funkcjonalności:

  • kluczowe cechy produktu
  • opis produktu.

Pierwsza z nich - kluczowe cechy produktu - pojawiają się w pierwszym widoku, pod tytułem i tuż obok grafiki. Są one niesamowicie ważną kwestią optymalizacji pod kątem zajmowania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Kupujący na platformie Amazon dość mocno zwracają uwagę na tę sekcję, gdyż mają tam zebrane najważniejsze informacje na temat produktu, którego zakup rozważają. Dlatego też należy zadbać o to, aby w kluczowych cechach produktu opisać kilka najważniejszych specyfikacji naszego produktu, które mogą skłonić naszego potencjalnego klienta do zakupu. A jak wiadomo, im więcej sprzedamy, tym wyżej w rankingu będzie znajdował się nasz produkt. Podobnie jak przy tworzeniu tytułu, opisując cechy produktu należy trzymać się pewnych zasad:

  • treść powinna zawierać słowa kluczowe
  • każdy punkt powinien zaczynać się z wielkiej litery
  • nie powinna być stosowana interpunkcja na końcu każdego punktu
  • jeśli w jednym punkcie występuje więcej fraz, powinny być one oddzielone średnikami
  • w punktach powinny znajdować się bardzo konkretne informacje
  • polityka firmy Amazon nie pozwala na zamieszczanie w tej sekcji informacji o marce bądź wysyłce - sprzedawca powinien skupić się wyłącznie na cechach produktu
  • nie powinno się umieszczać w tym miejscu informacji o cenie i promocjach - na to wyznaczone jest konkretne miejsce na stronie produktowej.

kluczowe cechy produktu amazon seo

Sekcja 'Kluczowe cechy produktu' [źródło: amazon.com]

Druga sekcja - opis produktu - znajduje się nieco niżej. Zawiera ona zazwyczaj specyfikację techniczną produktu, cechy szczególne, parametry itp. Posiada ograniczoną liczbę znaków - 2000 zzs, więc informacje w nim zawarte muszą być konkretne, podane w estetyczny i przystępny sposób.
sekcja opis produktu amazon seo

Sekcja 'Opis produktu' [źródło: amazon.com]

Optymalizacja grafik w Amazon SEO

Grafiki produktowe są bardzo ważne, ponieważ mają wpływ na pierwsze wrażenie klienta. Główna grafika pojawia się razem z tytułem w wynikach wyszukiwania. Warto więc odpowiednio zoptymalizować zdjęcia, stosując się do odpowiednich praktyk Amazon SEO:

  • zdjęcia powinny być kwadratowe i mieć całkowicie białe tło
  • grafiki muszą przedstawiać rzeczywisty produkt, z jak najmniejszą ilością elementów dodatkowych
  • prezentowany produkt musi zajmować minimum 85% całego zdjęcia
  • akceptowane formaty plików do JPEG (.jpg), GIF (.gif) oraz TIFF (.tif)

Co ważne i ciekawe, zamieszczanie dodatkowo wideo produktu, bądź zdjęć w formacie 3D, może wpłynąć na atrakcyjność produktu, a co za tym idzie - na zwiększenie sprzedaży. Pamiętajmy, że zgodnie z zasadami Amazon SEO, im większe prawdopodobieństwo sprzedaży naszego produktu, tym wyżej pojawimy się w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja niewidocznych słów kluczowych

Backend keywords to inaczej słowa kluczowe, które nie są widoczne. Amazon udostępnia na nie specjalnie wyznaczone miejsce, w którym można wpisać frazy kluczowe dotyczące oferowanego produktu, które nie wyświetlą się na stronie produktowej. Maksymalna długość znaków w tym miejscu to 250, więc należy odpowiednio wyselekcjonować efektywne słowa kluczowe, które nie zostały umieszczone wcześniej w tytule, bądź w cechach kluczowych produktu. Warto zapamiętać, że liczy się tu kolejność wpisanych słów kluczowych, a ponadto algorytm poprawia w słowach literówki, więc nie należy specjalnie umieszczać zapytań z literówkami. Będzie to po prostu nieefektywne.

Jak stworzyć najlepszy listing produktów w Amazon?

Przede wszystkim należy pamiętać o wszystkich wcześniejszych punktach i stosowaniu się do zasad określonych przez Amazon. Jeśli będziemy stosować dobre praktyki Amazon SEO, mamy duże szanse, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jest jeszcze kilka punktów, które można uwzględnić, aby optymalizacja listingu produktów była naprawdę dopracowana.

Po pierwsze, wspomniana wcześniej analiza konkurencji. Oprócz odnalezienia efektywnych fraz kluczowych warto także przeanalizować karty produktów, które generują najwyższą sprzedaż. Z takich miejsc można zaczerpnąć inspiracji oraz wyłapać ewentualne błędy, które zawieramy w swoich działaniach.

Po drugie, należy unikać dublowania słów kluczowych. Jeśli dana fraza została umieszczona w tytule bądź w kluczowych cechach produktu, nie ma potrzeby powielania jej w miejscu na tzw. “backend keywords”.

Po trzecie - bardzo ważne - należy pamiętać o Klientach. Kontakt z nimi jest bardzo ważny, ponieważ odpowiadając na ich pytania - rozwiewamy wątpliwości, przybliżając tym samym potencjalnego klienta do zakupu produktu. Ponadto należy pamiętać, że klient ma możliwość wystawienia oceny naszego produktu, która potem wyświetla się na stronie produktowej - warto więc zadbać o to, aby odczucia kupującego były jak najlepsze, a ocena jak najwyższa. Pozytywne recenzje zwiększają prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez kolejnych klientów, dzięki czemu nasz produkt może znaleźć się wysoko w rankingu wyszukiwania, a my możemy osiągać wysoką sprzedaż.

Jak śledzić pozycje w Amazon?

Istnieją dwa sposoby, aby sprawdzić, czy produkt został zaindeksowany i na jakim miejscu w rankingu znajduje się dla danych słów kluczowych.
Pierwszy sposób, to sprawdzenie ręczne. Aby sprawdzić, czy produkt został zaindeksowany dla frazy kluczowej, należy w wyszukiwarkę Amazon w nawiasie wpisać unikalny kod ASIN, czyli Standardowy Numer Identyfikacyjny Amazon naszego produktu, a następnie wybrane zapytanie. Jeśli w wyniku wyskoczy 0 rezultatów, to oznacza, że dany produkt nie został jeszcze zaindeksowany.

asin indeksowanie produktu w amazon

Indeksowanie produktu w Amazon [źródło: amazon.com]

Jeśli natomiast chodzi o śledzenie pozycji w rankingu, należy po prostu przewinąć strony - jest to dość uciążliwe, szczególnie jeśli chcielibyśmy robić to regularnie.

Dlatego też istnieje drugi sposób, automatyczny, polegający na użyciu odpowiedniego narzędzia, które śledzi ranking produktu, czy nawet ranking konkurencji. Takie narzędzie na ten moment nie jest dostępne w Polsce. Obserwuj nas regularnie, ponieważ jeśli się pojawi, na pewno zaktualizujemy informacje na ten temat.

Podsumowanie

Jak widzisz, działania Amazon SEO różnią się od pozycjonowania serwisów w wyszukiwarce Google. Jednak cel w obu przypadkach jest bardzo zbliżony - chcemy osiągnąć jak największą klikalność, aby skutecznie zwiększać rozpoznawalność marki, a także sprzedaż produktów i usług.

Autor: Weronika Jankowska

Potrzebujesz wsparcia w Amazon SEO? Napisz do nas!

×