Integracja YouTube z Google Analytics oficjalnie wycofana

Google umożliwiało połączenie kanału na YouTube z kontem Google Analytics, jednak ta funkcja została zablokowana w listopadzie ubiegłego roku.

Jeżeli nasz kanał był wcześniej połączony z GA, aktualne dane były zbierane do 1 lutego 2021 roku. Po tym dniu integracja między YouTube i Google Analytics została całkowicie wyłączona, jest jednak możliwość dostępu do danych historycznych.

 

wycofanie możliwości łączenia youtube z google analytics

Wycofanie możliwości łączenia YouTube z Google Analytics
[źródło: https://support.google.com/youtube/answer/2976814?hl=pl]

Zmiana nie była głośna i wyraźnie zakomunikowana przez Google, co może świadczyć o tym, że integracja tych dwóch narzędzi była używana przez niewielką liczbę twórców.

W tym momencie głównym narzędziem do monitorowania ruchu na kanale jest YouTube Analytics, które automatycznie gromadzi dane i statystyki dotyczące filmów i odbiorców, a także – jeśli twórca uczestniczy w programie partnerskim YouTube – uzyskanych przychodów. YouTube Analytics jest także jednym z narzędzi wspomagających pozycjonowanie filmów oraz kanałów w serwisie YouTube.

Więcej o naszych działaniach promocyjnych w serwisie YouTube pod tym linkiem.

 

Autor: Redakcja Greenfields

Szybki kontakt z nami

    Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

    Traffic bot w Google Analytics – nowy ruch typu spam

    Google Analytics to popularnie stosowane narzędzie niemalże dla każdego serwisu internetowego. Pomaga w analizie ruchu i zachowań użytkowników na stronie. Czasami zdarza się, że ruch jest generowany przez boty – co może mieć znamiona ruchu spamowego – przez co staje się on dla naszej witryny bezwartościowy.

    Taka sytuacja zdarzyła się na początku lutego tego roku – w Google Analytics nastąpiło prawdziwe zawirowanie. Na wielu kontach można zauważyć niestandardowy ruch wygenerowany przez boty.

     

    ruch wygenerowany przez boty w google analytics

    Ruch wygenerowany przez boty

     

    Adresy url, dla których można zaobserwować to zaburzenie, to m.in.:

    • /bot-traffic.xyz
    • /bottraffic.live
    • /trafficbot.live
    • /bottraffic.live
    • /bot-traffic.xyz
    • /trafficbot.live

    Jeśli chcesz sprawdzić, czy na Twoim koncie Google Analytics również pojawił się podobny problem, zaloguj się do GA, wybierz zakładkę Zachowanie, rozwiń Wszystkie strony i wybierz Strony docelowe. Zauważyłeś u siebie ruch spamowy? Aby go wykluczyć, należy utworzyć nowy filtr niestandardowy. Przejdź do Ustawień, w Widoku Danych wybierz Filtry i w polu wzorzec filtra wpisz: “bot-traffic|bottraffic|trafficbot”.

    filtr na ruch generowany przez trafficbot

    Ustawienie filtra wykluczającego ruch wygenerowany przez Trafficbot

     

    Co ciekawe nowa wersja Google Analytics 4 skutecznie poradziła sobie z odfiltrowaniem tego konkretnego ruchu typu spam.

     

    Autor: Redakcja Greenfields

    Szybki kontakt z nami

      Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Jak założyć konto Google Analytics 4 – instrukcja krok po kroku

      W tym tutorialu pokażemy Ci jak założyć nowe konto Google Analytics 4 dla strony internetowej. Ponadto na końcu tego artykułu znajduje się również instruktaż video z zakładania konta GA4. Google Analytics 4 to nowa odsłona narzędzia GA, która została wprowadzona globalnie pod koniec 2020 roku. Więcej w temacie Google Analytics 4 pisaliśmy tutaj.

       

      Spis treści

       

      Minimalne wymagania do założenia konta Google Analytics 4

      W celu założenia nowego konta Google Analytics 4 musisz posiadać:

      • stronę internetową lub aplikację
      • adres email, na którym założysz konto (może to być adres w domenie @gmail ale nie musi, może to być również email firmowy, tyle że wcześniej trzeba będzie go powiązać z usługą Google za pomocą odpowiedniego formularza)
      • dostęp administracyjny do swojej strony (CMS lub FTP) czy aplikacji lub zaimplementowaną usługę Google Tag Manager

       

       

      Tworzenie konta Google Analytics 4

      W celu utworzenia nowego konta Google Analytics 4 wchodzimy na stronę: https://analytics.google.com/ i logujemy się za pomocą swojego adresu mailowego. Tak jak wcześniej pisaliśmy może to być @gmail ale nie musi, może to być również email firmowy. Następnie klikamy w niebieski przycisk “Rozpocznij pomiary” i wpisujemy nazwę konta.

      ekran początkowy przy zakładaniu konta Google Analytics 4

      Ekran początkowy przy zakładaniu konta Google Analytics 4

      Na jednym koncie Google Analytics możemy założyć wiele usług Google Analytics dla różnych stron internetowych, dlatego często nazwą konta jest np. nazwa naszej firmy. Dalej klikamy przycisk “Następny” i przechodzimy do tworzenia usługi.

       

      Tworzenie i konfiguracja usługi w Google Analytics 4

      Nazywamy usługę. Najczęściej nazwą usługi jest domena strony internetowej, którą chcemy monitorować lub nazwa aplikacji. Należy pamiętać, że precyzyjne określenie tej nazwy jest ważne, zwłaszcza jeśli chcemy śledzić na koncie więcej niż jedną usługę. Dobrą praktyką w przypadku aplikacji jest dodanie numeru edycji lub wersji. Następnie wybieramy stosowną strefę czasową oraz walutę.

      Opcjonalnie, klikając w pokaż opcje zaawansowane, w dalszym ciągu mamy jeszcze (na moment pisania tego artykułu) możliwość założenia równolegle obu wersji Analytics łącznie, tj. Universal Analytics oraz Google Analytics 4. Rekomendujemy to rozwiązanie w przypadku strony internetowej, ponieważ nowa wersja GA4 nie obsługuje jeszcze niektórych przydatnych opcji, w momencie kiedy pisany jest ten artykuł. W polu adres url witryny wpisujemy adres naszej strony internetowej i wybieramy protokół http lub https, w zależności od tego jaki jest obecny w naszej witrynie. Pozostałe opcje zostawiamy domyślnie zaznaczone i klikamy Dalej.

      Jednoczesne tworzenie usługi universal i Google Analytics 4

      Jednoczesne tworzenie usługi universal i Google Analytics 4

      Teraz czeka nas już ostatni krok przed utworzeniem usługi. Jest on co prawda opcjonalny, ale warto go wypełnić. Wybieramy kategorię branży charakteryzującą naszą stronę internetową oraz wielkość firmy i przeznaczenie Google Analytics. Następnie klikamy przycisk “Utwórz” i na kolejnym ekranie akceptujemy niezbędne zgody Google. Teraz naszym oczom powinien się ukazać ekran z konfiguracją Google Analytics dla strumienia danych.

      Potrzebujesz pomocy przy pozycjonowaniu swojego serwisu?  Skontaktuj się z nami!

       

      Konfiguracja strumienia danych w GA4

      Strumień danych to źródło na podstawie którego Google Analytics 4 będzie pobierać statystyki do nowej usługi. W nowej usłudze GA4 możliwe jest założenie strumienia danych typu:

      • Sieć (czyli nasza strona internetowa)
      • Aplikacja na iOS lub na Androida

      Z uwagi na wpisanie w poprzednim etapie adresu strony internetowej po akceptacji zgód od razu przenieśliśmy się na ekran konfiguracji strumienia danych typu Sieć, czyli dla naszej strony. Oprócz nazwy strumienia oraz charakterystycznego identyfikatora pomiaru o schemacie G-XXXXXXXXXX, widać również sekcję Pomiar zaawansowany, w której domyślnie są zaznaczone zdarzenia, które będą się zbierały na naszej stronie internetowej w sposób automatyczny. To duży krok naprzód w stosunku do poprzedniej wersji Universal – pozostawiamy te opcje domyślne i przechodzimy do sekcji instrukcje tagowania.

      Strumień danych w Google Analytics 4

      Konfiguracja strumienia danych typu Sieć w Google Analytics 4

       

       

      Dodanie kodu pomiarowego GA4 do strony internetowej

      Z zakładki Dodaj nowy tag na stronie wybieramy Globalny Tag witryny (implementację przez drugą opcję, czyli Menedżer tagów Google opiszemy w innym artykule). Następnie kopiujemy kod pomiarowy i z pomocą programisty lub samodzielnie wklejamy do szablonu swojej strony internetowej w sekcję head. Dlaczego w head? Ponieważ musi się on pojawić na każdej stronie naszego serwisu, którą chcemy śledzić, a więc zależy nam na wszystkich podstronach, a sekcje head gwarantuje nam to.

      Kod śledzenia Google Analytics 4

      Kod pomiarowy Google Analytics 4

      Istnieje również możliwość implementacji kodu pomiarowego poprzez panel administracyjny naszej strony, ale jest to zależne od skryptu, w jakim została utworzony nasz serwis. Jeśli nie jesteśmy pewni czy nasz CMS obsługuje integrację z najnowszą wersją Google Analytics 4 warto zadać to pytanie wydawcy skryptu.

      Po poprawnej implementacji kodu pomiarowego pojawienie się statystyk w raporcie może potrwać do 24 godzin. Jest możliwość utworzenia max 50 strumieni danych na usługę.

       

       

      Podsumowanie

      Google Analytics to niewątpliwie ogromne źródło wiedzy na temat naszej strony i zachowań jakie na niej zachodzą, dlatego warto zaimplementować tą usługę. Choć ma ona jeszcze swoje mankamenty, z uwagi na jej świeżość, to opcja jednoczesnego założenia usługi Universal Analytics oraz Google Analytics 4 rozwiązuje wszelkie problemy. Gdybyś miał problem z jej założeniem zapraszamy do kontaktu – chętnie wesprzemy Cię w tym i innych działaniach marketingowych –> KONTAKT Z NAMI <–

      Autor: Piotr Pokrzywa

      Instruktaż video z zakładania konta Google Analytics 4

      Szybki kontakt z nami

        Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

        Google Analytics 4 – nowa wersja usługi już dostępna

        Branża analityki internetowej prężnie się rozwija. Marketerom, analitykom czy właścicielom stron internetowych są potrzebne narzędzia, które sprostają wciąż rozwijającemu się rynkowi. Potentat z Mountain View od momentu powstania narzędzia Google Analytics wypuścił jego kilka wersji, dążąc tym samym do statystyk doskonałych. W roku 2020 doczekaliśmy się kolejnej, nowej odsłony narzędzia nazwanej: Google Analytics 4. Czy nowa usługa okaże się strzałem w dziesiątkę – czas to pokaże, na pewno jednak należy trzymać rękę na pulsie i przyjrzeć się bliżej nowej usłudze.

         

        Spis treści

         

        Co to jest Google Analytics 4?

        Google Analytics 4 (stosowany również skrót GA4) to nowa wersja usługi Google Analytics. Powstała ona na bazie wcześniejszej usługi Aplikacja + internet, która umożliwiała śledzenie zarówno strony internetowej jak i aplikacji. GA4 jest od teraz domyślną wersją Google Analytics, możliwą do implementacji przez kod źródłowy strony lub przez narzędzie Google Tag Manager (opcja rekomendowana). Co ważne usługa Google Analytics 4 jest domyślnie włączona podczas tworzenia nowej usługi, niezależnie od tego czy będziemy chcieli z niej skorzystać czy też nie.

         

        Metodologia w Google Analytics 4

        Metodologia zbierania danych w GA4 jest rewolucyjna w stosunku do poprzedniej, używanej przez Universal Analytics oraz wcześniejsze skrypty śledzenia. Dotychczas wszelkie pomiary w standardowym Google Analytics odnosiły się do sesji, częściowo pomijając pomiary w aplikacji internetowej. Teraz podstawą analityki w przypadku GA4 stały się zdarzenia, które wywołują się podczas całego lifetime użytkownika, chodź sesja całkowicie nie zniknęła i jest tutaj również zdarzeniem. Dodatkowo w nowym Google Analytics coraz więcej raportów będzie generowanych w oparciu o modelowanie statystyczne i machine learning.

         

        Różnice między GA4 a Universal Analytics

         

        Universal Analytics Google Analytics 4
        metodologia oparta na sesjach metodologia oparta na eventach
        struktura konta Google Analytics to: konto -> usługa -> widok struktura konta Google Analytics to: konto -> usługa
        tracking id to: UA-XXXXXXX-X tracking id to: G-XXXXXXXXXX
        limit hitów w ramach usługi brak limitu hitów (w momencie pisania tego artykułu)
        część zdarzeń typu: kliknięcia wychodzące, scroll; trzeba konfigurować ręcznie część zdarzeń typu: kliknięcia wychodzące, scroll; zbierają się automatycznie

        Różnice pomiędzy GA4 a Universal Analytics

        Różnic jest oczywiście znacznie więcej, choćby zaczynając od wyglądu interfejsu narzędzia, poprzez sposoby ustawiania konwersji a kończąc na implementacjach e-commerce tracking czy dodatkowych zdarzeń.

         

        Jak zmigrować do Google Analytics 4?

        Tak jak wcześniej wspominano Google Analytics 4 jest domyślnie uruchomione na każdej nowo założonej usłudze Google Analytics, niezależnie od tego czy będziemy z niej korzystać czy też nie. Jednakże w przypadku kiedy mieliśmy już założoną usługę Google Analytics, w której sukcesywnie zbieraliśmy dane, należy skorzystać ze specjalnej opcji „Zacznij korzystać z GA4”.

        Google Analytics 4 migracja

        Google Analytics 4 – migracja

        Zostaniemy przeprowadzeni krok po kroku przez konfigurator nowej usługi. Tutaj będziemy musieli podjąć decyzję pomiędzy wyborem dwóch opcji:

        1. „Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4”
        2. „Chcę połączyć usługę z dotychczasową usługą Google Analytics 4”

        Na moment pisania tego artykułu Google rekomenduje wybór pierwszej opcji utworzenia nowej usługi GA4 obok już istniejącej Universal. Następnie do nowo utworzonej usługi trzeba będzie skonfigurować jej strumień danych. Jeżeli podpinamy nowego GA4 tylko pod serwis (bez aplikacji) tworzymy strumień danych typu Sieć. Jeśli dodatkowo posiadamy aplikacje to tworzymy dodatkowe strumienie typu Aplikacja na Androida / Aplikacja na IOS. Więcej na temat zakładania konta Google Analytics 4 w tym artykule.

        Aby w 100% skorzystać ze wszystkich nowych opcji Google Analytics należy przejść do Asystenta konfiguracji dostępnego na poziomie usługi i skonfigurować dodatkowe ustawienia, jak np. połączenie z kontem Ads czy wdrożenie konwersji.

        Na ten moment nie wiadomo czy i na kiedy Google przewidziało eksport danych z Google Analytics do Google Analytics 4, na pewno jednak byłoby to trudne, ponieważ są to dwa zupełnie odrębne narzędzia wykorzystujące inne mechanizmy swojego działania.

         

        Jak poruszać się po Google Analytics 4?

        W nowej usłudze GA4 przeprojektowany został interfejs raportów standardowych, aczkolwiek częściowo można znaleźć pewne analogie w stosunku do jego poprzednika. Na pewno jednak osobom wcześniej korzystającym tylko z usługi Google Analytics, ciężko będzie się „przestawić” na nowy wygląd.

        Na poniższym rysunku zaprezentowano schemat podstawowego interfejsu raportów, po zalogowaniu się do konta GA4. Kolejno numerami oznaczono:

        1. dostęp do struktury konta Google Analytics i innych usług jeśli mamy założone
        2. przydatny pasek wyszukiwarki w którym wpisujemy jaki raport potrzebujemy
        3. karta raportu standardowego z podstawowymi metrykami
        4. datownik, opcje dostosowania i eksportu raportu
        5. menu nawigacyjne do innych raportów zgrupowanych wg tematyki
        6. przejście do sekcji Administracji, gdzie możemy zmieniać ustawienia konta Google Analytics
        interfejs Google Analytics 4

        Nowy interfejs Google Analytics 4

        Na pierwszy rzut oka interfejs Google Analytics ver 4 nie różni się mocno od poprzedniego, jednak kiedy będziemy chcieli dotrzeć do konkretnego raportu, który zawsze sprawdzaliśmy w poprzedniej wersji, tutaj mogą zacząć się problemy. Nie wszystkie poprzednie raporty czy metryki mają swoje nowe odpowiedniki, a jeśli nawet mają to często są inaczej nazwane.

         

        Podsumowanie

        Google Analytics 4 to niewątpliwie ogromny krok naprzód w analityce internetowej. Zmiana metodologii i bardziej rzetelne dane statystyczne, z uwzględnieniem aplikacji internetowych to odpowiedź Google na zmieniające się otoczenie. Jeśli wciąż zastanawiasz się nad tym czy warto zacząć mierzyć śledzenie przy użyciu GA4 to odpowiedź brzmi tak. Im wcześniej wdrożysz Google Analytics 4 tym lepiej, ponieważ będziesz miał większą próbkę danych do późniejszych analiz. Z czasem Google zapewne będzie dążyło do całkowitego zdeprecjonowania usługi Universal Analytics i wtedy, jeśli nie zostaną przygotowane odpowiednie narzędzia eksportu, dane możemy utracić bezpowrotnie.

        Autor: Piotr Pokrzywa

        Szybki kontakt z nami

          Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

          Jak dodać użytkownika w Google Analytics oraz Google Search Console

          Prośba o przyznanie praw dostępowym do Google Analytics oraz Google Search Console to jeden z pierwszych elementów do wykonania pełnego audytu strony oraz wstęp do pozycjonowania witryn naszych Klientów. W artykule przygotowaliśmy krótki poradnik krok po kroku, jak przejść przez ten proces szybko i skutecznie.

           

          Przyznanie dostępów do Google Analytics

           

          1. Po zalogowaniu się do panelu Google Analytics klikamy w ADMINISTRACJA

          panel boczny google analytics

          Panel boczny Google Analytics

           

          2. Należy wybrać opcję „Zarządzanie użytkownikami konta

          zarządzanie użytkownikami w GA

          Google Analytics – zarządzanie użytkownikami

           

          3. Należy kliknąć w niebieski + a następnie „Dodaj użytkowników

          pasek GA z dodawaniem użytkowników

          Dodawanie użytkowników w Google Analytisc

           

          4. Należy wpisać adres na jaki chcemy przyznać dane dostępowe oraz nadać uprawnienia. Zalecane uprawnienia jak na grafice poniżej. Następnie klikamy “Dodaj”

          pasek nadawania uprawnień

          Google Analytisc – poziomy uprawnień

           

          Przyznanie dostępów do Google Search Console

           

          1. Po zalogowaniu się do panelu Google Search Console klikamy w “USTAWIENIA”

          pasek boczny w google search console

          Google Search Console – pasek boczny usługi

           

          2. Należy wybrać opcję „Użytkownicy i uprawnienia”

          użytkownicy i uprawnienia w panelu gsc

          Google Search Console – użytkownicy i uprawnienia

           

          3. Należy kliknąć w niebieski przycisk „Dodaj użytkowników

          pasek dodaj użytkowników w google search console

          Google Search Console – pasek dodawania użytkownika

           

          4. Należy podać adres email na jaki chcemy przyznać dane dostępowe oraz nadać uprawnienia. Zalecane uprawnienia jak na grafice poniżej. Następnie klikamy “Dodaj

          pole do wpisania użytkownika w google search console

          Google Search Console – pole do wpisania użytkownika

           

          Przygotował: Łukasz Pietruszka

          Od 2014 roku pracuje w szeroko rozumianym marketingu. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w agencjach reklamowych, drukarni jako team leader działu graficznego, a także jako programista i project manager we Wrocławskich agencjach webowych. Od lat jego pomysły i rozwiązania wykorzystywane są przez Klientów do realizacji swoich celów biznesowych. Prywatnie miłośnik fotografii oraz urban exploration.

          Szybki kontakt z nami

            Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

            Użytkownik, wejście, sesja, odsłona w Google Analytics – podstawy analityki internetowej

            Sesja, użytkownik, odsłona – codziennie spotykamy się z tymi pojęciami, ale czy na pewno dobrze je znamy i rozumiemy? W poniższym artykule zebraliśmy wszystkie kluczowe informacje związane z podstawami analizy danych w Google Analytics.

            Uwaga: ten artykuł dotyczy usługi Universal Analytics (GA3) – jeśli korzystasz z nowej wersji Google Analytics 4 (GA4) przeczytaj ten artykuł.

             

            Spis treści

             

            Czym jest „Wejście” w Google Analytics

            Pierwsza wizyta na stronie, czyli całej witrynie to tzw. Wejście. Strona wejścia może pochodzić z dowolnego źródła, może to być wpisany bezpośrednio w przeglądarkę adres www (direct), przejście z innej domeny (referral) lub link kliknięty w wynikach wyszukiwania (SERP). Wszystkie z nich zostaną oznaczone jako „wejście”. Jeżeli użytkownik będąc na stronie kliknie w inny adres w ramach domeny, wtedy ta druga nie otrzyma już wejścia.

            W przypadku, gdy użytkownik będący na stronie wejścia (pierwsza strona styku z serwisem) podczas trwania jednej sesji (domyślnie trwającej 30 minut) odświeży podstronę, to zostanie policzona kolejna odsłona, ale Wejście zostanie dalej jedno. Wejście liczone jest raz na użytkownika w czasie trwania jednej standardowej sesji. Jeżeli użytkownik po 30 minutach nieaktywności zdecyduje się na powrót na stronę lub odświeżenie jej – naliczone zostanie nowe wejście oraz nowa (druga) sesja. Google tłumaczy to następująco: “Liczba wejść zwiększa się z każdą pierwszą odsłoną strony lub ekranu w danej sesji.” 

            Podsumowując, „Wejście” jest zliczane tylko dla pierwszej podstrony na którą wchodzi Użytkownik*. Każda kolejna podstrona w ramach serwisu nie otrzymuje już wejścia.

            *Użytkownik – użytkownikiem jest przeglądarka internetowa – gdy User wejdzie na witrynę X z dwóch różnych przeglądarek to zostanie policzony jako 2 użytkowników. W przypadku telefonów, gdy jesteśmy zalogowani i mamy włączoną synchronizację danych to Google stara się połączyć ten ruch w jednego użytkownika.

            Strona wejścia w Google Analytics

            Strona wejścia w Google Analytics

             

            Czym jest Odsłona i Unikalna Odsłona w GA

            Odsłona w analityce internetowej oznacza pojedyncze wczytanie dowolnej strony witryny przez przeglądarkę. Po odświeżeniu witryny otrzymujemy kolejną odsłonę.

            Jest jeszcze pojęcie Unikalnej odsłony – jest to liczba sesji, podczas których dana strona została wyświetlona co najmniej raz.

             

            Czym jest Sesja w analityce internetowej

            Zgodnie z tym, co już wcześniej omówiliśmy, gdy użytkownik przechodzi ze strony wejścia np. mojastrona.pl na kolejną – mojastrona.pl/2 to ta pierwsza ma zliczone wejście, obie mają odsłonę oraz zliczana jest jedna sesja.

            Czas trwania sesji nie zawsze jest dokładny, ponieważ Google Analytics do obliczenia tej metryki potrzebuje co najmniej dwóch odsłon lub hitów. Liczony jest czas od interakcji do interakcji, ale jeżeli użytkownik podczas trwania sesji po prostu wyjdzie ze strony, to czas ten nie zostanie policzony. Problem ten szczególnie dotyczy stron typu „one page”, dlatego często implementuje się na stronie dodatkowe zdarzenia Google Analytics.

            Warto zauważyć, że jeżeli użytkownik nie jest aktywny, to sesja zamykana jest po 30 minutach.

            Zapoznaj się z naszą ofertą na analitykę internetową klikając tutaj.

             

            Użytkownicy w Google Analytics

            Użytkownicy na stronie są określani na podstawie plików cookie, zapisywanych w ich przeglądarkach. Pozwalają one określić ile urządzeń weszło na stronę, czy są to użytkownicy nowi czy powracający. Standardowo Google Analytics zlicza użytkownika jako powracającego nawet do 2 lat od czasu ostatniej wizyty, pod warunkiem, że User nie wykasował plików cookie. Każdy kto je wyczyścił, staje się nowym użytkownikiem. Dzieje się tak dlatego, że Analytics śledzi użytkowników po ciasteczkach.

            Rzeczą o której należy pamiętać to sytuacja, w której użytkownik wchodzi na tą samą witrynę z różnych przeglądarek – wtedy na każdej z nich traktowany jest jako nowy użytkownik, chyba że zaimplementowane rozwiązanie oparte o User ID lub Google Signals.

            Różnice w Mobile: W przypadku urządzeń mobilnych sprawa jest dość podobna, weryfikacja użytkownika odbywa się przez anonimowy identyfikator przechowywany w urządzeniu – odpowiednik cache przeglądarki desktopowej. Bardzo istotne jest to, że jest on generowany przy każdej instalowanej aplikacji, jeśli zostanie usunięta – usunięty jest wraz z nią identyfikator. Kluczową różnicą jest to, że w przypadku urządzeń mobilnych nie występują ciasteczka lecz identyfikator przechowywany jest w bazie danych urządzenia, która pełni taką samą funkcję jak pliki cookie.

             

            Współczynnik odrzuceń w Google Analytics

            Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to bardzo przewrotna metryka w Google Analytics. Jest to odsetek wszystkich sesji w witrynie, podczas których Użytkownicy zdołali wyświetlić tylko jedną stronę i zakończyli sesję. Standardowo przyjęło się, że jeśli współczynnik odrzuceń jest wysoki, to może to być przesłanką do tego, że nasze podstrony są nieodpowiednio zoptymalizowane lub działania marketingowe są nieodpowiednio prowadzone. Z drugiej jednak strony wysoki bounce rate może być wyznacznikiem dobrej jakościowo strony wejścia i dlatego to właśnie stanowi o jego przewrotności.

            Wzór na współczynnik odrzuceń w Google Analytics [%]

            Wzór na współczynnik odrzuceń w Google Analytics [%]

            Przykładowo: wchodząc z wyszukiwarki na stronę przepisu kulinarnego Użytkownik odnajduje od razu ten przepis którego oczekiwał. Pozostaje więc tylko na tej jednej stronie lub np. drukuje przepis i zamyka naszą witrynę. Tym samym generuje on 100% współczynnik odrzuceń, ale przecież otrzymał on to czego chciał.

            Zatem nigdy więc nie powinniśmy oceniać poszczególnych działań tylko przez pryzmat wskaźnika jakim jest bounce rate, który zresztą w najnowszej wersji Google Analytics 4 nie doczekał się swojego godnego następcy.

             

            Podsumowanie

            Analityka internetowa jest podstawą do prowadzenia skutecznej kampanii SEO i Ads. Dobrze skonfigurowana pozwala na wyciąganie trafnych wniosków, weryfikację kosztów i zwrotów z inwestycji. Szczególnie istotna jest w przypadku dużych sklepów e-commerce, gdzie często są setki lub nawet tysiące produktów.

            Analityk internetowy, posiadający niezbędne i skonfigurowane narzędzia jest w stanie zauważyć słabe punkty w lejku konwersji oraz zarekomendować odpowiednie zmiany, które wpłyną bezpośrednio na wzrost sprzedaży. Dlatego warto raz do roku przeprowadzać taki audyt. Pozwoli to uniknąć potencjalnych strat, a docelowo poprawi konwersje.

            Autor: Łukasz Pietruszka

            Szybki kontakt z nami

              Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.