Opisy produktów farmaceutycznych a SEO - jak opisywać leki, wyroby medyczne, suplementy diety zgodnie z prawem?

Opisy produktów medycznych na stronach internetowych muszą spełniać wymogi prawne, a jednocześnie powinny wspierać proces pozycjonowania. O czym pamiętać, przygotowując opis leku, suplementu diety czy wyrobu medycznego na stronę internetową? W naszym artykule znajdziesz przydatne wskazówki i zalecenia optymalizacyjne.
Opisy produktów medycznych a przepisy prawa
Wskazówki dotyczące opisywania produktów medycznych znajdziesz przede wszystkim w ustawach i rozporządzeniach regulujących wprowadzenie na rynek i sprzedaż leków, suplementów i wyrobów medycznych. Poniżej prezentujemy wykaz najważniejszych ustaw i rozporządzeń.
Leki Rx i OTC
Leki Rx (dostępne na receptę) i OTC (dostępne bez recepty) muszą być zgodne z wytycznymi znajdującymi się w:
- Prawie Farmaceutycznym (Rozdział IV - Reklama produktów leczniczych),
- Obwieszczeniu Ministra Zdrowia z 17 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. 2023 poz. 1648).
Suplementy diety
Przygotowując opisy suplementów diety, należy uwzględniać zalecenia z:
- Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225),
- Obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety Dz.U. 2023 poz. 79,
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
Sprawdź też, jak reklamować CBD zgodnie z prawem.
Wyroby medyczne
Kwestie związane z opisami wyrobów medycznych znajdują się natomiast w:
- Rozporządzeniu w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylającym dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG,
- Ustawie o wyrobach medycznych z 7.04.2022.
Jak przygotować opis produktu medycznego zgodny z SEO?
Przygotowując opisy produktów medycznych na stronę internetową, należy pamiętać o ich optymalizacji pod SEO i dostosowania do wytycznych Google. Dzięki temu Twój sklep, apteka lub strona firmowa prezentująca leki, suplementy czy wyroby medyczne będzie lepiej widoczna w sieci. Co warto uwzględnić, opisując produkty medyczne?
Wybór fraz
W miarę możliwości w opisie należy zawrzeć słowa kluczowe. Szczególnie ważna jest nazwa produktu. Można też stosować frazy określające kategorie produktów, np. tabletki do ssania dla dzieci + nazwa produktu. Dobrym pomysłem jest również zamieszczanie pytań dot. produktów, które pojawiają się w sekcji FAQ w Google, np. Kiedy podawać tabletki do ssania XYZ dziecku?
Długość tekstu
Nie ma ściśle określonych wytycznych. Przyjmuje się, że opisy powinny mieć minimum 1500 zzs, jednak jest to kwestia do indywidualnego rozważenia. Trzeba sprawdzić, jak długie treści tworzy konkurencja.
Unikalność treści
Opisy produktów powinny być unikalne i inne niż podane przez producenta. W praktyce nie zawsze jest to możliwe.
- Przy opisie leków Rx trzeba ściśle trzymać się informacji na ulotce.
- Z kolei przy opisie suplementów diety czy wyrobów medycznych można nieco zmodyfikować treść, ale trzeba mocno bazować na materiałach producenta.
- Ponadto niektóre firmy wymagają, by w opisie produktów znajdowały się konkretne zwroty czy frazy, co jest związane z brandingiem marki.
Trzeba więc starać się przygotować możliwie jak najwięcej unikalnej treści w ramach obowiązujących przepisów prawa.
Sprawdź też, jak wygląda reklama apteki online zgodna z prawem.
Formatowanie treści
Opisy powinny zawierać pogrubienia, podkreślenia, punktory. Dzięki temu treści będą czytelniejsze i łatwiejsze w odbiorze.
Treść w kodzie strony
Pamiętaj, by główna treść znajdowała się w kodzie strony. Inne elementy, np. ulotka do pobrania, powinny stanowić jedynie dodatek do karty produktowej.
Nie wiesz, jak zabrać się za przygotowanie opisów produktów? Napisz do nas!
Rich content
Opis produktu można wzbogacić o grafiki, materiały wideo, tabele porównawcze itp.
Optymalizacja grafik
Należy uzupełniać atrybut alt wpływający na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej.
Nagłówki
Opis produktu powinien być podzielony na tematyczne sekcje zawierające nagłówki. Oznaczenie H1 to nazwa produktu. Nagłówki H2-H4 służą do wyodrębniania pozostałych sekcji w treści.
Title i Description
Tworząc opisy produktów medycznych, nie można zapominać o Title i Description. Elementy znajdują się w kodzie strony i mają wpływ na pozycjonowanie.
Jak opisywać leki, wyroby medyczne i suplementy diety na potrzeby strony internetowej?
Poniżej prezentujemy wskazówki dotyczące opisywania produktów leczniczych, suplementów diety oraz wyrobów medycznych, które uwzględniają wymogi prawne oraz wytyczne SEO. Przed rozpoczęciem działań content marketingowych i realizacją copywritingu medycznego zalecamy jednak skonsultować się z prawnikiem, ponieważ przepisy dotyczące reklamy produktów medycznych zawierają liczne niuanse i nieścisłości. A jeśli pracujesz w dziale marketingu w dużej korporacji, Twój dział prawny może narzucać dodatkowe restrykcje i ograniczenia, wynikające m.in. z otrzymanych kar, sytuacji organizacyjno-prawnej Twojej firmy.
Leki Rx i OTC
Jak tworzyć opisy leków OTC i Rx, aby mieściły się w ramach prawnych i wspierały proces pozycjonowania strony?
- Zgodnie z prawem farmaceutycznym nie można reklamować leków wydawanych na receptę (Rx). Ustawa precyzuje jednak, że za reklamę nie uznaje się informacji znajdujących się na opakowaniu oraz dołączonych do opakowania. W praktyce strony internetowe prezentujące leki Rx mogą zamieszczać treści z ulotki bądź opakowania.
- W przypadku leków OTC, czyli dostępnych bez recepty nie ma bezpośredniego zakazu reklamy obowiązującego producenta. Istnieją jednak pewne ograniczenia. Przekaz marketingowy musi być obiektywny, zgodny z prawdą i nie powinny być w nim zawarte techniki perswazyjne. Ponadto należy postarać się, aby treść opisu była przystępna i zrozumiała. Warto powoływać się na dane naukowe czy rekomendacje ekspertów.
Na karcie produktów leczniczych Rx i OTC powinny znaleźć się podstawowe informacje, takie jak:
- Pełna nazwa produktu,
- Informacje na temat zawartości opakowania,
- Wskazania do stosowania,
- Opis działania produktu medycznego,
- Skład,
- Zalecane dawkowanie,
- Możliwe interakcje z innymi lekami,
- Przeciwwskazania do stosowania,
- Sposób przechowywania,
- Ostrzeżenia, dodatkowe uwagi i informacje.
W przypadku leków OTC treści producenta można uzupełniać i nieco zmodyfikować, np. stosując frazy wspomagające pozycjonowanie, m.in. Jak długo brać lek XZY?, Kiedy brać lek XYZ?. Główny opis produktu musi jednak zostać taki sam jak ten z ulotki.
Wyroby medyczne
Zgodnie z Ustawą o wyrobach medycznych opisy nie mogą zawierać informacji o właściwościach leczniczych produktów.
- Wyrobom medycznym nie powinno się przypisywać cech, które nie zostały podane przez producenta. W związku z tym zakazane są wszelkie skróty myślowe. Przykładowo, jeśli na ulotce tabletek ziołowych znajduje się informacje, że składnik aktywny łagodzi podrażnienia śluzówki gardła, nie można pisać, że wyrób medyczny leczy ból gardła. To byłaby nadinterpretacja.
- Przy opisie wyrobów medycznych należy stosować prosty i zrozumiały język.
- Przekaz marketingowy nie może być skierowany do dzieci, rodziców oraz lekarzy stosujących wyroby medyczne podczas przeprowadzania zabiegów.
- Reklama wyrobów medycznych nie może zawierać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne.
Sprawdź też, jak mogą się reklamować lekarze.
Suplementy diety
Jak tworzyć opisy suplementów diety? Przede wszystkim pamiętaj, że preparaty nie wykazują właściwości leczniczych lub prozdrowotnych. Są traktowane jak żywność stanowiąca uzupełnienie codziennej diety. Stosuje się je w okresach zwiększonego zapotrzebowania na składniki odżywcze, dlatego:
- W opisie produktów nie wolno stosować sformułowań wskazujących, że suplement diety leczy daną dolegliwość. Można jedynie pisać o właściwościach składników aktywnych, np. Preparat zawiera witaminę C, która wspomaga odporność,
- Nie wolno zawierać w treści informacji, że suplement diety jest przeznaczony dla wszystkich bez ograniczeń wiekowych.
Dowiedz się więcej na temat reklamy suplementów diety.
O czym pamiętać, tworząc treści producenckie?
Jeśli jesteś producentem leków, wyrobów medycznych lub suplementów diety, pamiętaj, że Twoje treści będą trafiały na strony internetowe różnych sprzedawców - aptek, drogerii, sklepów ze zdrową żywnością. Na ich podstawie sprzedawcy internetowi stworzą własne opisy produktów lub po prostu wykorzystają je w swoim serwisie. Z tego względu pamiętaj o 2 poniższych kwestiach.
- Materiały powinny być przygotowane w sposób wyczerpujący i kompleksowy. Warto powoływać się m.in. na badania kliniczne czy konsumenckie oraz opinie ekspertów.
- Najlepiej stworzyć dwie wersje opisu - jedną na własną stronę firmową, drugą na potrzeby innych serwisów internetowych zajmujących się sprzedażą produktów medycznych. W ten sposób unikniesz duplikacji treści.
Tworzenie opisów produktów farmaceutycznych - podsumowanie
Stworzenie opisu produktu medycznego wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Specjaliści SEO, przygotowując zalecenia optymalizacyjne, muszą dopasować je do wymogów prawnych. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary pieniężne, a w przypadku aptek - cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności lub problemy z przedłużeniem koncesji. Warto więc przestrzegać przepisów, a w razie wątpliwości skonsultować się z kancelarią prawną.
Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisów produktów medycznych? Napisz do nas!
Źródła:
- Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R0988#tit_1 [dostęp 15.01.25]
- Szczegółowe wymagania prawne dotyczące suplementów diety; https://www.gov.pl/web/gis/szczegolowe-wymagania-prawne-dotyczace-suplementow-diety [dostęp 15.01.25]
- Sprzedaż suplementów diety on-line - jak prezentować produkt?; https://www.krsio.org.pl/pl/aktualnosci/1154-sprzedaz-suplementow-diety-on-line-jak-prezentowac-produkt [dostęp 15.01.25]
- Ustawa o wyrobach medycznych z 7.04.2022; https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2022000097401.pdf [dostęp 15.01.25]
- Prawo farmaceutyczne Dz.U. 2024 poz. 686; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000686/T/D20240686L.pdf [dostęp 15.01.25]
- Obwieszczenie Ministra Zdrowia z 17 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. 2023 poz. 1648); https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230001648/O/D20231648.pdf [dostęp 15.01.25]
- Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225); https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20061711225/T/D20061225L.pdf [dostęp 15.01.25]
- Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety Dz.U. 2023 poz. 79; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000079/O/D20230079.pdf [dostęp 15.01.25]
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32011R1169 [dostęp 15.01.25]
- Kodeks Dobrych praktyk reklamy suplementów diety; https://www.krsio.org.pl/uploads/media/kodeks_22.10.2019.pdf [dostęp 15.01.25]