July 2021 Google Core Update – aktualizacja algorytmu Google

Z początkiem lipca wystartowała kolejna aktualizacja algorytmu Google July 2021 Core Update. O rozpoczęciu wdrażania zmian dowiedzieliśmy się z twittera Google SearchLiaison. Dostaliśmy też informację, że wprowadzenie lipcowej aktualizacji Google może potrwać 1 do 2 tygodni.

 

july 2021 core update google

Informacja o lipcowej aktualizacji algorytmu Google [źródło: twitter.com]

Google Core Algorithm Update to aktualizacja algorytmu Google wprowadzana kilka razy w roku, podczas której Google wdraża zmiany w systemach i algorytmach wyszukiwania.

Każdy update ma na celu – zgodnie z misją Google – zapewnienie użytkownikom trafnych i wiarygodnych treści, a co za tym idzie – poprawę jakości wyników wyszukiwania i usprawnienie działania systemów i algorytmów.

Wprowadzane zmiany są szczególnie znaczące dla właścicieli witryn, czy specjalistów SEO. Niektóre strony internetowe mogą odnotować wzrosty bądź spadki wizyt użytkowników, lub zmiany w pozycjach w rankingu wyszukiwania. Jednak Google zaleca, aby przy każdej aktualizacji, skupić się po prostu na dostarczaniu treści jak najlepszej jakości – to on jest najważniejszy dla algorytmów wyszukiwarki.

W trakcie wdrażania July 2021 Core Update warto śledzić analitykę stron i statystyki widoczności na bieżąco, aby zobaczyć, czy aktualizacja przyniesie dla naszych witryn jakieś zmiany.

 

Autor: Redakcja Greenfields

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    Kody odpowiedzi HTTP, problemy sieciowe i błędy DNS – nowy, szczegółowy przewodnik od Google

    Google opublikował nowy przewodnik, w którym dokładnie opisane są kody odpowiedzi HTTP, problemy sieciowe i błędy DNS oraz ich wpływ na to, jak Twoja witryna radzi sobie w wyszukiwarce Google.

     

    Dostęp do pełnego dokumentu znajdziesz w Centrum wyszukiwarki Google lub pod tym linkiem: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/http-network-errors

     

    O czym dokładnie przeczytasz w nowym dokumencie od Google? Opisanych jest tu przede wszystkich 20 najważniejszych kodów odpowiedzi HTTP, a także najbardziej widoczne błędy sieciowe i DNS.

    Kody odpowiedzi HTTP możemy odnaleźć w pięciu kategoriach. Pierwsza cyfra kodu wskazuje na to, do jakiej kategorii należy dany kod:

    • 2xx (success) – Googlebot odwiedza stronę, pobiera treść i przekazuje ją do indeksowania. Należy jednak pamiętać, że 2xx nie gwarantuje indeksacji – oznacza po prostu, że nie napotkano żadnych błędów.
    • 3xx (redirects) – kody przekierowań. Co istotne, Googlebot śledzi do 10 tzw. “skoków” – jeśli w trakcie tej próby treść nie zostanie odebrana, w raporcie Stan w indeksie w Google Search Console zostanie pokazany błąd przekierowania.
    • 4xx (client errors) – kody błędu klienta. Strony, które zwracają kod 4xx, nie są brane pod uwagę przy indeksowaniu.
    • 5xx (server errors) – kody błędu po stronie serwera.

    Oprócz dokładnego opisu kodów statusu HTTP Google opisał również sposoby na debugowanie problemów sieciowych i błędów DNS.

     

    Pełny dokument znajdziesz tutaj. Jest on szczególnie przydatny dla właścicieli witryn, developerów, a także specjalistów SEO.

     

    Przeczytaj także:

    Pozycjonowanie lokalne – jak zdobyć nowych klientów dla lokalnych biznesów

     

    Autor: Redakcja Greenfields

    Szybki kontakt z nami

      Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Google Spam Update – nowa antyspamowa aktualizacja od Google

      W celu pracy nad poprawą wyników Google udostępniło nowy update dotyczący walki ze spamem – taką informację mogliśmy zobaczyć na twitterze Google SearchLiaision:

      google spam update

      Nowy Spam Update rozpoczął i zakończył się 23 czerwca – Google przedstawił nam aktualizację jednodniową. Podobna ma odbyć się w tym tygodniu.

      Dokładne szczegóły na temat aktualizacji nie zostały podane, jednak głównym celem przyświecającym działaniom Google, jest poprawa jakości wyników wyszukiwania. Google zaleca, aby zapoznać się i działać zgodnie z wytycznymi udostępnionymi dla właścicieli witryn i deweloperów w Centrum wyszukiwarki Google – jeśli nie robimy nic niezgodnego ze wskazówkami Google, nie powinniśmy martwić się o niekorzystne zmiany w rankingu wyszukiwania dla naszych serwisów.

      Aby dowiedzieć się więcej na temat walki ze spamem, Google zachęca do obejrzenia tego video:

       

       

      Autor: Redakcja Greenfields

      Szybki kontakt z nami

        Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

        Sezonowość biznesu a SEO – jak pozycjonować biznes sezonowy

        Biznesem sezonowym możemy określić branże, które swoją lwią część zysku uzyskują tylko w przeciągu kilku miesięcy w ciągu roku. Bardzo często pojawiają się one w sezonie letnim/zimowym. Są to głównie branże rozrywkowe np. beach bary, sprzedaż pamiątek w okresie turystycznym w nadmorskiej miejscowości, czy sklep ze sprzętem narciarskim.

         

        Spis treści:

         

        Typowe błędy popełniane przez właścicieli sezonowych biznesów

        Głównym błędem jest to, że zaczynamy myśleć o działaniach SEO w momencie, gdy już się rozpoczął sezon na nasze usługi lub produkty. Trzeba pamiętać, że działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych wymagają czasu, więc by mieć wysokie efekty trzeba pomyśleć o działaniach SEO nawet kilka miesięcy przed rozpoczęciem sezonu. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, że algorytmy Google „lubią” powolny i regularny wzrost, natomiast wszystkie działania, które gwarantują magiczny i szybki wzrost, mogą skutkować spadkiem naszej strony internetowej w rankingu Google, co w konsekwencji obniży nam sprzedaż.

        Kolejnym często popełnianym błędem jest to, że „nie dbamy” o serwis, gdy nie ma sezonu na nasze produkty. Strona wtedy często zamiera, co jest dużym błędem. W takiej sytuacji naszą grupą docelową będą osoby, które czekają na promocje i wyprzedaże posezonowe.

        Jednym z największych mitów i błędów związanych ze sprzedażą produktów online jest przeświadczenie wielu osób o tym, że skoro mają sklep internetowy, to jest to wystarczające i klienci wpisując nazwę danego produktu szybko znajdą nas w sieci. Jest to oczywiście nieprawda, ponieważ by pojawić się w TOP 10 na konkretną frazę, zawsze wymaga to wielu operacji i mnóstwo czasu, by taka sytuacja miała miejsce. Samo posiadanie sklepu internetowego czy strony internetowej na pewno nie wystarczy do tego, by pojawiać się wysoko w wyszukiwaniach Google, a warto pamiętać, że sprzedaż przynoszą najczęściej firmy z TOP 10, a nawet z TOP 5 na daną frazę.

         

        Pojęcia takie jak: mały i duży sezon

        Z omawianym rodzajem biznesu wiążą się nieodłącznie dwa pojęcia: mały i duży sezon. Pierwszy z nich związany jest zazwyczaj z cyklicznym lub ważnym społecznie świętem, które powoduje duży wzrost sprzedaży konkretnych, specjalnych na taki dzień produktów. Przykładem może być np. dzień matki, dzień dziadka itp. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę termin: „prezent na dzień matki” tylko w tym konkretnym terminie, a nawet kilka dni przed.

        Widać to wyraźnie na poniższym wykresie, który zestawia, w jakiej częstotliwości w ciągu roku jest wpisywana omawiana fraza. Sezon na poszukiwanie prezentu dla naszych mam zaczyna się około 5 – 7 dni przed tym świętem. W pozostałej części roku ta fraza nie jest wpisywana w przeglądarkę Google.

         

        seo sezonowe zainteresowanie frazą w ujęciu czasowym

        Pozycjonowanie sezonowe – częstotliwość wyszukiwania frazy w czasie

         

        Kolejnym terminem jest duży sezon. Jest to pewien okres w roku, w którym obserwujemy wzrost zainteresowania daną branżą np. okres zimowy, wiosenny, czy wakacyjny. W związku z danym sezonem stopniowo rośnie ilość wyszukiwań produktów z nim związanych, takich jak np. kurtki zimowe, czy stroje kąpielowe.

         

        pozycjonowanie sezonowe sezonowość w wyszukiwaniu fraz

        Pozycjonowanie sezonowe – sezonowość w wyszukiwaniu fraz

         

        Powyższy wykres, wyraźnie pokazuje, że zainteresowanie strojami kąpielowymi (czerwona linia) wzrasta około początku maja, natomiast spada na początku października. Natomiast w tym czasie zaczyna wzrastać zainteresowanie kurtkami zimowymi (niebieska linia), które spada wraz z końcem stycznia.

         

        Jak pozycjonować sezonowy biznes?

        Najważniejszą rzeczą jest zbadanie, jak wygląda nasza sezonowość oraz kiedy rozpoczyna się zainteresowanie naszym produktem lub usługą. Istotne jest również przygotowanie swojej strony internetowej pod kątem aktualnych tytułów i opisów danej strony internetowej np. “wyprawy zagraniczne 2021” – właśnie dodawanie bieżącego roku pozwala na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów, ponieważ widząc aktualny rok, mogą myśleć, że nasz produkt jest nowszy, a tym samym lepszy niż ten z poprzedniego roku.

         

        Narzędzie do sprawdzania sezonowości

        Najlepszymi i najczęściej stosowanymi narzędziami do sprawdzania sezonowości fraz jest Planer Słów Kluczowych w Google Ads, Senuto czy darmowy i powszechnie stosowany Google Trends. Każde z tych narzędzi doskonale się sprawdzi ze względu nie tylko na swoją precyzję, ale również ze względu na wygodne i intuicyjne interfejsy.

         

        Strategia pozycjonowania sezonowego

        Wyszukiwanie odpowiednich fraz dla pozycjonowania jest niezwykle istotne. Warto jednak również umiejętnie z nich korzystać. Powszechnie stosowana strategia do pozycjonowania stron internetowych jest właśnie używanie odpowiednich sformułowań, ale we właściwym czasie! Przykładową frazą mogą być „kartki z okazji dnia matki”. Frazy te powinny być wykorzystywane już na początku maja, ponieważ wtedy jest największe zainteresowanie tego typu produktem. W ciągu roku serwis powinien skupić się na frazach takich jak „kartki okazjonalne”. Kartka na dzień matki oczywiście też jest kartką okazjonalną, ale w okresie poprzedzającym to święto powinniśmy doprecyzować, na jaką konkretną okazję są nasze kartki.
        Wniosek jest jeden: w ciągu roku wykorzystujemy frazy ogólne dla naszego przedsiębiorstwa, a w czasie przed sezonowym i sezonowym skupiamy się na konkretnym produkcie i doprecyzowujemy nasze frazy o szczegółowy opis.

         

        Podsumowanie

        Bardzo ważne w pozycjonowaniu sezonowym jest wcześniejsze przygotowanie i zadbanie o swój serwis. Nie można zostawić tego na ostatnią chwilę, ponieważ zwyczajnie nie przyniesie to efektów. Warto dokładnie zbadać, kiedy rozpoczyna się zainteresowanie naszymi usługami i zacząć przygotowanie kilka miesięcy wcześniej.

         

        Autor: Weronika Moździerz

        Szybki kontakt z nami

          Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

          Pozycjonowanie lokalne – jak zdobyć nowych klientów dla lokalnych biznesów

          SEO lokalne to działania mające na celu umieszczenie strony na pierwszych miejscach rankingu wyszukiwania na zapytania związane z danym regionem. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, bądź sieć franczyz, zdecydowanie powinieneś przyjrzeć się, co może dać Ci pozycjonowanie regionalne.

          Wyszukiwanie lokalne polega na dodaniu nazwy miasta (lub nawet konkretnej dzielnicy) do ogólnego zapytania. Na przykład, gdy będąc we Wrocławiu mamy ochotę zjeść sushi, nie będziemy go przecież szukać w całej Polsce. W wyszukiwarkę Google wpiszemy sushi Wrocław – w wyświetleniach wyświetlą nam się suszarnie z Wrocławia. Pozycjonowanie regionalne pomaga w tym, aby znaleźć się w takich wynikach wyszukiwania jak najwyżej. W dalszej części artykułu dowiesz się, dla jakich firm jest SEO lokalne, jakie przynosi korzyści, a także jakie rodzaje biznesu raczej powinny go unikać. Podpowiemy też, jakimi działaniami warto wspomagać pozycjonowanie regionalne i dlaczego warto połączyć je z optymalizacją profilu Google Moja Firma.

           

          Spis treści:

           

          Pozycjonowanie regionalne małych biznesów

          Wyszukując danego miejsca, firmy, usługi w wyszukiwarce, wyniki opierają się na funkcji geolokalizacji. Polega ona na dopasowaniu wyników do lokalizacji osoby wyszukującej (na podstawie adresu IP bądź historii wyszukiwania). W praktyce oznacza to, że jeśli będąc we Wrocławiu w Google wpiszemy “piekarnia”, w wynikach wyszukiwania pojawią się głównie piekarnie z Wrocławia, znajdujące się blisko naszej lokalizacji. Funkcja geolokalizacji działa całkiem dobrze, jednak nie do końca idealnie – już na pierwszej stronie wciąż pojawiają się wyniki z innych miejscowości – stąd też z pomocą przychodzi pozycjonowanie regionalne.

          SEO lokalne w wyszukiwarce Google to pozycjonowanie serwisów skupione na danym regionie, czy mieście. W praktyce oznacza to, że wpisując w Google “piekarnia Gdańsk”, w wynikach wyszukiwania znajdziemy piekarnie z Gdańska, bez względu na to, w jakiej miejscowości w Polsce w danym czasie się znajdujemy.
          Może to być szczególnie przydatne dla małych biznesów, oferujących produkty lub usługi na lokalnym rynku. Pozycjonowanie regionalne pozwoli im dotrzeć do nowych potencjalnych klientów, a tym samym przyczynić się do częściej dokonywanych konwersji. Bowiem 76% użytkowników, którzy wyszukują firmy w pobliżu, odwiedzają ją w ciągu jednej doby.

          Na poniższej grafice możemy zaobserwować różnicę pomiędzy wyszukiwaniem ogólnym z wykorzystaną automatycznie funkcją geolokalizacji, a wyszukiwaniem z użyciem frazy lokalnej. Wyszukując te frazy znajdowaliśmy się we Wrocławiu. Wpisując frazę “piekarnia”, większość wyników przedstawia strony wrocławskich piekarni, ale pojawiła się także jedna piekarnia z Warszawy, która w bliskich granicach Wrocławia się nie znajduje. Wpisując frazę lokalną “piekarnia Wrocław”, otrzymaliśmy jedynie piekarnie z Wrocławia.

           

          funkcja geolokalizacji a frazy lokalne

          Porównanie wyników wyszukiwania – wyszukiwanie ogólne z funkcją geolokalizacji a wyszukiwanie na frazy lokalne

           

          Pozycjonowanie lokalne dla sieci franczyz

          Lokalne SEO jest świetną opcją na zwiększenie konwersji zarówno dla małych biznesów, jak i dla sieci franczyz. Weźmy pod uwagę przykład franczyzy gastronomicznej. Restauracje franczyzowe mają kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lokalizacji w Polsce. Gdy wesprzemy stronę każdej z lokalizacji pozycjonowaniem lokalnym, mamy ogromne szanse na zainteresowanie nowych klientów i zwiększenie ilości zamówień. Najlepszym pomysłem będzie połączenie działań z zakresu pozycjonowania witryny z odpowiednią optymalizacją profili Google Moja Firma, o których piszemy w tym rozdziale.

           

          Jakie korzyści daje SEO lokalne

          Jak pokazują nam statystyki wspomniane w pierwszym rozdziale, osoba wyszukująca biznesu na frazy lokalne zazwyczaj jest realnie zainteresowana skorzystaniem z usług danej firmy. Pojawianie się wysoko w rankingu wyszukiwania na frazy lokalne daje nam więc zdecydowanie duże szanse na zwiększenie widoczności strony i zainteresowanie użytkowników, a co za tym idzie – na zwiększenie współczynnika konwersji i zysku. Pozycjonowanie lokalne jest więc doskonałą długoterminową inwestycją gwarantującą wyróżnienie wśród konkurencji i pewność osiągnięcia korzyści.
          Poza zwiększonym ruchem realnie zainteresowanych skorzystaniem z usług klientów, zaletą jest także ograniczenie niepotrzebnych, przypadkowych wejść na stronę generowanych przez osoby, które znajdują się poza obszarem działalności biznesu. Najprawdopodobniej nie będą one zainteresowane działalnością i nawiązaniem współpracy, mogą więc szybko opuszczać stronę i powracać do wyników wyszukiwania, powodując tym samym wysoki współczynnik odrzuceń. Może on negatywnie wpłynąć na miejsce serwisu w rankingu wyszukiwania, a tego chcemy oczywiście uniknąć.

           

          Jak pozycjonować lokalnie

          Pozycjonowanie lokalne serwisu internetowego opiera się na wszystkich standardowych działaniach optymalizacyjnych serwisu, z uwzględnieniem kilku niezbędnych dodatkowych elementów. Należą do nich:

          • fizyczny adres firmy – jest absolutnie niezbędny do wykorzystania tej formy promocji w Internecie. To on określa lokalizację firmy, do której udają się klienci. Jest jednym z czynników rankingowych w SEO lokalnym. Warto również zamieścić lokalizację w formie znacznika na Mapach Google.
          • dane kontaktowe – konieczne do tego, aby potencjalni klienci mieli możliwość rozmowy z przedstawicielami firmy. Dodatkowym plusem będzie oznaczenie danych kontaktowych za pomocą znaczników strukturalnych schema.org – to może ułatwić robotom Google szybsze rozpoznanie danych kontaktowych i lepsze zrozumienie zawartości witryny.
          • nasycenie lokalnymi frazami kluczowymi – zarówno meta tagów – title i description, nagłówków (które szczegółowo omawiamy w artykule o niezbędnych dla SEO znacznikach HTML), a także treści zamieszczanych na stronie (np. w artykułach na blogu, czy opisach produktów, usług).

           

          Google Moja Firma a SEO lokalne

          Niesamowitym wsparciem dla działań pozycjonowania lokalnego jest optymalizacja profilu Google Moja Firma. Wizytówki Google to obecnie jedna z najlepszych metod na pozyskanie nowych klientów w relatywnie szybki i prosty sposób. Wizytówka Google My Business wyświetla się w trzech miejscach w wynikach wyszukiwania: w 3-paku Google Maps (pod sekcją płatnych reklam Google Ads, nad wynikami organicznymi), w panelu wiedzy (jedna, najlepiej zoptymalizowana wizytówka po prawej stronie wyników wyszukiwania), a także na Mapach Google, jest więc wręcz niezbędną pomocą dla biznesu lokalnego, który chce dotrzeć do większej grupy odbiorców z danego regionu. Ze względu na to, że stosunkowo mało firm wykorzystuje potencjał wizytówek, stopień konkurencji jest niewielki, stąd też profile GMB dają duże szanse na wzrost konwersji. Jednakże możemy zauważyć, że właściciele firm coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że wizytówki Google to dobre źródło pozyskiwania nowych klientów i budowania pozytywnego wizerunku firmy w sieci.

           

          wyniki wyszukiwania lokalnego wizytówki google moja firma

          Sposoby wyświetlania profili Google Moja Firma

           

          Wizytówka Google Moja Firma zaczyna być coraz mocniej zależna od strony internetowej, którą zamieszczamy w profilu (a także od tych, na których pojawiają się dane naszej firmy). Należy też zadbać o to, aby najważniejsze informacje, jak dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail), adres firmy, godziny otwarcia – były aktualne i zgodne z tymi umieszczonymi na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, czy w innych miejscach w Internecie. Czasami, gdy numer telefonu lub adres wizytówki nie są zgodne z tym, co znajduje się na stronie – Google może odrzucić nasze aktualizacje.
          Kiedy tę sprawę mamy załatwioną, istnieje szereg innych działań, które należy wykonywać, aby w 100% wykorzystać potencjał wizytówki Google i docierać do nowych grup klientów. Należą do nich na przykład:

          • optymalizacja nazwy firmy, kategorii i podkategorii jej działania
          • uzupełnienie opisu firmy
          • dodanie produktów, usług
          • regularne publikowanie wpisów z dobrze zoptymalizowaną treścią
          • zachęcanie klientów do wystawienia opinii, a także odpowiadanie na nie
          • dbanie o to, aby informacje na profilu były zawsze aktualne i zgodne z prawdą.

          Więcej o profilach Google Moja Firma dowiesz się oglądając naszą serię filmów o wizytówkach GMB, którą znajdziesz na tej playliście. Jeśli masz pytania, bądź zastanawiasz się jakie działania powinieneś podjąć na swojej wizytówce, aby w pełni wykorzystać jej potencjał i osiągać korzyści, skontaktuj się z nami!

           

          Działania wspierające pozycjonowanie regionalne

          Oprócz optymalizacji i prowadzenia profilu Google Moja Firma istnieje szereg innych działań, które mogą wspierać lokalne SEO. Co należy do czynników wspierających pozycjonowanie regionalne?

           

          działania wspierające pozycjonowanie seo lokalne

          Działania wspierające pozycjonowanie lokalne

           

          Katalogi firm i NAP

          Umieszczanie podstawowych danych firmy NAP, czyli Name, Address, Phone w Internecie – w katalogach firm, lokalnych ogłoszeniach, portalach branżowych. Ważne, aby pamiętać o zgodności tych danych z danymi zamieszczonymi na stronie, na profilu GMF, na portalach społecznościowych. Dane te warto uzupełniać o wartościowe treści na temat działalności firmy, a także zamieszczać link do strony.

           

          Blog firmowy

          Content marketing jest kolejnym aspektem, który może wspomóc proces pozycjonowania lokalnego. Prowadząc blog firmowy, zamieszczając na nim różnego typu treści – recenzje produktów, poradniki, porównania usług itd., nie zapominając przy tym o zamieszczaniu w nich fraz lokalnych, dajemy sobie świetną okazję na zwiększenie ruchu na stronie i możliwość pojawienia się wyżej w wynikach wyszukiwania.

           

          Fora internetowe

          Podobnie jak z katalogami firm – pisząc komentarze z wartościową treścią i linkiem do naszej strony, wykorzystując np. specjalistyczną wiedzę z branży naszej firmy, możemy zainteresować użytkowników i wzbudzić ich zaufanie. Dzięki temu chętniej klikną w zamieszczony w komentarzu link i być może staną się naszymi klientami.

           

          Lokalizacja na Mapach Google

          Należy zamieścić firmę na Mapach Google. Statystyki mówią same za siebie – aż 86% osób sprawdza lokalizację firmy na Google Maps! Nie można nie skorzystać z tej wiedzy i szansy na zdobycie nowych klientów.

           

          Reklama na Mapach Google

          Aby w pełniejszym stopniu wykorzystać możliwości, jakie dają nam Google Maps, warto rozważyć płatną reklamę na mapach. W takiej sytuacji, gdy użytkownik szuka czegoś w wyszukiwarce na mapie, reklamowana firma wyświetla się na samej górze, pod paskiem wyszukiwania oraz na samej mapie – oznaczona innym kolorem pinezki niż wszystkie pozostałe (które nie mają kampanii reklamowej). Zapłata za reklamę następuje wtedy, gdy Klient w nią kliknie, aby uzyskać więcej informacji.

           

          Podsumowanie

          Przebrnęliśmy przez esencję pozycjonowania lokalnego i w tym miejscu możemy być pewni, że odpowiednio zoptymalizowane działania skierowane do grupy regionalnych odbiorców, mogą zwiększyć nasze szanse na dobrą widoczność serwisu i wyższy współczynnik konwersji. Podsumowując, jakie kroki należy podjąć, aby SEO lokalne działało efektywnie? Poza standardowymi działaniami optymalizacyjnymi należy:

          • zadbać o aktualność adresu i danych kontaktowych firmy
          • nasycić tagi i treść na stronie frazami lokalnymi
          • dodać lokalizację na Mapy Google
          • zoptymalizować i prowadzić wizytówkę Google Moja Firma
          • wspierać działania SEO zamieszczaniem NAP i linków do strony w katalogach firm, na forach branżowych
          • prowadzić firmowego bloga.

          Prowadzenie powyższych działań może przynieść naprawdę dobre korzyści i osiągnąć sukces na rynku lokalnym.

           

          Autor: Weronika Jankowska

          Szybki kontakt z nami

            Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

            Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe LCP, FID, CLS

            Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki internetowe LCP, FID, CLS

            Cove Web Vitals, czyli nowy wskaźnik rankingowy Google. Został ogłoszony w połowie 2020 roku i prawdopodobnym jest, że za jego sprawą wyniki wyszukiwania zadrżą*, jak w 2012 roku, kiedy Google wprowadził algorytm Pingwin, usuwając tym samym spam z sieci. Czemu do tego nawiązuję? Ponieważ Core Web Vitals jako czynnik rankingowy doceniają dobrej jakości strony: szybkie, wydajne, bezpieczne i stabilne, a karać będą spadkami te, które są niezoptymalizowane technicznie, o niesprzyjającym UX oraz przeładowane zbędnym kodem i utrzymywane na wolnych niestabilnych hostingach.

            *Doprecyzowując, chodzi o duże serwisy lub strony skrajnie niezoptymalizowane. Prawdopodobnie typowa strona o site:100 zbudowana na WordPress o wynikach Page Speed typu 60:80 nie odczuje żadnej zmiany.

            Myślę, że to właściwy moment, aby zastanowić się, gdzie utrzymywana jest własna domena oraz serwer (zostało to szczegółowo wyjaśnione we wpisie Jak sprawdzić gdzie i na kogo zarejestrowana jest domena). Dlaczego? Ponieważ “wpadka” z niezapłaconą fakturą jest dość powszechna. Skutkuje to wyłączeniem strony i w efekcie gwałtownymi spadkami, jak powiedziałem wcześniej – dla algorytmów Google stabilność jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych.

             

            wskazniki core web vitals lcp fid cls

            Wskaźniki Core Web Vitals

             

             

            Spis treści:

             

             

            Core Web Vitals – co to jest?

            Core Web Vitals to w dużej mierze zestaw wskaźników:

            • Wczytywanie: Largest Contentful Paint (LCP)
            • Interaktywność: First Input Delay (FID)
            • Stabilność wizualna: Cumulative Layout Shift (CLS)

            Wracając jeszcze do pytania co to jest CWV? Są to czynniki, które łączą w sobie wrażenia użytkowników, właściwe i optymalne techniki tworzenia stron internetowych, ale także zwiększają komfort przeglądania witryn, poprzez karanie za nachalne reklamy lub “uciekające” treści. Dążenie do wdrożenia Core Web Vitals nie powinno być zaskoczeniem, od lat w branży SEO mówi się o mobile friendly, co w szerszym znaczeniu nie oznacza tylko responsywności, ale również używania optymalnych technik minimalizujących czas ładowania i oszczędzających transfer. Dlaczego?

            Internet w telefonie obecnie jest szybki, moc obliczeniowa również nie należy do najniższych, jednak nie należy zapominać o jednym bardzo ważnym aspekcie, który jest drugą stronę medalu wdrażania CWV… otóż Crawl Budget 🙂 Zastanawiacie się pewnie, co ma jedno z drugim wspólnego? Już wyjaśniam. Należy wyjść z perspektywy jednostki i spojrzeć na sieć w sposób globalny ( 2 stycznia 2021 r. było ponad 1.83 miliarda stron internetowych). To w łatwy sposób pozwoli nam zrozumieć zależność, że szybka i zoptymalizowana strona to ukłon dla użytkowników, jednak na swój sposób Google takim rozwiązaniem zmierza do odciążenia swoich serwerowni, które w ciągu dnia przetwarzają miliardy danych. Zakładając, że 10% sieci zoptymalizuje swoje strony pod wytyczne – oszczędności dla Google będą astronomiczne. Nie należy zapominać, że wskaźniki CWV dostępne są w Google Search Console.

             

            zestawienie search page experience

            Search Page Experience – zestawienie

             

             

            Largest Contentful Paint (LCP) – kluczowe 2,5 sekundy – wskaźniki Core Web Vital

            LCP, czyli wczytywanie największego elementu witryny. Wskaźnik wydaje się być oczywisty, włączamy stronę, czekamy na jej załadowanie – najlepiej ze stoperem 😉 i proszę mamy zmierzony czas ładowania 🙂 Otóż nie, to nie jest takie proste. Strona to nie tylko jest front end, to również różne skrypty (np. biblioteki JavaScript lub jQuery), które często w niewidoczny sposób opóźniają pełne załadowanie strony. Należy też zwrócić uwagę na strony wykorzystujące infinite scroll. Ciężko tu mówić o pełnym załadowaniu witryny.

            W praktyce LCP mierzy czas do załadowania największego elementu witryny. Może to być grafika, film tekst itp. Kluczowe są tutaj pierwsze 2,5 sekundy, w tym czasie witryna powinna osiągnąć gotowość do odbioru przez usera, bez “skakania” elementów. Powody, czemu tak jest, są wymienione powyżej, jednak warto tutaj nadmienić, że to tylko najbardziej prawdopodobne warianty.

             

            largest contentful paint czynniki core web vitals

            Largest Contentful Paint – czynniki Core Web Vitals

             

            Pewnie wiele osób wpadnie na pomysł – zakup lepszego hostingu, zamiast wdrażać drogą optymalizację techniczną lub zlecić wykonanie nowej strony internetowej. Czy takie rozwiązanie się sprawdzi? Prawdopodobnie nie, jednak na moment pisania tego artykułu, nie przeprowadzaliśmy jeszcze jednoznacznych testów. Z dużą dozą pewności stwierdzam, że takie działanie może przynieść wymierne efekty w postaci kilku oczek w górę, jednak jeżeli skrypty ładowane są z zewnątrz, z przeciążonymi bibliotekami – niewiele da szybki serwer, ponieważ w grę wchodzi czynnik zewnętrzny. Porównując to trochę na język rzeczy, którymi się otaczamy „wsadzenie do Porsche silnika z Malucha, nie spowoduje, że to Porsche będzie szybkie, mimo aerodynamicznego kształtu”. Szczególną uwagę należy zwrócić na implementowanie całych rozbudowanych bibliotek tylko po to, aby zrobić slider lub klikalną (powiększającą się) grafikę lub w przypadku WordPress wdrożeniu 20 lub więcej wtyczek.

             

            Wpływ serwera/hostingu na LCP

            W części dotyczącej bezpośrednio LCP napisałem, że lepszy serwer nie uratuje fatalnej witryny i to podtrzymuję z pełną odpowiedzialnością, jednak zdarzają się szczególne przypadki, gdzie zmiana serwera na inny w dużej mierze załatwi sprawę. Pewnie pomyślicie – jak to? Dotyczy to przede wszystkim stron, których optymalizacja techniczna została poprawnie wykonana, jednak efekty nadal nie są satysfakcjonujące. W takim przypadku należy się pochylić ku technicznym rozwiązaniom serwerowym i odpowiedzieć sobie na pytanie: korzystam ze współdzielonego hostingu czy mam własny serwer? Prawdopodobnie odpowiedź to: współdzielony hosting. Dochodzimy tym do sedna sprawy. Jeżeli w ramach jednego serwera ktoś wykorzystuje intensywnie swoją usługę, rozsyła spam itd. to, po pierwsze bardzo obciąża serwer, po drugie prowokuje Google do nałożenia kary na adres IP, a to już krótka droga do bardzo gwałtownych spadków. Optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie z własnych serwerów dedykowanych, jednak to niesie duże koszty – zakupu jak i utrzymania.

             

            dobry serwer cechy dobrego hostingu

            Cechy dobrego hostingu

             

            Przede wszystkim należy wybrać hosting, z “którym jest kontakt”, a także mieć pewność popartą licznymi opiniami, że poradzi sobie z problemami technicznymi oraz co najważniejsze, zniweluje ataki hakerskie typu DDOS. Obecnie hostingodawcy robią częste backupy danych swoich klientów, oraz posiadają narzędzia przyspieszające wczytywanie danych typu LiteSpeed czy REDIS w WordPress, a także protokół HTTP/2, które potrafią widocznie przyspieszać działanie stron www.

             

            atak typu ddos

            Atak typu DDOS

             

            Jak optymalizować LCP:

            • pełna optymalizacja grafik, używanie nowoczesnych i zalecanych formatów typu webp
            • optymalizacja czasu odpowiedzi serwera
            • optymalizacja i minifikacja stylów CSS oraz kodu JS

             

             

            First Input Delay (FID) – akcja reakcja – wskaźniki Core Web Vital

            First Input Delay, czyli opóźnienie pierwszego wejścia. W praktyce oznacza to czas potrzebny na reakcję strony po wykonaniu interakcji przez użytkownika np. kliknięcie URL. Mierzony jest tu czas od interakcji do pełnego załadowania strony.

             

            first input delay czynniki core web vitals

            First Input Delay – czynniki Core Web Vitals

             

            Jak mierzyć FID:

            • Dobry wynik FID to czas mniejszy bądź równy niż 100ms
            • Wynik FID wymagający poprawy: 101-300ms
            • Wynik zły wymagający pilnej naprawy: powyżej 300ms

            Z danych Google wynika, że na niski wynik FID wpływa źle zoptymalizowany i przeładowany kod JavaScript. W dużej mierze dotyczy to rozwiązań gotowych, gdzie do implementacji jednego rozwiązania stosuje się całą bibliotekę. Przeglądarka blokowana jest analizą kodu JavaScript, wskutek czego występuje opóźnienia w reakcji na zachowania użytkownika

            Więcej informacji dostępnych tutaj.

             

            Jak optymalizować FID:

            • podzielenie kodu na mniejsze działania, szczególnie kodu JavaScript
            • wykorzystanie asynchroniczności
            • ustalenie i wdrożenie priorytetów kolejności ładowania treści
            • przeniesienie działań niezwiązanych z interfejsem poza wątek główny

             

             

            Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność wizualna – wskaźniki Core Web Vital

            Cumulative Layout Shift – skumulowane przesunięcie układu. CLS to jeden z ciekawszych elementów CWV zorientowanym na użytkownika. Wskaźnik ten określa, w jakim stopniu szablon strony przesunął się na ekranie z powodu niespodziewanych zdarzeń i zachowań. Chodzi tu o przesunięcia niezwiązane z interakcją użytkownika, czyli te, które są efektem problemów programistycznych.
            Często określenie tego, co powoduje problemy na stronie z przesunięciem, możliwe jest już po samym odświeżeniu strony. Dokładniejsza analiza możliwa jest z wykorzystaniem narzędzi do debugowania strony.

             

            cumulative layout shift czynniki core web vitals

            Cumulative Layout Shift – czynniki Core Web Vitals

             

            CLS oceniane są w skali:

            Ocena mniejsza bądź równa 0.1 jest oceną dobrą, powyżej 0.25 – złą.

             

            widok cls w panelu google search console

            Widok CLS w panelu Google Search Console

             

            Najczęstsze przyczyny problemów z CLS:

            • przemieszczające się reklamy, które ciężko wyłączyć,
            • obrazy bez wymiarów (width; height) – częsty konflikt programistyczny, ponieważ w obecnych standardach Responsive Web Design(RWD) siatki dopasowywane są procentowo, a same obrazy mają wypełniać element <div>, który ma wyznaczony rozmiar w media queries lub np. w siatce Bootstrap. W mojej opinii jest to krok w tył,Google preferuje liniowo podane rozmiary, ponieważ nie musi analizować samego obraza i kodu CSS – ma podane wszystko ‘na tacy’,
            • treści dynamiczne, generowane za pomocą kodu JavaScript

             

            Jak optymalizować CLS:

            • unikać stylów inline
            • jeżeli Twój serwis zawiera reklamy – przenieś je z góry strony na środek lub dół witryny
            • elementy iframe osadzaj w divach lub sekcjach o określonych wymiarach
            • stosowanie zdjęć o określonych w kodzie wymiarach

             

             

            Symulator Core Web Vitals – Lighthouse Scoring Calculator

            Pod tym adresem dostępne jest narzędzie Lighthouse Scoring Calculator, które umożliwia symulację danych związanych z szybkością page speed oraz CWV.

             

            lighthouse scoring calculator

            Lighthouse Scoring Calculator

             

             

            PageSpeed Insight – dane pomiarowe

            PageSpeed Insight mierzy poniższe dane.

             

            pagespeed insight dane pomiarowe

            PageSpeed Insight – dane pomiarowe

             

            First Contentful Paint (Pierwsze wyrenderowanie treści) – FCP

            FCP mierzy czas, jaki potrzebuje przeglądarka na wyświetlenie pierwszego fragmentu treści DOM po wejściu użytkownika na daną stronę. Pierwsze wyrenderowanie treści zawiera:

            • czas odpowiedzi serwera(TTFB)
            • czas ładowania treści oraz czas renderowania

             

            Speed Index (Indeks szybkości)

            Speed Index służy do pomiarów wyświetlania zawartości strony w procesie jej ładowania. Lighthouse rejestruje wideo z ładowaniem witryny i oblicza postęp między ramkami.

             

            Możliwość poprawy Speed Index

            • optymalizacja kodu JavaScript
            • zoptymalizowanie grafik i wyświetlanie w trybie “lazy loading”
            • wykorzystanie cache

             

            Time to Interactive (Czas do pełnej interaktywności) (TTI)

            Jest to czas potrzebny na załadowanie strony na tyle, aby użytkownik mógł korzystać ze strony i wchodzić w interakcję z jej widocznymi elementami.

             

            Total Blocking Time (Łączny czas zablokowania) – TBT

            Jest to łączny czas blokowania ładowanych zasobów, został wycofany i zastąpiony FID.

             

            Time to first byte (TTFB)

            Time to first byte jest wartością podawaną w mikrosekundach, docelowo miał wskazywać tzw. wąskie gardło w procesie ładowania strony. TTFB mierzy czas od momentu wysłania zapytania do serwera, aż do chwili otrzymania pierwszych bajtów danych. W praktyce jest to jeden z popularniejszych sposobów mierzenia prędkości ładowania strony, niestety zawiera on kilka niuansów, które mogą znacznie spowolnić ten proces i nie być winą samego serwera, a błędnej architektury aplikacji/strony. TTFB z całą pewnością nie jest odpowiednim sposobem mierzenia wydajności serwera, zdecydowanie bardziej wpisuje się jako narzędzie do pomiaru optymalizacji strony.

             

            Możliwości poprawy TTFB

            • optymalizacja i skrócenie reakcji serwera (TTFB)
            • optymalizacja architektury strony
            • wdrożenie CDN
            • unikanie wielokrotnych przekierowań

             

             

            Narzędzia do mierzenia CWV oraz szybkości wczytywania strony www

            • Google PageSpeed Insights – wystarczy wkleić adres URL strony i kliknąć ANALIZUJ, aby otrzymać wykres szybkości strony i problemów technicznych związanych z niewłaściwą optymalizacją kodu.
            • Test My Site z Think with Google – narzędzie służy do analizy szybkości strona na urządzeniach mobilnych. Wystarczy wkleić link i kliknąć enter. Ciekawą funkcjonalnością jest możliwość porównania szybkości wczytywania naszej witryny z witryną konkurencji
            • web.dev narzędzie bardzo podobne do Page Speed oraz Lighthouse. Sprawdzany jest czas interakcji, odpowiedzi serwera oraz: ‘Performance’, ‘Accessibility’, ‘Best Practices’ oraz ‘SEO’.Web.Dev podpowiada również jak przyspieszyć wczytywanie witryny
            • Lighthouse – działa w przeglądarce Chrome (PPM -> Zbadaj -> Lighthouse. W celu skorzystania z tego narzędzia trzeba wejść na stronę, którą chcemy zbadać.
            • Google Analytics -> Raport “Szybkość wczytywania strony”
            • WebPage Test – pozwala wybrać lokalizację oraz typ przeglądarki, z jakiej chcemy przeprowadzić testy
            • Pingdom Website Speed Test – przejrzyste narzędzie wskazujące czas ładowania, blokowanie, odpowiedź DNS oraz dające możliwość wyboru lokalizacji.
            • Load Impact – pozwala sprawdzić szybkość witryny w zależności od ilości użytkowników odwiedzających witrynę
            • GTMetrix – niezwykle funkcjonalne narzędzie do wykonywania istotnych analiz. Plusem jest wykonywanie raportów PDF
            • DotCom – wykonuje pomiary dla różnych lokalizacji
            • Super! Monitoring – łączy w sobie dane z Page Speed oraz Lighthouse
            • Sucuri Load Time Tester – przedstawia informacje na temat szybkości połączenia oraz pobrania pierwszego bajtu danych. Umożliwia pomiar z różnych lokalizacji
            • Website Speed Test Uptrends – przedstawia informacje o ogólnym czasie wczytywania strony

             

             

            Page Speed Inside – typowe komunikaty

            1. Usuń nieużywany kod CSS
            2. Minifikuj CSS
            3. Odłóż ładowanie obrazów poza ekranem
            4. Wyświetlaj obrazy w formatach nowej generacji
            5. Nie używaj pasywnych detektorów do poprawy działania przewijania
            6. Zmień rozmiar obrazów
            7. Unikaj wielokrotnych przekierowań
            8. Wyeliminuj zasoby blokujące renderowanie
            9. Usuń nieużywany JavaScript
            10. Unikaj bardzo dużych ładunków sieciowych
            11. Użyj efektywnego kodowania obrazów
            12. Zminimalizuj aktywność głównego wątku
            13. Zapewnij widoczność tekstu podczas ładowania czcionek internetowych
            14. Załaduj wstępnie kluczowe żądania
            15. Wyświetlaj zasoby statyczne, stosując efektywne zasady pamięci podręcznej
            16. Skróć czas wykonywania JavaScriptu
            17. Unikaj zbyt dużego DOM
            18. Unikaj tworzenia łańcuchów żądań krytycznych
            19. Liczba żądań i ilość przesyłanych danych powinny być małe
            20. Minifikuj JavaScript
            21. Włącz kompresję tekstu
            22. Wcześniej nawiąż połączenia z wymaganymi źródłami
            23. Użyj formatów wideo dla animacji
            24. Nie używaj instrukcji document.write()

             

             

            Podsumowanie

            Core Web Vitals są jasnym sygnałem dla właścicieli stron, co powinni na nich poprawić. Dzięki wykorzystaniu narzędzi pomiarowych jak Page Speed czy Lighthouse dostajemy gotowe informacje prawie „na tacy”. Google swoimi działaniami w niepisany sposób wymusza optymalizację witryn poprzez poprawę ich kodu, optymalizację grafik oraz wykorzystywanie tylko niezbędnych skryptów na stronie. Z dużym prawdopodobieństwem w ten sposób przyczyni się do większego udziału specjalistów SEO w procesie tworzenia stron internetowych. Obecnie często byli oni często pomijani, w efekcie programiści wykorzystywali rozwiązanie wygodne i szybkie wykonawczo, niekoniecznie optymalne pod wyszukiwarki. Klient otrzymywał stronę, która z jednej strony działa, jednak jej wyniki optymalizacyjne są jak kotwica trzymająca stronę w SERPach w miejscu – zwykle poza top10. Oczywiście można się tutaj doszukać drugiego dna, strony niezoptymalizowane będą musiały inwestować w kampanie Google Ads – i to prawdopodobnie większe pieniądze niż zoptymalizowana konkurencja (czynnik jakościowy). W efekcie Google wyrówna sobie dodatkowy czas poświęcany na indeksację. W końcu strony internetowe tworzone dla Klientów są po to, aby sprzedawały, a nie tylko były w sieci 😉 CWV warto brać pod uwagę już na etapie projektowania, jeżeli zakładamy, że nasz biznes ma być widoczny, a cena konwersji maksymalnie niska.

             

            [Aktualizacja] Dane dotyczące granic oceny wskaźników Core Web Vitals zostały zaktualizowane o wytyczne Google z dnia 17.02.2021 r.

             

            Autor: Łukasz Pietruszka

            Szybki kontakt z nami

              Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.