Wizytówki Google dają właścicielom firm możliwość zamieszczenia swojego asortymentu w formie kart produktów z opisem, zdjęciem i linkiem do sklepu internetowego. To doskonały sposób na zwiększenie liczby wizyt na stronie internetowej i więcej telefonów od klientów. Kilka tygodni temu Google wprowadziło duże zmiany i bardziej restrykcyjne zasady — od tego czasu, produkty w profilach Moja Firma podlegają tym samym standardom co reklamy produktowe w Google Merchant Center. Co oznacza ta zmiana dla właścicieli wizytówek?

 

Spis treści:

 

Jak zamieścić produkty w Google Moja Firma?

Dotychczas, publikując produkty na wizytówce, musieliśmy poczekać, aż zostaną sprawdzone i zaczną być wyświetlane w Google. Nie było możliwości monitorowania tego procesu. Teraz z poziomu panelu Moja Firma możemy sprawdzić, jaki jest status poszczególnych produktów.

 

Zatwierdzone produkty w wizytówce Google

Zatwierdzone produkty w wizytówce Google

 

Jeśli produkt został zatwierdzony, maksymalnie w ciągu 36 h powinien pojawić się w wyszukiwarce — tyle w praktyce możemy czekać, aż produkty będą widoczne dla naszych potencjalnych klientów. Co ciekawe, Google nie ma problemu z publikacją w zakładce produktów także usług.

 

Jakie zasady muszą spełnić produkty w wizytówkach Google?

Google podaje, że produkty nie zostaną zatwierdzone, jeśli będą one niezgodne z zasadami dotyczącymi reklam produktowych lub wymaganiami technicznymi. To oznacza, że produkty z wizytówek podlegają teraz niemal tym samym zasadom co produkty dostępne lokalnie zamieszczane przez Google Merchant Center wyświetlane w Zakupach Google i na wizytówkach, jeśli konto GMC jest połączone z wizytówkami.

 

Produkty dostępne lokalnie z Merchant Center na wizytówce Google

Produkty dostępne lokalnie z Merchant Center na wizytówce Google

 

Powyższy widok dostępny jest na Mapach Google i w aplikacji Google Maps od początku 2021 roku, ale jeszcze mało firm korzysta z tego rozszerzenia. To dobre rozwiązanie dla sieci sklepów, które chcą, aby na ich wizytówkach na bieżąco były wyświetlane aktualne produkty dostępne w konkretnych lokalizacjach. Przedtem warto jeszcze zadbać o poprawne zoptymalizowanie sieci wizytówek, zanim zabierzemy się za połączenie ich z GMC.

Włączenie reklam dostępnych lokalnie spowoduje pojawienie się specjalnej ikony (lupa z torbą na zakupy), która kieruje do Google Zakupy, ale nie powoduje to tym samym „magicznego” i automatycznego uzupełnienia sekcji produktów na samej wizytówce. W tym przypadku trzeba je uzupełnić „ręcznie” na każdej z lokalizacji, zadbać o aktualności i upewnić się, że:

  1. nie dodajesz produktów zawierających niedozwolone treści (np. podróbki, produkty niebezpieczne),
  2. nie stosujesz niedozwolonych praktyk (np. nieodpowiedzialne zbieranie danych, wprowadzanie w błąd),
  3. nie publikujesz treści podlegających ograniczeniom (np. napoje alkoholowe, znaki towarowe),
  4. spełniasz wymagania redakcyjne (np. nie nadużywasz znaków specjalnych, nie linkujesz do strony w budowie).

Spełnienie powyższych zasad powinno spowodować, że Twoje produkty zostaną zatwierdzone bez problemu. Jest jednak jedno “ale”…

 

Jak przywrócić odrzucone produkty na wizytówce Google?

Wprowadzanie nowych rozwiązań i aktualizacji w Google często wiąże się z problemami. Tak jest i tym razem. Zdarzyło się już, że kilka razy produkty zostały odrzucone bez wyraźnego powodu. W tym przypadku można zastosować metodę odwoławczą.

Wtedy zaczyna się zabawa. Najpierw należy zapoznać się z komunikatem oraz zasadami podanymi w uzasadnieniu Google i upewnić się, że opis, zdjęcie oraz link są poprawne.

 

Odrzucony produkt w wizytówce Google

Odrzucony produkt w wizytówce Google

 

Jeśli jesteśmy pewni naszych treści, wybieramy opcję „Poproś o sprawdzenie”, czyli ponownie zatwierdzamy dodanie produktu do wizytówki, klikając „Zapisz” w karcie produktu. Tutaj Google niestety nie podaje jasno konkretnego powodu, dla którego produkt nie został zatwierdzony. Gdy produkt pomimo ponownego zgłoszenia nadal zostaje odrzucany, warto skontaktować się z Supportem — tak też zrobiłem.

W odpowiedzi poproszono mnie o ponowne zapoznanie się z zasadami, które jednak były spełnione w stu procentach. W takim przypadku poprosiłem o uzasadnienie tej decyzji i wskazanie konkretnego punktu, który został naruszony. W efekcie dowiedziałem się, że konsultanci i pracownicy działu technicznego nie są w stanie wskazać, jakie zasady zostały naruszone i czemu produkt jest nadal niezatwierdzony.

Jak się okazuje, nad weryfikacją dodawanych produktów w Google Moja Firma czuwa bot, który lepiej lub gorzej interpretuje treści i niestety technicy w Google nie są w stanie tego skorygować. Kontakt z Supportem daje jednak cenną wskazówkę: jeśli produkt jest nadal odrzucany, warto go usunąć i dodać ponownie. I to rzeczywiście działa, ale nie w każdym przypadku. Wtedy najlepiej spróbować zmienić nieco treść, nazwę produkty i dodać inne zdjęcie tego samego produktu. Wówczas bot potraktuje to jako coś zupełnie nowego i najprawdopodobniej nasz produkt zostanie zatwierdzony.

 

Podsumowanie

Google stara się zadbać o wysoki standard treści zamieszczanych na wizytówkach. Spam i średniej jakości treści na mapach to obecnie plaga, dlatego jest to dobry krok do przodu. Widać, że Google dąży do ujednolicenia standardów obowiązujących w Moja Firma i w Merchant Center, co pozwala myśleć, że w przyszłości możemy doczekać się jeszcze głębszej integracji tych platform. Już teraz w USA i innych wybranych krajach, Google testuje nową usługę Pointy, która pozwala monitorować faktyczne stany magazynowe w sklepie i wyświetlać je między innymi na wizytówkach. Jedno jednak jest pewne — od teraz, zanim opublikujemy treści na wizytówkach, musimy jeszcze bardziej dbać o ich jakość, jeśli chcemy być widoczni i sprzedawać.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak dodać produkty w Google Moja Firma? Napisz do nas.

 

Autor: Maciej Miklaszewski

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.