Reklama na YouTube – kompendium wiedzy

Reklama na Youtube to jedna z najpopularniejszych płatnych form promocji w internecie. Choć nadal nie jest tak popularna, jak reklamy na Facebooku czy w Google, to coraz więcej firm widzi w niej spory potencjał. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tej formy promocji w internecie.
Największa na świecie platforma do udostępniania filmów, oferuje marketerom kilka rozwiązań w obszarze promocji. Najbardziej popularnym formatem jest udostępnianie filmów i pozycjonowanie Youtube. Trzeba wiedzieć, że taka strategia wymaga sporego nakładu pracy. Aby pozycjonowanie na Youtube dało efekty, należy włożyć sporo wysiłku w regularne publikowanie materiałów wideo, jak również promocję materiałów.
Jak wynika ze statystyk Youtube, każdego miesiąca platformę odwiedza aż 2 miliardy użytkowników. Liczba ta stanowi jednoznaczny dowód, że reklama na tej platformie jest niezwykle skuteczna.
Reklama na Youtube — rodzaje
Warto wiedzieć, że ta największa na świecie platforma wideo udostępnia kilka formatów, z których mogą skorzystać osoby zainteresowane płatną reklamą na Youtube — są to:
- Reklama wideo możliwa do pominięcia: ten rodzaj reklam pojawia się przed rozpoczęciem oglądania wideo w serwisie. Trwa 5 minut.
- Reklama wideo, której nie da się pominąć: reklamy te trwają od 15 do 20 sekund. Nie da się ich wyłączyć przed rozpoczęciem oglądania filmu.
- Bumper Ads: kreacja pojawia się w trakcie oglądania wideo i trwa 6 sekund. Wyłącza się automatycznie.
- Nakładki reklamowe: mają one postać horyzontalnego banera, który pojawia się w dolnej części pola wideo. Reklamę można wyłączyć w dowolnym momencie.
Co do skuteczności poszczególnych formatów, warto wypróbować każdy z nich i monitorować efekty, analizując statystyki kanału.
Etapy ustawiania płatnej reklamy Youtube
Przed ustawieniem pierwszej reklamy na Youtube, trzeba pamiętać o dwóch podstawowych krokach.
- Utworzenie kanału w serwisie Youtube;
- Założenie konta Google Ads;
Po założeniu obu kont należy je ze sobą połączyć.
Wybór celu i rodzaju kampanii
Po wykonaniu wyżej wspomnianej integracji można przystąpić do tworzenia pierwszej reklamy-filmu na Youtube. Całą edycję kampanii wykonuje się z poziomu panelu konta Google Ads. W pierwszym kroku należy wybrać cel reklamy — najpopularniejszymi są: sprzedaż, pozyskanie leadów, wzrost ruchu na stronie czy też wzrost świadomości marki.
W kolejnym kroku należy wybrać rodzaj reklamy — w przypadku reklamy na YT będzie to oczywiście reklama wideo.
Ogólne ustawienia kampanii
Następnie należy ustawić takie elementy reklamy YT, jak budżet, rodzaj rozliczania kampanii (CPM lub CPV) i okres czasu, w którym kampania ma być wyświetlana w serwisie.
W tym miejscu należy też ustawić, gdzie ma wyświetlać się reklama Youtube — dostępne opcje to: lista wyników wyszukiwania, reklamy prezentowane w filmach wideo, czy też na stronach partnerów Google. Dodatkowo należy zdefiniować język i obszar geograficzny, na jakim użytkownikom serwisu będzie wyświetlać się reklama.
Proces tworzenia kampanii obejmuje więcej kroków, o których nie wspomnieliśmy, jednak te powyższe są najistotniejsze.
Targetowanie reklamy na Youtube
Trzeba wiedzieć, że właściciele platformy pozwalają targetować kampanie na podstawie różnych czynników. Do najpopularniejszych metod targetowania należą:
- na podstawie danych demograficznych: wiek, płeć czy status rodzicielski.
- na podstawie zainteresowań;
- na podstawie interakcji z naszą marką;
- na podstawie tematyki, którą wyszukują w sieci;
- na podstawie wpisywanych słów kluczowych;
Jak stworzyć skuteczną kreację dla reklamy na YouTube?
Umiejętność ustawienia w panelu reklamy na YouTube to jedno, z drugiej strony pojawia się konieczność stworzenia interesującej kreacji — takiej, która skłoni użytkowników do działania. Idealnym wzorcem, który można zastosować przy tworzeniu reklam na YouTube jest popularny w branży marketingu model AIDA. Zakłada on, że kreacja reklamowa składa się z 4 etapów.
- A (attention): w pierwszym etapie trzeba przyciągnąć uwagę użytkownika. Można podać jakąś istotną z jego punktu widzenia statystykę, lub odwołać się do komunikatu, który wywoła w użytkowniku silne emocje. Warto też, aby nazwa marki/produktu pojawiła się w tej początkowej fazie reklamy na YT.
- I (interest): w kolejnej części reklamy należy wzbudzić zainteresowanie użytkownika. Sprawić, że zechce obejrzeć dalszą część reklamy.
- D (desire): etap ten zakłada wzbudzenie pożądania w użytkowniku. Może to być chęć zapisu na szkolenie, na którym zdobędzie istotne dla siebie umiejętności.
- A (action): finalna część reklamy ma skłonić użytkownika do kliknięcia reklamy — może zostać przekierowany np. na stronę koszyka w sklepie internetowym lub do formularza z zapisem na konsultację.
Trzeba pamiętać, że podczas tworzenia płatnej reklamy na YouTube musimy zrobić wszystko, aby w pierwszych sekundach zainteresować potencjalnego klienta. W końcu nasza reklama przerywa mu film, którym jest on zainteresowany, a więc reklama musi być równie interesująca. W przeciwnym razie kliknie on przycisk “pomiń reklamę”.
Mamy nadzieję, że powyższe kompendium wiedzy na temat reklamy na YouTube, przybliżyło najważniejsze informacje z nią związane. Trzeba pamiętać, że żaden podręcznik nie zastąpi samodzielnego przygotowania kampanii reklamowej.
Źródła: https://support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=pl