Przeglądając reklamy w Internecie bardzo często można natknąć się na reklamy, które wydają się mało atrakcyjne, niedopracowane i niezachęcające do interakcji z reklamowanym produktem czy usługą. Czasem zdarza się tak, że właściwie nie wiemy, co jest przedmiotem aukcji i zwyczajnie ignorujemy reklamę. W takim przypadku, poza ślepotą bannerową, spotykamy się z pewnego rodzaju irytacją, bo dlaczego właściwie widzę tę reklamę? Czego ta firma ode mnie oczekuje i co chce mi przekazać?

Jak zatem zadbać o to, aby reklamowany produkt był dla potencjalnego odbiorcy atrakcyjny, a sam fakt pojawienia się reklamy był pożądany dla docelowego klienta? Platformy reklamowe dają reklamodawcom bardzo wiele możliwości zarówno po stronie kreacyjnej, pisarskiej jak i technicznej (głównie w kontekście targetowania). Facebook i Google bez wątpienia są przodującymi ekosystemami reklamowymi, na których może zareklamować się praktycznie każde przedsiębiorstwo (poza branżami zabronionymi czy takimi, które idealnego klienta na pewno tutaj nie znajdą).

 

Spis treści

 

Jakie błędy reklamowe można najczęściej zaobserwować na Facebooku / Instagramie?

Tutaj przede wszystkim powinno się zwrócić szczególną uwagę na kreacje i tekst, który towarzyszy danej reklamie. Bardzo często zdarza się tak, że reklama nie jest dopasowana do grupy docelowej, do której chce się dotrzeć. Innym aspektem, który często pojawia się w błędnie skonfigurowanych kampaniach to samo targetowania po zainteresowaniach, brak wykluczeń grup czy brak wykorzystywania potencjału grup niestandardowych i podobnych. W przypadku e-commerce bardzo często można spotkać się z błędnie optymalizowanymi (pod niewłaściwe cele) kampaniami (np. brak optymalizacji pod konwersje).

Czasem można spotkać się także z brakiem poprawnie skonfigurowanego pixela na stronie lub jego całkowitym braku, co jest niezaprzeczalnym fundamentem w strategiach efektywnego budowania płatnych działań reklamowych w czasie. Zdarza się także, brak połączenia konta Facebook’a z Instagramem i tym samym ogranicza się szanse na docieranie do użytkowników kolejnej platformy (tutaj także błędy przy ustalaniu umiejscowień wyświetlania się reklam).

 

Kampanie płatne Facebook / Instagram – jak unikać błędów?

Przede wszystkim zanim rozpocznie się kampanię płatną Facebook Ads należy sprawdzić czy poprawnie wdrożony został kod pixela i skrypt Google Analytics na stronach docelowych. Jest wiele narzędzi, które pomogą zweryfikować poprawne działania pixela (np. Facebook Pixel Helper). Ważne jest także aby przed rozpoczęciem działań dokładnie przeanalizować swoją grupę celu i zbadać jej preferencje, czy faktycznie zdolna jest do konwertowania w ramach reklamowanej witryny (tutaj można wykorzystać Statystyki Grup Odbiorców).

 

panel statystyki grup odbiorców facebook Panel Statystki grup odbiorców – Facebook Ads[/caption]

 

Nie ma złotej zasady, ile zainteresowań powinno się wykorzystywać – ważne, aby grupy nie były ani za wąskie, ani zbyt szerokie (uśrednione dane dla Polski: wąskie – poniżej 10 000, szerokie – powyżej 500 000). Oczywiście są kampanie, które mają na tyle duży budżet, że targuje się je na milionowe grupy czy nawet cały kraj, ale są to sporadyczne przypadki albo działania badające potencjał głównie remarketingowy. Wielkość grupy wpływa na koszty CPC za kliknięcia i docelowo na współczynnik konwersji.

Dobrym sposobem na unikanie jakichkolwiek błędów w ramach optymalizacji działań kampanii płatnych jest rozwój w sektorze możliwości danego narzędzia reklamowego i ciągłe testowanie nowych rozwiązań. Największym błędem, który niestety popełnia znaczna większość reklamodawców to brak środków finansowych na testy.

Jeśli przyjrzymy się konkurencyjnemu medium – Google, to tutaj mamy znacznie więcej zagrożeń, jeśli chodzi o same technikalia na „przepalanie budżetów” i popełnianie błędów przy prowadzeniu działań marketingowych.

 

Najczęściej spotykane błędy w kampaniach Google Ads

  • błędny wybór rodzaju kampanii,
  • brak połączenia konta Google Ads z Google Analytics lub jego błędna konfiguracja (brak analityki internetowej),
  • brak definicji celów kampanii lub ich złe zliczanie,
  • brak podziału kampanii na grupy reklam,
  • brak wykluczeń fraz (zarówno przy starcie kampanii jak i w trakcie jej trwania),
  • dopasowanie przybliżone słów kluczowych lub źle dobrane frazy (są wyjątki, ale takie działania powinny być podejmowane celowo),
  • brak dostosowywanie stawek w ramach kampanii,
  • brak testów nowych reklam i rozszerzeń,
  • brak testów nowości i poszukiwania sposobów na rozwijanie działań reklamowych,
  • wydawanie budżetu na frazy, które nie generują dobrej jakości ruchu i konwersji,
  • zdawanie się na optymalizację miejsc wyświetlania reklam przez Google (głównie Sieć reklamowa),
  • w przypadku reklam GDN/video targetowania po zbyt ogólnych grupach zainteresowań i brak wykorzystania grup remarketingowych i podobnych zaawansowanych kierowań,
  • słabe kreacje, tj. z niskim wskaźnikiem CTR (z reguły do poprawy są te <0,5%),
  • typowo informacyjne treści reklam, pozbawione CTA i nieprezentujące korzyści/wyróżników usługi czy produktu,
  • kierowanie odbiorców na stronę główną, zamiast konkretną ofertę czy usługę,
  • błędnie określona lokalizacji i brak wykluczeń niechcianych miejsc,
  • niedostosowanie strony internetowej do mobile, a także brak optymalizacji ux-friendly,
  • brak monitoringu kampanii i wyciągania odpowiednich wniosków.

 

Jak unikać błędów na Google Ads (dawniej Google AdWords)?

Najlepszym sposobem jest przygotowanie sobie swego rodzaju checklisty, według której prowadzi się działania reklamowe i monitoruje ich skuteczność. Analogicznie jak w przypadku Facebooka warto pamiętać o ciągłym rozwoju swoich kompetencji i obserwowaniu trendów/zmian w samym ekosystemie reklamowym.

W ramach bonusu – dołączamy grafikę z checklistą, która może przydać Ci się optymalizując płatną kampanię lub weryfikując działania, które dla Twojej firmy prowadzone są na koncie Google Ads przez freelancera czy agencję marketingową:

 

checklista najczęstsze błędy ads

Checklista – najczęstsze błędy Google Ads

 

Chciałbyś zlecić nam audyt Twojego konta reklamowego? Obawiasz się, że działania podejmowane dla Twojej firmy wymagają optymalizacji i natychmiastowych zmian? Gdzie Twoja firma powinna się w ogóle reklamować i z jakimi kosztami to się może wiązać?

Poznaj naszą ofertę ADS, a jeśli masz jakieś pytania napisz do nas.

 

Autor: Redakcja Greenfields

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.