Biznesem sezonowym możemy określić branże, które swoją lwią część zysku uzyskują tylko w przeciągu kilku miesięcy w ciągu roku. Bardzo często pojawiają się one w sezonie letnim/zimowym. Są to głównie branże rozrywkowe np. beach bary, sprzedaż pamiątek w okresie turystycznym w nadmorskiej miejscowości, czy sklep ze sprzętem narciarskim.

 

Spis treści:

 

Typowe błędy popełniane przez właścicieli sezonowych biznesów

Głównym błędem jest to, że zaczynamy myśleć o działaniach SEO w momencie, gdy już się rozpoczął sezon na nasze usługi lub produkty. Trzeba pamiętać, że działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych wymagają czasu, więc by mieć wysokie efekty trzeba pomyśleć o działaniach SEO nawet kilka miesięcy przed rozpoczęciem sezonu. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, że algorytmy Google „lubią” powolny i regularny wzrost, natomiast wszystkie działania, które gwarantują magiczny i szybki wzrost, mogą skutkować spadkiem naszej strony internetowej w rankingu Google, co w konsekwencji obniży nam sprzedaż.

Kolejnym często popełnianym błędem jest to, że „nie dbamy” o serwis, gdy nie ma sezonu na nasze produkty. Strona wtedy często zamiera, co jest dużym błędem. W takiej sytuacji naszą grupą docelową będą osoby, które czekają na promocje i wyprzedaże posezonowe.

Jednym z największych mitów i błędów związanych ze sprzedażą produktów online jest przeświadczenie wielu osób o tym, że skoro mają sklep internetowy, to jest to wystarczające i klienci wpisując nazwę danego produktu szybko znajdą nas w sieci. Jest to oczywiście nieprawda, ponieważ by pojawić się w TOP 10 na konkretną frazę, zawsze wymaga to wielu operacji i mnóstwo czasu, by taka sytuacja miała miejsce. Samo posiadanie sklepu internetowego czy strony internetowej na pewno nie wystarczy do tego, by pojawiać się wysoko w wyszukiwaniach Google, a warto pamiętać, że sprzedaż przynoszą najczęściej firmy z TOP 10, a nawet z TOP 5 na daną frazę.

 

Pojęcia takie jak: mały i duży sezon

Z omawianym rodzajem biznesu wiążą się nieodłącznie dwa pojęcia: mały i duży sezon. Pierwszy z nich związany jest zazwyczaj z cyklicznym lub ważnym społecznie świętem, które powoduje duży wzrost sprzedaży konkretnych, specjalnych na taki dzień produktów. Przykładem może być np. dzień matki, dzień dziadka itp. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę termin: „prezent na dzień matki” tylko w tym konkretnym terminie, a nawet kilka dni przed.

Widać to wyraźnie na poniższym wykresie, który zestawia, w jakiej częstotliwości w ciągu roku jest wpisywana omawiana fraza. Sezon na poszukiwanie prezentu dla naszych mam zaczyna się około 5 – 7 dni przed tym świętem. W pozostałej części roku ta fraza nie jest wpisywana w przeglądarkę Google.

 

seo sezonowe zainteresowanie frazą w ujęciu czasowym

Pozycjonowanie sezonowe – częstotliwość wyszukiwania frazy w czasie

 

Kolejnym terminem jest duży sezon. Jest to pewien okres w roku, w którym obserwujemy wzrost zainteresowania daną branżą np. okres zimowy, wiosenny, czy wakacyjny. W związku z danym sezonem stopniowo rośnie ilość wyszukiwań produktów z nim związanych, takich jak np. kurtki zimowe, czy stroje kąpielowe.

 

pozycjonowanie sezonowe sezonowość w wyszukiwaniu fraz

Pozycjonowanie sezonowe – sezonowość w wyszukiwaniu fraz

 

Powyższy wykres, wyraźnie pokazuje, że zainteresowanie strojami kąpielowymi (czerwona linia) wzrasta około początku maja, natomiast spada na początku października. Natomiast w tym czasie zaczyna wzrastać zainteresowanie kurtkami zimowymi (niebieska linia), które spada wraz z końcem stycznia.

 

Jak pozycjonować sezonowy biznes?

Najważniejszą rzeczą jest zbadanie, jak wygląda nasza sezonowość oraz kiedy rozpoczyna się zainteresowanie naszym produktem lub usługą. Istotne jest również przygotowanie swojej strony internetowej pod kątem aktualnych tytułów i opisów danej strony internetowej np. “wyprawy zagraniczne 2021” – właśnie dodawanie bieżącego roku pozwala na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów, ponieważ widząc aktualny rok, mogą myśleć, że nasz produkt jest nowszy, a tym samym lepszy niż ten z poprzedniego roku.

 

Narzędzie do sprawdzania sezonowości

Najlepszymi i najczęściej stosowanymi narzędziami do sprawdzania sezonowości fraz jest Planer Słów Kluczowych w Google Ads, Senuto czy darmowy i powszechnie stosowany Google Trends. Każde z tych narzędzi doskonale się sprawdzi ze względu nie tylko na swoją precyzję, ale również ze względu na wygodne i intuicyjne interfejsy.

 

Strategia pozycjonowania sezonowego

Wyszukiwanie odpowiednich fraz dla pozycjonowania jest niezwykle istotne. Warto jednak również umiejętnie z nich korzystać. Powszechnie stosowana strategia do pozycjonowania stron internetowych jest właśnie używanie odpowiednich sformułowań, ale we właściwym czasie! Przykładową frazą mogą być „kartki z okazji dnia matki”. Frazy te powinny być wykorzystywane już na początku maja, ponieważ wtedy jest największe zainteresowanie tego typu produktem. W ciągu roku serwis powinien skupić się na frazach takich jak „kartki okazjonalne”. Kartka na dzień matki oczywiście też jest kartką okazjonalną, ale w okresie poprzedzającym to święto powinniśmy doprecyzować, na jaką konkretną okazję są nasze kartki.
Wniosek jest jeden: w ciągu roku wykorzystujemy frazy ogólne dla naszego przedsiębiorstwa, a w czasie przed sezonowym i sezonowym skupiamy się na konkretnym produkcie i doprecyzowujemy nasze frazy o szczegółowy opis.

 

Podsumowanie

Bardzo ważne w pozycjonowaniu sezonowym jest wcześniejsze przygotowanie i zadbanie o swój serwis. Nie można zostawić tego na ostatnią chwilę, ponieważ zwyczajnie nie przyniesie to efektów. Warto dokładnie zbadać, kiedy rozpoczyna się zainteresowanie naszymi usługami i zacząć przygotowanie kilka miesięcy wcześniej.

 

Autor: Weronika Moździerz

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.