Algorytm wyszukiwania A9 na platformie Amazon – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć
W lutym bieżącego roku Amazon wkroczył na polski rynek. Finalnie możemy sprzedawać oraz kupować różne produkty przez polską domenę światowego lidera e-commerce. Wyszukiwanie na Amazon oparte jest na algorytmie A9, który - jak każdy algorytm wyszukiwania - działa według pewnych zasad. Na czym one polegają?
Co to jest algorytm A9?
A9 jest to algorytm, który decyduje o tym, jakie produkty będą wyświetlały się w rankingu wyszukiwania w serwisie Amazon. Gdy wpisujemy w wyszukiwarkę Amazon produkt, którego poszukujemy, algorytm stara się jak najlepiej dopasować wyniki do naszego zapytania. Bierze on pod uwagę szereg czynników - odpowiednie zapoznanie się z nimi może pomóc sprzedawcom w optymalizacji i pozycjonowaniu swoich produktów tak, aby pojawiały się na czele rankingu wyszukiwania.
Jak działa algorytm wyszukiwania Amazon?
Główny mechanizm algorytmu A9 opiera się na słowach kluczowych, jednak nie jest to jedyne kryterium, które wpływa na wyniki wyszukiwania. A9 kładzie nacisk na to, aby wyniki wyświetlane były na podstawie preferencji zakupowych klientów, wskaźnika CTR (czyli liczbie kliknięć w produkt w wynikach wyszukiwania), czy nawet samej wartości sprzedaży, zależnej na przykład od tego, ile sztuk danego produktu kupił jednorazowo użytkownik.
Amazon to gigant w branży e-commerce, więc możemy wnioskować, że jego algorytm będzie ustawiał na czele rankingu produkty, które mają największe prawdopodobieństwo sprzedaży, które są chętnie kupowane i charakteryzują się wysokim współczynnikiem konwersji.
Jakie czynniki wpływają na ranking wyszukiwania algorytmu A9?
Czynniki rankingujące algorytmu Amazona nie są w całości znane, jednak dzięki badaniom i obserwacjom można wyróżnić takie, które mają decydujący wpływ na jego działanie.
Na miejsce produktu w rankingu mają wpływ:
- Sprzedaż (wartość sprzedaży, historia sprzedaży) - jest to właściwie główny czynnik - im lepiej sprzedaje się dany produkt, tym wyżej będzie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania.
- Cena - może ona znacznie wpłynąć na współczynnik konwersji i sprzedaż, jednak zbyt duża różnica cenowa względem konkurencji, może odbić się negatywnie.
- Dostępność produktów - jeśli produkt posiada stan zapasów “na wyczerpaniu”, może to wpłynąć na wyniki wyszukiwania w niechciany sposób - produkt może zostać przesunięty na końcowe wyniki wyszukiwania.
- Dopasowanie treści - polega głównie na dokładnej analizie słów kluczowych oraz optymalizacji tytułu i opisu produktu, zgodnie z zasadami Amazon SEO.
- Opinie klientów - ilość oraz jakość recenzji wystawianych przez kupujących może znacznie wpłynąć na pozycję w rankingu wyszukiwania, należy więc zadbać o pozytywny feedback.
Przeczytaj także o Core Web Vitals, które są nowym wskaźnikiem rankingowym Google.
Pozycjonowanie na Amazon - jak ważne jest SEO dla Amazona?
Jeśli chodzi o SEO, Amazon pozwala tak zoptymalizować publikowane produkty, aby wpasowały się one w sposób działania algorytmu A9. Wdrożenie odpowiednich działań, takich jak dokładna analiza słów kluczowych, optymalizacja tytułu, opisu i grafik to sposób na to, aby znaleźć się na najwyższych miejscach w rankingu wyszukiwania. Pozycjonowanie w serwisie Amazon może pomóc w osiągnięciu naprawdę wysokich wyników sprzedaży. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym poradniku Amazon SEO.
Szukasz specjalistów, którzy pomogą Ci zaplanować pozycjonowanie Twojego serwisu? Odezwij się do nas!
Podsumowanie
Algorytm A9 posiada szereg funkcjonalności, które decydują o wynikach wyszukiwania w serwisie Amazon. Po przeprowadzonych analizach można zauważyć, że po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę najpierw przeszukiwane są produkty spełniające podstawowe oczekiwania użytkownika, a następnie sortowane tak, aby najwyżej znajdowały się produkty z największym prawdopodobieństwem sprzedaży. Sprzedawcy w serwisie Amazon mogą podjąć działania optymalizacyjne SEO, aby dopasować się do funkcjonalności algorytmu A9, co zdecydowanie może pomóc w zwiększeniu sprzedaży.
Autor: Weronika Jankowska