Korzystanie z różnych narzędzi to codzienność w pracy specjalisty SEO. Niektóre narzędzia wspomagające SEO to bardzo rozbudowane, a przy tym drogie “kombajny” oferujące szereg przydatnych funkcji. Początkujący lub osoby, które samodzielnie zajmują się pozycjonowaniem swojej strony, często poszukują darmowych rozwiązań. Jest ich wiele, a niektóre z nich są naprawdę przydatne i zaskakująco zaawansowane.

 

Spis treści:

 

Najlepsze darmowe narzędzia SEO

Bezpłatne narzędzia wspomagające pozycjonowanie są wykorzystywane także przez doświadczonych SEO-wców. Duża część z nich jest stworzona przez Google – po to, by każdy miał możliwość dostosowania zarządzanych przez siebie stron do wysokich wymagań wyszukiwarki. Jakie są zatem bezpłatne narzędzia wspomagające pozycjonowanie, z których warto korzystać?

 

1. Google Search Console

 

Absolutny must have każdego specjalisty SEO. Jest to narzędzie, dzięki któremu można nie tylko na bieżąco monitorować pozycję witryny na liście wyników wyszukiwania, analizować czynniki, które na nią wpływają, ale także udoskonalać stronę pod kątem SEO i rozwiązywać pojawiające się problemy. Google Search Console wyłapie najpowszechniejsze błędy, np. 3XX czy 4XX i pomoże je wyeliminować. Jest to także doskonałe narzędzie do zarządzania profilem linkowania – wychwytuje linki przychodzące i pozwala zasygnalizować, których z nich Google nie powinno brać pod uwagę.

Zobacz: Przekierowanie 301 i 302 – do czego służą i czym się różnią?

 

2. Google Analytics

 

Jedno z najpowszechniejszych, o ile nie najpowszechniejsze narzędzie wykorzystywane przez niemal wszystkich, dla których liczba odwiedzających i pozycja strony na liście wyników wyszukiwania ma jakiekolwiek znaczenie. Wykorzystanie choćby części z mnóstwa dostępnych w tym narzędziu opcji pozwala dobrze poznać internautów wchodzących na stronę internetową i jeszcze lepiej dostosować ją do ich potrzeb. Skrupulatne śledzenie prezentowanych w GA statystyk i wyciąganie z nich wniosków pomoże wznieść stronę www na zupełnie nowy poziom.

Zobacz: Jak założyć konto Google Analytics 4 – instrukcja krok po kroku

 

3. Google Data Studio

 

To narzędzie do przygotowywania raportów, do których dane są zaciągane z różnych źródeł udostępnianych m.in. przez Google. Dane pozwalają na bieżąco monitorować sytuację witryny, a wyciągane z nich wnioski mogą przełożyć się na aktualizację realizowanej strategii. Jest to tym łatwiejsze, że raporty są prezentowane w bardzo atrakcyjny i przejrzysty sposób – aż chce się je czytać!

 

 

Sprawdza się głównie w branżach, które bazują na sezonowości. Pozwala dobierać słowa kluczowe w odniesieniu do rosnącej lub malejącej popularności konkretnych tematów w zależności od pory roku czy okresów świątecznych.

 

5. PageSpeed Insights

 

Jak sama nazwa wskazuje narzędzie pozwala określić, jaki jest czas ładowania strony www – nie tylko na komputerach, ale też w wersji mobilnej. Jest to o tyle przydatne, że odpowiednio krótki czas ładowania zawartości witryn jest tym, na co Google bardzo zwraca uwagę. Narzędzie analizuje także, które aspekty pozytywnie, a które negatywnie wpływają na szybkość ładowania strony i jak można je poprawić.

 

6. Chrome DevTools

 

Jest to cały zestaw narzędzi, które są wbudowane w przeglądarkę Chrome. Umożliwiają one analizę i wykrywanie problemów związanych z pozycjonowaniem strony www. Jak widać, Google dostarcza naprawdę przydatne i rozbudowane narzędzia SEO – darmowe.

 

7. Answer the public

 

Jest to ciekawe darmowe narzędzie SEO, które nie tylko przedstawia proponowane słowa kluczowe odpowiadające danemu zagadnieniu, ale także pytania, które najczęściej formułują internauci. Pozwala to jeszcze lepiej dopasować przygotowywane treści do realnych potrzeb użytkowników. Zasoby narzędzia są pozyskiwane z automatycznych podpowiedzi Google do zapytań wpisywanych w wyszukiwarce.

 

8. Screaming Frog

 

Bardzo przydatne narzędzie do skanowania stron www, które w wersji darmowej (jest też płatna) pozwala przeanalizować kilkaset adresów URL dowolnej domeny. Analizuje najważniejsze informacje o stronie potrzebne na wstępnym etapie optymalizacji pod kątem SEO, jak np. metadane czy adresy url. Można je zintegrować z narzędziami dostarczanymi przez Google, by w jednym miejscu zebrać większą ilość danych o stronie.

Jeśli jesteś ciekawy, jak narzędzia SEO, z których korzystamy w Greenfields, mogą pomóc w pozycjonowaniu Twojej strony www, skontaktuj się z nami. Chętnie porozmawiamy i przedstawimy ofertę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb.

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.