Zagrożeni przez wyszukiwarki

Użytkownicy wyszukiwarek narażeni na przekierowania strony - blog Greenfields

Firma McAfee opublikowała raport, którego współautorem jest Ben Edelman, badacz oprogramowania szpiegowskiego, w którym przedstawia zagrożenia ze strony wyszukiwarek internetowych.

Użytkownicy wyszukiwarek narażeni na przekierowania strony

Użytkownicy wyszukiwarek (Google, Yahoo!, MSN, AOL i Ask) są narażeni na ryzyko przekierowania strony. Badanie prowadzone od stycznia do kwietnia 2006 r. wykazało, że nawet wyszukiwanie popularnych słów wiąże się z niebezpieczeństwem. Niebezpieczne strony mogły stanowić nawet 72% niektórych zapytań takich jak „free screensavers”, „digital music”, „popular software”, czy „singers”. Badanie zrealizowane zostało dzięki zespołowi niedawno przejętej przez McAfee firmy SiteAdvisor. Zespół ten dysponuje narzędziem SiteAdvisor dostępnym bezpłatnie w Internecie, które ocenia przez zautomatyzowane testy stopień zagrożenia danej strony. Narzędzie bierze pod uwagę exploity, oprogramowanie szpiegowskie, reklamowe, pop-up, czy potencjalnie niebezpieczne oprogramowanie i formularze do wysyłania emaili.

Co więcej, raport wykazał, że nawet wyniki sponsorowane – płatne przez reklamodawców – są bardziej niebezpieczne niż niesponsorowane. Średnio 8,5% odnośników sponsorowanych kierowało do stron niebezpiecznych – w porównaniu do 3,1% w przypadku wyników, które nie były sponsorowane.

Potrzebujesz wsparcia w działaniach SEO? Napisz do nas!

Aktualizacja wpisu (26.08.2025)

Choć w historycznym badaniu McAfee z 2006 r. nawet do 72 % wyników wyszukiwania mogło prowadzić do stron uznanych za ryzykowne, a aż 8,5 % linków sponsorowanych było niebezpiecznych, to już rok później (2007) sytuacja uległa znacznej poprawie — ryzykowne wyniki stanowiły około 4 %, a odsetek niebezpiecznych linków sponsorowanych spadł do 6,9 %. W 2025 r. obraz jest bardziej złożony: choć konkretne procentowe statystyki dotyczące „ryzykownych wyników wyszukiwania” nie są dostępne, to dynamicznie rosnące zjawisko malvertisingu — czyli złośliwych reklam pojawiających się w wynikach — pozostaje poważnym i wzrastającym zagrożeniem. Przykładowo, w USA obserwowano wzrost malvertisingu o 42 % miesiąc‑do‑miesiąca jesienią 2023 roku, a potem kolejne 41 % wzrostu między lipcem a wrześniem tego samego roku. Dodatkowo, działania zwane „SEO poisoning” (podszywanie się pod wyniki wyszukiwania) są nadal aktywne i umożliwiają cyberprzestępcom umieszczanie fałszywych stron w topowych wynikach, nawet przy mniej popularnych zapytaniach.

Podsumowując: choć czasy „72 % ryzykownych wyników” są już dawno za nami i wyszukiwarki znacznie poprawiły bezpieczeństwo swoich algorytmów, w 2025 r. największym zagrożeniem nie są już tyle zwykłe wyniki organiczne, co sprytne manipulacje reklamy (malvertising) i techniki SEO poisoning, które nadal stanowią poważny problem dla użytkowników.

Źródła:
https://www.afaqs.com/company-briefs/14824_mcafee-inc-updates-pioneering-search-engine-safety-study-?
https://www.thetimes.com/uk/technology-uk/article/google-search-hack-seo-poisoning-lnjc857zg?

×