Wizytówki NAP – czym są i jak wizytówka NAP wspiera pozycjonowanie lokalne?

Wizytówki NAP są powszechnie znane i stosowane przez wielu przedsiębiorców. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym one dokładnie są, czemu służą oraz jak je poprawnie uzupełnić, to ten artykuł odpowie na wszystkie Twoje pytania.

 

Spis treści:

 

Czym jest wizytówka NAP?

Skrót NAP pochodzi od angielskich słów takich jak: Name, Address i Phone Number. Są to podstawowe dane o firmie, które zazwyczaj zapisujemy, by się z nią skontaktować, czyli: nazwa firmy, jej adres oraz numer kontaktowy. Wizytówka NAP jest wirtualnym odpowiednikiem tradycyjnej papierowej wizytówki. NAP jest o tyle wygodniejsza, że masz możliwość jej prostej i szybkiej aktualizacji, dopisania krótkiego opisu, czy zakresu usług, ale najważniejszym atrybutem takiej wizytówki NAP jest to, że zazwyczaj możesz dodać zdjęcie firmy, albo oferowanego produktu.

 

Jak wizytówki NAP służą SEO (nap in seo)?

Tworzenie wizytówek NAP służy i wspiera pozycjonowanie lokalne. Dzięki właściwie skonstruowanemu opisowi naszej działalności oraz umieszczeniu linku do witryny www pozyskujemy dodatkowy link, który będzie generował ruch, a nawet bardzo często sprzedaż. Tutaj przykładem może być branża motoryzacyjna, a dokładnie mechanik. W razie usterki samochodu będziemy szukać najbliższej lokalizacji, gdzie będziemy mogli naprawić nasz samochód. Tutaj właśnie przychodzą z pomocą wizytówki NAP. Pozwalają one na przedstawienie mapy z mechanikami w Twojej okolicy, wyświetli się nazwa, dokładny adres i numer telefonu, na który będziesz mógł zadzwonić i szybko umówić się na wizytę.

By nasza witryna była “silna” lokalnie, jej pozycjonowanie trzeba wspierać linkami z lokalnych serwisów. Są to bardzo często portale, które w pełnej nazwie zawierają lub składają się z nazwy miejscowości, której ona dotyczy. Takie linki wzmacniają naszą domenę w pozycjonowaniu lokalnym.

Jeśli oferujemy usługi na terenie całego kraju, to również możemy tworzyć wizytówki NAP, ale nie będą one miały tak silnej konwersji, jak firmy działające na rynku lokalnym.

 

Po co są wizytówki NAP?

Wizytówki NAP mają kilka ważnych funkcji. Pierwsza z nich była opisana wcześniej, czyli jest to pozyskanie dobrych, wartościowych linków do naszej domeny – tak zwane link building domeny – czyli umocnienie jej i uwiarygodnienie w oczach algorytmu Google. Jest to funkcja bardzo ważna z punktu widzenia SEO i pozycjonowania serwisów. Dzięki zamieszczeniu na wizytówce NAP linku do naszej strony www otrzymujemy wartościowy link pod kątem pozycjonowania.

Kolejną bardzo istotną funkcją jest pozyskanie klienta i umożliwienie mu szybkiego kontaktu z nami. Dzięki przygotowaniu właściwego, ale również treściwego opisu naszej działalności możemy pozyskać nowych Klientów, dzięki takim wizytówkom NAP.

Jest to również forma zazwyczaj darmowej reklamy. Wiele NAP-ów jest darmowych. Zdarzają się jednak, że za wizytówki NAP musimy zapłacić w całości lub w części, co oznacza, że podstawowe informacje dodaje się za darmo na wizytówkę NAP, ale np. zdjęcia są dodatkowo płatne lub pierwszy miesiąc widoczności takiej wizytówki NAP jest darmowy, a dłuższa subskrypcja jest płatna. Pomimo to, zdecydowana większość wizytówek NAP jest darmowa.

 

wizytówka nap name adress phone nubmer

Przykładowa wizytówka NAP [źródło: bazafirm.org]

 

Jak przygotować i uzupełnić wizytówkę NAP?

Gdy już znajdziemy listę miejsc, gdzie chcielibyśmy dodać wizytówkę NAP, możemy przejść do ich realizacji. Tutaj na początek pojawia się pytanie, czy zakładać konto do założenia takiej wizytówki NAP, czy nie. Niektóre serwisy umożliwiają dodanie NAP-ów bez logowania się. Jest to oczywiście bardzo wygodne, nie zmusza nas do podawania żadnych danych osobowych, czy autoryzacji firmy. Niesie to za sobą jedną poważną konsekwencję. Jeśli nie założymy konta, a dodamy taką wizytówkę NAP, nie będziemy mogli jej później edytować. Niesie to takie zagrożenie, że w przypadku zmiany nazwy firmy, adresu, numeru telefonu czy np. domeny, nasz klient nie będzie miał możliwości kontaktu z nami – należy pamiętać, że ogromnie ważne jest, aby informacje kontaktowe były zawsze aktualne.

Następnym krokiem jest przygotowanie przemyślanego, unikalnego opisu. Zazwyczaj na wizytówkach NAP jest ograniczona liczba znaków pozwalająca na stworzenie opisu. Oznacza to, że musi on być naprawdę skondensowany, dokładnie określać zakres naszych usług i jednocześnie musi być niezwykle zachęcający, ponieważ to głównie po jego przeczytaniu, klient podejmuje decyzję czy skontaktuje się z nami.
Warto przygotować sobie na początek myślniki z naszymi usługami i potem rozwinąć je na kilka zdań, by mieć pewność, że zawarliśmy najważniejsze informacje. Warto wcześniej również zobaczyć, jak konkurencja przygotowała takie opisy. Dodatkowo pamiętaj, że musisz przygotować kilka wariantów. Dzięki temu, klienci, których nie przekonał pierwszy opis, będą mogli zapoznać się z innym wariantem na kolejnej wizytówce NAP, dodatkowo link do naszej domeny będzie mocniejszy.
Do przygotowania takich wizytówek warto również przygotować frazy kluczowe związane z naszą działalnością. Najszybciej można to zweryfikować, wpisując w wyszukiwarkę hasła związane z naszą branżą i sprawdzić, w jaki sposób są one odmieniane w pierwszych 5 do 10 wyszukiwań w Google. Wracając do naszego przykładu z mechanikiem, może to być np. wymiana opon Wrocław, mechanik Wrocław.

Następnym ważnym elementem jest przygotowanie wcześniej zdjęć, które chcemy umieścić na NAP-ach. Czasami mamy możliwość dodania ich do naszej firmy – ważne żeby były one w dobrej jakości, najlepiej w formacie PNG. Warto w zanadrzu również mieć przygotowane zdjęcia naszych realizacji lub produktów, ponieważ dodatnie takich elementów, bardzo podnosi prawdopodobieństwo kontaktu ze strony klienta z naszą firmą.

Często pomijanym aspektem w wizytówkach NAP są tagi. Pozwalają one na przypisanie naszej firmy do ogólnej kategorii. Dzięki temu nasz klient będzie mógł szybciej znaleźć mechanika w kategorii “motoryzacja”. Dlatego jest istotne, by przeczytać wszystkie możliwe opcje i wybrać najbardziej odpowiednią kategorię.

Jeśli chcemy być bardziej wiarygodni, warto dodać takie dane jak NIP czy REGON. Dzięki temu klienci mają poczucie, nawet bez sprawdzania tych danych, że jest to prawdziwa i zaufana firma.

Kolejną istotną kwestią, która jest rzadko poruszana, jest to by spisywać sobie wszystkie miejsca, w których dodajemy nasze wizytówki NAP i oczywiście zapisanie dokładnych danych potrzebnych do logowania. Jest to o tyle istotne, że w przypadku, gdy w przyszłości zmienimy np. domenę, numer telefonu itp. mamy możliwość aktualizacji ich na wizytówkach NAP, bez tego nasi klienci będą mieli dostęp tylko do nieaktualnych danych. Zapisanie miejsc, gdzie dodamy nasze wizytówki NAP, sprawi, że nie pominiemy żadnej wizytówki.

 

wizytówki nap ważne elementy

Wizytówki NAP – o czym musisz pamiętać

 

Wizytówki NAP – lista

Poniżej znajdziesz darmową listę NAP, gdzie możesz dowolnie tworzyć wizytówki NAP (na moment przygotowania artykułu). Zakładanie ich jest bardzo intuicyjne, ale wymaga przemyślenia i dokładności, by spełniło swoje funkcje.

Najpopularniejszymi miejscami z wizytówkami NAP są:

  • googlemaps
  • targeo.pl
  • baza-firm.com.pl
  • msp.money.pl/baza-firm
  • zumi.pl
  • Cylex.pl
  • Odi.pl
  • Yellowpages.pl
  • Biznesfinder.pl
  • panoramafirm.pl

 

Podsumowanie

Wizytówki NAP są stosowane przede wszystkim do pozyskiwania klienta z naszego regionu oraz są one wykorzystywane do pozycjonowania lokalnego. Bardzo ważne jest, by zastanowić się przed dodaniem takiej wizytówki NAP, co chcemy przekazać potencjalnemu klientowi. Nie zaleca się, robienia tego od ręki bez przeanalizowania konkurencji. Niezwykle ważne jest to, by uzupełniać wszystkie możliwe dane związane z naszą firmą i by były one poprawne. Pamiętaj również o dodaniu zdjęć jeśli jest to możliwe, ponieważ pomaga to w pozyskaniu nowego klienta.

 

Autor: Weronika Moździerz

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    July 2021 Google Core Update – aktualizacja algorytmu Google

    Z początkiem lipca wystartowała kolejna aktualizacja algorytmu Google July 2021 Core Update. O rozpoczęciu wdrażania zmian dowiedzieliśmy się z twittera Google SearchLiaison. Dostaliśmy też informację, że wprowadzenie lipcowej aktualizacji Google może potrwać 1 do 2 tygodni.

     

    july 2021 core update google

    Informacja o lipcowej aktualizacji algorytmu Google [źródło: twitter.com]

    Google Core Algorithm Update to aktualizacja algorytmu Google wprowadzana kilka razy w roku, podczas której Google wdraża zmiany w systemach i algorytmach wyszukiwania.

    Każdy update ma na celu – zgodnie z misją Google – zapewnienie użytkownikom trafnych i wiarygodnych treści, a co za tym idzie – poprawę jakości wyników wyszukiwania i usprawnienie działania systemów i algorytmów.

    Wprowadzane zmiany są szczególnie znaczące dla właścicieli witryn, czy specjalistów SEO. Niektóre strony internetowe mogą odnotować wzrosty bądź spadki wizyt użytkowników, lub zmiany w pozycjach w rankingu wyszukiwania. Jednak Google zaleca, aby przy każdej aktualizacji, skupić się po prostu na dostarczaniu treści jak najlepszej jakości – to on jest najważniejszy dla algorytmów wyszukiwarki.

    W trakcie wdrażania July 2021 Core Update warto śledzić analitykę stron i statystyki widoczności na bieżąco, aby zobaczyć, czy aktualizacja przyniesie dla naszych witryn jakieś zmiany.

     

    Autor: Redakcja Greenfields

    Szybki kontakt z nami

      Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Kody odpowiedzi HTTP, problemy sieciowe i błędy DNS – nowy, szczegółowy przewodnik od Google

      Google opublikował nowy przewodnik, w którym dokładnie opisane są kody odpowiedzi HTTP, problemy sieciowe i błędy DNS oraz ich wpływ na to, jak Twoja witryna radzi sobie w wyszukiwarce Google.

       

      Dostęp do pełnego dokumentu znajdziesz w Centrum wyszukiwarki Google lub pod tym linkiem: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/http-network-errors

       

      O czym dokładnie przeczytasz w nowym dokumencie od Google? Opisanych jest tu przede wszystkich 20 najważniejszych kodów odpowiedzi HTTP, a także najbardziej widoczne błędy sieciowe i DNS.

      Kody odpowiedzi HTTP możemy odnaleźć w pięciu kategoriach. Pierwsza cyfra kodu wskazuje na to, do jakiej kategorii należy dany kod:

      • 2xx (success) – Googlebot odwiedza stronę, pobiera treść i przekazuje ją do indeksowania. Należy jednak pamiętać, że 2xx nie gwarantuje indeksacji – oznacza po prostu, że nie napotkano żadnych błędów.
      • 3xx (redirects) – kody przekierowań. Co istotne, Googlebot śledzi do 10 tzw. “skoków” – jeśli w trakcie tej próby treść nie zostanie odebrana, w raporcie Stan w indeksie w Google Search Console zostanie pokazany błąd przekierowania.
      • 4xx (client errors) – kody błędu klienta. Strony, które zwracają kod 4xx, nie są brane pod uwagę przy indeksowaniu.
      • 5xx (server errors) – kody błędu po stronie serwera.

      Oprócz dokładnego opisu kodów statusu HTTP Google opisał również sposoby na debugowanie problemów sieciowych i błędów DNS.

       

      Pełny dokument znajdziesz tutaj. Jest on szczególnie przydatny dla właścicieli witryn, developerów, a także specjalistów SEO.

       

      Przeczytaj także:

      Pozycjonowanie lokalne – jak zdobyć nowych klientów dla lokalnych biznesów

       

      Autor: Redakcja Greenfields

      Szybki kontakt z nami

        Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

        Google Spam Update – nowa antyspamowa aktualizacja od Google

        W celu pracy nad poprawą wyników Google udostępniło nowy update dotyczący walki ze spamem – taką informację mogliśmy zobaczyć na twitterze Google SearchLiaision:

        google spam update

        Nowy Spam Update rozpoczął i zakończył się 23 czerwca – Google przedstawił nam aktualizację jednodniową. Podobna ma odbyć się w tym tygodniu.

        Dokładne szczegóły na temat aktualizacji nie zostały podane, jednak głównym celem przyświecającym działaniom Google, jest poprawa jakości wyników wyszukiwania. Google zaleca, aby zapoznać się i działać zgodnie z wytycznymi udostępnionymi dla właścicieli witryn i deweloperów w Centrum wyszukiwarki Google – jeśli nie robimy nic niezgodnego ze wskazówkami Google, nie powinniśmy martwić się o niekorzystne zmiany w rankingu wyszukiwania dla naszych serwisów.

        Aby dowiedzieć się więcej na temat walki ze spamem, Google zachęca do obejrzenia tego video:

         

         

        Autor: Redakcja Greenfields

        Szybki kontakt z nami

          Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

          Sezonowość biznesu a SEO – jak pozycjonować biznes sezonowy

          Biznesem sezonowym możemy określić branże, które swoją lwią część zysku uzyskują tylko w przeciągu kilku miesięcy w ciągu roku. Bardzo często pojawiają się one w sezonie letnim/zimowym. Są to głównie branże rozrywkowe np. beach bary, sprzedaż pamiątek w okresie turystycznym w nadmorskiej miejscowości, czy sklep ze sprzętem narciarskim.

           

          Spis treści:

           

          Typowe błędy popełniane przez właścicieli sezonowych biznesów

          Głównym błędem jest to, że zaczynamy myśleć o działaniach SEO w momencie, gdy już się rozpoczął sezon na nasze usługi lub produkty. Trzeba pamiętać, że działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych wymagają czasu, więc by mieć wysokie efekty trzeba pomyśleć o działaniach SEO nawet kilka miesięcy przed rozpoczęciem sezonu. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, że algorytmy Google „lubią” powolny i regularny wzrost, natomiast wszystkie działania, które gwarantują magiczny i szybki wzrost, mogą skutkować spadkiem naszej strony internetowej w rankingu Google, co w konsekwencji obniży nam sprzedaż.

          Kolejnym często popełnianym błędem jest to, że „nie dbamy” o serwis, gdy nie ma sezonu na nasze produkty. Strona wtedy często zamiera, co jest dużym błędem. W takiej sytuacji naszą grupą docelową będą osoby, które czekają na promocje i wyprzedaże posezonowe.

          Jednym z największych mitów i błędów związanych ze sprzedażą produktów online jest przeświadczenie wielu osób o tym, że skoro mają sklep internetowy, to jest to wystarczające i klienci wpisując nazwę danego produktu szybko znajdą nas w sieci. Jest to oczywiście nieprawda, ponieważ by pojawić się w TOP 10 na konkretną frazę, zawsze wymaga to wielu operacji i mnóstwo czasu, by taka sytuacja miała miejsce. Samo posiadanie sklepu internetowego czy strony internetowej na pewno nie wystarczy do tego, by pojawiać się wysoko w wyszukiwaniach Google, a warto pamiętać, że sprzedaż przynoszą najczęściej firmy z TOP 10, a nawet z TOP 5 na daną frazę.

           

          Pojęcia takie jak: mały i duży sezon

          Z omawianym rodzajem biznesu wiążą się nieodłącznie dwa pojęcia: mały i duży sezon. Pierwszy z nich związany jest zazwyczaj z cyklicznym lub ważnym społecznie świętem, które powoduje duży wzrost sprzedaży konkretnych, specjalnych na taki dzień produktów. Przykładem może być np. dzień matki, dzień dziadka itp. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę termin: „prezent na dzień matki” tylko w tym konkretnym terminie, a nawet kilka dni przed.

          Widać to wyraźnie na poniższym wykresie, który zestawia, w jakiej częstotliwości w ciągu roku jest wpisywana omawiana fraza. Sezon na poszukiwanie prezentu dla naszych mam zaczyna się około 5 – 7 dni przed tym świętem. W pozostałej części roku ta fraza nie jest wpisywana w przeglądarkę Google.

           

          seo sezonowe zainteresowanie frazą w ujęciu czasowym

          Pozycjonowanie sezonowe – częstotliwość wyszukiwania frazy w czasie

           

          Kolejnym terminem jest duży sezon. Jest to pewien okres w roku, w którym obserwujemy wzrost zainteresowania daną branżą np. okres zimowy, wiosenny, czy wakacyjny. W związku z danym sezonem stopniowo rośnie ilość wyszukiwań produktów z nim związanych, takich jak np. kurtki zimowe, czy stroje kąpielowe.

           

          pozycjonowanie sezonowe sezonowość w wyszukiwaniu fraz

          Pozycjonowanie sezonowe – sezonowość w wyszukiwaniu fraz

           

          Powyższy wykres, wyraźnie pokazuje, że zainteresowanie strojami kąpielowymi (czerwona linia) wzrasta około początku maja, natomiast spada na początku października. Natomiast w tym czasie zaczyna wzrastać zainteresowanie kurtkami zimowymi (niebieska linia), które spada wraz z końcem stycznia.

           

          Jak pozycjonować sezonowy biznes?

          Najważniejszą rzeczą jest zbadanie, jak wygląda nasza sezonowość oraz kiedy rozpoczyna się zainteresowanie naszym produktem lub usługą. Istotne jest również przygotowanie swojej strony internetowej pod kątem aktualnych tytułów i opisów danej strony internetowej np. “wyprawy zagraniczne 2021” – właśnie dodawanie bieżącego roku pozwala na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów, ponieważ widząc aktualny rok, mogą myśleć, że nasz produkt jest nowszy, a tym samym lepszy niż ten z poprzedniego roku.

           

          Narzędzie do sprawdzania sezonowości

          Najlepszymi i najczęściej stosowanymi narzędziami do sprawdzania sezonowości fraz jest Planer Słów Kluczowych w Google Ads, Senuto czy darmowy i powszechnie stosowany Google Trends. Każde z tych narzędzi doskonale się sprawdzi ze względu nie tylko na swoją precyzję, ale również ze względu na wygodne i intuicyjne interfejsy.

           

          Strategia pozycjonowania sezonowego

          Wyszukiwanie odpowiednich fraz dla pozycjonowania jest niezwykle istotne. Warto jednak również umiejętnie z nich korzystać. Powszechnie stosowana strategia do pozycjonowania stron internetowych jest właśnie używanie odpowiednich sformułowań, ale we właściwym czasie! Przykładową frazą mogą być „kartki z okazji dnia matki”. Frazy te powinny być wykorzystywane już na początku maja, ponieważ wtedy jest największe zainteresowanie tego typu produktem. W ciągu roku serwis powinien skupić się na frazach takich jak „kartki okazjonalne”. Kartka na dzień matki oczywiście też jest kartką okazjonalną, ale w okresie poprzedzającym to święto powinniśmy doprecyzować, na jaką konkretną okazję są nasze kartki.
          Wniosek jest jeden: w ciągu roku wykorzystujemy frazy ogólne dla naszego przedsiębiorstwa, a w czasie przed sezonowym i sezonowym skupiamy się na konkretnym produkcie i doprecyzowujemy nasze frazy o szczegółowy opis.

           

          Podsumowanie

          Bardzo ważne w pozycjonowaniu sezonowym jest wcześniejsze przygotowanie i zadbanie o swój serwis. Nie można zostawić tego na ostatnią chwilę, ponieważ zwyczajnie nie przyniesie to efektów. Warto dokładnie zbadać, kiedy rozpoczyna się zainteresowanie naszymi usługami i zacząć przygotowanie kilka miesięcy wcześniej.

           

          Autor: Weronika Moździerz

          Szybki kontakt z nami

            Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

            Pozycjonowanie lokalne – jak zdobyć nowych klientów dla lokalnych biznesów

            SEO lokalne to działania mające na celu umieszczenie strony na pierwszych miejscach rankingu wyszukiwania na zapytania związane z danym regionem. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, bądź sieć franczyz, zdecydowanie powinieneś przyjrzeć się, co może dać Ci pozycjonowanie regionalne.

            Wyszukiwanie lokalne polega na dodaniu nazwy miasta (lub nawet konkretnej dzielnicy) do ogólnego zapytania. Na przykład, gdy będąc we Wrocławiu mamy ochotę zjeść sushi, nie będziemy go przecież szukać w całej Polsce. W wyszukiwarkę Google wpiszemy sushi Wrocław – w wyświetleniach wyświetlą nam się suszarnie z Wrocławia. Pozycjonowanie regionalne pomaga w tym, aby znaleźć się w takich wynikach wyszukiwania jak najwyżej. W dalszej części artykułu dowiesz się, dla jakich firm jest SEO lokalne, jakie przynosi korzyści, a także jakie rodzaje biznesu raczej powinny go unikać. Podpowiemy też, jakimi działaniami warto wspomagać pozycjonowanie regionalne i dlaczego warto połączyć je z optymalizacją profilu Google Moja Firma.

             

            Spis treści:

             

            Pozycjonowanie regionalne małych biznesów

            Wyszukując danego miejsca, firmy, usługi w wyszukiwarce, wyniki opierają się na funkcji geolokalizacji. Polega ona na dopasowaniu wyników do lokalizacji osoby wyszukującej (na podstawie adresu IP bądź historii wyszukiwania). W praktyce oznacza to, że jeśli będąc we Wrocławiu w Google wpiszemy “piekarnia”, w wynikach wyszukiwania pojawią się głównie piekarnie z Wrocławia, znajdujące się blisko naszej lokalizacji. Funkcja geolokalizacji działa całkiem dobrze, jednak nie do końca idealnie – już na pierwszej stronie wciąż pojawiają się wyniki z innych miejscowości – stąd też z pomocą przychodzi pozycjonowanie regionalne.

            SEO lokalne w wyszukiwarce Google to pozycjonowanie serwisów skupione na danym regionie, czy mieście. W praktyce oznacza to, że wpisując w Google “piekarnia Gdańsk”, w wynikach wyszukiwania znajdziemy piekarnie z Gdańska, bez względu na to, w jakiej miejscowości w Polsce w danym czasie się znajdujemy.
            Może to być szczególnie przydatne dla małych biznesów, oferujących produkty lub usługi na lokalnym rynku. Pozycjonowanie regionalne pozwoli im dotrzeć do nowych potencjalnych klientów, a tym samym przyczynić się do częściej dokonywanych konwersji. Bowiem 76% użytkowników, którzy wyszukują firmy w pobliżu, odwiedzają ją w ciągu jednej doby.

            Na poniższej grafice możemy zaobserwować różnicę pomiędzy wyszukiwaniem ogólnym z wykorzystaną automatycznie funkcją geolokalizacji, a wyszukiwaniem z użyciem frazy lokalnej. Wyszukując te frazy znajdowaliśmy się we Wrocławiu. Wpisując frazę “piekarnia”, większość wyników przedstawia strony wrocławskich piekarni, ale pojawiła się także jedna piekarnia z Warszawy, która w bliskich granicach Wrocławia się nie znajduje. Wpisując frazę lokalną “piekarnia Wrocław”, otrzymaliśmy jedynie piekarnie z Wrocławia.

             

            funkcja geolokalizacji a frazy lokalne

            Porównanie wyników wyszukiwania – wyszukiwanie ogólne z funkcją geolokalizacji a wyszukiwanie na frazy lokalne

             

            Pozycjonowanie lokalne dla sieci franczyz

            Lokalne SEO jest świetną opcją na zwiększenie konwersji zarówno dla małych biznesów, jak i dla sieci franczyz. Weźmy pod uwagę przykład franczyzy gastronomicznej. Restauracje franczyzowe mają kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lokalizacji w Polsce. Gdy wesprzemy stronę każdej z lokalizacji pozycjonowaniem lokalnym, mamy ogromne szanse na zainteresowanie nowych klientów i zwiększenie ilości zamówień. Najlepszym pomysłem będzie połączenie działań z zakresu pozycjonowania witryny z odpowiednią optymalizacją profili Google Moja Firma, o których piszemy w tym rozdziale.

             

            Jakie korzyści daje SEO lokalne

            Jak pokazują nam statystyki wspomniane w pierwszym rozdziale, osoba wyszukująca biznesu na frazy lokalne zazwyczaj jest realnie zainteresowana skorzystaniem z usług danej firmy. Pojawianie się wysoko w rankingu wyszukiwania na frazy lokalne daje nam więc zdecydowanie duże szanse na zwiększenie widoczności strony i zainteresowanie użytkowników, a co za tym idzie – na zwiększenie współczynnika konwersji i zysku. Pozycjonowanie lokalne jest więc doskonałą długoterminową inwestycją gwarantującą wyróżnienie wśród konkurencji i pewność osiągnięcia korzyści.
            Poza zwiększonym ruchem realnie zainteresowanych skorzystaniem z usług klientów, zaletą jest także ograniczenie niepotrzebnych, przypadkowych wejść na stronę generowanych przez osoby, które znajdują się poza obszarem działalności biznesu. Najprawdopodobniej nie będą one zainteresowane działalnością i nawiązaniem współpracy, mogą więc szybko opuszczać stronę i powracać do wyników wyszukiwania, powodując tym samym wysoki współczynnik odrzuceń. Może on negatywnie wpłynąć na miejsce serwisu w rankingu wyszukiwania, a tego chcemy oczywiście uniknąć.

             

            Jak pozycjonować lokalnie

            Pozycjonowanie lokalne serwisu internetowego opiera się na wszystkich standardowych działaniach optymalizacyjnych serwisu, z uwzględnieniem kilku niezbędnych dodatkowych elementów. Należą do nich:

            • fizyczny adres firmy – jest absolutnie niezbędny do wykorzystania tej formy promocji w Internecie. To on określa lokalizację firmy, do której udają się klienci. Jest jednym z czynników rankingowych w SEO lokalnym. Warto również zamieścić lokalizację w formie znacznika na Mapach Google.
            • dane kontaktowe – konieczne do tego, aby potencjalni klienci mieli możliwość rozmowy z przedstawicielami firmy. Dodatkowym plusem będzie oznaczenie danych kontaktowych za pomocą znaczników strukturalnych schema.org – to może ułatwić robotom Google szybsze rozpoznanie danych kontaktowych i lepsze zrozumienie zawartości witryny.
            • nasycenie lokalnymi frazami kluczowymi – zarówno meta tagów – title i description, nagłówków (które szczegółowo omawiamy w artykule o niezbędnych dla SEO znacznikach HTML), a także treści zamieszczanych na stronie (np. w artykułach na blogu, czy opisach produktów, usług).

             

            Google Moja Firma a SEO lokalne

            Niesamowitym wsparciem dla działań pozycjonowania lokalnego jest optymalizacja profilu Google Moja Firma. Wizytówki Google to obecnie jedna z najlepszych metod na pozyskanie nowych klientów w relatywnie szybki i prosty sposób. Wizytówka Google My Business wyświetla się w trzech miejscach w wynikach wyszukiwania: w 3-paku Google Maps (pod sekcją płatnych reklam Google Ads, nad wynikami organicznymi), w panelu wiedzy (jedna, najlepiej zoptymalizowana wizytówka po prawej stronie wyników wyszukiwania), a także na Mapach Google, jest więc wręcz niezbędną pomocą dla biznesu lokalnego, który chce dotrzeć do większej grupy odbiorców z danego regionu. Ze względu na to, że stosunkowo mało firm wykorzystuje potencjał wizytówek, stopień konkurencji jest niewielki, stąd też profile GMB dają duże szanse na wzrost konwersji. Jednakże możemy zauważyć, że właściciele firm coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że wizytówki Google to dobre źródło pozyskiwania nowych klientów i budowania pozytywnego wizerunku firmy w sieci.

             

            wyniki wyszukiwania lokalnego wizytówki google moja firma

            Sposoby wyświetlania profili Google Moja Firma

             

            Wizytówka Google Moja Firma zaczyna być coraz mocniej zależna od strony internetowej, którą zamieszczamy w profilu (a także od tych, na których pojawiają się dane naszej firmy). Należy też zadbać o to, aby najważniejsze informacje, jak dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail), adres firmy, godziny otwarcia – były aktualne i zgodne z tymi umieszczonymi na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, czy w innych miejscach w Internecie. Czasami, gdy numer telefonu lub adres wizytówki nie są zgodne z tym, co znajduje się na stronie – Google może odrzucić nasze aktualizacje.
            Kiedy tę sprawę mamy załatwioną, istnieje szereg innych działań, które należy wykonywać, aby w 100% wykorzystać potencjał wizytówki Google i docierać do nowych grup klientów. Należą do nich na przykład:

            • optymalizacja nazwy firmy, kategorii i podkategorii jej działania
            • uzupełnienie opisu firmy
            • dodanie produktów, usług
            • regularne publikowanie wpisów z dobrze zoptymalizowaną treścią
            • zachęcanie klientów do wystawienia opinii, a także odpowiadanie na nie
            • dbanie o to, aby informacje na profilu były zawsze aktualne i zgodne z prawdą.

            Więcej o profilach Google Moja Firma dowiesz się oglądając naszą serię filmów o wizytówkach GMB, którą znajdziesz na tej playliście. Jeśli masz pytania, bądź zastanawiasz się jakie działania powinieneś podjąć na swojej wizytówce, aby w pełni wykorzystać jej potencjał i osiągać korzyści, skontaktuj się z nami!

             

            Działania wspierające pozycjonowanie regionalne

            Oprócz optymalizacji i prowadzenia profilu Google Moja Firma istnieje szereg innych działań, które mogą wspierać lokalne SEO. Co należy do czynników wspierających pozycjonowanie regionalne?

             

            działania wspierające pozycjonowanie seo lokalne

            Działania wspierające pozycjonowanie lokalne

             

            Katalogi firm i NAP

            Umieszczanie podstawowych danych firmy NAP, czyli Name, Address, Phone w Internecie – w katalogach firm, lokalnych ogłoszeniach, portalach branżowych. Ważne, aby pamiętać o zgodności tych danych z danymi zamieszczonymi na stronie, na profilu GMF, na portalach społecznościowych. Dane te warto uzupełniać o wartościowe treści na temat działalności firmy, a także zamieszczać link do strony.

             

            Blog firmowy

            Content marketing jest kolejnym aspektem, który może wspomóc proces pozycjonowania lokalnego. Prowadząc blog firmowy, zamieszczając na nim różnego typu treści – recenzje produktów, poradniki, porównania usług itd., nie zapominając przy tym o zamieszczaniu w nich fraz lokalnych, dajemy sobie świetną okazję na zwiększenie ruchu na stronie i możliwość pojawienia się wyżej w wynikach wyszukiwania.

             

            Fora internetowe

            Podobnie jak z katalogami firm – pisząc komentarze z wartościową treścią i linkiem do naszej strony, wykorzystując np. specjalistyczną wiedzę z branży naszej firmy, możemy zainteresować użytkowników i wzbudzić ich zaufanie. Dzięki temu chętniej klikną w zamieszczony w komentarzu link i być może staną się naszymi klientami.

             

            Lokalizacja na Mapach Google

            Należy zamieścić firmę na Mapach Google. Statystyki mówią same za siebie – aż 86% osób sprawdza lokalizację firmy na Google Maps! Nie można nie skorzystać z tej wiedzy i szansy na zdobycie nowych klientów.

             

            Reklama na Mapach Google

            Aby w pełniejszym stopniu wykorzystać możliwości, jakie dają nam Google Maps, warto rozważyć płatną reklamę na mapach. W takiej sytuacji, gdy użytkownik szuka czegoś w wyszukiwarce na mapie, reklamowana firma wyświetla się na samej górze, pod paskiem wyszukiwania oraz na samej mapie – oznaczona innym kolorem pinezki niż wszystkie pozostałe (które nie mają kampanii reklamowej). Zapłata za reklamę następuje wtedy, gdy Klient w nią kliknie, aby uzyskać więcej informacji.

             

            Podsumowanie

            Przebrnęliśmy przez esencję pozycjonowania lokalnego i w tym miejscu możemy być pewni, że odpowiednio zoptymalizowane działania skierowane do grupy regionalnych odbiorców, mogą zwiększyć nasze szanse na dobrą widoczność serwisu i wyższy współczynnik konwersji. Podsumowując, jakie kroki należy podjąć, aby SEO lokalne działało efektywnie? Poza standardowymi działaniami optymalizacyjnymi należy:

            • zadbać o aktualność adresu i danych kontaktowych firmy
            • nasycić tagi i treść na stronie frazami lokalnymi
            • dodać lokalizację na Mapy Google
            • zoptymalizować i prowadzić wizytówkę Google Moja Firma
            • wspierać działania SEO zamieszczaniem NAP i linków do strony w katalogach firm, na forach branżowych
            • prowadzić firmowego bloga.

            Prowadzenie powyższych działań może przynieść naprawdę dobre korzyści i osiągnąć sukces na rynku lokalnym.

             

            Autor: Weronika Jankowska

            Szybki kontakt z nami

              Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.