Czat na stronie internetowej - czy warto go wdrożyć? Przegląd najlepszych chatów i chatbotów

Czat na stronie internetowej

Żeby ułatwić użytkownikom kontakt i szybko udzielać odpowiedzi na ich pytania, warto wdrożyć czat na stronie internetowej. Jak to zrobić i czym kierować się przy wyborze odpowiedniego narzędzia? Sprawdź szczegóły!

Co to jest czat na stronie www?

Czat na stronie internetowej to narzędzie umożliwiające klientom bezpośredni kontakt z firmą. Pozwala na prowadzenie rozmowy w czasie rzeczywistym. Sprawdza się zwłaszcza w sklepach internetowych, ale po to rozwiązanie sięgają również właściciele firm usługowych. 

  • Najczęściej ma postać okna dialogowego umieszczonego z boku bądź na dole ekranu. 
  • Pole tekstowe często zawiera również inne elementy ułatwiające komunikację, jak np. mikrofon do wysyłania wiadomości głosowych czy przycisk umożliwiający dodawanie załączników. 
  • Niektóre czaty internetowe są przystosowane do obsługi przez boty, które udzielają odpowiedzi na często zadawane pytania.

Czy warto instalować czat na stronie internetowej?

Czat na stronie internetowej ułatwia kontakt z klientami i pomaga w zwiększeniu konwersji. Z danych opublikowanych przez serwis ivespro.com (źródło https://www.invespcro.com/blog/live-chat-customer-support/) wynika, że:

  • 73% klientów uważa, że czat na żywo to najlepsza forma kontaktu,
  • 77% klientów twierdzi, że nie dokona zakupów online, jeśli na stronie internetowej nie będzie czatu,
  • 44% konsumentów zapewnia, że możliwość uzyskania szybkiej odpowiedzi na zadane pytanie w trakcie zakupów online jest jedną z ważniejszych funkcji  dostępnych na stronie internetowej.

Sprawdź też, jak zaprojektować menu na stronie internetowej.

Czat na stronie internetowej - zalety i wady

Czat na stronie wiąże się z wieloma korzyściami, ale ma też swoje ograniczenia. 

Zalety czatu na stronie www

Do zalet rozwiązania zaliczają się m.in.:

  • Prosty sposób komunikacji z klientem - czat umożliwia szybki kontakt z firmą bez konieczności pisania maila ze swojej skrzynki pocztowej czy wykonania telefonu i łączenia się  z odpowiednim działem,
  • Obsługa możliwa przez kilku pracowników - czat na stronie www może obsługiwać wiele osób, co ułatwia sprawną i szybką komunikację,
  • Możliwość wdrożenia na stronach działających na różnych silnikach, np. WordPress, Magento, Shopify, Wix,
  • Optymalizacja kosztów - automatyzacja czatu na stronie, np. poprzez wdrożenie chatbota, przekłada się na mniejsze koszty obsługi klienta.

Wady czatu na stronie internetowej

Jakie wady ma czat na stronie internetowej?

  • Konieczność bieżącej obsługi czatu - część rzeczy można wprawdzie zautomatyzować, ale wiele pytań użytkowników wymaga indywidualnego podejścia.
  • Zwiększone ryzyko dłuższego ładowania strony - czat na stronie może wydłużyć czas ładowania strony. Dużo jednak zależy od rodzaju wybranego narzędzia i sposobu jego wdrożenia.
  • Koszty wdrożenia i utrzymania czatu na stronie - niektóre narzędzia wiążą się z koniecznością ponoszenia opłat za wdrożenia i utrzymanie chata.

Sprawdź też, czym jest dług technologiczny w e-commerce.

Jak dodać czat na stronę internetową?

Aby zaimplementować czat na żywo na stronie internetowej, należy:

  • Znaleźć odpowiednie narzędzie - wybór czatu zależy m.in. od kosztów wdrożenia oraz dostępnych funkcji,
  • Rejestracja i konfiguracja konta - kolejnym krokiem jest założenie i konfiguracja konta przypisanego do czatu,
  • Wdrożenie czatu na stronę internetową - narzędzia implementuje się w kodzie strony, dostawcy z reguły zamieszczają szczegółowe instrukcje na ten temat,
  • Dostosowanie czatu do wyglądu strony internetowej - większość narzędzi można spersonalizować, np. zmienić kolor okna dialogowego.

Po wdrożeniu czatu na stronie internetowej warto przeszkolić pracowników i pokazać im, jak używać narzędzia. Dobrze ustalić także procedury obsługi klienta.

Zestawienie popularnych czatów na stronę internetową

Bardzo ważną kwestią jest dostosowanie czatu na stronie internetowej do potrzeb firmy. Warto postawić na sprawdzone rozwiązania, aby w razie awarii szybko uzyskać pomoc - renomowane firmy oferują swoim klientom wsparcie techniczne. Jaki czat wybrać? Poniżej prezentujemy zestawienie najpopularniejszych aplikacji i narzędzi.

Program Cena Liczba kont  uprawnionych do obsługi czatu Praktyczne funkcje
LiveChat - 14-dniowy okres próbny,
- cena poszczególnych abonamentów różni się w zależności od wariantu
- najtańszy abonament wynosi 20 USD miesięcznie
Zależy od rodzaju abonamentu - historia rozmów
- personalizacja widźetów
- raportowanie
- zautomatyzowane wiadomości (np. możliwość dodawania odpowiedzi na często zadawane pytania)
Tawk.to W pełni darmowy Bez limitu - zapisywanie historii rozmów
- raportowanie
- możliwość skonfigurowania asystenta AI
JivoChat - podstawowa wersja jest bezpłatna
- za dodatkowe funkcje np. Asystenta AI płaci się dodatkowo - cena zależy od długości umowy i wybranego wariantu
Zależnie od wybranego abonamentu - możliwość integracji z kanałami w mediach społecznościowych oraz z systemem CRM
- dostęp do zaawansowanych statystyk dotyczących aktywności pracowników obsługujących czat
Smartsupp - podstawowa wersja jest bezpłatna
- wersje z dodatkowymi funkcjami, np. możliwością konfiguracji chatbota, są dodatkowo płatne w zależności od wybranego abonamentu
Bez limitu - historia rozmów
- możliwość komunikacji chatbota w różnych językach
- integracja z systemem CRM
- zaawansowane statystyki uwzględniające dane pobrane z Google Analytics

Wybór odpowiedniego narzędzia to kwestia indywidualna. Warto wziąć pod uwagę potrzeby firmy i budżet. Większość czatów oferuje możliwość skonfigurowania botów i automatyzacji rozmów. Rozwiązania posiadają także inne przydatne rozwiązania, jak np. rozbudowane statystyki. Niektóre funkcje są dodatkowo płatne, dlatego przed podjęciem decyzji należy dokładnie zapoznać się z cennikiem i warunkami korzystania z czatu.

Sprawdź też, jak tworzyć opisy produktów zgodnie z SEO.

Czym się kierować, wybierając czat na żywo na stronie internetowej?

O czym pamiętać, wybierając odpowiednie rozwiązanie? Sprawdź, czy:

  • Czat zapisuje wszystkie rozmowy - sprawdzanie historii rozmów przydaje się, np. w przypadku reklamacji,
  • Możesz wdrożyć bota udzielającego odpowiedzi na proste pytania - w ten sposób usprawnisz obsługę klientów,
  • Czat oferuje możliwość integracji danych klientów - dzięki temu możesz szybko sprawdzić wcześniejszą korespondencję, zrealizowane transakcje i na tej podstawie zaproponować optymalną ofertę,
  • Możesz zintegrować narzędzie z systemem CRM - to ułatwi Ci lepszą komunikację z klientami,
  • Narzędzie posiada system raportowania - w ten sposób sprawdzisz m.in. z jakimi pytaniami najczęściej przychodzą klienci.

Sklep internetowy czy Allegro - sprawdź porównanie.

Jak działa czat internetowy i czy warto go wdrożyć? Podsumowanie

Czat na stronie internetowej usprawnia kontakt z klientem i umożliwia szybkie zadawanie pytań. Przed wdrożeniem odpowiedniego rozwiązania należy zastanowić się, jakie funkcje wybrać, aby czat był przystosowany do potrzeb firmy. Warto zdecydować się na konfigurację chatbota automatyzującego proces komunikacji, jednak w większości przypadków taka opcja wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Napisz do nas!

Źródła: 

  1. The Importance of Live Chat Customer Support – Statistics and Trends [Infographic] live-chat-customer-support [dostęp 5.02.25]
  2. LiveChat https://www.livechat.pl/ [dostęp 5.02.25]
  3. Tawk.to https://www.tawk.to/ [dostęp 5.02.25]
  4. JivoChat https://www.jivochat.com/ [dostęp 5.02.25]
  5. Smartsupp https://www.smartsupp.com/pl/ [dostęp 5.02.25]
×