Wizytówka Google dla sieci firm ze sklepem internetowym

Wizytówka Google dla sieci firm ze sklepem internetowym

Profile firmy, czyli wizytówki Google dla sieci są jednym z najważniejszych punktów styku klienta z marką z 2 powodów. Na nich użytkownicy codziennie dodają i czytają opinie, a także sprawdzają informacje o firmie, które mają wpływ na decyzję zakupową. Profile są też doskonałym źródłem pozyskiwania lokalnych klientów – zarówno do fizycznej lokalizacji, jak i na stronę sklepu internetowego. Warunkiem jest jednak odpowiednie wykorzystanie potencjału tej platformy. Co trzeba wiedzieć i czego unikać?

 

Spis treści:

 

Dla kogo jest wizytówka Google?

Każda firma działająca stacjonarnie, która przyjmuje klientów w swojej lokalizacji, dojeżdża do klienta na wyznaczonym obszarze i wykonuje usługę lub działa hybrydowo, może posiadać profil firmy w Google. Ważne jest, aby firma mogła potwierdzić swoje istnienie pod wskazanym adresem, który podano przy zakładaniu profilu, dzięki czemu Google będzie mogło ją zweryfikować i poprawnie wyświetlać w wyszukiwarce i na mapach.

 

Czy sklep internetowy może zakładać wizytówkę Google?

 

Wizytówka dla sklepu internetowego to sprawa nieco bardziej skomplikowana. Dlaczego? Jeśli posiadasz wyłącznie sklep online, nie kwalifikuje się ona do wyświetlania w Google Maps. Wyjątkiem są sklepy, które posiadają pod wyznaczonym adresem punkt odbioru zamówień, który Twoi klienci mogą odwiedzić w ustalonych godzinach otwarcia. 

 

Sytuacja jest jednak znacznie prostsza, gdy Twoja marka działa w oparciu o sieć punktów sprzedaży i posiada sklep internetowy. Wizytówki dają wiele możliwości na zaprezentowanie oferty, podłączenie sklepu internetowego i zmotywowanie użytkowników do zakupu lub skorzystania z usługi. To jedno z najskuteczniejszych źródeł sprzedaży dla firm działających lokalnie i doskonałe źródło wysokojakościowego ruchu na stronę, dzięki czemu masz szansę na realne zwiększenie sprzedaży. Jednak trzeba pamiętać o tym, żeby profile były dobrze widoczne na tle konkurencji i atrakcyjne dla potencjalnego klienta. 

 

Pomimo rosnącej popularności Google Business Profile wiele sieci nadal nie dba o odpowiednią prezencję firmy. To jest cenna informacja i sygnał, żeby w końcu zacząć działać w tym obszarze. Jak się do tego zabrać?

 

Od czego zacząć pozycjonowanie na mapach i czego unikać?

 

Nie każda firma ma na dzień dobry uporządkowany obszar wizytówek Google, dlatego na początku trzeba ustalić kilka kluczowych kwestii. Pozwoli to na łatwiejsze zarządzanie siecią w przyszłości, wykrycie ewentualnych braków oraz błędów, które wypływają na widoczność Twojej sieci w Google i zadowolenie lub sfrustrowanie potencjalnego klienta. Co musisz wiedzieć?

 

Pozyskanie i uporządkowanie dostępów

 

Inwentaryzacja i pozyskanie brakujących dostępów do profili to pierwszy krok, który należy wykonać. Często właściciele lokalnych punktów sprzedaży sami zakładają profile lub są tworzone automatycznie przez Google. Takie profile należy przypisać do jednego konta Google w ramach organizacji, a profile bez właściciela pozyskać. Ważne, aby wybrane konto posiadało dostęp „Głównego właściciela”, dzięki czemu będzie można w pełni zarządzać lokalizacjami. Warto się także zastanowić, kto powinien mieć dostęp do zarządzania wizytówkami, aby jako osoba zarządzająca wizerunkiem sieci, mieć wpływ na to, co jest publikowanie. To pierwszy ważny krok.

 

Weryfikacja

Weryfikacja jest kluczowa, aby wizytówki firmy były dobrze widoczne w Google. Profile dla sieci firm z co najmniej 10 fizycznymi lokalizacjami mogą zgłosić je do weryfikacji zbiorczej, co oznacza, że nie będzie musiało się to odbywać poprzez zamawianie kartek z kodem. W tym celu warto na początku ustalić unikalne kody sklepu (kody lokalizacji), które będą identyfikatorem wykorzystywanym nie tylko przy weryfikacji, ale także przy wdrażaniu zmian w przyszłości. 

 

Początkowa optymalizacja

 

Profile Google to jednej z najważniejszych elementów lokalnego SEO. Pozycjonowanie wizytówki wiąże się z dwoma rodzajami prac: wewnątrz profilu firmy oraz poza nim np. na Twojej stronie internetowej. Interfejs Google umożliwia nam dodanie wielu informacji o firmie, co koniecznie trzeba wykorzystać. Trzeba pamiętać, że jest to usługa w dużym stopniu zautomatyzowana, dlatego tak ważne jest zadbanie o jakość informacji o placówkach także poza wizytówką. 

 

Najważniejsze jest zadbanie o spójność tzw. danych NAP, czyli nazwy, adresu fizycznego i numeru telefonu na stronie, w Google i najlepiej na wszystkich platformach, na których obecna jest Twoja firma. To tak zwane „lokalne sygnały”, które dają algorytmom jasny sygnał o istnieniu danej marki pod konkretnym adresem. Wtedy profile stają się bardziej autentyczne, a ich widoczność stopniowo rośnie. 

 

W zależności od rodzaju firmy, Google daje właścicielom wiele opcji promowania oferty. Restauracje mogą na przykład uzupełnić menu potraw i napojów, a sklepy mogą dodać produkty i wyświetlać lokalny asortyment za pomocą integracji z Merchant Center lub wtyczki WooCommerce. Ważne jest, żeby o tym nie zapominać, ponieważ odpowiednio nasycone profile zyskują nawet 35% więcej przejść na stronę sklepu online niż zaniedbane wizytówki. 

 

Sposobów na zniechęcenie potencjalnych klientów jest kilka. Przyjrzyjmy się temu, czego koniecznie musisz unikać. 

 

5 najczęściej popełnianych błędów w wizytówkach Google

 

Niespójność kluczowych danych o firmie

 

Brak lub niespójność danych NAP, opisu firmy czy spamerska nazwa to przepis na słabą widoczność profili i problemy z weryfikacją. Zaczynając optymalizację to pierwsze, co musisz uporządkować. 

 

Nie można też zapomnieć o innych elementów ważnych z perspektywy lokalnego SEO. Dodanie odpowiednio skonstruowanego opisu czy zadbanie o linkowanie do strony to bardzo ważne kwestie. Dzięki temu nie tylko lepiej powiążesz wizytówkę ze stroną, ale skrócisz ścieżkę klienta, który szuka produktu lub usługi takich jak Twoje. Dowiedz się więcej o dobrych praktykach w profilach Google tutaj.

 

Zaniedbana sekcja opinii

 

Codziennie wiele potencjalnych klientów zapoznaje się z opiniami na profilach Google Twojej firmy i na ich podstawie podejmuje decyzję, czy warto skorzystać z usług lub kupić produkt. Ten obszar jest jednak często pomijany przez właścicieli. W efekcie użytkownik może trafić zarówno na pozytywne opinie, jak i negatywne wypowiedzi, które mogą odebrać Ci klienta. Takie recenzje nie powinny pozostać bez reakcji od właściciela firmy. Moderowanie tej sekcji to czasochłonny proces, ale warty zachodu.

 

Opinie w Google to nie tylko kwestie wizerunkowe i z perspektywy pozycjonowania na mapach są bardzo istotne w budowaniu widoczności firmy. Algorytm analizuje zarówno ilość gwiazdek, jak i treść recenzji. Poza moderowaniem opinii koniecznie trzeba stale zwiększać ich liczbę. Więcej o tym, jak zarządzać opiniami w Google Maps dowiesz się tutaj.

 

Brak informacji o ofercie

 

Często wizytówki sieci nie posiadają żadnej informacji o ofercie. To ogromny błąd, ponieważ gdy lokalny klienta szuka w Google firmy lub produktu takich, jak Twoja, to najczęściej trafia właśnie na profil w mapach lub wyszukiwarce. Regularne aktualizowanie oferty i publikowanie postów w Google Business Profile powinno być standardem, jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klienta do sklepu fizycznego i internetowego.

 

Treści od klienta poza kontrolą firmy

 

Moderowanie kontentu klienckiego jest bardzo istotne – w szczególności dla branży gastronomicznej i sprzedającej produkty online. Klienci chętnie dzielą się opiniami, a jeszcze chętniej negatywnymi wrażeniami. Nie musi być to wyłącznie recenzja. Bardzo często wraz z nią dodawane są zdjęcia, które koniecznie trzeba regularnie monitorować i w razie potrzeby zgłaszać. Nikt z nas nie chciałby, aby na oficjalnym profilu firmy wyświetlane były wyłącznie nieestetyczne zdjęcia. Dzięki odpowiedniemu moderowaniu treści od klientów można pozbyć się nawet 70% zgłoszonych zdjęć. 

 

Poprzestanie na jednorazowej optymalizacji

 

Dlaczego jest to błąd? Profile firmowe od Google w przeciwieństwie do Twojej strony internetowej czy stron na platformach społecznościowych mogą by stale aktualizowane przez podmioty z zewnątrz. Zmian może dokonywać zarówno Google, jak i użytkownicy map. Raz wprowadzone dane powinny być regularnie weryfikowane przez właściciela, ponieważ mogą zostać zastąpione sugestią np. Lokalnego Przewodnika. Jednorazowa optymalizacja powinna być punktem wyjścia do stałej i regularnej obsługi sieci profili firmowych, aby zapewnić wysoką jakość informacji i uniknąć 

 

Podsumowanie

 

Z perspektywy pozycjonowania na mapach jest kilka ważnych elementów, o których trzeba pamiętać, zajmując się marketingiem sieci lokalnych punktów sprzedaży. Przede wszystkim trzeba zadbać o uporządkowanie i jakoś kluczowych danych, zaprezentowanie oferty, bieżące moderowanie treści od klientów i zmian zewnętrznych podmiotów. Wiedząc już, o co koniecznie trzeba zadbać, warto się zastanowić, jak możesz skoordynować działania. To ważne, ponieważ proces obsługi dziesiątek i setek profili firmowych może być sporym wyzwaniem organizacyjnym. Zachęcamy także do kontaktu z nami

 

Autor: Maciej Miklaszewski

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.