Jak podaje Słownik Języka Polskiego audyt to kontrola przedsiębiorstwa pod względem finansowym i organizacyjnym [1]. Mówiąc o audycie SEO mamy na myśli kontrolę i analizę strony internetowej pod kątem wielu czynników mających wpływ na widoczność i pozycję fraz kluczowych. Jakich czynników? Tego dowiesz się w dalszej części naszego artykułu.

 

Spis treści

 

Marketing internetowy, czyli kto jest Twoim klientem

Zanim przejdziemy do omawiania samego audytu i odpowiemy sobie na pytanie czy warto zdecydować się na jego realizację, warto sobie odpowiedzieć na pytanie kim jest nasz klient, bo ten element determinuje nasze dalsze działania.

Już na samym starcie powinieneś zastanowić się czy wiesz:

  • Kim jest twój (idealny) Klient?
  • Jak chcesz do niego dotrzeć? Płatne kampanie reklamowe, SEO, a może udział w konferencjach branżowych?
  • Jak prawidłowo zmierzyć efekty swoich działań? Czy same liczby w Excelu mówią wszystko o Twojej firmie? Czy Klienci zostają z Tobą na dłużej? [2]

Zastanów się nad odpowiedzią na te 3 podstawowe pytania. Dzięki temu zrozumiesz czy promowanie strony w Internecie jest dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.

 

Audyt SEO – główne elementy analizy

Wiemy już czym jest audyt SEO. Warto zastanowić się teraz jakie elementy podczas takiego badania powinniśmy sprawdzić i brać pod uwagę.
Przyjmuje się, że przeprowadzając audyt skupiamy się na 2 głównych obszarach:

  • On-site (na stronie internetowej)
  • Off-site (poza strona internetową) [3]

Greenfields przeprowadzając audyt SEO strony skupia się na kilku kluczowych elementach:

  1. Sprawdzamy narzędzia Google
  2. Analizujemy słowa kluczowe
  3. Analizujemy konkurencję
  4. Przeprowadzamy analizę techniczną strony
  5. Analizujemy content
  6. Sprawdzamy profil linków
  7. Na samym końcu robimy obszerne podsumowanie naszej analizy i wyciągamy wnioski.

 

Audyt SEO – narzędzia Google

Sam audyt strony zaczynamy od sprawdzenia 2 podstawowych narzędzi udostępnianych przez Google, czyli Google Search Console oraz Google Analytics.

narzedzia google gsc i ga wykorzystywane do audytu seo

GSC i GA – narzędzia Google wykorzystywane do audytu seo

Google Search Console (dawniej Narzędzia dla webmasterów) jest jedną z najważniejszych aplikacji udostępnianych przez Google. Dzięki niej możemy dowiedzieć się jak wyszukiwarka postrzega naszą witrynę. [4]

Google Analytics jest narzędziem do analizy statystyki serwisów www. [5]

Audyt SEO zaczynamy od sprawdzenia tych dwóch podstawowych narzędzi – sprawdzamy, czy są ze sobą połączone i czy są poprawnie skonfigurowane. Zebrane dane mogą mieć duży wpływ na dalsze etapy audytu.

Przeczytaj także, jak dodać użytkownika w Google Analytics oraz Google Search Console.

 

Audyt SEO – słowa kluczowe

Gdy mamy już za sobą sprawdzenie podstawowych narzędzi, skupiamy się na sprawdzeniu słów kluczowych.

Pod pojęciem słowa kluczowego rozumiemy słowo lub frazę, która jest wyszukiwana przed odbiorcę.

Jakie najczęstsze błędy są popełniane przy doborze słów kluczowych?

  • słowa kluczowe były zbyt ogólne,
  • skupiały się tylko na działaniach globalnych (Polska) a nie lokalnych, mimo że takie działania firma prowadziła
  • wiele słów kluczowych nie konwertuje [6]

Po przeprowadzeniu wielu audytów zauważyliśmy, że wielu Klientów wybiera słowa kluczowe, które nie konwertują, często są zbyt ogólne a ich celem jest przekazanie informacji i wiedzy, a nie zachęcenie do dokonania transakcji.
Oczywiście słowa kluczowe związane z edukacją są również ważne, ale nie powinny być na pierwszym planie.

 

Audyt SEO – analiza konkurencji

Nasi Klienci zazwyczaj wiedzą kto jest ich konkurentem, co sprzedaje i na jakim rynku działa, ale nie zdają sobie sprawy z tego jak mocne witryny posiadają i co jest ich przewagą.

Przeprowadzając analizę konkurencji sprawdzamy jej widoczność (wszystkie frazy na jakie domena jest widoczna w Google [7]), profil linków a także działania w mediach społecznościowych i stopień optymalizacji witryny internetowej.

Zebranie wszystkich tych danych pozwala nam odpowiedzieć sobie na jedno z najważniejszych pytań – na jakim etapie jesteśmy teraz, jak działa konkurencja i czy dużo nam brakuje, aby osiągać lepsze pozycje niż ona.

Analiza słów kluczowych jest bardzo ważna i determinuje nasze kolejne kroki.

 

Techniczny audyt SEO

Mając informacje zebrane przez Google Analytics, przeanalizowaną konkurencję oraz dobrane słowa kluczowe zaczynamy techniczny audyt SEO. Skupiamy się w nim na wielu elementach. Wśród kluczowych możemy wymienić:

  • metadane (title, description, teksty alternatywne)
  • przekierowania
  • indeksacje i mapę strony
  • strukturę strony
  • prędkość i dostosowanie do urządzeń mobilnych

Wymieniliśmy tylko kilka elementów, które analizujemy podczas audytu technicznego. Każdy z nich ma wpływ na wnioski końcowe.

Warto każdy z tych czynników omówić:

Metadane są elementami zaszytymi w kodzie strony, których celem jest przekazanie informacji dla robota indeksującego. Znacznik title jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na SEO.
Czy title jest ważny w SEO? Jak zawsze musimy napisać – to zależy! Gary Illyes na pytanie jednego z użytkownika na Twitterze odpowiada, że „title może bardzo pomóc” [8], z drugiej strony mamy Johna Muellera, który pisze że title nie są aż tak krytyczne [9].
A jakie jest nasze zdanie na ten temat? Uważamy, że title są bardzo ważne i warto, aby były prawidłowo zbudowane.

Przekierowania czyli często niedoceniany element, o którym wiele osób zapomina. Strony Internetowe się zmieniają, mają nowe struktury, nowe adresu URL, często nasi Klienci zapomnieli o tym, że ich strona kiedyś wyglądała zupełnie inaczej.
Co nam daje przekierowanie? Z jednej strony możemy przekazać moc starej strony, z drugiej zaś zapewnimy użytkownikowi komfort korzystania ze strony, unikając błędów 404.
Mieliśmy też okazję współpracować z Klientami, którzy wiedzieli że przekierowania są ważne, ale robili ich zdecydowanie za dużo. Co o tym mówi Google? Znów odnieśmy się do Johna Muellera, który radzi aby nie przesadzać i nie tworzyć łańcuchów przekierowań [10].
Nie można też zapomnieć o rodzaju przekierowania: 301 czy 302, a może jakieś inne? Jest to temat na osobny artykuł, dlatego nie będziemy o tym zbyt dużo pisać.

Mapa strony czyli coś, o czym wiele osób zapomina. Jest to plik, który zbiera większość (ale niekoniecznie wszystkie) adresów URL naszej witryny. Plik sitemap.xml tworzymy w celu ułatwienia indeksacji przez robota Google [11].
Mapa strony często jest pomijana i uważana, że mniej ważny element, ale potrafi dostarczyć wielu cennych informacji. Często dzięki niej możemy poznać starą (archiwalną) strukturę strony.

Strony i ich strukturę możemy podzielić na 3 podstawowe rodzaje: strony one-page czyli jedną stronę, bez żadnych dodatkowych. Następnie mamy strony ze strukturą płaską, czyli strona główna oraz główne kategorie.

  • Strona główna
    • Kategoria A
    • Kategoria B
    • Kategoria C

Trzeci typ struktury to struktura najbardziej rozbudowana i zagnieżdżona:

  • Strona główna
    • Kategoria A
      • Podkategoria AA
      • Podkategoria AB
        • Podkategoria ABA
        • Podkategoria ABB
      • Kategoria AC
    • Kategoria B
      • Kategoria BA
      • Kategoria BB
        • Podkategoria BBA
        • Podkategoria BBB
          • Podkategoria BBBA

Często już na etapie audytu i wstępnych ustaleń warto dokładne przemyśleć pożądaną strukturę strony [12], która będzie odpowiadała na potrzeby naszego odbiorcy.

Prędkość strony i urządzenia mobilne
We wcześniejszych latach czynniki te często były pomijane przez naszych Klientów. W momencie, gdy w 2021 roku Core Web Vitals staną się czynnikiem rankingowym [13], nie możemy sobie pozwolić na żadne problemy w tych dwóch aspektach.

elementy technicznego audytu seo

Co wchodzi w skład technicznego audytu seo

 

Audyt treści podczas audytu SEO

25 lat temu, w 1996 roku Bill Gates napisał słynne słowa „Content is king” [14]. W ten sposób opisał przyszłość Internetu i chyba wszyscy musimy się zgodzić, że miał w tym dużo racji.

Podczas wielu audytów SEO, które przeprowadziliśmy zauważyliśmy, że na stronach naszych Klientów często jest duży problem z treścią.
Content, którego celem powinno być nie tylko przekazanie informacji, ale także sprzedaż, jest zaniedbywany. Podczas analiz zauważyliśmy, że treść nie jest pisana w sposób ciekawy, często nie odnosi się do oferty oraz potrzeb Klienta.
W sklepach (e-commerce) dużym problemem jest brak unikalnego contentu, wiele produktów ma ten sam opis co doprowadza do duplikacji treści.

Przeprowadzając audyt treści analizujemy cały content strony, skupiamy się nie tylko na najważniejszych podstronach, ale także sprawdzamy te strony, które mogą pozornie wydawać się mniej przydatne dla odbiorców.

Kompleksowy audyt SEO zawiera rekomendacje jak tworzyć treść, jakie tematy poruszać, dajemy też wiele wskazówek na które elementy contentu należy położyć największy nacisk.

 

Audyt SEO – profil linków

O analizie profilu linków wspominaliśmy już przy analizie konkurencji.

Czasy, gdy głównym celem było pozyskiwanie dużej ilości linków już dawno minęły wraz z wejściem w życie algorytmu Pingwin w 2012 roku oraz jego kolejnych aktualizacji [15].

Na tym etapie audytu skupiamy się na linkach, które już kierują do strony naszego Klienta – analizujemy je i sprawdzamy, czy są wartościowe. Te, które uznamy za niskiej jakości (np. kierujące ze stron z pornografią lub starych bezwartościowych stron zapleczowych) rekomendujemy zrzec się.

Rekomendujemy także działania związane z pozyskiwaniem linków, analizując konkurencję wskazujemy miejsca, gdzie warto takie linki pozyskiwać.

 

Podsumowanie

Głównym i podstawowym celem audytu jest analiza obecnej sytuacji na stronie. Skupiamy się na wielu elementach, które sprawdzamy.

Prócz wskazania samych problemów staramy się pokazać w jaki sposób należy działać, co należy zmienić, aby osiągnąć lepsze pozycje i wyprzedzić konkurencje.

 

Autor: Kacper Paluch

 

Bibliografia
  1. https://sjp.pwn.pl/slowniki/audyt.html [27.01.2021]
  2. A. Jabłoński, M. Piasek, „Zrozumieć Marketing. Skuteczne techniki i metody na pozyskanie klientów oraz wprowadzanie produktów lub usług na rynek”, 2020, s, 37-4
  3. P. Cyngiel, „SEO jako element strategii Twojej firmy”, Helion, 2020, s. 44
  4. E. Enge, S. Spencer, J. C. Stricchiola, “SEO czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” wyd. III, Helion, 2016, s. 845
  5. https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics [27.01.2021]
  6. M. Gryszko, „Kurs pozycjonowania dla początkujących”, s. 5-1
  7. https://wiki.senuto.com/pl/wiki/jak-zbadac-widocznosc-wybranej-domeny-w-google [27.01.2021]
  8. https://twitter.com/methode/status/1138360161880498176 [27.01.2021]
  9. https://www.searchenginejournal.com/top-3-seo-factors/310069/ [27.01.2021]
  10. https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-recommends-less-than-5-hops-per-redirect-chain/344664/ [27.01.2021]
  11. M. Gryszko, „Kurs pozycjonowania dla początkujących”, s. 63
  12. E. Enge, S. Spencer, J. C. Stricchiola, “SEO czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” wyd. III, Helion, 2016, s. 136
  13. https://www.searchenginejournal.com/google-core-web-vitals-ranking-signals/387142/ [27.01.2021]
  14. https://www.textbroker.com/content-king [27.01.2021]
  15. E. Enge, S. Spencer, J. C. Stricchiola, “SEO czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” wyd. III, Helion, 2016, s. 549

 

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.