E-commerce jest to dynamicznie rozwijająca się branża nazywana również elektroniczną gospodarką. Są to przede wszystkim sklepy pozwalające na sprzedaż produktów za pośrednictwem strony www. Obecnie, szczególnie w czasach pandemii, jest to jedno z najczęściej wykorzystywanych rodzajów sprzedaży. Warto zwrócić uwagę, że konkurencja w tym obszarze zrobiła się niezwykle duża, a Klienci mają łatwą możliwość weryfikowania cen i rodzajów poszczególnych produktów.

 

Spis treści:

 

Co daje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego polega na wykonywaniu wszelkich działań optymalizacyjnych onsite oraz offsite tak, aby pojawiał się on jak najwyżej w organicznych wyszukiwaniach Google. Najważniejszą korzyścią z pozycjonowania sklepu internetowego jest to, że im wyżej jesteśmy w wyszukiwaniach Google, odpowiadając na zapytanie Klienta, tym większe prawdopodobieństwo, że uda nam się sprzedać nasz produkt. Tak więc odpowiedź na pytanie, co daje nam pozycjonowanie sklepu internetowego, daje nam po prostu maksymalizację zysków.

 

liczba sklepów e-commerce statystyki

Liczba sklepów e-commerce – statystyki; Źródło: https://www.senuto.com – Raport “e-commerce w Polsce 2021”

 

Skuteczne sprzedawanie w Internecie

By skutecznie sprzedawać w Internecie, trzeba zwrócić uwagę na następujące kwestie. Najważniejszą rzeczą jest, by dowiedzieć się, czego oczekuje nasz Klient. Na początek trzeba dokładnie zweryfikować, kto odwiedza naszą stronę internetową. Tego typu informacje możesz pozyskać między innymi dzięki narzędziu Google Analytics. Uzyskane dane pozwolą Ci również śledzić ścieżkę zakupową Twojego Klienta.

Kolejnym ważnym aspektem jest to, by sklep internetowy funkcjonował prawidłowo. Co to oznacza w praktyce? Należy usunąć ze strony www wszelkie dystraktory zakłócające prawidłowe działania sklepu. Przykładowo warto sprawdzić, czy wszystkie produkty otwierają się prawidłowo, a opisy produktowe są poprawnie uzupełnione. Kompleksowy audyt SEO pozwoli nam to zweryfikować. W optymalizacji serwisu równie ważne jest skonstruowanie odpowiednich tytułów (title) czy nagłówków h1. Temat audytu SEO opisaliśmy wyczerpująco w tym artykule.

 

SEO jest to inwestycja, co oznacza, że wymaga czasu

Warto zwrócić uwagę, że optymalizacja sklepu e-commerce wymaga czasu, jeżeli chcemy, by strona dobrze konwertowała na frazy kluczowe. Główne korzyści pochodzące z działań SEO to:

  • zwiększenie ilości napływających Klientów,
  • zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym,
  • wysokie usytuowanie w wynikach organicznych wyszukiwarek.

 

Pozycjonowanie sklepów e-commerce w poszczególnych branżach

Głównymi sezonami, jakie możemy wyróżnić, są pory roku oraz okresy świąteczne np. Wielkanoc i Boże Narodzenie. Innymi okazjami, które zwiększają aktywność sporej grupy konsumentów, są specjalne dni obchodzone w danym kraju np. dzień ojca, walentynki, dzień dziadka.

Pozycjonowanie sezonowe świetnie się sprawdza w momencie, gdy z pewnym wyprzedzeniem wiemy, że dane święto lub okazja mają nastąpić, dlatego że możemy się do niego właściwie przygotować. Pomogą nam w tym odpowiednie działania marketingowe.

W związku z sezonowością danych produktów pozycjonowanie sklepów e-commerce w zależności od branży zmieniania się w danej porze roku. Na przykład podczas okresu letniego mało kto będzie szukał dekoracji bożonarodzeniowych.

Jeżeli prowadzisz sklep e-commerce, na pewno dobrze wiesz, czy Twój produkt jest sezonowy, czy też nie. Masz jednak możliwość potwierdzenia swoich przypuszczeń w Google Analytics, korzystając ze statystyk w ujęciu czasowym.

Warto również dobierać słowa kluczowe w związku z sezonowością danych produktów. Do ich znalezienia możesz wykorzystać dedykowany do tego zadania planer słów kluczowych od Google.

Co do zasady każda branża rządzi się swoimi prawami, dlatego zawsze należy podejść indywidualnie do pozycjonowania sklepu i zacząć od przygotowania strategii (zobacz pozycjonowanie salonu kosmetycznego). Pozycjonowanie sklepów z odzieżą będzie wyglądało inaczej niż na przykład pozycjonowanie drogerii internetowej. Przy niektórych sklepach internetowych niezmiernie istotne jest pozycjonowanie i optymalizacja zbitek słów, będących złożeniem nazwy asortymentu i marki. Przykładowo sklepy z obuwiem pozycjonuje się na słowa kluczowe związane z rozmiarami, kolorem czy rodzajem obuwia – warto tutaj zrobić szczegółową analizę fraz na początku, aby potem zoptymalizować cały serwis i rozbudować go pod tego typu słowa.

 

Narzędzia do prowadzenia sklepu e-commerce

Sklep internetowy, by poprawnie funkcjonować, potrzebuje odpowiedniego skryptu. Czynniki, które należy brać pod uwagę to:

  • poziom naszego doświadczenia (niektóre skrypty są bardziej intuicyjne od innych),
  • budżet (trzeba się zastanowić ile chcemy przeznaczyć naszego budżetu na tę operację),
  • skala naszego biznesu (czy będzie to raczej sklep z 30 produktami, czy z 5000).

Dostępne są zarówno darmowe jak i bezpłatne skrypty dla sklepów e-commerce. Open source (bo tak nazywamy darmowe skrypty) są to gotowe oprogramowania, które należy pobrać i uzupełnić poprzez najczęściej już płatne szablony. Najbardziej znane skrypty to: Magento, WooCommerce, czy Opencart.

Płatne wersje zazwyczaj są dużo bardziej rozbudowane i intuicyjne w porównaniu z ich darmowymi odpowiednikami. Opłaty za takie skrypty często są jednorazowe, miesięczne lub roczne. Do przykładów płatnych skryptów możemy zaliczyć: Shoper, Soteshop czy Redcart.

 

popularne silniki sklepów e-commerce w polsce

Popularne silniki sklepów e-commerce w Polsce

 

Doświadczony pozycjoner podpowie które skrypty optymalizuje się łatwiej, a które wymagają np. ingerencji w kod źródłowy. Jeśli nie chcemy ponosić dużych kosztów w przyszłości, zawsze powinniśmy wybierać takie skrypty, które dają nam wysoką elastyczność i rozbudowane panelem CMS, do wprowadzania zmian. Idealnie jest kiedy skrypt pozwala użytkownikowi dokonać następujących zmian SEO z poziomu CMS:

  • ustawienie meta znaczników,
  • ustawienie h1-h4,
  • wgranie przekierowań 301,
  • zmiany adresów url,
  • dodanie treści nie tylko na produktach, ale też na listingach,
  • zarządzanie mapą strony i plikiem robots.txt,
  • dodawanie canonical, robots i hreflang,
  • integrację z OpenGraph,
  • uzupełnianie atrybutów alt.

 

Analityka dla sklepu internetowego – jakie statystyki warto analizować w e-commerce

Analityka internetowa pozwala nam lepiej poznać np. naszych konsumentów. Pokazuje ona nie tylko, kiedy jest największe zainteresowanie naszymi produktami, ale nawet jak długo potencjalny Klient znajduje się na naszej stronie. Wnikliwa analiza pozwoli Ci na lepsze zoptymalizowanie sklepu e-commerce i wykrycie potencjalnych błędów. Przydatne wskaźniki to:

  • współczynnik konwersji (pozwala on na analizę sprzedaży i realizację celów biznesowych, wyrażony jest w procentach),
  • źródło ruchu na stronie,
  • urządzenia, na których wyświetlane są sklepy internetowe,
  • hasła i teksty wpisane do wyszukiwarki wewnętrznej,
  • dane zawarte w module e-commerce (pokazuje on liczbę transakcji, średnią wartość zamówienia czy przychody).

Moduł e-commerce w usłudze Google Analytics (podstawowy lub rozszerzony) to podstawa skutecznej analityki dla sklepu internetowego.

 

Poznaj naszą ofertę analityki internetowej! Skontaktuj się z nami, przeanalizujemy ruch użytkowników na Twojej stronie i pomożemy Ci zwiększyć konwersję.

 

Częste błędy przy pozycjonowaniu sklepów internetowych

Jeżeli zamierzasz samodzielnie pozycjonować swój sklep internetowy, zadbaj o szczegóły, o których niektórzy mogą po prostu zapomnieć. Najczęstsze błędy SEO to:

  • brak, niewłaściwa lub niepełna optymalizacja stron kategorii,
  • niepoprawna optymalizacja stron produktowych,
  • nieuzupełnione opisy produktów,
  • niepodpięte narzędzia analityczne np. Google Analytics czy Google Search Console,
  • niewłączony certyfikat SSL lub jego brak,
  • wolno wczytujący się sklep internetowy,
  • brak unikalnych treści lub duplicate content,
  • zmiana domeny lub strony bez wykonania przekierowań 301.

 

Dobre praktyki przy pozycjonowaniu sklepów internetowych

Jest kilka zasad dotyczących pozycjonowania sklepu internetowego. By uzyskać wysokie pozycje, ważna jest regularność w tych działaniach. Przykładami dobrych praktyk są:

  • stworzenie Direct Answer Box,
  • użycie danych strukturalnych tzn. sprecyzowanie konkretnych informacji,
  • zwiększenie podstron w sklepie internetowym,
  • wzmocnienie linkowania wewnętrznego na stronach,
  • użycie odpowiednich słów kluczowych,
  • tworzenie bloga i jego rozbudowa,
  • pozycjonowanie fraz na dopasowane podstrony, a nie na stronę główną,
  • unikanie duplikacji meta znaczników czy treści.

 

Podsumowanie

Branża e-commerce rozwija się bardzo prężnie, a pandemia spowodowała jej rozkwit. Wiele działalności stacjonarnych przeniosło się do Internetu. Ze względu na to, że powstała bardzo duża konkurencja, bez zadbania o właściwą optymalizację strony www ciężko będzie uzyskać duży ruch na stronie internetowej. By pozyskać Klientów, trzeba właściwie zadbać o swój e-sklep zarówno pod kątem dopasowania odpowiednich słów kluczowych, jak i pod kątem strony sprzyjającej użytkownikowi.

 

 

Autor: Weronika Moździerz

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.